EDIT: PROJECT GESLAAGD!!!!!!!!! ZIE LAATSTE REPLIES!!!!! IEDEREEN BEDANKT VOOR ZIJN OF HAAR BIJDRAGE - in het bijzonder Peddro -
!!!!
Jullie mogen nu lekker verder discussieren over dit projectje
Na een paar draadjes gelezen te hebben over passief gemaakte voedingen leek mij dit ook wel een geslaagd idee. Het is helaas niet helemaal goed gegaan. De voeding werkt in principe maar ik heb last van een snel dalende spanning. De startspanning is bijvoorbeeld wel 12v maar al snel zit hij op de 3v.
Nu eerst even het hele verhaal:
Dit koelblok zou mij helpen de mosfets te koelen:

Hier het koelblok met de mosfets er netjes opgeschroeft, alles perfect geisoleerd.
ER IS 100% ZEKER GEEN SLUITING BIJ HET KOELBLOK (met multimeter getest)

Natuurlijk krimpkousjes

De kabeltjes zijn 33 CM lang
Alles netjes op de printplaat gesoldeerd

Onderkant:

De oude situatie:

Nog even fototje

Hier is de originele heatsink al verdwenen:

Voor het solderen natuurlijk even netjes een plattegrond gemaakt.

Totaal opstelling:

Alles zag er perfect uit, dus ik dacht: gaan met dat bakkie. Ik hang er een oude P200 mobo aan, zet hem aan. NIKS. Nog geen vonkje, geen stoppen die er uit vliegen, helemaal niets.
Dus ik verbind even de groene draad op de ATX aansluiting met de zwarte aarde en ik ga met de multimeter te werk. Wat blijkt: in de eerste seconde is de spanning wel goed (12 V is 12V en 5V is 5V) maar na een seconde zakt de spanning in. Ik dacht aan wat lekstroom op het koelblok, dus ik heb alle mosfets ook al weer losgehaalt en even 3 sec laten testdraaien zonder koelblok. Weer hetzelfde resultaat. Mosfets zijn geen gewone transistors en ik weet dan ook niet hoe ik ze kan doormeten.
Heeft iemand een idee wat de spanningsval zou kunnen veroorzaken?
Alvast erg bedankt voor wat voor reply ook. (Bijna) elke reply is een stap dichterbij de oplossing. Ik wil bij deze ook even Peddro bedanken (jah, die gast van de Fanless server project) die mij voor is gegaan in het passief maken van een voeding. Bij hem ging alles goed, bij mij dus niet. Hij heeft mij al ruimschoots geholpen, maar we komen er niet uit.
EDIT: De werkende eindopstelling met mijn 100% ventilator vrije PC
Ik heb nu ook al alles ingebouwd in een zelfgemaakte MDF computerkast en alles werkt nu al 24/7 perfect 

Perfecte voltages:
Jullie mogen nu lekker verder discussieren over dit projectje
Na een paar draadjes gelezen te hebben over passief gemaakte voedingen leek mij dit ook wel een geslaagd idee. Het is helaas niet helemaal goed gegaan. De voeding werkt in principe maar ik heb last van een snel dalende spanning. De startspanning is bijvoorbeeld wel 12v maar al snel zit hij op de 3v.
Nu eerst even het hele verhaal:
Dit koelblok zou mij helpen de mosfets te koelen:
Hier het koelblok met de mosfets er netjes opgeschroeft, alles perfect geisoleerd.
ER IS 100% ZEKER GEEN SLUITING BIJ HET KOELBLOK (met multimeter getest)
Natuurlijk krimpkousjes
De kabeltjes zijn 33 CM lang
Alles netjes op de printplaat gesoldeerd
Onderkant:
De oude situatie:
Nog even fototje
Hier is de originele heatsink al verdwenen:
Voor het solderen natuurlijk even netjes een plattegrond gemaakt.
Totaal opstelling:
Alles zag er perfect uit, dus ik dacht: gaan met dat bakkie. Ik hang er een oude P200 mobo aan, zet hem aan. NIKS. Nog geen vonkje, geen stoppen die er uit vliegen, helemaal niets.
Dus ik verbind even de groene draad op de ATX aansluiting met de zwarte aarde en ik ga met de multimeter te werk. Wat blijkt: in de eerste seconde is de spanning wel goed (12 V is 12V en 5V is 5V) maar na een seconde zakt de spanning in. Ik dacht aan wat lekstroom op het koelblok, dus ik heb alle mosfets ook al weer losgehaalt en even 3 sec laten testdraaien zonder koelblok. Weer hetzelfde resultaat. Mosfets zijn geen gewone transistors en ik weet dan ook niet hoe ik ze kan doormeten.
Heeft iemand een idee wat de spanningsval zou kunnen veroorzaken?
Alvast erg bedankt voor wat voor reply ook. (Bijna) elke reply is een stap dichterbij de oplossing. Ik wil bij deze ook even Peddro bedanken (jah, die gast van de Fanless server project) die mij voor is gegaan in het passief maken van een voeding. Bij hem ging alles goed, bij mij dus niet. Hij heeft mij al ruimschoots geholpen, maar we komen er niet uit.
EDIT: De werkende eindopstelling met mijn 100% ventilator vrije PC
Perfecte voltages:
[ Voor 21% gewijzigd door AirX op 19-02-2005 14:35 . Reden: Probleem opgelost :) ]