Toon posts:

Final Cut Pro op de Mac mini?

Pagina: 1
Acties:
  • 236 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien de Mac mini discussietopic meer gaat over studentenkortingen en op welke plek je het beste een Mac kunt bestellen, start ik een eigen topic in de hoop dat nu wel iemand reageert.

Heeft er iemand ervaring met Final Cut Pro op de Mac mini? En zo ja, is dat een goede of slechte ervaring?

p.s. Ik weet dat je FCP eigenlijk op een Powermac moet gebruiken. Deze Apples zijn perfect voor videobewerking. Helaas heb ik daar momenteel geen geld voor en ik wil weten of het mogelijk is om FCP op de Mac mini te draaien (ook al wordt het geheel wat langzaam). De Mac mini ligt nmlk wel binnen mijn bereik.

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zie geen reden waarom dat niet zou kunnen... het zal alleen inderdaad wat langzamer zijn dan op een Powermac.

• notgib
  • Laatst online: 16-10-2025

notgib

ach, wat zal ik zeggen

Tuurlijk wel, waarom niet? Het is en blijft wel een G4, als je er maar genoeg geheugen bij in prikt.

Verwijderd

Topicstarter
De verkoper bij het Apple center vertelde me dat het zou gaan irriteren vanwege een langzame harde schijf. Dikke onzin natuurlijk. Hij wil natuurlijk een Powermac aan me slijten >:) .

Verwijderd

Het zou draaien en daar zou ik het bij houden !
Ik ben vandaag in de nieuwe mac winkel te amsterdam gaan kijken of ze mischien wel een leuke 2e hands DP G4 hebben, maar helaas :z helemaal niks :|

In een hoek stond de mini, ben mee een beetje gaan prutsen :*) maar ben niet echt ethousiast geworden over de perstaties. Hij was volgens mij nog standaard met 256 MB (Schandalig APPLE).

Conclusie:

Als je echt voor het serieus werk (hobby) een video applicatie nodig hebt. Zou ik meer naar een tweedehands MAC DP G4! Je bent ~500/600 euro kwijt en je zult een veel beter systeem hebben.
Dat omdat je meer mogelijkheden hebt tot uitbreiden.

Snelle hardschijf
Meer RAM
Tweede videokaart (mpeg encoder kaart ??)
Een beter DVD brander
enz.enz.enz

Veel succes met de keus :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 17:09:
De verkoper bij het Apple center vertelde me dat het zou gaan irriteren vanwege een langzame harde schijf. Dikke onzin natuurlijk. Hij wil natuurlijk een Powermac aan me slijten >:) .
Ik ben het eens met de verkoper... Het is echt van belang om een rap HD setup te hebben voor DV. Een uur DV video is ~ 13 GB. probeer daardoorheen te scrollen. Als je rondkijkt op het net zul je zien dat mensen die voor video-bewerken een systeem samenstellen vaak voor 10K-15K HD gaan.
Ik zou zijn advies daarom ook opvolgen ;)

tweedehands mac link: tweedehandsmac

Spreek uit ervaring, maar het hangt allemaal vanaf hoe vaak en hoe zwaar het allemaal wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2005 17:44 ]

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Verwijderd schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 17:09:
Ben het ook eens met verkoper. Op mijn PowerBook 1.5Ghz met 1 GB mem moet je ook geen Final Cut doen, dat het kan, ja. Dat het traag is als de ziekte, ja. En ach.. als je niets beter gewend bent.. of veel beroerder gewend bent dan is er wellicht even mee te leven. Totdat je ziet dat je ipv 2 uur renderen ook in 15 min klaar kan zijn.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• T-Junkie
  • Laatst online: 28-01 11:46

T-Junkie

user brain not connected...

Zoals 'gids' al zegt, hangt het er een beetje vanaf wat je wil gaan monteren.
Wil je echt HDTV gaan editen, dan raad ik je aan om samen met de Mini een koffiezet-apparaat te kopen. Dit omdat de HDD die in de mini een tragere HDD is. (Geheugen moet je zowiezow upgraden naar minimaal 512MB)
Met de Powerbooks zou je ook kunnen editten, maar volgens mij zijn die HDD's wel sneller dan de Mini. Je zou kunnen uitzoeken of je er een snellere in kan zetten.
Of je moet externe Firewire HDD gebruiken met een snelle HDD. (Volgens mij is Firewire hier net snel genoeg voor.) Zoals je in de specs van FCP ziet kan je al vanaaf een 1GHz aan de HD.
http://www.apple.com/finalcutpro/specs.html

Wil je aan de MiniDV dan is dit systeem volgens mij wel net voldoende. Je zou het DV-materiaal kunnen capturen op een kleiner formaat en dan later via een EDL (Editing Desission list) opnieuw capturen/renderen.

Na verloop van tijd zal ook de HDD wel volraken, daar moet je dus wel aan denken, welke stappen je dan hebt. (De interne vervangen?? Of aan de FirewireHDD's?)

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:06
Met iMovie gaat het ok, ga je echt met Final Cut Pro werken (en meerdere filters en dat soort dingen in gebruikt) ga je opeens je raam open zetten om dat ding eruit te keilen.
Ofwel; spaar ff door en koop een G5 1.8Ghz ofzo...

Ik heb nu een 7200RPM schijf in mijn PBG4 1.33Ghz vanwege het enorm trage gedoe met filmpjes.

[ Voor 18% gewijzigd door Uberprutser op 17-02-2005 22:44 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Het werkt misschien niet snel, maar let eens op hoeveel iBookjes en PBookjes er worden gebruikt tijdens producties op lokatie.

Neem 'Peking Express', da's helemaal (ter plaatse) ge-edit op iBookjes.
Ook worden er zat leads en commercials e.d. in elkaar gebakken op single G4's, al moet ik wel nageven dat een dual idd een pré is.
En idd, een rappe schijf is ook zeker één (zo niet de belangrijkste) factor in je aanschaf.

Maar op een Mini 1.42 zou je nog best aardig kunnen editten denk ik, je zal sowieso wel aan de FW hd's moeten voor je sources en export. Met 80 gieg red je 't niet.

Gezien je post zal je nog in opleiding zijn en geen superhoogstaande films willen/kunnen afleveren (met alle respect :P), of je had wel een hoger budget gehad.
Wat dat betreft zit je met een Mini wel een redelijke stap in de goeie richting, een PM G4 met een kaart zal je ws. meer gaan kosten.

[ Voor 27% gewijzigd door Hydraulik-Phunk op 21-02-2005 10:41 ]

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
De Mac Mini is geen snelheids monster, maar wat misschien een handige zet is, behalve er inderdaad minstens 512MB in te gooien, is om er een externe HD bij te nemen en daar volledig vanaf te werken. Dit is echt stukken sneller dan van de interne schijf af. De interne HD is namelijk maar een 2,5" HD die op 4200 toeren draait. Niet echt fijn om vanaf te editen dus. ;)

kleurbleur.nl

• Freek
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-02 10:48
Zijn die externe schijven sneller dan?

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-02 10:48
Fake schreef op maandag 21 februari 2005 @ 12:36:
Zijn die externe schijven sneller dan?
Als jij een firewire disk koopt, extern zit er meestal wel een x aantal gig op 7200 rpm in.

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Verwijderd

ik heb het even iMovie HD getest op de 1.25Ghz 256mb en op de 1.42Ghz 256mb.
Je merkt het echt wel ik zelf doe wel eens FCP op mijn iMac maar wel met een externe hdd 7200rpm er aan. met 768mb ram.
Dat gaat best goed, de mac mini is nog sneller ook, dus het kan wel. wat je dan gewoon doet is dat je in low res gaat editen, dat kan met FCP.
Dat gaat altijd wel goed, het renderen duurt alleen iets langer als op een G5.
Alleen heb ik nog geen Pentium gezien die ik sneller vond renderen en stabieler vond renderen dan mijn Apple. (kan gewoon rustig gaan internetten dvdtje branden enz onder het renderen)

Daarom zou ik jou de volgende setup aanraden
Mac mini 1.42Ghz 1GB ram
externe firewire (geen usb2) disk van maxtor oid met 7200rpm
dan kan je al goed FPCen :)
wat je ook nog kan doen is dat je in je mac mini een 7200rpm hdd neemt, dan kan het helemaal :)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2005 13:18 ]

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik sluit me helemaal aan bij het verhaal dat bovenal een externe HD op firewire belangrijk is samen met veel geheugen. Tuurlijk is een powermac G5 sneller maar dan is het goedkoper een tweede mini te kopen om verder te kunnen werken tijdens het renderen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• naaa
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-01-2024

naaa

As an angel hits the ground

Bij die iBooks en PowerBooks van 'Peking Express' zit er natuurlijk wel een snellere HD in de laptop, 5400Rpm of zelfs 7200Rpm.

Met een 7200Rpm HD in een Mac mini zou die het toch goed moeten kunnen draaien lijkt me, tuurlijk, een PowerMac G4 met SCSI installatie in uiteraard sneller en beter geschikt voor dit werk, maar kost ook wat meer (en wat meer geluid :+ ).

Maar ja, een andere HD erin (die standaard niet door Apple word geleverd) is toch weer 166 euro extra...

Verwijderd

Topicstarter
Hydraulik-Phunk schreef op maandag 21 februari 2005 @ 10:37:
Gezien je post zal je nog in opleiding zijn en geen superhoogstaande films willen/kunnen afleveren (met alle respect :P), of je had wel een hoger budget gehad.
Wat dat betreft zit je met een Mini wel een redelijke stap in de goeie richting, een PM G4 met een kaart zal je ws. meer gaan kosten.
Heel goed gezien! :)

Ik zou de aanschaf van de Mac mini als een eerste stap zien. Bij m'n opleiding werk ik op Powermacs (meestal G5). Maar zolang ik nog niet op commerciele basis bezig ben met het maken van film(pjes) heeft het geen zin om geld uit te geven aan een Powermac vind ik.
Een violist in opleiding gaat toch ook niet spelen op een Stradivarius? ;)

Op m'n PC werk ik met Adobe Premiere, maar ik vind FCP gewoon en veel prettiger programma om mee te werken. Vandaar dat ik een macje wil.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2005 20:38 ]

Pagina: 1