[video editing] Analoog breedbeeld

Pagina: 1
Acties:

• Dysan
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Mij pa heeft onlangs een Digital8 Camcorder gekocht want dan kan hij zijn Hi8 bandjes gewoon via de firewire in premiere zetten.
Dat gaat perfect (ben zelf ook van Hi8 naar Digital8 overgestapt)
Echter alle Hi8 opnamen zijn in 'breedbeeld' opgenomen.
Project in premiere staat ook netjes in breedbeeld, echter gooit de opnamen in premiere gewoon in een kleiner formaat als de normale 768 x 576 1.4 (ongeveer)
hij ziet de zwarte 'breedbeeld' balken gewoon als video.
Al geprobeerd om met virtualdub met een resize en crop de balken weg te halen, alleen gaat het dan helemaal fout met de beeldlijnen (intelace)
iemand een eenvoudige oplossing hiervoor?

p.s. ik hoop dat ik het in het juiste forum heb gezet want deze leek mij het meest van toepassing
Google heb ik gedaan vond enkel de Virtual Dub oplossing en die was niet zo lekker.

Im Not A Vacuum Cleaner, Thats DysOn

Verwijderd

Dysan schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 17:18:
Mij pa heeft onlangs een Digital8 Camcorder gekocht want dan kan hij zijn Hi8 bandjes gewoon via de firewire in premiere zetten.
Dat gaat perfect (ben zelf ook van Hi8 naar Digital8 overgestapt)
Echter alle Hi8 opnamen zijn in 'breedbeeld' opgenomen.
Project in premiere staat ook netjes in breedbeeld, echter gooit de opnamen in premiere gewoon in een kleiner formaat als de normale 768 x 576 1.4 (ongeveer)
hij ziet de zwarte 'breedbeeld' balken gewoon als video.
Al geprobeerd om met virtualdub met een resize en crop de balken weg te halen, alleen gaat het dan helemaal fout met de beeldlijnen (intelace)
iemand een eenvoudige oplossing hiervoor?

p.s. ik hoop dat ik het in het juiste forum heb gezet want deze leek mij het meest van toepassing
Google heb ik gedaan vond enkel de Virtual Dub oplossing en die was niet zo lekker.
Ik snap deze zin niet helemaal "Project in premiere staat ook netjes in breedbeeld, echter gooit de opnamen in premiere gewoon in een kleiner formaat als de normale 768 x 576 1.4 (ongeveer)"
Dat premiere de balken als zwarte video ziet komt puur door het feit dat de camera er 2 zwarte balken bij-in plakt. Zelfde idee wat je in Premier in 4:3 pal mode zou doen, gewoon een Photoshop met zwarte balken erop gooien. Bij 'echt' breedbeeld staat er een pulse op de tape die zegt 'Dit is breedbeeld'. Maar ik vraag me af of jou camera dat wel kan.
Maar wat is het probleem nu eigenlijk? Mooi toch dat 'filmische' effect? ;)

• Dysan
  • Niet online
het feit is dat de film die opgenomen is van de camera niet zo groot is als de normale maat
dus in zijn geheel kleiner als je hem in het project zet.

• Walkman
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Als ik het zo lees lijkt het er op dat je camera niet echt breedbeeld opneemt (ken de specs niet, je noemt ook niet het model), wat je het beste kan doen lijkt me gewoon een 4:3 project te maken, je breedbeeld haalt die balken wel weg....

[ Voor 7% gewijzigd door Walkman op 18-02-2005 14:32 ]

• Dysan
  • Niet online
heb ik ook aan gedacht,
gaat alleen een beetje fout bij leuke transitions, die nemen die balken dan ook mee in het effect.
dut dat is ff jammer, maar was een goed idee

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Waarschijnlijk is het niet echt 16:9 maar gewoon 4:3 letterbox. Als je 16:9 anamorphic opgenomen hebt dan is je beeld uitgerekt als je het bekijkt op een 4:3 tv. Je zult het materiaal dus gewoon als 4:3 moeten behandelen en bewerken, als je perse naar bijv. 16:9 dvd wilt gaan kan je een resize in premiere toepassen en het beeld verticaal strechten naar 16:9 anamorph.

Succes!

edit, strech het beeld dus eerst zodat je 4:3 beeld een uitgerekt beeld bevat en ga het dan bewerken.

[ Voor 13% gewijzigd door tbusquet op 18-02-2005 17:13 ]

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Pagina: 1