Zonder nu meteen als een super Eclipse evangelist te willen overkomen (er mankeert genoeg aan Eclipse), moet ik toch wel even melden dat XML code completion ook in Eclipse zit. Mischien dat niet iedereen het waardeert, maar er zit zelfs een optie in voor code completion van XML files waar geen DTD of schema voor is. De editor gokt dan de completion aan de hand van hoe je eerder tags en attributen hebt gebruikt.
Verder experimenteer ik ook graag met beta`s en dan is zo`n gui per definitie een blok aan je been aangezien die nooit up to date zijn.
Hangt opzich van het component af. Zoals gezegd, CDT stuurt voornamelijk externe componenten aan: gcc voor het compileren en default make voor het builden. Die kun je zo vervangen door andere. Je kunt zelfs de vrij verkrijgbare cl.exe (ms c/c++ compiler) voor het compileren gebruiken.
Het is ook zo dat Eclipse zelf eigenlijk een platform is. De core is niet eens een IDE opzich, je kunt er ook een office suit mee bouwen (zie rich client platform). De Java JDT IDE plug-in is dan wel de dominante toepassing (en ook waar de architectuur van Eclipse uit voortgekomen is), maar zeker niet de enige. Vanuit een developper gezien zou je de Eclipse core ook als een application framework kunnen zien.
Zelfs de java editor is buggie. Weiger om code completion te doen vaak (hoor collega vaak genoeg schelden en rammen op zijn toetsenbord).
De code completion in de MyEclipse JSP editor faalt behoorlijk vaak, maar in de Java editor ben ik dat eigenlijk niet niet tot heel erg weinig tegengekomen. De code completion van VS faalde wat dat betreft wel redelijk vaak.
Veel buggy dingen ben ik niet echt tegengekomen in de java editor. Een klein ding wat ik me zo voor de geest kan halen is de folding support. Inner classes worden automatisch gefolded (zichtbaar door de "..."), maar als je ze unfolded dan komen er dikwijls achter elke regel "..." markers te staan. Dit lijkt alleen een rendering fout te zijn, maar is wel duidelijk een bug natuurlijk.
Neem ik echter de Eclipse JSP editor dan kan ik wel aan de gang blijven met bugs opnoemen. Uit mijn hoofd kan ik er zo al een stuk of 12 echte nasty ones (complete showstopper) opnoemen. Het rare daarvan wel is dat het sterk afhankelijk is van de soort JSP code die je gebruikt. Sommige mensen hebben dan ook nergens last van, terwijl andere amper kunnen werken.
Probeer IDEA eens. Schop je Eclipse meteen bij het grof vuil. Volledige refactoring (ook over JSP), taglet support (code completion).
Wil ik zeker eens proberen ja. Staat voorlopig nog op mijn persoonlijke todo lijst

Dat wist ik nog niet. Maar ook refactorings? Automatisch linken naar de w3c specs?
Ik werk weinig met CSS opzich, dus weet niet of het refactoring support. Aan welke operatie moet ik dan denken? Alle class attributen in tags van een nieuwe waarde voorzien of wat anders?
TJa.. plugins.. wat moet ik ervan zeggen. Die hele Eclipse is een ratjetoe van plugins en 9 van de 10 plugins zie ik liever als anttask zodat ik het vanuit ANT altijd onder mijn controle heb. En mijn algemene indruk van die plugins is dat ze een erg lage kwaliteit hebben, check bv dit hoopje ellende:
http://www.japisoft.com/exslt
In de hele repository van eclipse plug-ins zit inderdaad veel rommel. Mensen die een maandje wat inelkaar brouwen en het dan maar meteen releasen. Voor mezelf vind ik het wel lekker om snel en makkelijk plug-ins te maken. Ik ben een tijd bezig geweest met een eigen taaltje voor data transformations en kon daar zeer snel een plug-in set voor elkaar zetten (oa een editor) die mooi integreerde met de rest van Eclipse. Zelfs al zou ik niet kijken naar de integratie dan nog was het Eclipse framework handig om te gebruiken als een 'editor toolkit'. Mijn plugins zijn niet iets om te releasen, maar voormezelf wel erg handig.
Wat dat betreft heeft Eclipse mischien een beetje last van het Visual Basic syndroom (tegenwoordig PHP): Het is
te makkelijk om plug-ins te maken. Veel mensen (waaronder ik zelf) kunnen zo even een editor of andere tool in elkaar flansen zonder dat ze echt de knowhow daarvoor hebben. Het werkt allemaal al heel snel heel erg aardig. Pas bij echt
gebruik van de plug-in merk je dat er toch wel wat meer dingetjes bij komen kijken.
[
Voor 6% gewijzigd door
Verwijderd op 15-03-2005 22:58
]