X800pro (NON-VIVO) naar XT hardmod...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn1986
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 23:03
Hallo medeforummers,

Ik ken een persoon in kwestie (ga niet vertellen wie), die een X800pro heeft, die hij per sé naar een XT wil hebben. Dus dat moet met een hardmod. Nu lees ik her en der dat ik 2 pinnetjes naast de core moet openslijpen, totdat het koper er onder te voorschijn komt, en dan:
A: met een potlood een streepje moet trekken? geleid dat uberhaupt wel voldoende?
B: met zilverlijm of iets anders geleidends het moet connecten.
Hoe moet men dit doen?
Ik las overigens ook nog dat er sommige Sapphire kaarten die ''laserlocked'' waren, dit is toevallig een Sapphire kaart, is dat te omzeilen (als dat het geval is)?
Overigens heeft de kaart in kwestie 2.0 ns. geheugen. Hoe moet ik hem dan ooit flashen naar een XT (eventueel PE)? Zijn er ergens aangepaste bios'en te vinden voor ander geheugen dan die 1.6 ns.?

Zijn er nog dingen waar ik over kan struikelen als ik het ga uitvoeren (voor hem)? heeft iemand hier ervaringen mee?
Kan ik dit beter maar laten (de uitleg klonk simpel, maar de kaart moet natuurlijk wel blijven werken, ik wil geen dure kaart slopen natuurlijk) en er niet aan beginnen? of is de hardmod zo simpel als het lijkt?

Dank bij voorbaat

voor de duidelijkheid: het gaat om het uitvoeren van dit:
Afbeeldingslocatie: http://neoremy.hihome.com/x800Pro_core1.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sjaakhaar schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 08:52:
Kan ik dit beter maar laten (de uitleg klonk simpel, maar de kaart moet natuurlijk wel blijven werken, ik wil geen dure kaart slopen natuurlijk) en er niet aan beginnen? of is de hardmod zo simpel als het lijkt?
Ja, het is zo simpel als het lijkt. :) Als de hardmod niet lukt blijft de kaart gewoon goed werken, zelfs als je de geleidende lak er op laat zitten (geen potlood gebruiken, dit is niet duurzaam).

Wat betreft de bios; je hebt geen aangepaste nodig, mijn gehardmodde Pro werkt al 8 maanden uitstekend met een XTPE bios. Wat je wel zou kunnen doen is de "Rage theater chip" functie uit de XTPE bios verwijderen voordat je flashed aangezien een non-Vivo Pro deze chip niet heeft. (dit kan je doen met Rabit)
Als je dit niet doet dan dien je Ati drivers te downloaden zónder de WDM capture drivers, dus enkel de display driver installeren (en natuurlijk het control panel, beide kun je apart vinden op ati.com bij "Low speed/dial up" op de driver pagina).

Werkwijze:
met het puntje van een cutter mesje héél voorzichtig schrapen over ieder puntje tot het blanke koper
zichtbaar wordt. Je hoeft niet tussen de puntjes te schrapen (waar de lasercut zit) maar enkel het puntje zelf. Vervolgens verbinden met een geleidende lak (lakken met het puntje van bijv. een saté prikkertje). Vervolgens kaart in de pc en opstarten. In Windows kun je dan in Ati tool zien of je 16 pipes hebt.
Zo ver ik me kan herinneren (maar weet dit niet zeker meer) hoef je niet te flashen om te kunnen zien of de 16 pipes open staan. Als je 16 pipes afleest in Ati tool dan natuurlijk opnieuw opstarten en flashen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2005 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:26

Pubbert

random gestoord

Wat voor een core heb je? Vooralsog was het volgens mij alleen gelukt met "GA" cores.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn1986
Ik heb nog niet onder de koeler gekeken, dat ga ik morgen doen. Ik post hier dan wel of het gelukt is of niet...
@ apple: als ik het goed begrijp werkt het geheugen op de kaart (2.0 ns) ook goed met een bios van een XT (eventueel PE als hij die kloksnelheden aankan) met 1,6 ns geheugen? lijkt mij namelijk toch wel vreemd...
maar zodra ik dus die hardmod heb gedaan, moet ik testen of het werkt, en daarna pas flashen? het werkt dus ook wel met het originele bios?
Hoe zit dat nou? ik heb net hier gekeken naar bios-en van Sapphire X800XT en PE's: beiden hadden 1,6 ns samsung geheugen. Dus niet het 2.0 ns geheugen wat op de X800 pro zit in kwestie. Kan ik het flashen? ik denk zelf van niet, iemand?

[ Voor 91% gewijzigd door Jorn1986 op 18-02-2005 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn1986
Is het overigens mogelijk in het bios zelf met een programma'tje dat te veranderen met dat geheugen? (dat ik het dan even handmatig verander naar 2.0 ns geheugen, zodat ik alsnog kan flashen naar een (volwaardige) XT)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sjaakhaar schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 14:01:
Ik heb nog niet onder de koeler gekeken, dat ga ik morgen doen. Ik post hier dan wel of het gelukt is of niet...
@ apple: als ik het goed begrijp werkt het geheugen op de kaart (2.0 ns) ook goed met een bios van een XT (eventueel PE als hij die kloksnelheden aankan) met 1,6 ns geheugen? lijkt mij namelijk toch wel vreemd...
Zoals ik al vermeldde kun je gewoon een XTPE bios (met 1,6ns mem) voor je 2,0ns Pro gebruiken, absoluut geen probleem, mijn kaart werkt er al 8 maanden super mee. :)
maar zodra ik dus die hardmod heb gedaan, moet ik testen of het werkt, en daarna pas flashen? het werkt dus ook wel met het originele bios?
Zover ik me kan herinneren wel, maar zodra je ziet dat de 16 pipes open staan dan moet je direct re-booten en flashen, want een XTPE bios geeft zover ik weet meer stroom aan het mem, noodzakelijk om 560 mhz. te halen in 3D. Je moet dus niet even gaan gamen. ;)

Maar prik me hier niet op vast, het is voor mij al weer 8 maanden geleden. Als je dus de 16pipes niet open ziet staan na de mod probeer dan nog even een re-boot en biosflash voordat je denkt dat de hardmod niet gelukt is. (vergeet je oude niet eerst te back-uppen ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2005 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn1986
ik ben vandaag bezig geweest, allemaal leuk en aardig, maar....
hoe moet je die piepkleine puntjes ''openschuren''? ze zijn nogal erg klein...
mag je in het PCB snijden bij het connecten van die puntjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sjaakhaar schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 20:41:
ik ben vandaag bezig geweest, allemaal leuk en aardig, maar....
hoe moet je die piepkleine puntjes ''openschuren''? ze zijn nogal erg klein...
mag je in het PCB snijden bij het connecten van die puntjes?
Dit is de 2e keer dat ik voor de 2e keer iets uitleg in je topic. :) ;)
Zie 2e bericht; met het uiterste puntje van een cutter mesje héél voorzichtig ieder puntje schrapen, tot het blanke koper zichtbaar wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn33ky
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-09 18:11
ik ben ook van plan deze harmod te doen....

mijn core:
215RAACGA!!F
GC0534.1
0425AA
TAIWAN

min memmory:
SAMSUNG 416
K4JS5323QF-GC20
AWC282BA

is het mogelijk om deze hardmod op deze cpu te doen in combinatie met het geheugen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn1986
Apple schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 19:04:

Zoals ik al vermeldde kun je gewoon een XTPE bios (met 1,6ns mem) voor je 2,0ns Pro gebruiken, absoluut geen probleem, mijn kaart werkt er al 8 maanden super mee. :)
volgens Apple moet dat kunnen, ik heb het (nog) niet geprobeerd met de kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn1986
stel dat je denkt dat de hardmod niet gelukt is omdat de zilverlijm niet genoeg contact maakt, kan je de zilverlijm dan voorzichtig lospulken, de puntjes nog een keer openkrassen en het nog een keer proberen vast te lijmen? Of is er een (grote) kans dat de kaart kapot gaat als je de zilverlijm probeert los te halen?
Dit is denk ik op dit moment het geval, vandaar dat ik om advies vraag.

[ Voor 11% gewijzigd door Jorn1986 op 20-02-2005 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn1986
ik heb geprobeert om die zilverlijm weg te krabben met stenlymes. toen heb ik de kart weer in mn systeem gezet en bij het booten in windows kreeg ik blauw scherm, toen heb ik opnieuw de drivers erop gezet en toen deed farcry het nog gewoon, 3dmark en aquamrk gingen wel stukken trager.
toen heb ik weer driver eraf gegooit en nieuwe op gezet en toen boote die helemaal niet meer, nu zit ik zonder ati driver en boot ie wel.
Wat te doen? Zilverlijm er weer terug op? zou zelf niet weten waarom, maar misschien dat het zou kunnen...
Nu ben ik eerlijkgezegd wel erg geschrokken en heb ik nog maar weinig zin om de hardmod nog uit te voeren, allang tevreden met de snelheid van een opgevoerde X800pro...
misschien in het vervolg nog een zwaardere kopen, maar eerst die X800pro weer laten werken ;( |:(, dus wie heeft advies voor bovengenoemd probleem?

[ Voor 25% gewijzigd door Jorn1986 op 20-02-2005 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb geprobeert om die zilverlijm weg te krabben met stenlymes.
Oeps, dit had je beter kunnen doen met bijv. een lucifer en wat thinner, dan krab je het weg op een veilige manier. Ik weet nu niet of je schade hebt aangericht met dat stanleymes... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn1986
hij deed het niet meer, toen 3 keer uit elkaar gehaald en ''gekloot'' met die zilverlijm. Toen gaf hij weer beeld. Nu ga ik even proberen of de drivers weer willen werken, ik hoop het, want ik heb geen garantie meer op de kaart, dankzij het 'gepruts'... :'(

EDIT: zojuist de drivers geprobeerd te installeren, de kaart wil niet meer: zwart scherm en totale crash na reboot :'( , gelukkig geeft hij (nog) wel beeld zonder driver. Wie heeft een oplossing hiervoor? Ik wil echt graag die kaart weer laten werken als ''normale'' X800pro...

[ Voor 65% gewijzigd door Jorn1986 op 20-02-2005 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:17
probeer het eens met een lucifer en wat thinner goed weg te halen. of anders zilverlijm goed aanbrengen en ook al werkt het niet laten zitten.
anders heb je je kaart om zeep geholpen je had beter eerst op een oude print kunnen oefenen.
dat is het risico wat eraan hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn1986
ik heb net even gezocht op internet en de vandale zegt dit over terpentine:
ter·pen·ti·ne (de ~)
1 distillaat van aardolie, o.a. gebruikt voor het verdunnen van olieverf => peut, terpentijn, white spirit

dus thinner = verfverdunner voor ALLE soorten verf
terpentine = verfverdunner voor ALLEEN olieverf, of kan ik de terpentine pakken en dat er ook voor gebruiken? of is het toch beter om (speciaal) ''echte'' verfverdunner voor te kopen?

EDIT: ik heb net gezocht in de kast van de modelbouw (van heel vroeger toen ik klein was ;) ), en daar vond ik ook nog een verfverdunner, en dit staat er op:
om e-mail-, olie- en kunsharsverfen te verdunnen
zou dat anders werken? of kan ik gewoon terpentine gebruiken?

[ Voor 26% gewijzigd door Jorn1986 op 20-02-2005 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boogieman82
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-04 19:09
sjaakhaar schreef op zondag 20 februari 2005 @ 20:32:
hij deed het niet meer, toen 3 keer uit elkaar gehaald en ''gekloot'' met die zilverlijm. Toen gaf hij weer beeld. Nu ga ik even proberen of de drivers weer willen werken, ik hoop het, want ik heb geen garantie meer op de kaart, dankzij het 'gepruts'... :'(

EDIT: zojuist de drivers geprobeerd te installeren, de kaart wil niet meer: zwart scherm en totale crash na reboot :'( , gelukkig geeft hij (nog) wel beeld zonder driver. Wie heeft een oplossing hiervoor? Ik wil echt graag die kaart weer laten werken als ''normale'' X800pro...
Welkom bij de club van : ik heb mijn X800 pro gesloopt, ik hoor er ook bij }:O
Toen maar een PEAK x800 pro gekocht, artic silencer erop. Geen hardmod meer voor mij,kans dat t lukt is toch 1%...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn1986
jammergenoeg ben ik niet rijk genoeg om er nog 1 te kopen... :'(
maar eerst nog maar eens proberen met ''thinner'', zie ook mijn reactie hier boven, welke ''thinner'' moet ik gebruiken?

[ Voor 51% gewijzigd door Jorn1986 op 21-02-2005 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn1986
ik heb een ZEER GOEDE MEDEDELING!!! :*) 8)
vanmiddag met terpentine zo goed mogelijk de zilverlijm weg gehaald, toen weer de kaart in de pc gedaan, gereboot, drivers geinstalleerd, ging allemaal goed, nu doet hij het weer zoals hoort!!!
Ik ben echt opgelucht dat hij niet kapot is... ;) ben nu echt blij, m'n dag kan niet meer stuk! :*)
Topic kan wat mij betreft op slot, iedereen die heeft gereageerd, bedankt voor het advies.

[ Voor 11% gewijzigd door Jorn1986 op 02-08-2005 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn33ky
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-09 18:11
ik wil er wel aan beginnen maar heb alleen nog geen reactie of dit mogelijk is met mijn memory/cpu core

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• db87
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-09 16:15

db87

Mach 2 GT modded

Jij ook hier? (8>

Waarom probeer je het niet gewoon met een potlood streepje en vervolgens met één kortstukje enkele ijzerdraadje (een draadje uit een snoertje)?
Vervolgens leg je het ijzerdraadje op het plakbandje, even nog met potlood over het ijzerdraajes en plakken maar...

(nu heb je een verbinding van potlood met ijzerdraadje, bij mij werkte dit wel voor mijn processor...)

Dit is wel makkelijk te verwijderen en bovendien valt hij dan nog te RMA'en ;)

Als je dan bang bent dat hij ook contact gaat maken met andere bruggetjes moet je die van tevoren even afplakken...

[ Voor 13% gewijzigd door db87 op 22-02-2005 07:36 ]

ECT Prometeia Mach 2 GT modded

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn1986
edit: bericht weggehaald.

[ Voor 113% gewijzigd door Jorn1986 op 02-08-2005 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn1986
sjaakhaar schreef op zondag 20 februari 2005 @ 20:32:

Zou het soms kunnen dat ik op dat moment de hardmod goed had gedaan en dat ik eigenlijk had moeten flashen? Is deze kaart corrupt dat ik zulke rare ''foutjes'' kreeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn1986
En nog 2 vragen:

Wanneer zou ik moeten zien dat ik 16 pixel pipelines heb?
Is dat op het moment dat de hardmod is gelukt met de X800pro-bios erin (standaardbios dat er in zit) met bijv. AtiTool of is dat op het moment dat ik hem geflashd heb naar X800XT?

Welk bios kan ik het beste pakken? een X800XT met de code 4A4B of een X800XT PE met de code 4A50 en dan het aantal mhz. aanpassen in dat bios? Heeft een normale XT ook het aantal volt op het geheugen als een XT PE?

[ Voor 32% gewijzigd door Jorn1986 op 02-08-2005 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn1986
Net de hardmod uitgevoerd, weer naar Windows gegaan (nog steeds de X800pro bios er op), en zie in atitool nog steeds 12 active pipelines. Wanneer moet ik 16 active pipelines zien? vóór of ná het flashen van de kaart?
Pagina: 1