Grappig dat ik dit topic nu zie, was net bezig een stukje van een WMV om te zetten naar XviD, ogg en OGM

. Deze combinatie kan 1080p zo te zien goed aan, mijn computer overduidelijk niet

.
Spider.007 schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 20:32:
[...]
Xine heeft er bij mij anders geen problemen mee

Verder is wmv toch gewoon 'another format'? Het zit redelijk in elkaar en is lekker klein; wat is dan precies het probleem? Is dat puur psychologisch? Tenslotte zal een ogg ook niet zomaar op een Windows systeem afspelen; dat is toch precies hetzelfde probleem alleen dan omgekeert?

Nee. En ik herhaal even wat al gezegd is.
Als je wil dat WMV op iets anders dan de eigen speler van MS werkt, dan kan dat niet, tenzij je centjes aan MS wil betalen. Kijk eens naar VirtualDub? Ooit had VD support voor ASF (die versie heb ik hier ergens nog op m'n HD, maar die kan ondertussen al met geen enkel modern WMV'tje meer overweg). Waarom de extensie van het Advanced Streaming Format niet goed was en dat Windows Media Video moest worden, dunno, tis hetzelfde formaat.
Anyway. Als je WMV support in VD wil.. Dan kan je dat vergeten afaik, al geef je $10.000.000. WMV support in een closed-source video-editor kan wel, maar dan moet de producent daarvan centjes aan MS betalen. Geen positieve ontwikkelingen allemaal lijkt me, wel?
Heb je een mobiele videospeler of stand-alone DVD/DivX/etc videospeler ontworpen en wil je WMV support erin? Centjes betalen aan MS. Terwijl er gratis alternatieve zijn die technisch niet slechter zijn, op een aantal vlakken zelfs beter.. Behalve streaming waar afaik nog niet echt goede alternatieven voor zijn, maar ook voor filmpjes die niet gestreamed hoeven te worden zie je teveel WMV.
Dankzij dat fijne bufferingssysteem duurt het 2 uur om door een film te seeken ja. Wel te fixen met Mediaplayer classic
Nu is het wel mogelijk WMV terug om te zetten naar AVI, wat me op dit moment het beste lukt met STOIK video converter (closed source, afaik, maar wel gratis). Behalve als er DRM in je filmpje zit, dan gaat het beeld schokken. Maar dit zijn niet echt oplossingen, het blijft een moeilijk handelbaar formaat, en als je wil dat het op iets anders dan Windows werkt moet je de MS codecs op dat andere platform aan de praat krijgen (als dat mogelijk is), de boel reverse-engineeren of MS betalen. Allemaal crappy oplossingen als je ook voor een opensource formaat kan kiezen.
De reden dat er steeds meer WMV komt? Simpel, het is
makkelijk 
. Uitgaande van Windows : 3x klikken en je grote .avi met inefficiënte codec is omgezet naar .wmv die qua MB's wel via internet te verzenden is. Jan met de Pet is klaar.
Het alternatief :
• VirtualDub downloaden en uitpakken.
• XviD downloaden en installeren.
• Tobias' Ogg DSF installeren.
• aoTuV Ogg encoder downloaden en uitpakken.
• OggMux downloaden en uitpakken.
• Je te grote .avi in VirtualDub laden, en er nieuwe .avi met XviD video van maken. Alle XviD settings zal ik hier maar niet bespreken omdat de guide dan minstens 4x zo lang zou worden, zoek die maar op bij doom9..
• Even checken of je source .avi al wav audio had, zoniet, even in VD naar Audio -> Full processing, Audio -> Audio compression en daar PCM kiezen. File -> Save wav.
•
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| Microsoft Windows XP [Version 5.1.2600]
(C) Copyright 1985-2001 Microsoft Corp.
C:\Documents and Settings\W3ird_N3rd>d:
D:\>cd Program Files\ogg_aoTuV_b3
D:\Program Files\ogg_aoTuV_b3>aoenc -q5 alexander.wav
aoTuV Beta3 - Ogg Vorbis Encoder (libogg 1.1.2 & libvorbis aoTuV beta3)
[2ch/48kHz/16bit WAV file]
Quality 5 (nominal bitrate : 160kbps)
Encoding...Done.
D:\Program Files\ogg_aoTuV_b3>exit |
• OggMux starten, zojuist gemaakte XviD .avi kiezen.
• Vergeet niet de "add" knop in te drukken nadat je de zojuist gemaakte .ogg heb geselecteerd. Selecteer output.
• Mux File!
You're done!
Nu, als je een programma maakt waarin je alleen filesize hoeft op te geven en dat voor de rest alle settings gokt zodat je net als met .wmv klaarbent in 3 muisklikken, dan heb je een mogelijk succes in handen

. Dat de kwaliteit dan wat minder zal zijn omdat je niet alles precies uitkiest geeft voor Jan met de Pet toch niet. Ik ben helaas geen programmeur. Ohja, en dan streaming nog, maar dat moet op te lossen zijn.
Maargoed, deze guide zal in ieder geval duidelijk maken waarom WMV populariteit wint : Jan met de Pet heeft tegenwoordig ook een DV-cam, webcam, of iets anders l33ts wat video kan opnemen, en Jan met de Pet wil dat ook via internet delen met al z'n vrienden. WMV is daar de makkelijkste weg voor. Helaas.