Toon posts:

P4 vs Athlon64: raad gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hello,

Ik heb de keuze tussen 2 systeempjes:

Intel Pentium4 Prescott 3.0Ghz HT 1MB 800Mhz 478
Moederbord Asus P4C800E Deluxe
2 x 512 MB PC3200 Dual Channel

en

AMD Athlon64 3500+
ATI Radeon XPRESS 200P
2 x 512 MB DDR-SDRAM

Het 2e is een HP Pavilion, en ik weet niet of die wel Dual Channel RAM gebruikt, en of dat wel PC3200 is. Ik vrees dus dat ze, om de kosten te drukken, hierop bespaard hebben. Stel dus dat het geen Dual Channel is en maar PC2700, is de Athlon dan nog steeds het meest interessante vd 2 ?

Ik ga de PC gebruiken voornamelijk voor software development, met name Enterprise Java en bijbehorende Application Servers. Iemand die weet of de HT technologie mij prestatie voordelen gaat bezorgen of niet? Is HT merkbaar tijdens gewoon gebruik (surfen, Word, etc.) ?
Ik speel geen games, dus dat voordeel van de Athlon speelt geen rol.

Alle raad is welkom :-)

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:25

Shunt

Boe

de 3500 bestaat volgens mij alleen in 400 mhz en dual channel utivoering dus dat zit wel goed hoor. gewoon voor de athlon 64 3500+ gaan ze hebben een hoop kosten bespaard door een mobo met een ati chipset te gebruiken die zijn in verhouding een stuk goedkoper.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-08 18:51
Ik run zelf een 3500+ op singel channel en ook nog is 333 mhz (door incompitabliteit van me ram)
en het dingetje loopt supervlot moet ik zeggen. Ik denk dat je ram gewoon in dual channel loopt omdat het socket 939 is en gewoon op 400mhz DDR dus ik zou echt voor die 3500+ gaan.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:39
En hoe zit het met stroomverbruik? Ben je daar wel in geïnteresseerd?
Ik zou informeren of die Athlon64 een Newcastle of Winchester core heeft.
De Newcastle verbruikt nogal wat meer stroom dan de Winchester (89Watt tegen 67Watt).
(Natuurlijk zijn dat maximale waarden)

(Presscott verbruikt overigens 89Watt maximaal)

De Athlon64 3500+ is een Socket 939 processor welke Dual Channel ondersteunt dus dat zal ook wel worden gebruikt in dat systeem. (HP kan de kosten drukken door tienduizenden processors tegelijk te kopen tegen gereduceerde prijs, zo doen al die grote computerleveranciers dat)

http://balusc.xs4all.nl/Ned/har-cpu-amd-k8.html

[ Voor 12% gewijzigd door NitroX infinity op 17-02-2005 16:59 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
offtopic:
Ik vrees voor een flame topic

Kan je iets meer systeem info geven. De videokaart ontbreekt bij de eerste en het moederbord bij de tweede.

De videokaart van de 2e is geen videokaart, maar een geintegreerde vga chip (hetgeen niet echt supergoed is).

Ik vrees dat als je je pc als workstation gaat gebruiken, je beter kunt gaan voor een redelijk nieuwe agp of pci-e videokaart. nVidea GeForce 6600GT ofzoiets.

De processor is gebruikersafhankelijk, de een zweert bij Intel, de ander bij AMD. AMD is over het algemeen beter in het rekenwerk en algorhytmes, maar Intel Pentium staat weer bekend om zijn stabiliteit.

Ik persoonlijk denk dat de pavilon de mindere keus is, misschien kan je bij een pc-boer een pc samenstellen?

Succes :Y)

[ Voor 11% gewijzigd door Matias op 17-02-2005 16:58 ]

• huubhuub
  • Laatst online: 09-08 16:49
Ik zou voor de P4 gaan met dat mobo van asus... is een 875I chipset en dat draait met 512mb + 3gig p4 zwaar lekker. Dat AMD bordje is een beetje lowbudget voor een 2x512MB en die A64 3500+.

:9

Always bet on Huub

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-07 14:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

deze keuze lijkt mij idd uitermate eenvoudig. Je bent een dief van je eigen portemonnee als deze systemen ongeveer even duur zijn en je kiest de pentium.

@matias:
pentium stabieler dan de AMDs? Je mag best een voorkeur voor een merk hebben, maar ik denk toch echt niet dat AMD onstabiele cpu's verkoopt en anders zouden een hoop tweakers hun AMD toch echt wel inruilen, wat dus niet gebeurt :D

Je gaat de TS toch geen 660 GT aansmeren als die geen games speelt? Dat is nog eens geld weggooien. De onboard is bijna zeker wel snel genoeg voor de basic dingen die de TS doet. Tenzij hij natuurlijk zwaar aan videobewerken doet.. Voor gewoon software development als java, zou ik echt niet weten waar een betere videokaart voor dient.
matiasjansen schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 17:00:
[...]

aldus, geen flametopic, daar heeft de arme man geen hulp aan.
Dat is idd waar, maar dan moet je geen dingen gaan opschrijven die absoluut niet waar zijn. Iedereen zijn eigen keuze, maar ga niet zomaar roepen dat AMD onstabieler zou zijn dan pentium

[ Voor 93% gewijzigd door Hann1BaL op 17-02-2005 17:03 ]

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:39
matiasjansen schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 16:57:
maar pentium staat bekend om zijn stabiliteit.
Dat is nog van voor de gigahertz werd doorbroken, AMD is sindsdien net zo stabiel als Intel.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Matias
  • Niet online
de een zweert bij Intel, de ander bij AMD

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:24

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
matiasjansen schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 17:00:
[...]

Het is juist enorm verstandig wat hij zegt. Hier krijg je standaard reacties op. Pietje voor AMD, Jantje voor Intel. Soms met goede argumenten, soms met alleen maar "this rocks". TS moet zelf bepalen wat hij wilt hebben. Beide zijn prima

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:42
Mocht je gaan voor het pentium systeem laat het me weten, Ik heb namelijk het door jou uitgekozen moederbord te koop! Aangezien ik een nieuw systeem heb aangeschaft. Dus als je de P4C800E-EDeluxe wilt aanschaffen, kheb hem voor je nieuw in doos met alles er nog op en aan!

Er valt altijd iets te regelen!

Ik weet dat dit normaal in vraag en aanbod thuishoort, maar bij deze wil ik even een hoop gedoe besparen. :+

discogs

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:10

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Nee, van hypterthreading nooit iets gemerkt.

Alleen gevalletje dat het veel trager werd waar de workarround was het te disablen. 8)
Alleen in grote compiles die geoptimalisieerd zijn voor multithreading kan ik me een voordeel in jouw geval voorstellen en dan nog zou je het moeten testen omdat (zoals anderen aangeven) de AMD vaak sneller is als je deze vergelijkt.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal bedankt voor de snelle reacties!

NitroX:
stroomverbruik interesseert me niet echt, ik vermoed dat het een Newcastle zal zijn (goedkoper). Wat me wel interesseert is het lawaai de koeler maakt... Maar ik geloof dat de Athlon64 zichzelf op lagere kloksnelheid kan zetten.

matiasjansen:
De P4 zou met Asus ATI Radeon 9250 256MB (games niet belangrijk, passieve koeling --> geen lawaai).
De Athlon met ATI Radeon X300SE (HP vermeldt geen merk).
Omdat ik geen games speel, had ik het niet vermeld.

Nu ik redelijk zeker kan zijn dat de Athlon Dual Channel 400Mhz RAM gebruikt, denk ik wel dat ik voor de HP ga gaan...

Verwijderd

Topicstarter
loewie-643- schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 17:02:
Mocht je gaan voor het pentium systeem laat het me weten, Ik heb namelijk het door jou uitgekozen moederbord te koop! Aangezien ik een nieuw systeem heb aangeschaft. Dus als je de P4C800E-EDeluxe wilt aanschaffen, kheb hem voor je nieuw in doos met alles er nog op en aan!

Er valt altijd iets te regelen!

Ik weet dat dit normaal in vraag en aanbod thuishoort, maar bij deze wil ik even een hoop gedoe besparen. :+
Hehe, sorry, een kennis van mij werkt in een PC winkel, en hij heeft mij de keus gegeven tussen deze systemen met de HP ietsje duurder...

Verwijderd

ik zat dus toevallig ook te kijken voor een HP Pavlion.
De T870 http://h10010.www1.hp.com...25-12089562-25340909.html

Nu wil ik het syteem vooral gaan gebruiken voor 2D en 3D en videobewerken, en soms wat spellen.
Alleen zou ik willen weten of ik in de toekomst dit systeem makkelijk kan upgraden?
Niet dat ik straks met het probleem zit dat er geen ander moederbord of iets dergelijks in kan...
Alvast bedankt :)

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-07 14:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Er kan gerust een ander moederbord in e.d. Dit is alleen niet echt een kei in het 3d videobewerken. Voor videobewerking is het zowiezo wel handig om 1 GB geheugen te hebben. De X300 kaart is niet echt het neusje van de zalm als het gaat om prestaties in games en video. Dus het hangt echt van de mate van gebruik af, of dat afdoende is.

Verwijderd

Dus het is niet dat je het systeem bijna niet kan upgraden zoals dell computers, wat ik nu heb.
Want een dell computer die heeft een speciale ophangen voor het moederbord waar alleen een dell moederbord in kan en de voeding is ook met een speciale verbinding verbonden.
Ik wilde dan misschien ook nog wel een ander moederbord/voeding kopen.
Alvast bedankt,

Niek

• hershel
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-07 15:35
Dikke kans dat er PC2700 in zit en dat het een Newcastle is bij die HP.

Mijn pa heeft ook zo'n HP met PC2700 + Newcastle

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
Hann1BaL schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 17:50:
Er kan gerust een ander moederbord in e.d. Dit is alleen niet echt een kei in het 3d videobewerken. Voor videobewerking is het zowiezo wel handig om 1 GB geheugen te hebben. De X300 kaart is niet echt het neusje van de zalm als het gaat om prestaties in games en video. Dus het hangt echt van de mate van gebruik af, of dat afdoende is.
Zeg dat niet te snel, sommige fabriekanten vinden het leuk om custom stekkertjes te maken voor je leds/power/reset switches, en die passen echt niet zomaar op een normaal moederbord, HP heeft soms zelf ook custom moederborden waar dingen afgesloopt zijn (gewone features...)

Als je geen verstand van computers hebt, is die 2jaar onsite garantie van HP wel lekker (ze komen bij je langs dus....)....

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 10:38:
Dus het is niet dat je het systeem bijna niet kan upgraden zoals dell computers, wat ik nu heb.
Want een dell computer die heeft een speciale ophangen voor het moederbord waar alleen een dell moederbord in kan en de voeding is ook met een speciale verbinding verbonden.
Ik wilde dan misschien ook nog wel een ander moederbord/voeding kopen.
Alvast bedankt,

Niek
ik heb anders in me dell dimension 8300 gewoon een andere zalman voeding geplaatst ! .. zonder moeilijk doen

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 17:08:
Allemaal bedankt voor de snelle reacties!

NitroX:
stroomverbruik interesseert me niet echt, ik vermoed dat het een Newcastle zal zijn (goedkoper). Wat me wel interesseert is het lawaai de koeler maakt... Maar ik geloof dat de Athlon64 zichzelf op lagere kloksnelheid kan zetten.

matiasjansen:
De P4 zou met Asus ATI Radeon 9250 256MB (games niet belangrijk, passieve koeling --> geen lawaai).
De Athlon met ATI Radeon X300SE (HP vermeldt geen merk).
Omdat ik geen games speel, had ik het niet vermeld.

Nu ik redelijk zeker kan zijn dat de Athlon Dual Channel 400Mhz RAM gebruikt, denk ik wel dat ik voor de HP ga gaan...
Niet als die 3500+ (zoals jij denkt) een Newcastle is. Die ondersteunt alleen maar Single Channel. Nu is weer de vraag of er wel een 3500+ Newcastle bestaat, maar dat kan iemand wel even opzoeken :) Hm, in de pricewatch staat er iig geen tussen. Dat betekent een Winchester, MET Dual Channel.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2005 14:34 ]

• Fixer|IA
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2018
FF nog over dat DualChannel geheugen; het feit dat de processor en/of het (s939) moederbord dat ondersteunt wil nog totaal niet zeggen dat het geheugen in die pc ook idd op DualChannel draait hoor mensen.
Als het pctje een beetje fatsoenlijk in elkaar geknutseld is, dan is dat (mag ik hopen) in orde, wat je van een 'Merk' als HP mag verwachten.
Maar de combi van DualChannel-geschikte processor + mobo is op zich geen garantie dat je geheugen op DualChannel draait.

Ik heb eens de stomme fout gemaakt door een pc te kopen bij MyCom Utrecht (HUGE mistake!!!!) en die hufters daar kregen het zowaar voor elkaar om het geheugen in die machine SINGLE channel draaiend af te leveren (CPU en Mobo ondersteunden wel DC, plus ik had ook bewust 2 DIMMS besteld). Die sukkel had de modules gewoon verkeerd geplaatst, (bovendien draaide de ATHLON XP 2500+ op 1100MHz....daar betaal je dan 49 pleuro assemblagekosten voor!...)
Tja dan kan je de mooiste hardware hebben maar als 't butt-geasembleerd is dan houdt alles op!
Dit leerde mij 1 ding: Whenever you want something done right...always do it yourself!

Maar ok ...ik neem aan dat HP zijn pc's WEL fatsoenlijk assembleert..

Good luck ;)

• bierdop
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-07 16:01
Pay peanuts and you get monkeys to do the job! 8)

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 11:29

nIghtorius

Poef!

Verwijderd schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 14:33:
[...]

Niet als die 3500+ (zoals jij denkt) een Newcastle is. Die ondersteunt alleen maar Single Channel. Nu is weer de vraag of er wel een 3500+ Newcastle bestaat, maar dat kan iemand wel even opzoeken :) Hm, in de pricewatch staat er iig geen tussen. Dat betekent een Winchester, MET Dual Channel.
dus mijn 3500+ newcastle is singechannel :?

denk 't niet.. wat beter informeren kan geen kwaad..

ten eerste:
er zijn geen S754 3500+'jes beschikbaar (single channel).. sterker nog een 3500+ is altijd hoe dan ook Dual Channel, omdat ze alleen maar in socket 939 packages (DC) te vinden zijn.

Mijn systeem:
3500+ NewCastle .13u
2x512MB PC3200 Dual Channel (yup met >6GB/s membandwidth @ stockspeeds hubba hubba).

plaatje dan mijn newcastle 3500+ wel degelijk bestaat ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.phibiansoft.net/files/a64.png

niets doet een tweaker meer pijn wanneer andere mensen beweren dat je proc nooit bestaan heeft... :'(

[ Voor 13% gewijzigd door nIghtorius op 22-02-2005 15:45 ]

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Pagina: 1