NTFS partitie onleesbaar

Pagina: 1
Acties:

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
Beste mensen,

er is een gek probleem met een van mijn harde schijven. Als volgt ingedeeld:

primair ide-kanaal, master:120 GB schijf western digital, 1 primaire partitie met windows xp home sp2, 3 logische partities

primair ide-kanaal, slave: 160 GB schijf western digital, 2 primaire partities voor data.

alle partities zijn ntfs

Nu is het gekke: de eerste partitie op de 160 gb schijf is niet meer leesbaar. Als ik in de verkenner erop klik zegt hij vrolijk: g:\ is niet toegankelijk, bestand of map is onleesbaar. Maar met chkdsk (via de prompt, anders gaat het niet) kan hij wel gewoon de schijf controleren, geeft keurig de gebruikte/vrije ruimte aan, aantal bestanden enz. Bij eigenschappen van de schijf kan hij niet zien wat voor filesystem het is, met chkdsk kan dat dus wel.
Schijfbeheer van xp geeft aan dat hij niet weet wat voor partitie het is. Disk defragmenter ziet hem niet.

Partition magic kan niks bijzonders aan de schijf ontdekken (laat gewoon zien dat er +- 30GB op staat, controle op fouten geeft geen resultaat), alleen als ik hem vanaf part. magic de bestanden wil bekijken laat hij niks zien. (nou ja, een lege map 8)7 )

Vreemder en vreemder: met driveimage 2002 kon ik gewoon een backup draaien (via bootfloppys) en al mn data eruit extracten. Dat was een hele opluchting, maar ik ben nog steeds benieuwd wat er nou eigenlijk mee mis is. Een tooltje van wd (bootfloppy) geeft bij een test aan dat er niks mis is met de drive. Maar ik ben gewoon benieuwd naar wat er mee mis is, en hoe het gekomen is.

Iemand een idee (voordat ik ga low level formatten :P )

[ Voor 3% gewijzigd door stefan001 op 17-02-2005 20:48 ]

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

is die schijf toevallig dynamisch ? (check bij computerbeheer/schijfbeheer )

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Lijkt me inderdaad een dynamische volume.

Kijk voor info, oplossingen, inkoppertjes eens in de FAQ van dit subforum: OM FAQ / Beleid. Kijk onder "Hoe krijg ik verloren gegane data terug?". Je kunt een dynamische volume opnieuw importeren via de schijfbeheer.

[ Voor 32% gewijzigd door BalusC op 18-02-2005 16:02 ]

• stefan001
BalusC schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 16:00:
Lijkt me inderdaad een dynamische volume.

Kijk voor info, oplossingen, inkoppertjes eens in de FAQ van dit subforum: OM FAQ / Beleid. Kijk onder "Hoe krijg ik verloren gegane data terug?". Je kunt een dynamische volume opnieuw importeren via de schijfbeheer.
ik zal ff kijken met het restoration tooltje dat in de faq staat, maar ik ben wel errug benieuwd hoe ik nou een dynamische schijf zomaar gekregen kan hebben, vooral omdat ik xp home gebruik (zie ts) en deze dat niet ondersteunt (zie faq)

edit: geprobeerd met restoration, werkt :)
blijft de vraag: hoe heeft dit nou kunnen gebeuren/hoe te voorkomen in de toekomst?

overigens zegt schijfbeheer dus niks over dynamische volumes, wat logisch is, het is xp home

[ Voor 18% gewijzigd door stefan001 op 18-02-2005 19:15 ]

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

Het kan gebeuren doordat je bijvoorbeeld ooit een windowsinstallatie op die schijf hebt geinstalleerd. Als je van pro naar home gaat wil het nog wel eens voor komen. Home kan niks met dynamische schijven. Wanneer het ook nog wel eens kan gebeuren is als je die schijf op een raidcontroller hebt geinstalleerd en te snel hebt doorgeklikt bij het kiezen van de partitionering. Bij raid is wel dynamisch volume vereist en met 1 schijf aan een raidcontroller wil men wel ook wel eens te snel de menuutjes door en voor dynamisch kiezen. Blijft een beetje gissen maar "vanzelf" is het niet gebeurd denk ik. :)

[ Voor 59% gewijzigd door under-world op 18-02-2005 22:51 ]

Verwijderd

under-world schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 15:55:
is die schijf toevallig dynamisch ? (check bij computerbeheer/schijfbeheer )
ja ik denk dat het ook een dynamisch partitie aan geeft. Als je data wilt redden moet je hem formatieren, en hopen dat data-get programma alles terug vind..

Uit Ervaring is het me gelukt.

• stefan001
under-world schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 22:46:
Het kan gebeuren doordat je bijvoorbeeld ooit een windowsinstallatie op die schijf hebt geinstalleerd. Als je van pro naar home gaat wil het nog wel eens voor komen. Home kan niks met dynamische schijven. Wanneer het ook nog wel eens kan gebeuren is als je die schijf op een raidcontroller hebt geinstalleerd en te snel hebt doorgeklikt bij het kiezen van de partitionering. Bij raid is wel dynamisch volume vereist en met 1 schijf aan een raidcontroller wil men wel ook wel eens te snel de menuutjes door en voor dynamisch kiezen. Blijft een beetje gissen maar "vanzelf" is het niet gebeurd denk ik. :)
Een raidcontroller heb ik niet (niet in deze pc iig ;) ), maar als er geen pro op deze machine staat, hoe kan er dan een dynamische schijf op komen :? (ALS het een dynamische schijf is!!!)
Zoals in de ts was te lezen stonden op deze schijf 2 primaire partities, die gebruikt werden voor data (waren dus geen actieve partities!)

ik wil best geloven dat het niet vanzelf is gebeurd :P maar wel weten hóe, daar gaat het me om. Ik heb heus ook wel es een foutje gemaakt hoor ;) (vroegâh :P )

[ Voor 8% gewijzigd door stefan001 op 19-02-2005 19:58 ]

• stefan001
Verwijderd schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 15:25:
[...]

ja ik denk dat het ook een dynamisch partitie aan geeft. Als je data wilt redden moet je hem formatieren, en hopen dat data-get programma alles terug vind..

Uit Ervaring is het me gelukt.
Dat is dus het gekke: ik kon wel met driveimage 2002 probleemloos een backup maken, en mn data eruit extracten. Data is dus allang gered!!

edit: schijf ondertussen gelowleveld en opnieuw ingedeeld, 120GB is echt veels te weinig man! :P

[ Voor 10% gewijzigd door stefan001 op 19-02-2005 20:01 ]

Pagina: 1