[6600gt & debian amd64] Corrupte console

Pagina: 1
Acties:

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-02 08:16
Ik heb een nieuw moederbord, processor en videokaart gekocht: een Asus a8n-sli deluxe, een Athlon 64 3500+ Winchester en een XFX Geforce 6600GT. Ik wil natuurlijk op dit systeem linux gaan draaien, Debian Amd64.

De installatie ging allemaal perfect, nvidia sata controller werkt perfect, een van de netwerkkaarten werkt perfect (andere werd niet herkent, verder ook nog niks geprobeerd).
Na de installatie direct de Nvidia Display driver geinstalleerd met apt-get: eerst de nvidia-kernel module gemaakt mbv nvidia-kernel-source volgens de readme. Daarna nvidia-kernel-common en nvidia-glx geinstaleerd met apt-get. XF86Config aangepast en het zou moeten werken.

Helaas, het werkte niet. Ik vond ergens dat ik de volgende regels aan XF86Config moest toevoegen.
code:
1
2
Option "SWCursor"
Option "NoRenderExtension"

Hierna kreeg ik beeld en alles leek te werken; glxinfo en glxgears werkte perfect. Echter wilde ik weer terug naar de console (ctrl-shift-f1). Dit ging echter niet goed, er klopte totaal niks meer van. In de plaats van de letters kreeg ik allemaal lijntjes te zien. Terug naar X lukte wel (ctrl-shift-f7), hier kreeg ik ook weer fatsoenlijk beeld.

Na wat zoeken op internet bleek dat dit een bekend probleem is met nvidia drivers + 6600gt + pci-express + linux amd64. Alleen ik kan helaas nergens vinden hoe ik dit op zou kunnen lossen. Terug naar i386 lijkt me niet echt een optie, ik heb namelijk een amd64 gekocht zodat ik daar ook gebruik van kan maken. Wachten op nieuwe nvidia drivers waarin dit hopelijk is opgelost heb ik eigenlijk niet veel zin in.

Specs:
Debian Sid amd64
Kernel 2.6.8-10-amd64-k8
Nvidia 1.0-6629 drivers (via apt-get)
AMD64 3500+ Winchester
Asus A8N-sli deluxe
1024 MB Corsair Ram
XFX Geforce 6600GT

• robbert
^^ kick ^^, niemand een idee?

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-02 12:04

FCA

Maak je gebruik van Vesafb/rivafb voor de consoles? Ik krijg altijd corruptie daarop (en in X als ik terugswitch) als ik gebruik maak van vesafb, maar ik heb een ATI kaart, dus misschien helpt dit totaal niet. Je kunt het allicht proberen, door alle framebuffer dingen in je kernel uit te zetten.

Verandert z'n sig te weinig.

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Vaak een probleem in de X driver. Wordt wel gefixed.

Draai eens met de nv driver, repeat. Draai eens zonder frame buffer, repeat.

[ Voor 16% gewijzigd door lvh op 18-02-2005 21:22 ]

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

robbertkrebbers schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 16:34:
Hierna kreeg ik beeld en alles leek te werken; glxinfo en glxgears werkte perfect. Echter wilde ik weer terug naar de console (ctrl-shift-f1). Dit ging echter niet goed, er klopte totaal niks meer van. In de plaats van de letters kreeg ik allemaal lijntjes te zien. Terug naar X lukte wel (ctrl-shift-f7), hier kreeg ik ook weer fatsoenlijk beeld.
Dit probleem heb ik al tijden en uit zich zeer snel, indien er iets aan de VIDEO-out hangt. Het probleem is, de NVIDIA drivers in samenwerking met de normale realmode VESAFB oplossing in de kernel.

Nu heb ik iets wat eigenlijk wel heel erg leuk werkt om dit probleem op te lossen te omzeilen: vesafb-tng. Dit is een nieuwe vesa framebuffer driver.
http://dev.gentoo.org/~spock/projects/vesafb-tng/

Zo heb ik 1024x768 op een aardige refresh rate bij het booten én ik kan X11 gebruiken om vervolgens weer terug te switchen met CTRL+ALT+F1. Het vereist een kernel patch, maar ik neem zelf altijd veranderingen op vóór dat ik een nieuwe kernel installeer (o.a. problemen met harddisks en nieuwe features die ik mis in vanilla).

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:41

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Ik had ook een corrupte console met mijn Ti4400, de oplossing heb ik op GoT gepost.

Framebuffer problemen met Debian

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Nou, van 2.6.7 tot 2.6.10 is er geen vanilla versie geweest, die bij mij werkt (Geforce2 / Geforce FX). Tis niet echt een Debian probleem in mijn ogen. Vesafb-tng + Nvidia binaray werkt bij mij al tijden goed op hoge resoluties en dat is ook wat de maker van deze driver als feature aanbiedt.

[ Voor 13% gewijzigd door irondog op 19-02-2005 14:16 ]

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• robbert
Ik denk dat ik iets heb gevonden wat verdacht veel op mijn probleem lijkt: http://ubuntuforums.org/s...hp?t=15311&highlight=6600
Het komt er dus op neer dat ik of moet wachten op een fix in x, of zelf x moet compilen met een patch, of moet werken met die smerige workarround die ik in mijn startpost aangaf waarbij ik dus corrupte consoles krijg.
De nv driver blijkt ook niet te werken dus dat is helaas ook geen alternatief.
Ik ben bang dat ik zelf x moet gaan compilen met patch, maar ik heb geen flauw idee hoe ik dit netjes kan doen en mooi deb'jes kan maken zodat apt niet over z'n zeik gaat. Ik denk dat ik morgen maar eens wat gaan zoeken want heb nu geen tijd meer :(

[ Voor 8% gewijzigd door robbert op 19-02-2005 19:35 ]

Pagina: 1