[beamer] exploderende lamp

Pagina: 1
Acties:
  • 2.003 views sinds 30-01-2008

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
In een aantal handleidingen van beamers wordt melding gemaakt van het feit dat de lamp kan exploderen als hij langer dan de voorgeschreven tijd wordt gebruikt.

Ik had hier eigenlijk nog nooit iemand over gehoord dus ik vroeg me af of iemand het ooit meegemaakt heeft?
Of zouden de fabrikanten zich willen indekken voor de 1% kans dat het mogelijk kan gebeuren?

Senile! Senile Oekaki

• MYST
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-04-2024
Ik denk dat ze eerder bedoelen dat de lamp kan doorbranden, zoals een standaard gloeilamp.
Exploderen vind ik maar redelijk raar voor een lamp, hoezo zou ze moeten exploderen? Door een plots temeratuurverschil kan dat, maar bij een beamer?

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Nah, ik denk niet dat het zal gaan exploderen, hoor. Hoogstens wat doorbranden en dan warm worden. :)

• Okyah
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Laatst serieus meegemaakt tijdens een presentatie.... Ja, het kan dus wel degelijk :D
En het gaf echt een flinke knal ook!
En het was volgens mij toch echt de lamp :)

Was een beeeetje van m'n apropos gebracht, maar ging daarna gewoon verder op het bord :P

[ Voor 15% gewijzigd door Okyah op 17-02-2005 19:15 ]

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Waarschijnlijk gewoon het glas dat niet meer zo sterk is door de branduren en daarom in 1x barst? (gooi maar eens een gloeilamp op de grond :) )

• Gemineye
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-11-2024

Gemineye

KEFalicious..

wel interessant om te weten is of dat vervolgens ook kwaad kan voor de beamer.. lijkt me wel eigenlijk..

KEF; if it's not what you're made of, you're not what I'm looking for. You are willing but unable to give me any more..

Verwijderd

heb het ook gehad bij mijn beamer was de 2e film aan het kijken en toen was het ineens boem
het ging om een toshiba tlp-s2 (gelijk aan de infocus lp-240) het minder leuke hieraan was dat
de voeding en de lamp kapot waren en dat de lamp nog maar 400 gebruikersuren had, was
ik wel ziek van.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:32

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Verwijderd schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 19:26:
heb het ook gehad bij mijn beamer was de 2e film aan het kijken en toen was het ineens boem
het ging om een toshiba tlp-s2 (gelijk aan de infocus lp-240) het minder leuke hieraan was dat
de voeding en de lamp kapot waren en dat de lamp nog maar 400 gebruikersuren had, was
ik wel ziek van.
Maar gelukkig had je nog garantie? Of ook al niet meer....

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Drawer
  • Niet online
Gemineye schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 19:20:
wel interessant om te weten is of dat vervolgens ook kwaad kan voor de beamer.. lijkt me wel eigenlijk..
Als die scherven tegen andere componenten aan komen, kunnen die zeker wel schadelijk zijn.
Zo´n lamp kapot, oké.
Maar als er nog een paar dingen in je beamer kapot zijn, wordt het toch al een stuk erger.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Eh???

Ik mis em volgens mij, want ik heb altijd gedacht dat er een zware onderdruk/vacuüm in die lampen zat. Dan zouden ze toch hooguit kunnen imploderen? Dat levert puur minder schade op dan exploderen.

Verwijderd

Als je hem een tijdje gebruikt hebt, en je doet hem uit, en je trekt de stroom eraf --> bye bye lamp!

Dus zeker laten afkoelen met de stroom erop, en pas als hij koud heeft de stroom eraf halen

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2005 19:35 ]

Verwijderd

beamers zijn gewoon kwetsbaar, gewoon de handleiding volgen:

Hier zeggen ze het volgende erover

Lamp Life ? Projector lamps have a finite life. The image will become darker, and hues will become weaker, after the lamp has been used for a long period of time. The length of the lamp is normally 2000 hours, on the screen there will be an indicator giving you adequate warning that the lamp is reaching its 2000 hours. (The lamp will automatically switch off after the 2000 hours and will not go on again ? THIS IS A SAFETY MECHANISM TO HELP STOP THE BULB FROM EXPLODING). At this time you need to be ordering a new lamp. Once the lamp is replaced it is essential to reset the timer back to zero or the lamp WILL not work.

Verwijderd

ik ben verder wel geinteresseerd in dit onderwerp aangezien ik ook nog wel eens met beamers omga :/

Ik heb een aantal handleidingen doorgekeken van jvc beamers maar daarin wordt iig niets gezegd over "exploding lamps" oid

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:44
Verwijderd schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 19:35:
Als je hem een tijdje gebruikt hebt, en je doet hem uit, en je trekt de stroom eraf --> bye bye lamp!

Dus zeker laten afkoelen met de stroom erop, en pas als hij koud heeft de stroom eraf halen
mag ik vragen waarom je de stroom erop moet laten als de lamp nog warm is?? Ik bedoel, je hebt hem toch uit gedaan?? lijkt mij dan schakelaar om --> geen stroom toevoer (je onderbreekt immers de stroom kring) --> dus zou het geen flaus aus moeten maken dat je de stroom eraf trekt?

Nu kan ik het (wat hoogst waarschijnlijk is O-) ) fout hebben, maar kan iemand mij uitleggen waarom dan? Dit is toch wel interessant :)

[ Voor 3% gewijzigd door Dr Pro op 17-02-2005 23:30 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:00
Dr Pro schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 23:28:
[...]

mag ik vragen waarom je de stroom erop moet laten als de lamp nog warm is?? Ik bedoel, je hebt hem toch uit gedaan?? lijkt mij dan schakelaar om --> geen stroom toevoer (je onderbreekt immers) --> dus zou het geen flaus aus moeten maken dat je de stroom eraf trekt?

Nu kan ik het (wat hoogst waarschijnlijk is O-) ) fout hebben, maar kan iemand mij uitleggen waarom dan? Dit is toch wel interessant :)
omdat je koelfan zonder stroom stilstaat ;)

normaal moet je 'm daarom ook een minuut of 5-10 (weet-ik-veel) laten afkoelen.

trouwens, met schakelaar wordt lamp-schakelaar bedoeld. De echte power-off schakelaar schakelt idd spanning eraf, net als stekker eruit. Maar elke beamer heeft wel een lamp-off knop en die moet dus eerst, en ding pas in koude stand in z'n geheel uit.

[ Voor 18% gewijzigd door DJSmiley op 17-02-2005 23:31 ]

• Beelzebub
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 07:51
bij ons op school was laatst ook een beamer kapot gegaan. volgens mij was het de lamp die implodeerde/explodeerde. Ik hoorde een aardig hoge en harde knal en er kwam een rookwolkje uit de beamer. beamer was nieuw trouwens. begin dit schooljaar aangeschaft.

www.hetbsg.nl

• IceEyz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:42
Heb het ook wel gehad dat na ongeveer vijf minuten koelen de koeler afslaat, waarna ik de beamer netjes opgeborgen had in het doosje... de volgende keer de lamp dood blijkt te zijn. Dus blijkbaar is niet elke beamer in staat bij te houden hoe lang een lamp gekoeld moet worden :/

Explosies nog niet meegemaakt, maar het kan wel, heb ik ook wel eens gehoord :)

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:44
aaha, nu is het duidelijk, dus ik zat gewoon aan een 'verkeerde' schakelaar te denken, mjah...kon ik ook niet weten, was gewoon niet goed vermeld O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Hier ook eentje heet in de tas gedaan (heeft geen nakoel functie en is nog wel een DLP model). Deed het de keer daarna ook niet meer. Het moet in dit model wel heel hard aan toe gaan willen er andere onderdelen kapot gaan. De weg door de lens is een behoorlijk dik stuk glas dus die zal er niks van hebben. Er zit wel een fan naast die misschien kapot zou gaan maar geen printplaten enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-09 10:02
Het boekje van mijn Iiyama beamer verteld wel vrolijk over de gevaren van exploderende lampen.
Het kan in ieder geval je voeding meenemen (op het moment dat het vacuum buisje springt, raken de 2 polen van de lamp elkaar (draadje loopt namelijk door de lamp en aan de onder van het lampje zelf weer terug). Paf zegt de voeding dan.).

Gelukkig heb ik het nog niet mee hoeven maken, maar na-koelen is wel essentieel, de lamp wordt dan simpelweg te warm en barst. (Tijdens het aanstaan van de beamer wordt de lamp continu gekoeld, en voert de warme lucht af (voel maar es aan een exhaust fan van een beamer, dan weet je waar ik het over heb), dit houdt de lamp zelf ook wat koeler). Als de beamer uitgaat ZONDER na te koelen, blijft alle hitte die de lamp produceerde op het moment van uitgaan in de lamp zitten en daar kan glas niet goed tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:52

Reinier

\o/

Tijdje terug ook meegemaakt toen ik een presentatie moest houden op de bovenste etage van het ministerie van VWS... geeft veel herrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Vacuum lamp? :X Zat daar niet een speciaal gas in? :X

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eerst vacuum getrokken en daarna gevuld met edelgas al dan niet gemengd met stikstof zodat er een onderdruk heerst (voor normale lampen stikstof en argon, voor hogere lichtopbrengst en temperaturen het zeldzamere krypton, voor gasontladingslampen worden er ook vluchtige metalen of metaal zouten toegevoegd - bij die laatste groep wordt ook afhankelijk van de toepassing juist een overdruk gebruikt om een vollediger spectrum van licht te krijgen, zoals de hogedrukxenonlamp met zijn 10 Bar [rust] ~ 40 Bar [in gebruik] die in projectoren/beamers gebruikt worden. De grens voor Xenon ligt bij 58.4 Bar).
Echt vacuum (1879), interte gasvulling (1913), hierna was de vacuumlamp op zijn retour...

Over de implosie/explosie discussie: als er door oververhitting een vlamboog ontstaat dan neemt in korte tijd het volume snel toe. De lamp kan dus ook exploderen bij een lamp met onderdruk.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2005 06:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=bas=-
Bedankt voor alle reacties. :)

We weten nu dat het in de praktijk dus wel degelijk voor kan komen.
Ik hoop alleen dat het niet bij mijn Hitachi beamer gebeurd want de constructie is niet echt optimaal.
Ik vrees dat het nodig beschadigd raakt als de brokstukken in het rond vliegen.
Alhoewel de buitenste glaslaag van de lamp behoorlijk stevig aanvoelt.

Senile! Senile Oekaki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het een keer gezien.

Hoewel ik er zelf niet bij was toen het gebeurde, heb ik wel de beamer gezien die vol met glas lag.

echt aan 10.000 stukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-08 11:23
Ik heb het nog nooit meegemaakt, maar kan het me wel voorstellen, bovendien heb ik het vaak in handleidingen gelezen. Je moet niet vergeten dat projectoren meestal met UHP (Ultra High Pressure) lampen werken. Dit principe lamp werkt met een hele hoge druk gas ontladingslamp. Als er ook maar iets mis gaat met die lamp kan hij imploderen.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wij hebben op me werk een walldisplay (gebruikt ook een beamer lamp) en geloof me dat die dingen kunnen exploderen.. je schrikt je het apenzuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=bas=-
Een condensator in een ATX voeding geeft als een behoorlijke klap (net alsof je met een dik boek stevig op een tafel slaat).

Ik denk dat ik me maar aan het aantal branduren ga houden. =)

Het zal waarschijnlijk niet voor elk type lamp gelden want InFocus (die voor sommige beamers MetaalHalide lampen gebruikt), zegt waar dat je je net zo lang kan gebruiken totdat je het licht onvoldoende sterk vind worden. )

[ Voor 38% gewijzigd door -=bas=- op 18-02-2005 18:27 ]

Senile! Senile Oekaki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:45

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
bedoelen ze met die branduren het totale? of hoe lang die achter elkaar aanstaat? want als ik er een zou gaan kopen wil ik hem wel paar uur (meerdere films enzo) achterelkaar kunnen gebruiken...

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erm, jah, ik heb een philips beamer (zon 6000 uren lamp). Dat is niets anders dan een stripje metaal ingegoten in glas, geen gas, geen niets. De reflector erachter heeft een klein gaatje in de zijkant, en is dus gewoon gevuld met lucht... is dit een andere lamptechniek oid? en als ik naar de constructie van de lamp kijk, is het onmogenlijk DAT eventueel rondvliegend glas iets raakt... lamp zit van achteren veilig in een kooitje, en van voren zit er alleen een lichtverdeler maar geen uitzicht op een printje oid.... de 2 polen van de lamp zullen elkaar ook niet zomaar kunnen raken trouwens... Volgens mij zijn de verhalen over beamers waarvan de lamp ontploft, en al het interne spul mee het graf in sleurt broodje aap.... of heeft iemand 't meegemaakt? :Y)

@onderbuurman, dat het hele app. in rook opging en kapot was.... dat bedoelde ik dat lampjes knallen geloof ik zo, ken het verschijnsel namelijk :P

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2005 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Paar mensen boven je misschien? :o

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij zijn de verhalen over beamers waarvan de lamp ontploft, en al het interne spul mee het graf in sleurt broodje aap
Kapot spattende lampen zijn al zo oud als de eerste pogingen van Dhr. Edison en consorten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij zijn de verhalen over beamers waarvan de lamp ontploft, en al het interne spul mee het graf in sleurt broodje aap.... of heeft iemand 't meegemaakt?
Meer dan genoeg, vooral bij de Infocus LP340 , LP350, LP500 en LP530 series. Lamp defect en de voeding ook... Lamp zeker geen garantie, voeding meestal wel , als de hele beamer nog garantie heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Verwijderd schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 21:34:
[...]

Meer dan genoeg, vooral bij de Infocus LP340 , LP350, LP500 en LP530 series. Lamp defect en de voeding ook... Lamp zeker geen garantie, voeding meestal wel , als de hele beamer nog garantie heeft.
gelukkig heb ik de lp435 :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drawer
  • Niet online
BiG-GuY schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 19:43:
bedoelen ze met die branduren het totale? of hoe lang die achter elkaar aanstaat? want als ik er een zou gaan kopen wil ik hem wel paar uur (meerdere films enzo) achterelkaar kunnen gebruiken...
Het totale lijkt me he. ;)
Meestal zijn het ongeveer zo´n 1400-2000 branduren. Dat is totaal. Als dat ding 2000 uur achter mekaar aan zou kunnen. Gehehe 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carmina
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 18-10-2024
Gister tijdens film kijken , opeens een grote knal en beeld weg . In mijn beleving wel ontploffing van de lamp. Komende week kan ik de beamer van het plafond halen en kijken wat de schade is hopelijk inderdaad dat de lamp op was en dat er verder niks scheelt en gewoon nieuwe lamp in hoef te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-09 10:02
Da's ook mooi, een 19 jaar oud topic aanhalen om een knallende lamp te melden. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:31
Drawer schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 19:12:
Nah, ik denk niet dat het zal gaan exploderen, hoor. Hoogstens wat doorbranden en dan warm worden. :)
Hebben we wel mooi dit ontkracht want ik heb recent ook een -letterlijk- explorerende lamp gehad met stukjes glas overal. :X

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 18:20

FeaR

In GoT we trust

OverSoft schreef op woensdag 4 september 2024 @ 15:32:
Da's ook mooi, een 19 jaar oud topic aanhalen om een knallende lamp te melden. :|
Knal ik een slotje op dit 19 jaar oude topic :>

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.