[VB6] SMTP werkt niet samen met Winsock

Pagina: 1
Acties:

• Polderdijk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-04 21:10
Ik ben al een tijdje op zoek naar een super eenvoudig programmatje waarmee ik mail van me mailserver over kan pompen van me POP3 naar de SMTP van de Exchange server thuis. Nu zijn daar een hoop standaard programma's, maar niet gratis of doen veel meer dan dat ik nodig hebt.

Daarom heb ik code gezocht op internet en een beetje omgezet. Het resultaat:
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Private Sub cmdSendSMTPMail_Click()
  sFrom$ = txtEMail.Text
  sTo$ = txtEMail.Text
  sSubject$ = "This is a test e-mail from Pop2Smtp"
  sMessage$ = "If you received this message, the SMTP settings are correct!"

WinsockSMTP.RemoteHost = txtSmtpServer.Text
  WinsockSMTP.RemotePort = txtSmtpPort.Text
  WinsockSMTP.Connect

Do Until WinsockSMTP.State = sckConnected: DoEvents: Loop

sendSMTPMsg "HELO " & "maarten"
  sendSMTPMsg "MAIL FROM: <" & sFrom & ">"
  sendSMTPMsg "RCPT TO: <" & sTo & ">"
  sendSMTPMsg "DATA"

mSMTP$ = mSMTP$ + "From: <" + sFrom + ">" + vbCrLf
  mSMTP$ = mSMTP$ + "To: <" + sTo + ">" + vbCrLf
  mSMTP$ = mSMTP$ + "Subject: " + sSubject$ + vbCrLf
  mSMTP$ = mSMTP$ + "Date: " + Format$(Now, "h:mm:ss") + vbCrLf
  mSMTP$ = mSMTP$ + "MIME-Version: 1.0" + vbCrLf
  mSMTP$ = mSMTP$ + "Content-Type: text/plain; charset=us-ascii" + vbCrLf + vbCrLf

mSMTP$ = mSMTP$ + sMessage$ + vbCrLf + vbCrLf + "." + vbCrLf

sendSMTPMsg mSMTP$ + "QUIT"

WinsockSMTP.Close
  MsgBox "Testmassage send... Check your mail!"
End Sub

Private Sub WinsockSMTP_DataArrival(ByVal bytesTotal As Long)
  receivedSMTP = True
End Sub

Sub sendSMTPMsg(mSMTP$)
  WinsockSMTP.SendData mSMTP$ + vbCrLf

receivedSMTP = False
  Do Until receivedSMTP
      DoEvents
  Loop
End Sub

Maar op de één of andere manier werkt het niet. Als ik met de debug mode ga kijken dan blijft hij in de WinsockSMTP.State loop hangen. Het lijkt er dus op dat hij niet kan connecten.
Ik weet voor de volle 100% zeker dat het niet aan mijn SMTP server ligt omdat deze gewoon alle mail van mijn domeinen kan ontvangen (heeft ook een backup MX record, en ontvangt perfect de mail).

Wat kan ik er nog aan doen om het één en ander aan te testen om te kijken waar de fout vandaan komt?

[ Voor 9% gewijzigd door Polderdijk op 17-02-2005 13:21 ]

Webhosting van SkyHost.nl: 25 Mb / 1 Gb windows hosting € 4,50 p/m excl.btw!

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-05-2024

OZ-Gump

terug van weggeweest

Nu zijn daar een hoop standaard programma's, maar niet gratis of doen veel meer dan dat ik nodig hebt.
Dan gebruik je alleen de functionaliteit die je nodig hebt ;)

Wat probeer je precies te doen? Wil je pop mail ophalen met je Exchange server? Hier zijn plugins voor te downloaden. De nieuwste versie van Exchange kan het geloof ik zelf.

Wat betreft je applicatie: misschien moet je de state van het ding eens elke seconde (bijvoorbeeld) op het scherm tonen, zodat je kunt zien of de state misschien niet veranderd naar een andere state dan jij verwacht. Je staat nu keihard te wachten op de door jou gedefinieerde state, terwijl de verbinding mischien een andere state met zich meebrengt?

My personal website

• Polderdijk
Ik heb nu een programma gebruikt maar dit was een 30 dagen versie. Opzich makkelijk maar gewoon veel te duur om aan te schaffen.

Maar het is de bedoeling dat hij connect op me mailserver die in Amsterdam staat via POP3, en deze mail gewoon 1 op 1 doorsluist naar me exchange server thuis.

Ik gebruik Exchange 2000 en kan helaas nog niet upgraden naar 2003 omdat heel veel hardware niet wordt ondersteund in 2003 waarvan ik gebruik maakt.

Over de State functie, die blijft continu nummer 6 retourneren, dus deze veranderd niet! Ook als ik hem verder laat gaan op 6, dan zegt hij dat hij nog niet geconnect is als ik data gaat versturen.

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-04 19:43

Gé Brander

MS SQL Server

Je kan toch gewoon de POP3 connector van Exchange gebruiken hiervoor? Of zit dat niet standaard bij Exchange? Ik heb het op SBS2000 (waar Exchange 2000 deel van uit maakt) dit ooit zo geconfigureerd bij een klant.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Polderdijk
c70070540 schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 13:55:
Je kan toch gewoon de POP3 connector van Exchange gebruiken hiervoor? Of zit dat niet standaard bij Exchange? Ik heb het op SBS2000 (waar Exchange 2000 deel van uit maakt) dit ooit zo geconfigureerd bij een klant.
Nee helaas werkt dit niet zo. Je moet daar echt een extern programma/plugin voor hebben. Helaas zijn ze of onbetaalbaar voor mij, of werken gewoon niet goed.

Zelf maken is dan het alternatief :)

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-05-2024

OZ-Gump

terug van weggeweest

Is de POP server (ook) een eigen server? Anders zou je die eventueel kunnen inrichten om de mail te forwarden naar je Exchange server.

Een nog viezere oplossing: op je Exchange Server outlook (express) openzetten die de mail van de POP server ophaalt en deze forwardt (?) naar de exchange server.

Het lijkt me in ieder geval de bedoeling dat je de mail vanuit de Exchange server ophaalt, en niet vanuit de POP server pusht.

[ Voor 18% gewijzigd door OZ-Gump op 17-02-2005 14:00 ]

My personal website

• Polderdijk
OZ-Gump schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 13:59:
Is de POP server (ook) een eigen server? Anders zou je die eventueel kunnen inrichten om de mail te forwarden naar je Exchange server.

Een nog viezere oplossing: op je Exchange Server outlook (express) openzetten die de mail van de POP server ophaalt en deze forwardt (?) naar de exchange server.

Het lijkt me in ieder geval de bedoeling dat je de mail vanuit de Exchange server ophaalt, en niet vanuit de POP server pusht.
Ja de POP server is ook van mij zelf. Maar het moet echt gebeuren vanaf de Exchange kant zegmaar.

Maar nu zitten wel allemaal vage oplossingen te bedenken :P
Maar wat me net te binnenschiet is dat ik ook op de exchange server IIS hebt draaien voor Outlook Webacces. Dan kan ik natuurlijk connecten in mijn script via CDO naar me mailserver 8)7 Waarom kom ik daar niet eerder op :)

En het ophalen van de mail via Winsock gaat wel vlekkeloos, alleen nu nog uit zien te vinden hoe ik bijvoorbeeld om moet gaan met attachments en dat soor zaken in de e-mail. Maar dat is pas de volgende fase.

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
offtopic
hey polderdijk, op jouw website staat dat je server(s) via een gigabite op de amsix staan, maar als ik een traceroute doe (www.inter-tainment.nl/, www.polderdijk.com/, www.skyhost.nl) op een aantal domeinen van jou, gaan ze gewoon over een multikabel lijntje (waarschijnlijk direct naar je huis?). In iedergeval gaan ze niet over de of een amsix gb lijn...

• Polderdijk
Mister_X schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 15:53:
offtopic
hey polderdijk, op jouw website staat dat je server(s) via een gigabite op de amsix staan, maar als ik een traceroute doe (www.inter-tainment.nl/, www.polderdijk.com/, www.sky-net.nl) op een aantal domeinen van jou, gaan ze gewoon over een multikabel lijntje (waarschijnlijk direct naar je huis?). In iedergeval gaan ze niet over de of een amsix gb lijn...
Nee, mijn servers staan in een coloboer die een uplink heeft via multikabel. Echter deze ring van multikabel loopt zover ik weet door geheel Amsterdam en omstreken. Hoe het precies bij multikabel is geregeld weet ik ook niet, maar ze hebben mij iig wijs gemaakt dat er ergens een connectie zit met amsix en nog een paar andere dingen.

Maar zoiezo wil ik, zeker gezien de reistijden, naar WeDare in Rotterdam. Alleen zit ik met het probleem van DNS updates en alle bijkomende ellende. Dus ik wil er nog even op wachten!

Maar zoiezo vind ik het al best de uplink van multikabel, zit er nu ruim een jaar en is nu 1 keer voorgekomen dat er een storing was op een router. Downtime van ongeveer 1,5 uur. En 2 keer een aangekondigde downtime voor het upgraden van de uplink connecties, maar dit was uiterlijk 15 minuten. Dus voorlopig nog meer dan genoeg snelheid en betrouwbaarheid.
Alleen de botleneck is de reisafstand, ik doe er zeker zo'n 2 uur over met files om bij de colo te komen. Dit heb ik in Rotterdam niet. Gelukkig draaien de servers nu zo goed dat ik er al maanden niet meer ben geweest!

Verwijderd

Ik wil niet vreemd uit uit de hoek komen,

maar al je sites resolven naar 1 ip, en dat ip is van Multikabel, en niet van iemand anders zoals waar jij je hosting regelt.

En naar mijn weten heb Multikabel geen 1 gbit link rondom Amsterdam liggen ;)

• tomadmiraal
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-05 10:15
een GB line van Multikabel kost al gauw 73.000,00 euro per maand EXCL. BTW

en jij hebt een GB lintje bij MK???

(sorry heb toevallig net de prijzen opgevraagt daarvan)

[ Voor 21% gewijzigd door tomadmiraal op 17-02-2005 16:11 ]

TAD

• Polderdijk
Verwijderd schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 16:06:
Ik wil niet vreemd uit uit de hoek komen,

maar al je sites resolven naar 1 ip, en dat ip is van Multikabel, en niet van iemand anders zoals waar jij je hosting regelt.

En naar mijn weten heb Multikabel geen 1 gbit link rondom Amsterdam liggen ;)
Dat is logisch dat alle site's resolven naar 1 ip, dit is namelijk mijn webserver :)

Op dit moment staan mijn servers bij www.dataregiocentre.com, hier vind je ook iets meer informatie over de colo boer.

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
Polderdijk schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 16:13:
[...]

Dat is logisch dat alle site's resolven naar 1 ip, dit is namelijk mijn webserver :)

Op dit moment staan mijn servers bij www.dataregiocentre.com, hier vind je ook iets meer informatie over de colo boer.
Nou, dan hebben ze je flink genaaid en hebben ze de benen genomen (url doet het niet) ;)

wicked, url doet het nu wel, neem me woordjes terug...

[ Voor 8% gewijzigd door Mister_X op 17-02-2005 16:31 ]

Verwijderd

Niet om het een of ander hoor, maar:

code:
1
2
3
4
5
PING www.dataregiocentre.com (213.132.174.67) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 213-132-174-67.multikabel.nl (213.132.174.67): icmp_seq=1 ttl=121 time=103 ms
64 bytes from 213-132-174-67.multikabel.nl (213.132.174.67): icmp_seq=2 ttl=121 time=138 ms
64 bytes from 213-132-174-67.multikabel.nl (213.132.174.67): icmp_seq=3 ttl=121 time=185 ms
64 bytes from 213-132-174-67.multikabel.nl (213.132.174.67): icmp_seq=4 ttl=121 time=114 ms

Neem van mij aan dat ze geen glas richting multikabel hebben liggen, die pingtijden zijn belachelijk hoog. Bit heeft een ring vanaf Ede naar Amsterdam liggen (verder), en daar haal ik een ping van 3,01ms. Dit is dus vanaf een colocated bak in amsterdam :)

• Polderdijk
Mag ik even afvragen wat de commotie is ineens. We hebben het over een SMTP connector en nu wordt ik afgekraakt omdat mijn server niet bij Trueserver/Redbus/etc. staat 8)7

Ik ben bij dataregiocentre meer dan tevreden en alles is perfect! Op maand basis verschuif ik zo'n 50 Gb aan dataverkeer, waarom zou ik dan een mega dikke internet pijp willen, dat is toch zonde van het geld, immers moet dit ook weer worden doorberekend aan de klant!

Laten we het er op houden dat voor de doeleinde waar ik me servers voor gebruikt dataregiocentre gewoon de perfecte locatie is, punt .

@neographikal:
Ik weet niet wat er met jouw internet verbinding aan de hand is, maar dit heb ik met een ping vanaf Chello Classis (Zuid-holland)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Pingen naar www.dataregiocentre.com [213.132.174.67] met 32 byte gegevens:

Antwoord van 213.132.174.67: bytes=32 tijd=15 ms TTL=115
Antwoord van 213.132.174.67: bytes=32 tijd=18 ms TTL=115
Antwoord van 213.132.174.67: bytes=32 tijd=18 ms TTL=115
Antwoord van 213.132.174.67: bytes=32 tijd=19 ms TTL=115

Ping-statistieken voor 213.132.174.67:
    Pakketten: verzonden = 4, ontvangen = 4, verloren = 0
    (0% verlies).De gemiddelde tijd voor het uitvoeren van één bewerking in mill
iseconden:
    Minimum = 15ms, Maximum = 19ms, Gemiddelde = 17ms

Verwijderd

Misschien dat je anders eens kan zoeken op fetchmail voor windows ofzo, ik kan me haast niet voorstellen dat er geen yup is geweest die die geweldige tool heeft geport naar Exchange :)

offtopic:
Die pings zijn zowel op mijn adsl van XS4All (10ms binnen NL) en mijn colobak (1ms voor alles wat zo'n beetje direct aan de ams-ix zit) zo hoog. Twee compleet verschillende netwerken dus :) Maar beiden met een achterlijk hoge ping naar je host toe.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2005 18:04 ]

Pagina: 1