Toon posts:

4 x 200Mhz DDR400 draait maar op 150mhz?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik maak me zorgen over het geheugen in mijn computer. Ik heb 4 modules van 256MB, unbuffered, DDR SDRAM, PC3200, 200Mhz

Ik weet er best wel wat van af en ik heb de faq gelezen, en het geheugen zou dan toch op 400 Mhz moeten draaien als ik het goed begrijp? Echter, het draait op ongeveer 150 Mhz (volgens CPUZ en Everest) en dat baart mij zorgen...

Ik heb heel de bios doorgespits en de enige optie die de oplossing nog zou kunnen bieden is "Turbo mode" Ik weet echter niet wat dit inhoud en durf het niet zomaar aan te zetten.

Nog iets vreemd, voor mij dan, zijn de merken van de 4 geheugenmodules. Het eerste setje van 2 is uit 2003 en van Kingston. Het 2e setje heb ik in deze week gekocht en is ook van Kingston, maar in de observatie-programma's geeft ie aan dat het van Samsung is! Is dit normaal of is het een fout? Of kan het zijn dat de "banken" van Samsung zijn?

-moederbord P4P800SE
-P4 3Ghz

groetjes,

Laserledje

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:26
Je geheugen zal nooit op 400MHz gaan. Het is nog altijd DDR geheugen wat inhoudt dat het op 200MHz werkt maar 2 dingen per klokcyclus afhandelt (400MHz effectief)

Heb je in de BIOS lopen kloten dat je FSB/MEM divider verkeerd staat ingesteld? Die moet namelijk 1:1.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:21

Thandor

SilverStreak

Kijk op het geheugen zelf welke chips erop zitten. Het kan ook zijn dat CPU-Z het verkeerd ziet.

Ik heb ooit al eens gehoord dat je niet 3 of 4 DIMM's tegelijk op 400MHz kon laten draaien i.v.m. interferentie. Of dit ook voor een ASUS P4P800SE geld weet ik niet. Volgens mij niet.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de FSB/MEM ratio op 1:1 gezet, zonder reultaat. Het stond op 1:4 (dat waren gelijk de enige 2 opties).
Hier even een overzicht uit Everest. De effectieve kloksnelheid staat op 293, dus dan zou de werkelijke kloksnelheid 147 moeten zijn en dat klopt dus! Maar de vraag is nu dus waarom het 293Mhz is en geen 400Mhz?!

Is verder alles normaal in dit rijtje? Front Side bus 220 > 880?.

Front Side Bus Eigenschappen
Bus Type Intel NetBurst
Bus Breedte 64 bit
Werkelijke kloksnelheid 220 Mhz (QDR)
Effectieve kloksnelheid 880 Mhz
Bandbreedte 7038 MB/s

Geheugenbus-Eigenschappen
Bus Type Dual DDR SDRAM
Bus Breedte 64 bit
Werkelijke kloksnelheid 147 Mhz (DDR)
Effectieve kloksnelheid 293 Mhz
Bandbreedte 4692 MB/s

Chipsetbus-Eigenschappen
Bus Type Intel Hub Interface
Bus Breedte 8 bit
Werkelijke kloksnelheid 73 Mhz (QDR)
Effectieve kloksnelheid 293 Mhz
Bandbreedte 293 MB/s

Op het geheugen zelf, bedoel je daarmee de sticker die erop zit? Die zeggen Kingston!!

• NitroX infinity
De FSB van je proc moet op 200. Dat zoiezo, zoals het nu staat is ie overgeklokt :P
Haal je deze waarden trouwens wel uit de BIOS?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:40

makje

Professioneel prutser

Grapjas, je bent dus aan het overklokken :o

Je hebt je geheugenbus op 220Mhz staan ipv op 200Mhz waar hij op zou moeten staan. Volgens pagina 4-18 van je manual kun je de geheugensnelheid instellen op de DDR waardes 266/333/400/500/533. Hier 400 instellen zou je geheugen even snel zetten als je FSB, namelijk 200Mhz. Echter jouw huidige FSB is 220 en je geheugen loopt op 147, een snelle berekening leert ons dat je geheugen nu dus op 2/3e van je FSB loopt, oftewel op de setting 266.

Zet je je geheugen op de 400 dan zal je geheugen even snel als je FSB gaan, wat op dit moment dus 220Mhz is. Echter zoals Thandor ok al aangeeft hebben veel moederbord fabrikanten al genoeg moeite om 4 reepjes geheugen stabiel op 200Mhz te zetten, laat staan 220Mhz. Asus zal dus waarschijnlijk ingesteld hebben dat bij gebruik van 4 reepjes boven de 200Mhz het geheugen niet 1 op 1 loopt met de FSB, maar 2 op 3.

edit:
Even een duidelijk conclusie toevoegen:

Zet je FSB op 200Mhz (800QDR) en stel vervolgens je geheugen in op 400, zoals ook vermeld op 4-18 van je manual. Werkt het dan nog niet, houd dan rekening met de QVR van Asus, zoals die ook vermeld staat in je manual op blz 2-14, zoals je ziet staat niet elk geheugen daar als goed getest met 4 dimms vermeld.

[ Voor 24% gewijzigd door makje op 17-02-2005 23:15 ]

9800x3d

Verwijderd

Topicstarter
Dus eigenlijk ben ik gewoon een Die-Hard overclocker hahahahhaa!!! :P Nee, verreweg van dat.

Ik heb idd in de bios de cpu op 110% gezet. Waarom heeft dit invloed op het geheugen? Of doet ie dan 10% van alles ofzo?

Maar je hebt t over een geheugenbus van 220Mhz. Maar de Front-Side-Bus is toch 220Mhz en de GB niet? Wat is t verband hiermee?

Moet ik nu de CPU op 100% zetten? Kan ik de cpu dan niet overclocken zonder het geheugen op 200Mhz te laten lopen?

Ik vind het wel nog steeds vreemd dat ie aangeeft dat het samsung is (CPUZ en Everest). Is her nog een reden voor?

Bedank voor de reacties tot nu toe iig!! Ik ga nu ff 100% proberen en kijken wat ie zegt.

• IceEyz
  • Laatst online: 13:41
Je CPU overclocken doe je door middel van de FSB over te clocken. Daarmee zou het geheugen harder moeten gaan lopen, maar vanwege de divider loopt het alleen maar trager. 100% zorgt er dus voor dat alles normaal loopt.

Trouwens, waarschijnlijk heb je MPS Revision aangepast van 1.4 naar 1.1 - die kun je weer terugzetten op 1.4. Dit heeft namelijk niets met de snelheid van je CPU of geheugen te maken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zag opeens dat je ook voor manual kon kiezen in de Bios en ik heb het geheugen op 400Mhz gezet. Dit zijn de nieuwe waarden uit Everest. Is alles nu optimaal? Of kan het nog beter?

Front Side Bus Eigenschappen
Bus Type Intel NetBurst
Bus Breedte 64 bit
Werkelijke kloksnelheid 200 Mhz (QDR)
Effectieve kloksnelheid 800 Mhz
Bandbreedte 6400 MB/s

Geheugenbus-Eigenschappen
Bus Type Dual DDR SDRAM
Bus Breedte 64 bit
Werkelijke kloksnelheid 200 Mhz (DDR)
Effectieve kloksnelheid 400 Mhz
Bandbreedte 6400 MB/s

Chipsetbus-Eigenschappen
Bus Type Intel Hub Interface
Bus Breedte 8 bit
Werkelijke kloksnelheid 100 Mhz (QDR)
Effectieve kloksnelheid 400 Mhz
Bandbreedte 400 MB/s

• NitroX infinity
Yep, alles is goed nou.

Verwijderd

Topicstarter
Dank je wel!

Maar kan ik nu alsnog de CPU overclocken met "CPU external Frequency" die standaard op 200 staat en die je kan wijzigen van 100-400?

• NitroX infinity
Ja maar als je het niet nodig bent kun je het beter niet doen. Er kan van alles mis gaan.

• IceEyz
  • Laatst online: 13:41
Als je die hoger zet dan 200, dan gaat je processor harder lopen, je geheugen ook (tenzij Asus inderdaad bij 4 dimms een divider pakt). Grote kans echter dat je systeem instabieler wordt en je geheugen en chipset die snelheid niet halen. Maar voor dat moet je in DOC zijn natuurlijk :)

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik begrijp het. Ik denk dat ik maar het genoegen neem met wat ik nu heb...
Van overclocken weet ik erg weinig, dus kan er beter niet meer experimenteren.

Ik ben tevreden zo, dank jullie!!!
Pagina: 1