UTP kabel controleren via laptop?

Pagina: 1
Acties:
  • 16.089 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Anoniem: 36681

Topicstarter
Ik heb hoogstwaarschijnlijk een defect UTP kabel in huis liggen, ik weet dat er apparaten zijn waarmee je kan controleren dat of de kabel goed is aangesloten.
(probleem is constant timeouts met het aangesloten apparaat, als je apparaat aansluit op een andere aansluiting is alles goed)

Is er een simpel programma wat je bv met je laptop of PC kan controleren of de UTP juist is aangesloten?
Ik bedoel dat je de kabel aan de ene kant in je pc/laptop stopt en aan de andere kant afsluit (die afsluiter heb ik namelijk). Een tester stuurt vervolgens signalen over de kabel en kijkt ofdeze retour komen (simpel dus)

Het lijkt me dat dit ook met een pc/laptop kan maar ik heb geen idee of er een simpel programmatje bestaat voor Windows waarmee dit kan.

Iemand ervaring?

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-06 11:11

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik geloof niet dat zoiets kan. Ik zou even in je buurt vragen of er iemand is die zo'n tester heeft liggen. Misschien dat je hem zelfs even kan lenen bij een kleine computerboer.

Als je nu in Huizen (NH) woont dan moet je even een gil geven.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 20:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Afsluit / software die test? Als het zou kunnen dan zou je netwerkkaart dit specifiek moeten ondersteunen. Dit is in ieder geval geen standaard mogelijheid voor een netwerk interface. Ik heb het wel eens voorbij zien komen, maar nu zie je die feature nooit meer.

(software die de doorvoer snelheid test is andere meuk dan jij bedoeld? zie faq: b.v. netcps )

Je zult toch op zoek moeten gaan naar een " [google= utp tester] " dat is specifieke hardware.

Waarschijnlijk is het goedkoper gewoon de kabel te vervangen ( voor 25 euro koop je boel kabel)

[ Voor 12% gewijzigd door leuk_he op 17-02-2005 16:56 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Er zijn nieuwe ASUS mobo's die 2 NICs hebben, waarmee je een kabel kan testen door die op beide NICs aan te sluiten. Ik zou idd een andere kabel kopen voor een eurootje of wat. Is echt niet duur. En anders lang een computerwinkel gaan met de kabel en die kunnen hem vast wel even voor je testen. Kan niet moeilijk zijn.

Topicstarter
Het gaat er niet om dat ik de kabel moet vervangen het probleem is dat deze door het halve huis loopt en dit helaas veel werk is.
Voordat ik eraan begin wilde ik eerst even testen, heb al de stekker vervangen zojuist aan 1 zijde maar het probleem blijft.
De kabel wordt op zolder gekoppeld aan het netwerk.
Aldaar heb ik een 100 mbit switch zitten en met die switch krijg ik timeouts vervang ik de switch door een 10mb hub is het goed, dan zou je denken het ligt aan de switch.
Nee dus, zet ik er bv een simpel koppelstukje tussen dan heb ik ook hetzelfde probleem.

Op 100mbit steeds timeouts en op 10mbit werkt het prima.(helaas is 10mbit te langzaam)
Als nood heb ik een kabel door het huis gelegd (over trap etc) en aangelsoten, dan is het wel goed op 100mbit.

Het is dus zeker dat er iets niet klopt met die kabel, maar of het in de stekkers zit of in de kabel weet ik dus niet. Vandaar dat ik graag het even wilde testen via een metertje alvoren is het halve huis moet afbreken om d ekabel te vervangen, misschien is het opgelost met de stekkers vervangen.
(helaas geen pc boer hier in de buurt waar ik meter kan lenen)

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 20:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Die testers vertellen je dat er een kabeltje goed zit of niet. Aangezien je zelf al min of meer hebt vastgesteld dat het niet goed is moet je toch hetzelfde proces door.

Zoals je aangeeft werkt het op 10 Mbit nog net wel goed. De vraag die volgt is of je de twists wel goed hebt zitten in de kabel. (1,2,3 & 6 wel goed doorverbonden, maar niet de juiste twists). Dat testen goedkope testertjes echt niet.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Dikke Foaf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-06 21:34
Welke kleurcode heb je gevolgd voor het assembleren van je kabel?

Typische kenmerken voor jou probleem (10mbit wel, 100mbit niet) zijn dat je de volgorde verkeerd hebt en gekozen hebt voor wit/oranje-oranje, wit/groen-groen, wit/blauw-blauw, wit/bruin-bruin.
Helaas is deze volgorde dus VERKEERD!!

Op de laatste bordjes kom je soms marvell netwerk ic's tegen, deze hebben meestal een VCT of virtual cable tester aan boord. Hiermee ZOU je alle functies van een kabeltester kunnen uitvoeren, wat ook te zien is aan alle gegevens die je ervan kan aflezen zoals de plaats van een kabelbreuk enz.
Helaas heb ik het nog nooit werkend gekregen, alles blijft gewoon grijs en dus niet-aanklikbaar. Waar het probleem zit weet ik niet.

[ Voor 42% gewijzigd door Dikke Foaf op 17-02-2005 17:32 ]

Topicstarter
Het probleem is inmiddels opgelost.

Enja hoor het lag eraan dat de kleuren verkeerd waren aangesloten. Diegene die de kabel heeft gelegd had dus gewoon kleur voor kleur aangesloten en niet via de offciele manier, via 10mbit was er geen probleem op 100mbit wel. Ik heb de stekkers erop niet aangezet (nu op de juiste manier) en nu werkt het weer prima.

Blijf het wonderbaarlijk dat een paar kabeltjes dit kunnen veroorzaken, de kabels ware wel aan beide zijde hetzelfde aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dikke Foaf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-06 21:34
Is niet echt wonderbaarlijk, heeft te maken met de twisting. Tx+ en Tx- moeten een getwist paar zijn, alsook Rx+ en Rx-. Deze zitten op pin 1,2,3,6. 1 en 2 moeten getwist zijn en 3 en 6 ook...
De twisting is noodzakelijk omdat de aders dan op een constante afstand van elkaar liggen en zo over de gehele lengte dezelfde impedantie hebben.
Is dat niet het geval heb je niet over de hele lengte dezelfde impedantie, waardoor je knopen en buiken krijgt en dus reflecties.
Door die verkeerde volgorde van aansluiten werkt Half Duplex normaal gezien wel perfect, omdat dan 1 en 2 gebruikt wordt. 10 en 100mbit HD mocht dus geen probleem zijn. Full duplex wel omdat dan 3 en 6 erbij komen...

Dit is trouwens wel de meest voorkomende bekabelingsfout, de onwetende mensen denken: "als het langs beide kanten hetzelfde is, dan moet het wel goed zijn." Echter is dit NIET altijd het geval.

[ Voor 13% gewijzigd door Dikke Foaf op 17-02-2005 20:33 ]

Topicstarter
Nee dat blijkt echter de lengte etc van de bedrading blijft hetzelfde ongeacht welke kabel je gebruikt, er zitten 4 twisted pair kabels in de manteling, of je nu via de ene pair gaat of over de andere (ze lopen allemaal door de zelfde manteling) de afstand is gelijk van alle 8 draden (4 pairs dus).
Alleen al daarom vind en blijf ik het wonderbaarlijk vinden dat zoiets zoveel invloed kan hebben op het signaal.....
Pagina: 1