Toon posts:

[autocad 2005] Waarom upgraden?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een klant (ik ben systeembeheerder) van mij heeft een tekenafdeling met 7 Win2000 werkplekken. Hierop draait Autocad 14. Het is nodig om te upgraden naar autocad 2005, omdat men geen bestanden kan openen die door relaties worden aangeleverd.
Zijn er naast dit argument nog andere goede argumenten om te upgraden naar Acad 2005? Ik moet iemand overtuigen om 7 licenties aan te schaffen en kan dus nog wel wat praktijkgerichte argumenten gebruiken.
Begrijp ik het goed en is het verschil tussen Acad LT 2005 en Acad 2005 dat men in de LT versie geen 3D kan tekenen en geen 3rd party plugins kan gebruiken? Dan zou ik 5 maal LT kunnen kopen en twee volledige versies.

Dank voor het helpen van een Autocad n00b

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Belangrijke vraag: waar gebruiken ze acad voor? <--- er zijn vast leuke features te noemen die ook wel ergens op de autodesk site staan, maar zouden die ook gebruikt worden?

offtopic:
Ik zie dat je in je vorige, oudere, topics nooit meer reageerde na de topicstart. Het is wel netjes om wel even feedback te geven, al was het maar om te bedanken / te zeggen dat je het opgeeft / oid ;)

Upgraden enkel voor de compatibiliteit is IMHO zonde en je blijft ermee bezig. Dan zijn goede afspraken met degenen die bestanden aanleveren vaak net zo handig. Die zijn er toch al nodig. Al begint 14 natuurlijk wel op leeftijd te raken dus op een gegeven moment zal het wel "moeten" omdat "iedereen" nieuwere versies heeft. Idem bijvoorbeeld Office 95.

[ Voor 71% gewijzigd door F_J_K op 17-02-2005 14:39 . Reden: meer tekst ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-08 14:10
Als het enkel om het openen van AutoCad 2005 tekeningen gaat, waarom gebruik je dan geen conversieprogramma of neem je slechts 1 2005 licentie? Dat lijkt me 'n stuk goedkoper.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:50

inXs

known as inXs

Met 2005, kan e dwg bestanden opslaan die 50% van het formaat zijn dan de standaard dwg bestanden. De interface is duidelijker en makkelijker, betere features (kan even niet snel uit me hoofd opsommen, moet ik even nazoeken, ze zijn er wel iig). Ik zou als ik jou was gewoon LT kopen en dan als aanvulling http://www.sketchup.com/ (sketchup) aanschaffen. Van de site kan je trials downloaden.. Is perfect voor 3d tekenen, je laadt gewoon een dwg (of dxf) in, en extracten met die hap. Scheelt je heel veel geld en het werkt nog vele malen sneller ook.

superB

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-08 20:53

Caveman

whahoehaha

Als autocad gebruiker ben ik niet onder de indruk van alle nieuwe versies (ben begonnen met 13) op het werk hebben ze inmiddels versie 2005. Qua teken features is nix maar dan ook nix veranderd. Imho is autodesk nog erger dan M$S, bill zou nog een lesje kunnen leren qua geld klopperij... >:)
Wat wel veranderd is de layout....meer flitsende icoontjes enzo, het printen is aanzienlijk veranderd en paperspace is verdwenen, is nu "layout" gaan heten en wat web achtige dingen zijn voor de help in plaats gekomen. Dus voor de features hoef je echt geen nieuwere versie aan te schaffen, r14 is altijd mijn favoriet gebleven (staat nog steeds op mijn pc, :) ) Dus de suggestie om 1 versie aan te schaffen voor conversie, is zo'n slecht idee nog niet.
Ik heb btw geen idee wat er veranderd is in het script gebeuren (lisp routines), want daar werk ik niet mee.
Ow...Op het werk hadden ze ook het idee gehad om een paar LT versie aan te schaffen, dat is eigenlijk zonde van het geld geweest, liggen nu stof te verzamelen in een kast, LT kan nl. ook geen image bestanden importeren (althans LT 2000, misschien nu inmiddels wel ?)

[ Voor 17% gewijzigd door F_J_K op 17-02-2005 21:01 . Reden: "M$" nablaten is een beetje kinderachtig, nietwaar :+ ]

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Het klopt dat ik vaak niet meer reageer. Vaak kan niet binnen een korte tijd (2 dagen ofzo) reageren, en dan wil ik niet onnodig een draadje schoppen. De reacties zijn wel altijd gewaardeerd _/-\o_

De tekenkamer is van een interieurbouwer. De werknemers zeggen geen 3d te gebruiken, en er zijn twee personen die een plugin gebruiken voor een CNC frees.

Cavie, wat zijn image bestanden?

Fatalerror: Ik had dezelfde gedachtengang. 1 maal 2005 kopen en die persoon laten converteren vaar 14, echter 2005 maakt die conversie niet meer, 2002 was de laatste, geloof ik.

inXs: Is sketchup makkelijk te leren, als het leertraject vrij lang is is het misschien goedkoper om voor de volledige acad te gaan.

• LV-426
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-08 23:20
Hoezo doet Acad 2005 dat niet meer? Converteren naar een oudere versie?. Sterker nog, als ik klik op : Save as, dan staat er standaard AutoCad 2004 Drawing (*.dwg). Naar mijn inzien is er dus geen 2005 formaat. Die staat iig niet in het rijtje. Je kunt ook nog voor autocad 2000 of LT kiezen voor dwg's. Lisp, en dergelijke moet ook werken.

Mijn inziens een beetje vreemd dat je ze dus een 2005 (volgens mij standaard opgeslagen als 2004 formaat) niet kan openen in 2004. Daarnaast als Autocad ergens toch redelijk uitgebreid in is is het samenwerken, via het web, Databases, etc. Erg vreemd als een 2005 versie roet in het eten zou gooien.

Mocht het toch zo zijn of je wilt geld uitsparen dan kun je nog altijd proberen een los progje te kopen dat wel die conversie wel doet (dat zal er toch wel zijn...?) of dat diegene die de niet te openen tekeningen opnieuw sturen in een 2004 formaat.

Ligt het niet ergens anders aan dat ze ze niet meer kunnen openen? Er zijn meerdere redenen te bedenken.

De verschillen zijn zoals eerder gezegd erg klein tussen 2004 en 2005. Normaal gesproken is dat het niet waard, of je moet wel heel erg precies datgene nodig hebben. Kijk op de Autodesk Website voor de verschillen.

Ik ben benieuwd.

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-08 20:53

Caveman

whahoehaha

Gewoon plaatjes... ;) gif, jpg ect ect
enne inderdaad...acad2005 kan niet meer naar r14 saven.... het laagste is acad2000, zie je wel dat ik gelijk had, Bill kan hier nog een puntje aan zuigen >:)

[ Voor 30% gewijzigd door Caveman op 18-02-2005 15:04 ]

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

Verwijderd

Topicstarter
LV-426

Ik ga niet over van 2004 naar 2005, maar van Autocad 14. Dit is de versie voor 2000. En geld besparen is niet zo'n issue, ik wilde graag weten wat er in real-life zo mooi was aan nieuwe versie's, zonder op het standaard autodesk verhaaltje te belanden.
Jpeg's inlezen is dus bv een nuttige optie.

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:50

inXs

known as inXs

Verwijderd schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 12:54:
Hoi,

Het klopt dat ik vaak niet meer reageer. Vaak kan niet binnen een korte tijd (2 dagen ofzo) reageren, en dan wil ik niet onnodig een draadje schoppen. De reacties zijn wel altijd gewaardeerd _/-\o_

De tekenkamer is van een interieurbouwer. De werknemers zeggen geen 3d te gebruiken, en er zijn twee personen die een plugin gebruiken voor een CNC frees.

Cavie, wat zijn image bestanden?

Fatalerror: Ik had dezelfde gedachtengang. 1 maal 2005 kopen en die persoon laten converteren vaar 14, echter 2005 maakt die conversie niet meer, 2002 was de laatste, geloof ik.

inXs: Is sketchup makkelijk te leren, als het leertraject vrij lang is is het misschien goedkoper om voor de volledige acad te gaan.
sketchup is heel snel te leren. Op de site staan zelfs tutorial avi's, met geluid. download maar een de trial, je zult verbaast staan.

superB

Pagina: 1