[2003] Mapsjabloon met userpermissions*

Pagina: 1
Acties:

• WarMaster
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Topicstarter
Ik heb een gruwelijk probleem met het overgeven van de ownership.
Het blijkt dat je wel ownership kan NEMEN (mits je het superieure recht hebt), maar ownership GEVEN, lijkt niet mogelijk.
Daarnaast blijkt uit mijn situatieschets dat het ook nog eens gaat om het vergeven van de ownership aan een hogere account(groep). Een tweede slag qua lastigheid.

Veiligheidstechnisch gezien zou ik zo 123 geen problemen zien als je ownership weggeeft ongeacht aan welke user(~group) gezien in principe alles toch uit grondbeginsel eigendom is van de Administrator, tenzij anders aangegeven.

Uiteraard zal er voor bepaalde useraccounts beperkingen bestaan, maar dit zal waarschijnlijk slaan op die geautomatiseerde zaken zoals "networkingservice" oid.

Hier de situatie:

Usergroups:

- Afdelingshoofd
- Medewerker
- Management
- Fincanieel

Map stuctuur:

X:/$Relatie/Algemeen
X:/$Relatie/Correspondentie
X:/$Relatie/Management
X:/$Relatie/Financieel

Nu is het de bedoeling dat er volgens een soortgelijk sjabloon een mapboom wordt aangemaakt door mensen uit de groep "Afdelingshoofd".

Het probleem bevind zich echter bij de mappen /$Relatie/Management en /$Relatie/Financieel.
Deze mag uitsluitend benaderd worden door mensen uit de resp. groepen (Management en Financieel).
Dat wil zeggen dat de persoon "Afdelingshoofd" zichzelf moet uitsluiten, iets wat in principe kan, want je kan jezelf de rechten ontnemen.
Maar nu moet het eigendom nog worden overgegeven worden aan Administrator.

Kan je dus afstand doen van het eigendom van een map(~penstructuur) door het eigendom te geven aan een andere user/usergroup?

En als klap op de vuurpijl, kan dit geautomatiseerd? Via dosbox, of een eigen geschreven applicatie?

Het is vrij plausibel dat deze situatie voorkomt, maar tot op heden heb ik er weinig over kunnen vinden!!

Spui uw kennis/ideëen! :)

[ Voor 27% gewijzigd door WarMaster op 17-02-2005 15:21 ]

We live in a primitive time don't we, neither savage nor wise. Half measures are the curse of it; any rational society would either kill me or put me to some use.

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:09
Mjah, en wat verwacht je nu van ons ? :)

Het is op got niet de bedoeling om zomaar even je huis/stage opdracht in een topic te gooien. Heb je zelf ook al iets geprobeerd, en heb je al eens in onze zoekmachine gezocht naar een mogelijk oplossing? Verder is het handig om Algemene gedragsregels (Netiquette) nog eens na te lezen. Ik pas nu even de titel van het topic aan, als jij de startpost nog even bijwerkt :).

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Rechten zetten met een scriptje? Een batch met cacls kan al heel veen doen. Geef de managers zoiezo geen Full Control, maar alleen wat ze echt moeten hebben :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• WarMaster
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Topicstarter
Mijn god krijgen we nu een preek? :P

Het is gewoon een vraag... .daar is een forum toch voor, of gaan we hier het weer bespreken?

Anyway, ik ben niet verder gekomen dan cacls.exe, maar die lijkt niet te bieden wat ik nodig heb.
Een interessant linkje naar een artikel wat precies de spijker op de kop raakt.
sanfranjake schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 15:11:
Rechten zetten met een scriptje? Een batch met cacls kan al heel veen doen. Geef de managers zoiezo geen Full Control, maar alleen wat ze echt moeten hebben :)
Yup, zo ver was ik ook... Ik prog er zelf wel een grappig iets om heen, visueel gezien dan.
Maar ja... het gaat voornamelijk om het overgeven van het eigendom... GIVE ownership.

[ Voor 37% gewijzigd door WarMaster op 17-02-2005 15:15 ]

We live in a primitive time don't we, neither savage nor wise. Half measures are the curse of it; any rational society would either kill me or put me to some use.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Misschien iets wat je met dit programmaatje kan doen als het eenmalig is? Download de trial :)
http://www.whitehatinc.com/w2ktools/secexplorer/

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters