Toon posts:

[2003] Terminal services - licenseserver inrichten*

Pagina: 1
Acties:
  • 191 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met het expirimenteren met een 2003 server met Terminal server geinstalleerd.
Dit doe ik aan de hand van de informatie die ik heb gevonden en verteld heb gekregen.
http://www.microsoft.com/.../terminal_server_role.asp
Hier staat hoe je een standaard terminal server neerzet.

Nu vroeg ik mij of er een 2e server nodig is waarop de lincense server is geinstalleerd. Nu heb ik in mijn test omgeving maar 1 2003 server staan die als terminal server geconfigureerd moet worden. Maar ik zie op de website die hierboven heb genoemt dat je nog een server nodig hebt voor de license server.

MOET dit of zijn er andere manieren om dit op te kunnen lossen?

Verwijderd

In enterprise deployments wordt de licensing server meestal op een aparte machine geinstalleerd.

De licensing server rol kan echter ook op dezelfde machine draaien als de terminal server. Je hebt dus geen tweede server nodig.

Meer details kan je vinden in dit document. Check het 'service deployment' hoofdstuk. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2005 21:39 ]

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:21

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move NT > WOS

Tijd voor een nieuwe sig..

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Welke versie van Server 2003 heb je? Dit kan je via add/remove windows components in add/remove programs gewoon installeren. Of via Configure Your Server :)

Daarna kan je je tscals toevoegen :)
offtopic:
lichte titelfix [Win2k3] Terminal Server - Applicaties > 003] Terminal services - licenseserver inrichten*

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
Hmmmmm......, na wat dingen nalopen en een soort howto volgen lukt het nog niet bepaald. Ik heb WOS gekeken voor een howto maar die is alleen voor het instellen van een RDP verbinding.

Iemand een goeie howto hiervoor? Ik zal morgen is in mun mcse boeken zoeken.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-02 15:49

mutsje

Certified Prutser

gewoon add/remove programs , Add/remove windows components > Terminal Server license server.. kind kan de was doen.

Verwijderd

Topicstarter
mutsje schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 08:46:
gewoon add/remove programs , Add/remove windows components > Terminal Server license server.. kind kan de was doen.
Dit is zeker niet alles, je moet de gebruikers wel toegang geven en applicaties publiceren. Als een kind de was kan doen, hmpf dan heb ik nog wat jaren te gaan blijkbaar :7 .

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Verwijderd schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 10:29:
[...]

Dit is zeker niet alles, je moet de gebruikers wel toegang geven en applicaties publiceren. Als een kind de was kan doen, hmpf dan heb ik nog wat jaren te gaan blijkbaar :7 .
Dat was het antwoord op de license server :+

Als je het over Terminal Server hebt kun je deze downloaden http://cc.realtimepublishers.com/publicationhome.asp?pid=19 je moet je eenmalig registeren om het boekje te downloaden. Deze is ook al voor Windows Server 2003 uitgegeven en staan handig tips en tricks in ook nog eens. is 173 pagina's leesvoer

Verwijderd

Topicstarter
Oops 8)7

Super, ga gelijk die van Windows 2003 Terminal Server downloaden.

Nu nog een klein vraagje,

Een windows 2003 server die als domain controller fungeerd. Deze moet ook Terminal server worden en hier moet 2 programma's op gaan draaien voor maximaal 2 personen. Heb je hier nou wel of niet een license server voor nodig?

Windows 2003 heeft standaard 2 cals maar kun je die hier ook voor gebruiken?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2005 12:54 ]

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Nu nog een klein vraagje,

Een windows 2003 server die als domain controller fungeerd. Deze moet ook Terminal server worden

Er wordt ten sterkste afgeraden Terminal Server op een Domain Controller te plaatsen. Inplaats daarvan schaf een member server aann die genoeg geschaalt is om als Terminal Server te fungeren

Hier moeten 2 programma's op gaan draaien voor maximaal 2 personen. Heb je hier nou wel of niet een license server voor nodig?

Ja ook hier heb je een licentie server voor nodig al had je maar 1 user...

Windows 2003 heeft standaard 2 cals maar kun je die hier ook voor gebruiken?

Ja dat kan maar dan ben je strafbaar aangezien het volgens de EULA van Microsoft niet mag. De RDP is uberhaupt ook nog eens getuned dat je minder processor kracht en minder geheugen tot je beschikking hebt omdat het voor beheers doeleinden is en niet voor terminal server in application mode

Ik raad je aan om eerst maar eens goed in te lezen in de materie want je stelt imho een hoop vragen die mensen vragen die nog nooit met een Terminal Server gewerkt hebben (no offence intended)

[ Voor 5% gewijzigd door mutsje op 18-02-2005 13:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Klopt ik heb nog nooit met terminal server gewerkt. Ik ben er mee bezig met mcse maar zover ben ik nog niet. Maar toch wil ik er mij nu in verdiepen. De 1 zegt dat een license server niet nodig en ander wel weer. De 1 zegt dat je wel terminal server kan gebruiken met die 2 cals die erop staan en de ander weer niet.

Nu heb ik zoiets van jah wat is het nou. Kijk ik naar mijn eigen mening en informatie die ik ben tegen gekomen dan zijn die standaard 2 cals alleen voor administrative usage zoals je ook kunt zien in terminal server configuration bij server settings.

Maar ok, niet zo erg er zijn extra cals beschikbaar, terminal server wordt afgeraden om te installeren op een domain controller omdat het erg veel performance kan trekken. Hier is al rekening mee gehouden.

Er zijn gewoon onduidelijkheden. Nu heb ik dat document gedownload wat ik hierboven noemde en ik zal daar is mee bezig gaan met daarnaast mun mcse boeken is kijken of het zal lukken.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

De licenties van Windows Terminal Services zitten behoorlijk complex in elkaar - zo complex zelfs dat Microsoft er een FAQ over heeft: http://www.microsoft.com/...owtobuy/pricing/tsfaq.asp - deze is dan wel voor 2000, maar veel geld ook nog voor 2003 (enkel het 'built in' licentie van XP is niet meer geldig voor 2003) :)

Verwijderd

mutsje schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 10:58:
[...]

Dat was het antwoord op de license server :+

Als je het over Terminal Server hebt kun je deze downloaden http://cc.realtimepublishers.com/publicationhome.asp?pid=19 je moet je eenmalig registeren om het boekje te downloaden. Deze is ook al voor Windows Server 2003 uitgegeven en staan handig tips en tricks in ook nog eens. is 173 pagina's leesvoer
Hartelijk bedankt man, echt een goeie site :)

Verwijderd

applicaties draaien op een DC is trouwens ECHT een slecht plan.
Als een van de gebruikers de applicatie ophangt is je DC onbeschikbaar!
Dit is echt NOT done.
Dan kun je er nog beter een pc naast zetten, daar die applicatie en beschikbaar maken voor de gebruikers, of lokaal instaleren.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 10:29:
Dit is echt NOT done.
Dan kun je er nog beter een pc naast zetten, daar die applicatie en beschikbaar maken voor de gebruikers, of lokaal instaleren.
Maar als de terminal server draait op de dc, hoe kan je die dan samen synchroniseren ?

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 10:29:
Dit is echt NOT done.
overdrijven is ook een vak....

SLECHT zijn dingen zoals een HP all-in-one aan je server hangen, dat is verne*keratief... maar een app draaien op een DC, waarom niet? dat zou ik graag wil eens willen weten

je hebt zeker nog nooit te maken gehad met klanten / bedrijven die niet zo'n groot budget hebben :?

ten eerste, hoe dan ook moet je niet met pc's gaan werken als server, geloof me, dat gaat even goed, maar je hebt er heeel veel spijt van als er iets fout gaat, neem gewoon een leuke hp/dell server MET support contract, geen gezeur, gewoon werken.

Ik heb zelf hier en daar TS/DC/Data servertjes draaien met een max van 10 gebruikers, nog nooit problemen gehad, zoland er maar een fatsoenlijke raid controller/cpu en memory in zit

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:13

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

De TS kan ook nog voor meer informatie kijken op de site van Brian Madden (www.brianmadden.com). Hier staan onzettend veel guides en how to's op mbt. MS Terminal Server en Citrix Metaframe. Bijvoorbeeld:

The Ultimate Guide to Windows 2003 Terminal Server Licensing
Terminal Services Licensing in Mixed Windows 2000 & 2003 Environments
FAQ: Terminal Server Licensing

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:58
Ik heb ook een vraagje over terminal server licensing.
Ik heb nu een Server 2003 terminal server staan, daar komt er nu 1 bij, de licenserver is de huidige terminalserver, kan ik de nieuwe gewoon verwijzen naar de huidige terminalserver voor de licenties?

Met gestrekt been.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
artbij schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 14:33:
Ik heb ook een vraagje over terminal server licensing.
Ik heb nu een Server 2003 terminal server staan, daar komt er nu 1 bij, de licenserver is de huidige terminalserver, kan ik de nieuwe gewoon verwijzen naar de huidige terminalserver voor de licenties?
ja dat kan, of het slim is is een andere vraag. veel beter draai je op een terminalserver helemaal geen license server

wat doe je als de eerste Terminalserver plat ligt :? juist... niks meer. zon ding wil je liever op een domaincontroller draaien of op een andere non TS server.

die server moet dan wel 2003 draaien als os, win2000 kan geen 2003 license server doen

A wise man's life is based around fuck you

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Licenseserver is een aparte rol, naast terminal server. En het is ook een rol die nauwelijks resources inneemt. Kan je dus prima doen :)
Het opnieuw activeren van zo'n licenseserver na een reinstall en de rompslomp die het oplevert zou ik toch liever die service niet op een ts draaien maar op een andere server die niet tot je frontend behoort :P Tenzij je natuurlijk nooit wat aanpast op die machines waardoor je mogelijk windows zou moeten restoren oid :P

Mijn spoorwegfotografie

• Artbij
Die TS met licencesever staat er nu eenmaal, daar kan ik niets meer aan doen. Om weinig rompslomp te hebben kan ik dus het beste de nieuwe ts verwijzen naar de oude voor licenties? En is het dan zo dat de TS de licenties verdeeld naar gelang er mensen aanmelden op de verschillende ts?

Met gestrekt been.

• Zwelgje
Die TS met licencesever staat er nu eenmaal, daar kan ik niets meer aan doen

wat een onzin excuus je kunt er genoeg aan doen, dat ding verplaatsen bv, en om zo weinig mogelijk rompslomp te hebben prima... je krijgt pas rompslomp als die eerst TS down ligt want dan mag je in alles haast een nieuwe Liceningdoos opzetten. nee je kunt het beste maar doormodderen in de huidige config. (!!??)

en ja die 2e ts gaat zijn licenses daar weg halen (autodiscovery) of je klopt hem handmatig in bij je tsconfig.msc (in principe niet nodig daar je maar 1 license server hebt)

* Zwelgje komt, constateerd, en lost problemen op nog voordat het serieuze problemen worden

• Artbij
Zwelgje schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 07:21:
Die TS met licencesever staat er nu eenmaal, daar kan ik niets meer aan doen

wat een onzin excuus je kunt er genoeg aan doen, dat ding verplaatsen bv, en om zo weinig mogelijk rompslomp te hebben prima... je krijgt pas rompslomp als die eerst TS down ligt want dan mag je in alles haast een nieuwe Liceningdoos opzetten. nee je kunt het beste maar doormodderen in de huidige config. (!!??)

en ja die 2e ts gaat zijn licenses daar weg halen (autodiscovery) of je klopt hem handmatig in bij je tsconfig.msc (in principe niet nodig daar je maar 1 license server hebt)

* Zwelgje komt, constateerd, en lost problemen op nog voordat het serieuze problemen worden
Als ik tijd had, deed ik dat zeker, die licenseserver verplaatsen, helaas zit ik hier maar met een kortdurende opdracht. Maar ga het wel meegeven aan de vaste systeembeheerder hier.

Met gestrekt been.

• Artbij
Is het trouwens mogelijk om policy te kopieren van de ene naar de andere sever? De terminal services werken nl met local policy`s.

Met gestrekt been.

• Zwelgje
artbij schreef op maandag 11 december 2006 @ 09:50:
Is het trouwens mogelijk om policy te kopieren van de ene naar de andere sever? De terminal services werken nl met local policy`s.
tijd voor loopback policys dus :P mischien ook even meenemen in je PVA ;)

kan je mischien voor langere tijd bij die klant bezig om de boel even te professionaliseren.

GPMC al gebruikt :? daarmee kan je gpo's backuppen en restoren

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
artbij, zou je als je zelf de laatste poster bent binnen 24 uur je bericht willen wijzigen? Een nieuw bericht eronder is wat onnodig.

Mijn spoorwegfotografie

Pagina: 1