ogg rip wordt wav...???

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bluto
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-06-2025
Als ik met Exact audio copy een ogg rip wil maken met externe oggenc,dan wordt de uiteindelijke rip een wav bestand.Dus niet geript naar een ogg bestand.(ps,ik klik op converteren naar MP3,niet naar wav)Alles ingesteld volgens deze wizard: http://www.sectie.be/oggvorbis/cd-ogg/eac-ogg/eac_en_ogg.htm
Ik heb de software via deze site gedownload dus daar kan het ook niet aan liggen.Wie weet wat het kan zijn.
Cd's geript met cdex,met interne ogg encoder werkt wel.Wil echter EAC gebruiken.

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-02 11:44
uhm, doet de ogg encoder zijn werk wel? je ziet in de statusbalk dat er nog x aantal compression tasks over zijn... maar als dit direct verdwijnt heb je iets bij de encoder in eac niet goed ingesteld...

Verwijderd

Waarom geen FreeRip, is dat ook een optie voor je ?~Het is gratis, simpel en het werkt ook goed.

• Jazco2nd
WOW OK er klopt een hoop niet aan die guide!
zie dit: "Quality 6 is qua kwaliteit te vergelijken met een MP3 geëncodeerd met Lame alt-preset-standard Quality 5 is echter ook nog zeer goed en geeft een kleiner bestand (= mijn voorkeur)."

Ik weet niet waar die zijn info vandaan heeft... volgens mij van nergens..

De kwaliteitsinstelling van Ogg (q0-q10) is totaal niet te vergelijken met die van Lame mp3 (alt presets).
Q6 is een zeer hoge instelling, deze behaalt een kwaliteit die je nooit met lame zal krijgen... q6 is eigenlijk ook een beetje overkill.
Met q2 benader je AudioCD kwaliteit al zeer goed... is dan ook een veel betere vergelijking met alt-preset-standard. Q4 is aanbevolen... q5 kan ook maar het verschil is niet groot.
Voor meer info hierover, zie hydrogenaudio... het is niet nodig om hier daarover te discussieren.

En dat is nog niet alles... die guide laat je ook nog eens Oggtools installeren wat ook weer zo onnuttig is.... bovendien worden de parameters niet uitgelegd die je moet invoeren...

Jouw Ogg encoder krijgt gewoon geen info mee en wordt dus door EAC uitgevoerd... maar omdat hij geen input krijgt stopt hij gelijk... de WAV files maakt EAC... deze worden normaal gewist NADAT het encoden succesvol was... datis bij jou niet het geval dus daarom eindig je met wavjes.

Kijk eens hier:
http://www.hydrogenaudio....index.php?showtopic=15049

Download daar ook even de aanbevolen encoder... en selecteer deze in EAC! selecteer vervolgens in het lijsje "user defined encoder" of zo iets dergelijks en zet de extensie op .ogg

Nu even deze regel bij commandline zetten en thats all (btw Id3tags maken moet je uitschakelen, ogg heeft zijn eigen tagsysteem)
-q4 -a "%a" -t "%t" -l "%g" -d "%y" -N "%n" -G "%m" %s

als je me een berichtje stuurt met je email stuur ik je een eacpakketje die al perfect ingesteld is voor Ogg/mp3 en flac door 3 profielen.hoefje alleen nog de cddrive wizard te doen

BTW EAC is de enige die een exacte kopie kan maken.. ook van oudere cds... mbv verschillende technieken... superieur dus aan cdex en andere cdrippers.

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als EAC enkel wav-bestanden produceert, dan betekent dat doorgaans dat er iets mis is met de instellingen van de compressor (Oogenc in uw geval). Controleer nogmaals of het path en de command-line opties correct zijn. Kom je er niet uit, copy/paste dan even de inhoud van een EAC *.log file. Vaak valt daaruit het probleem ook wel af te leiden.

JC Ken: EAC is eveneens gratis. Akkoord, het is wat moeilijker in te stellen de eerste keer, maar dat komt door de enorme hoeveelheid opties die het programma biedt. Maar dankzij snelstarthandleidingen kan iedereen EAC in een kleine 10 minuten werkende krijgen. Daarna werkt het programma net zo eenvoudig als de meeste andere programma's. Het verschil zit 'em niet alleen in de zeer uitgebreide functionaliteit (zonder overigens bloatware te zijn), EAC is een van de weinige programma's die fouten kunnen detecteren en zelfs verbeteren. Dat maakt EAC tot een must voor de kwaliteitsbewuste ripper. Als je wat zoekt op GoT vind je wel vele uitgebreidere posts waarin de voordelen van EAC tegenover andere rippers afgewogen worden samen met testen die letterlijk verpletterend de superioriteit van EAC aantonen. En nogmaals, het is gratis, dus waarom voor iets anders kiezen dan het beste als het toch gratis is :P

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:31

voodooless

Sound is no voodoo!

SatCP schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 23:45:En nogmaals, het is gratis, dus waarom voor iets anders kiezen dan het beste als het toch gratis is :P
Het is idd gratis, maar het is niet open, en werkt niet onder linux (hoewel ik heb gelezen dat het via wine zou moeten werken, al betijfel ik dan de kwaliteit van de rips). Voor mij rede zat om cdparanoia te gebruiken :Y) . Is minstens zo goed, zoniet beter.

Maargoed: TS, ik zou je settings idd nog eens goed doorkijken, en vooral ook de logfile.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• satcp
  • Niet online
deepspace schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 23:58:
Het is idd gratis, maar het is niet open, en werkt niet onder linux (hoewel ik heb gelezen dat het via wine zou moeten werken, al betijfel ik dan de kwaliteit van de rips).
Het is inderdaad niet open en eerdere discussie hieromtrent op de EAC mailinglist hebben duidelijk doen uitschijnen dat Andre het niet echt ziet zitten om EAC open te stellen. Hij ziet EAC als zijn geesteskind en wil niet dat er tal van "spin-off" producten komen. Jammer? Misschien wel, maar zelfs met het huidige beleid heeft EAC zich weten op te werken als de absolute nummer 1 ripper op het Windows platform. Andre is tegenwoordig niet meer zo snel met het uitbrengen van updates (hij heeft nog een leven naast EAC natuurlijk :)), maar EAC biedt dan wel al vrijwel alle functionaliteit die je kan wensen. Aan de functieomvang van EAC kan zelfs cdparanoia niet tippen.
Voor mij rede zat om cdparanoia te gebruiken :Y) . Is minstens zo goed, zoniet beter.
Cdparanoia geniet een zeer goede faam, en het is dankzij cdparanoia dat EAC überhaupt bestaat (Andre heeft een alternatief naar Windows gebracht lang voor CDex kwam). Helaas bewijzen testen dat de cdparanoia bibliotheken niet zo krachtig zijn als algemeen aangenomen wordt. In testen op artificieel beschadigde cd's komt naar voren dat de paranoia bibliotheken slechts deels fouten kunnen detecteren en corrigeren. Cdparanoia gebruik een soort techniek van herlezen als EAC, maar enkel leesblokoverlapping ter synchronisatie om jitterfouten te vermijden, niet om leesfouten te verbeteren! EAC daarentegen herleest elke sector tweemaal en vergelijkt deze. Zijn er verschillen, dan zal EAC blijven herlezen tot er voldoende data is achterhaald kunnen worden om de sector als goed te bestempelen... of af te schrijven als reddeloos verloren. Daarnaast kan EAC ook nog eens gebruik maken van de C2-foutinformatie die heel wat drives leveren (nu is dat wel een optie die met overleg gebruikt moet worden want heel wat drives leveren verre van perfecte C2-foutinformatie). De vaak aangeschreven kracht van cdparanoia ligt 'em in de foutcorrectietechniek. Waar EAC wanhopig zal proberen de juiste data te achterhalen door te herlezen, gaat cdparanoia geen moeite doen om de correcte data alsnog van cd te halen maar gaat interpolatietechnieken toepassen om pops en ticks weg te werken. Dat heeft als gevolg dat een rip met Paranoia bibliotheken vaak heel goed lijkt te klinken ondanks het feit dat er ontstellend veel leesfouten in het bestand staan. EAC daarentegen geeft gewoon op als met herlezen niets bereikt wordt. Dat resulteert heel vaak in een hoorbare tik. Daartegenover staat dan wel dat EAC door de geavanceerde leestechniek in staat is om zeer grote fouten te detecteren en foutloos te herstellen waar de Paranoia bibliotheken er gewoon meteen interpolatie op los laten en zo alle kans op een foutloze rip de grond in boren.

De Windows ripper CDex maakt (indien gewenst) gebruikt van de Paranoia bibliotheken. En hoewel CDex qua functionaliteit niet gelijk is aan cdparanoia is het wel uitermate geschikt om de Paranoia bibliotheken aan de tand te voelen. Zelf heb ik reeds eerder op GoT testen gepubliceerd waarin ondermeer EAC en CDex (met "Full Paranoia") tegen elkaar uitkomen. Uit deze testen komt duidelijk naar voren dat Paranoia op hoorbaar vlak een duidelijk voordeel oplevert tegenover klassieke burst copy mode rippers (99% van de programma's). Niet omdat er minder fouten worden ingelezen, maar omdat de interpolatie de fouten die andere rippers staalhard als tikken laten horen tot bepaalde grenzen weg kan werken. Sterker zelfs, wanneer file compares worden toegepast dan blijkt dat cd paranoia soms zelfs ietwat te optimistisch aan het interpoleren slaat en zelfs correcte data waarbij zeer hoge flanksnelheden voorkomen onder handen durft nemen. Doch, tegen de kracht van EAC kan het programma niet op. Op beschadigde tracks waar zelfs Paranoia al hoorbare tikken achterliet was EAC in sommige gevallen in staat om de audiodata 100% foutloos te achterhalen. Natuurlijk is EAC ook geen wondermiddel. Als het echt absoluut niet meer leesbaar is, dan is het zo en kan EAC er niets meer aan veranderen. Op dit punt zou het misschien wel leuk zijn wanneer EAC gebruik zou maken van de Paranoia bibliotheken. Ook "Pio2001" - iedereen die Hydrogen Audio wel eens bezoekt bekend - heeft de Paranoia bibliotheken vergeleken met EAC en is tot de vaststelling gekomen dat ze zwaar in gebreke blijven tov EAC.

De afgelopen jaren is er nog een ripper op de markt verschenen die voor de kwaliteitskroon gaat. Plextor's in huis ontwikkelde PlexTools (Belgisch product :)). PlexTools is wel gratis, maar ook niet open en werkt enkel met Plextor spelers. PlexTools maakt gebruik van de meest geavanceerde leestechniek die er op dit moment is, maar gaat wel uit van een zeer gevaarlijk standpunt: Blindelings vertrouwen op C2-foutinformatie en diezelfde C2-Informatie dan nog eens gebruiken om de fouten te herstellen door een ingenieuze techniek van herlezen met C2. Op papier is dat de beste techniek die er is, maar als de C2-informatie niet 100% betrouwbaar is dan gaat het programma de mist in. Nu hebben de moderne Plextor drives over het algemeen een nagenoeg perfecte C2, maar bij de oudere drives is dat zeker iets om in het achterhoofd te houden. Er kunnen en zullen leesfouten optreden die niet gedetecteerd worden! In testen die ook hier op GoT gepubliceerd zijn liet PlexTools zien hoe het met een moderne Plextor drive in staat was om zelfs EAC opzij te schuiven! En dit terwijl PlexTools in tegenstelling tot het eerder trage EAC er een moordend extractietempo op nahoudt... Qua functieomvang kan PlexTools zich wel nog lang niet meten met EAC, maar het is alleszins een programma om een oogje op te houden... Voor Plextor eigenaars.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:31

voodooless

Sound is no voodoo!

Mooi verhaal, zoals altijd weer heel duidelijk _/-\o_ . Misschien tijd om zelf nog wat code in cd-paranoia te gooien ;) Dat is nu het mooie aan een open proggie, dat breid je gewoon uit als je dat zelf nodig vind :) . Lijkt erop dat de paranoia proggers nu allemaal aan de release van ogg 1.0 aan het werken zijn. Zodra dat af is komen ze weer terug en wordt er weer flink verder gesleutelt. Onder linux is dit op dit monent gewoon de beste oplossing, en in de meeste rips die ik gedaan heb kwamen geen fouten voor waar interpoloatie voor nodig was. Ik maak me er dus niet zo druk om eigenlijk. Kom ik een echte fout tegen kan ik altijd nog mijn laptop pakken en dan EAC gebruiken natuurlijk. Eerlijk gezegt heb ik eigenlijk ook liever interpolatie dan een plop in het geluid, hoewel ik het natuurlijk nog liever heb dat er geen fout gelezen wordt :), zolang ik daarvoor geen windows hoef te booten blij ik mooi bij paranoia :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Bluto
Heb de oggenc 2.3-1.1 op3mod encoder gebruikt nu,met de commandline zoals Jazco2nd beschreef.Ik krijg nog steeds wav files.Ik stuur even mijn log mee zodat jullie misschien kunnen zien waar het probleem zit:
EAC uitlezen log bestand van 18. Februari 2005, 19:00 voor CD
The Four Horsemen / Nobody Said It Was Easy

gebruikt loopwerk : PIONEER DVD RW DVR-106D Adapter: 0 ID: 0
Lees mode : Veilig net GEEN C2, accurate stream, buffer uitgeschakeld
Gecombineerde lees-/schrijf- offset correctie : 0
Overlees in Lead-In en Lead-Out : Neen

Gebruik uitgave formaat : C:\Program Files\oggenc2.3-1.1.0P3MOD\oggenc2.exe (Ogg Vorbis Encoder)
Quality 7 (high)
Bijkomende commandolijn instellingen : -q4 -a "%a" -t "%t" -l "%g" -d "%y" -N "%n" -G "%m" %s

Andere Instellingen :
Vul ontbrekende offset samples met stiltes aan : Ja
Wis stilte blokken aan het begin en einde : Ja
Native Win32 interface voor Win NT & 2000

Track 3
Bestandsnaam G:\Geripte cd's\The Four Horsemen-Tired Wings.wav

Piek niveau 97.8 %
Track kwaliteit 100.0 %
Kopie CRC 003EBB60
Kopie OK

Geen fouten opgetreden

Einde van het status rapport
Bij andere rip heb ik het foutrapport opgevraagd:
Foutrapport externe comprimeerder:
de externe comprimeerder geeft een foutboodschap!
instellingen: q 7 N 1"Born slippy (nuxx)-a"Underworld"-I"Second thoughest Of The Infants(disc 2)"-d 1996-c Description = Track 1"-q4-a"%a"-t"%t-I"%g"-d"%y"-N"%n"-G"%m" %s-o "G:\Geripte cd's\Utmp!3!)(.ogg" "G:\geripte cd's\Utmp!3!)(.wav"
Bestand: G:\geripte cd's\Underworld\born slippy(nuxx).wav

[ Voor 18% gewijzigd door Bluto op 18-02-2005 19:29 ]

• satcp
  • Niet online
Bluto schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 19:04:
Gebruik uitgave formaat : C:\Program Files\oggenc2.3-1.1.0P3MOD\oggenc2.exe (Ogg Vorbis Encoder)
Quality 7 (high)
Bijkomende commandolijn instellingen : -q4 -a "%a" -t "%t" -l "%g" -d "%y" -N "%n" -G "%m" %s
Hier gaat het al de mist in... Je geeft zelf een command-line op, maar duidt op hetzelfde moment wel aan dat EAC zelf de command-line moet bouwen (door de Ogg Vorbis Encoder te selecteren). Hierdoor worden er dubbele en tegenstrijdige parameters aan oggenc gegeven. Je moet het parameter passing scheme (zelfde tabblad als waar je de command-line invult) op User Defined Encoder zetten.

• Bluto
Je moet het parameter passing scheme (zelfde tabblad als waar je de command-line invult) op User Defined Encoder zetten.

Dit kan ik nergens vinden in dit tabblad.Alleen wis wav na comprimeren en kontroleer terugmeldcode van externe programma's..Of zoek ik misschien in de verkeerde tab?

• satcp
  • Niet online
EAC -> Compression Options -> External Compression -> Parameter passing scheme -> User Defined Encoder.

• Bluto
Ok,gevonden.Ik had hem dus niet op user defined encoder gezet.Heb de quality setting alleen verandert naar 9.Kan wel met een 20 Gb schijf in mijn mp3 speler.
Bedankt voor jullie reacties mannen!!

• Jazco2nd
hey nog 1 ding... ik zie dat je erg hoge q-settings gebruikt... dan zou je net zo goed FLAC kunnen gebruiken (is lossless, dus helemaal geen kwaliteitsverlies, ideaal want dan kan je het in de toekomst omzetten naar welk gewenst formaat dan ook, bestandsgrootte is minder dan de helft van wav).

btw keb zelf ook een vraagje, als je ipv User Defined.. gewoon op Ogg encoder zet, en in de commandline alleen -q4 doet, werkt het bij mij ook en de tags worden ook meegegeven... wil dit zeggen dat het helemaal niet nodig is om zo'n lange regel mee te geven aan de commandline, omdat EAC het zelf ook prima kan doen als het op Ogg encoder staat?
Pagina: 1