[XP] foutmelding 7 in eventviewer

Pagina: 1
Acties:

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Sinds half januari, maar ik ben er pas sinds kort achter gekomen, krijg ik zeer vaak de volgende foutmelding in eventvwr.exe.

code:
1
2
3
The device, \Device\Harddisk0\D, has a bad block.

For more information, see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

Ik neem aan dat er dus bad blocks zouden moeten zijn op m'n D schijf. Zoals op de site waar het linkje naar verwijst staat, heb ik chkdsk /f gedraaid, voor de zekerheid op alle schijven. Na afloop staan er geen foutmeldingen en wordt er aangeven dat er geen bad clusters zijn. Vol hoop startte ik de computer opnieuw op, om vervolgens te zien dat de foutmelding nog steeds verschijnt.

Als ik naar go.microsoft.com ga via de Help-link van eventviewer wordt me aangeraden een nieuwe harde schijf aan te schaffen als de foutmelding regelmatig voorkomt. Dit is bij mij dus het geval (minimaal 50 sinds 18 januari) maar SMART geeft bijvoorbeeld weer geen meldingen.

Zijn er andere mensen die hier last van hebben (gehad) en eventueel een oplossing hebben ?

edit:

Damn, het is dus foutmelding 7. Zou een modje dit kunnen veranderen?

[ Voor 5% gewijzigd door Smultie op 18-02-2005 02:16 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Raadpleeg de FAQ van dit subforum onder "Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?" voor oplossingen :)

• Smultie
  • Niet online
Ok, een kleine update. Het lijkt alleen te gebeuren 7 minuten na het opstarten, en tijdens het afsluiten. Duidt dit nog ergens op ?

• Smultie
  • Niet online
Klein schopje. Bovenstaande post klopt toch niet helemaal; het gebeurt ook héél af en toe tijdens normaal gebruik van Windows (internet, games etc.).

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:25
Dit probleem heb ik ook met mijn Seagate 160 GB SATA schijf. Je moet geen chkdsk /f draaien, maar chkdsk /r. Bij mij werden er toen bad sectors gevonden en ook als zodanig gemarkeerd. Daarna moet je eventueel nog een chkdsk /f draaien om het file system op orde te krijgen.

De bad sectors heb ik daarna kunnen 'replacen' m.b.v. Seatools (uit de spare-sector pool van de drive). Helaas heb ik nog geen manier gevonden om op een NTFS-partitie deze sectors weer als 'goed' te markeren. Iemand daar nog een idee voor? :)

Ik heb nu in totaal zo'n 4 of 5 sectoren moeten vervangen met Seatools, maar de melding is nu al een paar maanden niet meer voorgekomen. Ik houd het wel scherp in de gaten, want heb geen zin in een disk die steeds verder kapot gaat.

Het vreemde vind ik wel dat Windows dus gewoon bad sectors ziet en chkdsk en Seatools ook, maar dat er van de SMART monitoring totaal geen melding komt...

• Smultie
  • Niet online
Chkdsk /r geeft ook geen errors (0 bytes in bad sectors gaf ie geloof ik aan).
Chkntfs D: geeft ook geen errors.
SMART geeft geen errors.
Ik kan de boel gewoon defragmenteren (wat geloof ik niet kon als er errors op de schijf staan ???)
M.a.w. ik denk haast dat Windows het enige is dat errors ziet.
Als extra second opinion heb ik powermax.exe van de site gedownload en een opstartdiskette gemaakt. Helaas wou deze niet starten (scherm bleef zwart na het laden van Dos).

Iemand nog andere ideëen ?

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:25
Let er wel op dat de letter die in de foutmelding staat (in jouw geval D) niet altijd overeenkomt met de driveletter van de partitie. Ik had bijvoorbeeld op zowel D: als E: een bad sector, terwijl in de foutmelding alleen maar een D stond.

Ik zou gewoon alle partities die je hebt een chkdsk /r geven. Voor de systeempartitie (meestal C:) zal Windows je vragen of dit bij de volgende boot moet worden gedaan, dan dus Ja/Yes antwoorden.

• Smultie
  • Niet online
Mr Magic schreef op maandag 21 februari 2005 @ 19:27:
Let er wel op dat de letter die in de foutmelding staat (in jouw geval D) niet altijd overeenkomt met de driveletter van de partitie. Ik had bijvoorbeeld op zowel D: als E: een bad sector, terwijl in de foutmelding alleen maar een D stond.

Ik zou gewoon alle partities die je hebt een chkdsk /r geven. Voor de systeempartitie (meestal C:) zal Windows je vragen of dit bij de volgende boot moet worden gedaan, dan dus Ja/Yes antwoorden.
Ok, harstikke bedankt voor de tip. Het was inderdaad schijf C: bij mij. Na opnieuw booten vond ie inderdaad een bestand (c:\windows\windowsupdate.log) met bad clusters. Deze zijn gerepareerd. Nu maar duimen dat de foutmelding niet wederkeert. De file was trouwens maar 166 KB, zou lullig zijn als je door zó'n klein tekstbestandje je harde schijf zou moeten vervangen!

edit:

vooralsnog geen errors meer gekregen, lijkt erop dat het weg is. Nu las ik in de FAQ dat het zeer waarschijnlijk ook weer terugkomt. Dit neem ik graag van de FAQ aan, maar zijn er ook verhalen bekend dat het NIET meer terugkomt?

[ Voor 13% gewijzigd door Smultie op 22-02-2005 00:44 ]

Pagina: 1