Eigenwijze firewire-LaCie ruziet met P5AD2

Pagina: 1
Acties:

• antec1
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-02 16:42
Ik baal ervan dat ik hier mijn vraag moet posten, want ik erger me dood dat ik het zelf niet kan oplossen.
Ik heb al enkele maanden een andere pc met een P5AD2-moederbord en twee fraaie IEEE 1394 poorten. Ik heb ook een externe LaCie d2 250 GB-drive met een firewire 400 en 800 (apple)-poort. Die deed het prima op mijn oude machine en nu niet meer. DWZ. hij doet 't wel als ik de pc start, maar dan hikt ie na een minuut of 5 en schakelt zich dan uit met wat geklik. De drive staat dan nog in 'mijn computer' maar is niet meer benaderbaar en als ik niet oppas hangt ie even. Even zo vrolijk ben ik een half uur aan het werk, schakelt de schijf zichzelf weer in. Het bekende stekkertje in de system-tray verdwijnt soms, maar wil ook wel blijven staan ook als de drive dus niet on line is.
Rommel ik wat in systeem/hardware en schakel ik de 1394-kaart uit en dan weer in, dan herkent hij de drive weer en blijft hij verder de hele dag probleemloos draaien.
Geen catastrofe dus, alleen wel dom zo. Ik heb bij asus gezocht in hun FAQ: niks - bios-updates: niks. LaCie gemaild met als antwoord dat de drive misschien kapot is: stuur 'm maar op (Yo..250 gyg aan backup.. waar laat je dat??).....
Maar als ik de drive afkoppel, een heel gedoe want hij staat ergens onderin ver weg, en aan mijn laptop/andere desktop hang, draait ie als een zonnetje. (Die laptop is ook een Asus en op alle 2 draait win xp sp2. Ja.ja..zeker.. op de site van LaCie heb ik de laatste devicedriver gedowload en geïnstalleerd).
Herkent iemand dit gedrag? Is die drive stuk? of is dit een geval van stuk moederbord, in welk geval ik een probleem heb, want de leverancier is op de fles en niet meer te benaderen (ik heb zelfs geen serienummer voor garantie). De LaCie opsturen zonder zeker te weten dat daarmee het probleem wordt opgelost, lijkt me niks.
Ik kan er dus mee leven, maar erger me er in toenemende mate aan :(

Ad

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-06 21:45

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Er vanuitgaande dat je drivers/bios inderdaad up2dat is, zou ik zo gokken dat je mobo zich gewoon niet 100% aan de firewire standaard houdt, (of je drive) en dat daardoor de problemen ontstaan... Komt wel vaker voor dat bepaalde hardware zonder reden niet met elkaar overweg kan.
Je zou eens kunnen proberen een andere firewire poort te gebruiken. Een andere goedkope oplossing is het plaatsen van een goedkoop firewire kaartje (pci).

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

• antec1
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-02 16:42
Bedankt.
Ik heb twee firewirepoorten en op alle twee gedraagt de drive zich even eigenwijs.
een firewirekaartje heb ik nog niet overwogen, maar da's in ieder geval een optie als ik er zo niet uitkom.

Ad