Na een avondje Star Trek afleveringen/films te kijken kwam ik laatst op het idee om een centrale computerkern te bouwen voor algemeen gebruik. Daar bedoel ik zaken als proc power en storage ervan ``lenen''. Eigenlijk een soort mainframe maar dan een stuk moderner 
Het eerste basisontwerp heb ik hier:
-begin-
Het eerste standaardmodel voor de Centrale Computerkern bestaat uit 2 (groepen) onderdelen, n.l.:
-het onderdeel Dataverwerking;
-het onderdeel Ondersteuning.
===Het onderdeel Dataverwerking===
Dit onderdeel voert de eigenlijke programma's uit. Dit kan van alles zijn: van een simpele calculator tot een raytracer. Bestaat uit 1 of meerdere
afzonderlijke ``verwerkingseenheden'' (mobo, proc, mem, simpele storage). Er wordt gebruik gemaakt van een loadbalancer; op dit moment wordt OpenMosix
met MigShm (shared memory migration patch) als beste oplossing aangewezen.
===Het onderdeel Ondersteuning===
Dit onderdeel bevat de volgende subsystemen:
-het subsysteem Communicatie;
-het subsysteem Opslag;
-het subsysteem Toegang.
-het subsysteem Energie;
-het subsysteem Klimaatregeling.
***Het subsysteem Communicatie***
Dit subsysteem bevat een router voor interne en externe netwerktoegang en 1 of meerdere switches in ondersteuning hiervoor.
***Het subsysteem Opslag***
Dit subsysteem zal meestal bestaan uit 1 of meerdere fileservers voor opslag van gegevens voor binnen en buiten de computerkern. De fileserver(s)
kunnen eventueel gecombineerd worden met de router.
***Het subsysteem Toegang***
Dit subsysteem bevat een KVM-switch en externe datapoorten voor aankoppeling van een Console, andere computerkernen, externe netwerken en externe
uitbreidingseenheden voor extra verwerkingskracht, storage etc.
***Het subsysteem Energie***
Dit subsysteem zorgt voor een adequate stroomtoevoer naar alle componenten. Kan eventueel externe onderdelen bevatten zoals adapters,
transformatoren, etc.
***Het subsysteem Klimaatregeling***
Dit subsysteem dient voor de handhaving van de temperatuur. Dit door middel van fans, ducts, etc.
-end-
Op dit moment ben ik bezig dit naar concrete hardware te vertalen (en dat lukt ook nog
), maar ik zou graag willen weten: wat vinden jullie van dit model? Is het goed of te inefficient? Te veel werk voor weinig of heel misschien een keigoed idee?
Het eerste basisontwerp heb ik hier:
-begin-
Het eerste standaardmodel voor de Centrale Computerkern bestaat uit 2 (groepen) onderdelen, n.l.:
-het onderdeel Dataverwerking;
-het onderdeel Ondersteuning.
===Het onderdeel Dataverwerking===
Dit onderdeel voert de eigenlijke programma's uit. Dit kan van alles zijn: van een simpele calculator tot een raytracer. Bestaat uit 1 of meerdere
afzonderlijke ``verwerkingseenheden'' (mobo, proc, mem, simpele storage). Er wordt gebruik gemaakt van een loadbalancer; op dit moment wordt OpenMosix
met MigShm (shared memory migration patch) als beste oplossing aangewezen.
===Het onderdeel Ondersteuning===
Dit onderdeel bevat de volgende subsystemen:
-het subsysteem Communicatie;
-het subsysteem Opslag;
-het subsysteem Toegang.
-het subsysteem Energie;
-het subsysteem Klimaatregeling.
***Het subsysteem Communicatie***
Dit subsysteem bevat een router voor interne en externe netwerktoegang en 1 of meerdere switches in ondersteuning hiervoor.
***Het subsysteem Opslag***
Dit subsysteem zal meestal bestaan uit 1 of meerdere fileservers voor opslag van gegevens voor binnen en buiten de computerkern. De fileserver(s)
kunnen eventueel gecombineerd worden met de router.
***Het subsysteem Toegang***
Dit subsysteem bevat een KVM-switch en externe datapoorten voor aankoppeling van een Console, andere computerkernen, externe netwerken en externe
uitbreidingseenheden voor extra verwerkingskracht, storage etc.
***Het subsysteem Energie***
Dit subsysteem zorgt voor een adequate stroomtoevoer naar alle componenten. Kan eventueel externe onderdelen bevatten zoals adapters,
transformatoren, etc.
***Het subsysteem Klimaatregeling***
Dit subsysteem dient voor de handhaving van de temperatuur. Dit door middel van fans, ducts, etc.
-end-
Op dit moment ben ik bezig dit naar concrete hardware te vertalen (en dat lukt ook nog