Toon posts:

Centrale Computerkern voor algemeen gebruik

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na een avondje Star Trek afleveringen/films te kijken kwam ik laatst op het idee om een centrale computerkern te bouwen voor algemeen gebruik. Daar bedoel ik zaken als proc power en storage ervan ``lenen''. Eigenlijk een soort mainframe maar dan een stuk moderner :)

Het eerste basisontwerp heb ik hier:

-begin-

Het eerste standaardmodel voor de Centrale Computerkern bestaat uit 2 (groepen) onderdelen, n.l.:

-het onderdeel Dataverwerking;
-het onderdeel Ondersteuning.

===Het onderdeel Dataverwerking===

Dit onderdeel voert de eigenlijke programma's uit. Dit kan van alles zijn: van een simpele calculator tot een raytracer. Bestaat uit 1 of meerdere
afzonderlijke ``verwerkingseenheden'' (mobo, proc, mem, simpele storage). Er wordt gebruik gemaakt van een loadbalancer; op dit moment wordt OpenMosix
met MigShm (shared memory migration patch) als beste oplossing aangewezen.

===Het onderdeel Ondersteuning===

Dit onderdeel bevat de volgende subsystemen:

-het subsysteem Communicatie;
-het subsysteem Opslag;
-het subsysteem Toegang.
-het subsysteem Energie;
-het subsysteem Klimaatregeling.

***Het subsysteem Communicatie***

Dit subsysteem bevat een router voor interne en externe netwerktoegang en 1 of meerdere switches in ondersteuning hiervoor.

***Het subsysteem Opslag***

Dit subsysteem zal meestal bestaan uit 1 of meerdere fileservers voor opslag van gegevens voor binnen en buiten de computerkern. De fileserver(s)
kunnen eventueel gecombineerd worden met de router.

***Het subsysteem Toegang***

Dit subsysteem bevat een KVM-switch en externe datapoorten voor aankoppeling van een Console, andere computerkernen, externe netwerken en externe
uitbreidingseenheden voor extra verwerkingskracht, storage etc.

***Het subsysteem Energie***

Dit subsysteem zorgt voor een adequate stroomtoevoer naar alle componenten. Kan eventueel externe onderdelen bevatten zoals adapters,
transformatoren, etc.

***Het subsysteem Klimaatregeling***

Dit subsysteem dient voor de handhaving van de temperatuur. Dit door middel van fans, ducts, etc.

-end-

Op dit moment ben ik bezig dit naar concrete hardware te vertalen (en dat lukt ook nog :P), maar ik zou graag willen weten: wat vinden jullie van dit model? Is het goed of te inefficient? Te veel werk voor weinig of heel misschien een keigoed idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
*schop*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Je wilt een "application service provider" worden - de term die hiervoor al enkele jaren gebruikt wordt - en wilt een passend server park samenstellen, zo te zien uitgaande van de principes waarop blade servers zijn gebaseerd. Nou leuk, dan zoek je daar op het net toch informatie over op? Zou overigens maar beginnen met een stukje marktonderzoek..

[ Voor 3% gewijzigd door Gwaihir op 19-02-2005 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit gaat helemaal niet om commercieel kracht te verkopen. Dit is puur eigen onderzoek en gebruik. Het gaat om het ontwerp van de kern, niet om losse servers etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-10 12:51
Openmosix ken ik niet, maar denk je niet aan:

- Een centrale PC/server
- Thin clients (bijv. oude P1 bakken?)
- Een UPS
- Een Gbit netwerk
- Iets als Terminal Services (?Openmosix?)

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zoiets wel ja :)

OpenMosix is een Linux kernel patch met een aantal tools die automatisch processen (en met MigShm ook threads) migreert naar andere OpenMosix nodes. Oude p1 bakken zijn voor algemeen werk prima geschikt. Gewoon op Linux met X laten draaien en de symlinks naar scripts die met SSH en DISPLAY=<host>:0.0 pr0gjes op de kern laten draaien en op de laat terminal weergeven.

Voor een HTPC ofzow is dit concept natuurlijk minder geschikt, dus die blijven zelf een relatief krachtige config gebruiken.
Pagina: 1