Testcase fototopics, info hier!

Pagina: 1
Acties:
  • 253 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Topicstarter
Naar aanleiding van een discussie over de kwaliteit van foto's die in Solo showcasefoto's - foto's waar je trots op bent worden gepost is er zojuist besloten om testcase topics in het leven te roepen :) De reden hiervan is dat er mensen zijn die nog aan het begin van de trap naar topfotografie ( ;) ) staan, maar wel graag hun kunnen willen tonen en er vooral veel willen leren om zo beter te gaan fotograferen.
Verwijderd schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 12:41:
...Voor dat soort dingen zouden andere topics geopend kunnen worden... bijv: 'Niet helmaal tevreden over je foto? vraag hier wat te doen'...
Zo houden we het forum wat leesbaarder..
Niemand is lijkt mij te beroerd om te helpen waar mogelijk..
Er lopen hier behoorlijk wat mensen rond met een sloot fotografisch-technische danwel fotografisch-creatieve kennis en ervaring. We willen dan ook de mensen die net beginnen met (serieuze) fotografie de kans geven om hun fotografische kunde uit te breiden en op een niveau te brengen waarbij ze trots kunnen zijn op zoveel mogelijk foto's die ze hebben gemaakt :)

Naast het fotografie-aspect zelf komt ook de nabewerking aan bod: als een foto wel netjes uit de camera komt, maar deze wat opgepept moet worden, kan dat ook in een testcase. Datzelfde geldt voor als men een bepaald effect wil bereiken via bewerken van de foto maar het toch niet helemaal lukt.

De regels voor testcase-topics zullen binnenkort helemaal vastgelegd worden, hier alvast een begin:

- minimaal 2, maximaal 6 foto's
- foto's nummeren
- beschrijving van situatie (welke cam/lens, welk licht etc)
- geef zelf commentaar op je foto
- hou rekening met de forumbreedte: 575px voor thumbs met een link naar de fullsize versie
- vertel of de foto al wel of niet bewerkt is en wat je ermee wil doen

Vragen en opmerkingen kan je in dit topic stellen, we zijn benieuwd naar de eerste [testcase]topics ;)

LinkedIn
Instagram

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-08 11:47

FaceDown

Storende factor.

Goed plan! :)

Groetjes, FaceDown.

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-07 17:20

JHS

Splitting the thaum.

Maar wat blijft er dan over van de [showcase] topics, een soort galery? Het leuke lijkt me juist het commentaar, zowel bij [showcase] als bij [testcase]. Het lijkt me verder ook moeilijk inschatten of je topic test- of showcase moet zijn. Het verschil komt dan denk ik te liggen op of je commentaar of eerder advies / hulp wil. Wil je zoiezo lijkt me, maar een pilot (wat het lijkt me (eerst) is) moet je niet zoiezo afschrijven. Kortom: het lijkt me verstandig als nog duidelijk wordt gemaakt wanneer iets een testcase is, of juist een showcase :) .

DM!

Verwijderd

Zo zie ik het:

Showcase topics moeten 'Showcasewaardig' zijn.
Dit is natuurlijk een lastig punt.. want smaken en ideeën verschillen. Maar als je hier en daar wat gelezen hebt op dit forum (en dat lijkt me wel logisch voor je je eigen showcase gaat posten) kun je al een aardig beeld hebben.
Belangrijk punt daarnaast: Ik vind dat je in een showcase alleen foto's moet posten waar je zelf helemaal tevreden over bent.. daarom ga je ze showen...

In een testcase kun je ook een aantal foto's posten waarbij je het beoogde resultaat niet bereikt hebt, en waar je dus niet helemaal tevreden over bent. Probeer dan zo goed mogelijk te omschrijven wat je wil vastleggen/bereiken met je foto.. zodat andere je wellicht net die tip kunnen geven waar je zelf niet aan gedacht had.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Showcase foto's zijn foto's die voor je gevoel af zijn, niks meer aan te verbeteren, testcase foto's zijn juist niet af en je ziet zelf al dat er wat moet verbeteren. Misschien kun je dat niet of weet je dat er wat fout zit, maar kun je niet aanwijzen wat, maar een testcase foto moet nog (verder) bewerkt worden.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Dionysos
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-04 11:39

Dionysos

Nec scire fas est omnia

lama, regels niet gelezen

[ Voor 84% gewijzigd door Dionysos op 17-02-2005 17:06 ]

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-07 17:20

JHS

Splitting the thaum.

Grrrrrene schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 15:54:
Showcase foto's zijn foto's die voor je gevoel af zijn, niks meer aan te verbeteren, testcase foto's zijn juist niet af en je ziet zelf al dat er wat moet verbeteren. Misschien kun je dat niet of weet je dat er wat fout zit, maar kun je niet aanwijzen wat, maar een testcase foto moet nog (verder) bewerkt worden.
Ok, dat is dan wel duidelijk, en met bewerking neem ik aan dat dat ook om 'mindere' foto's gaat, verbetering van perspectief, lichtval enzo? :) .

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Bewerking gaat het gewoon om alles wat je kan doen om een foto beter uit de verf te laten komen, natuurlijk :) Perspectief en lichtval is juist iets dat tijdens het maken van de foto gebeurt, niet tijdens de bewerking! Maar dat kan ook in testcase-topics behandeld worden ja ;)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Ik zie dat er al een aantal testcases zijn geopend:

[rml][ testcase] Productfoto's[/rml]
[rml][ testcase] Stasimuseum Berlijn[/rml]
[rml][ Testcase]Eerste fotografie-stapjes[/rml]
[rml][ TestCase] zon + profiel[/rml]

Bekijk ze en geef onderbouwd commentaar, zodat men er wat van kan leren :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 21:57
Je vergeet de mijne nog ;)
Maar ik zal hier niet gaan crossposten :P

In ieder geval vind ik de testcase topics die tot nog toe geopend zijn erg nuttig. Er wordt goed advies gegeven, terwijl als het showcase topics waren, de foto's misschien meer afgezeken zouden worden.
Men bekijkt de foto's met andere verwachtingen en met het doel om TS te helpen zijn/haar fotografie kunsten te verbeteren.

The Flying Dutchman

Pagina: 1