• Boomx
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-08 14:10
System specs:
Lian Li PC60
Pentium 4 3,0 ghz
Epox 4PCA3+
1024 ddr400 (merkloos)
Club 3D Radeon 9800 pro
Creative Audigy 2
3 IBM harde schijven
1 LiteOn DVD drive
1 Philips DVD r/rw drive
Zalman 400 watt voeding

Ik heb al geruime tijd een systeem met een Epox 4PCA3+ moederbord. Dit systeem werkte altijd perfect en probleemloos (zo'n 2 jaar) tot op kort geleden. Ik ben er zeker van dat ik de dagen/momenten daarvoor helemaal niets heb veranderd. Ik ervaar nu telkens bij het opstarten de volgende problemen:
Wanneer ik de PC aanzet, blijft het beeld zwart, het lampje van de monitor blijft op oranje. Het lampje van de HD's die blijven aan, en het moederbord maakt constant een zeer storend hard tweetonig sirene geluid, met 2 niet al te hoge noten.
Het display op de moederbord geeft elke boot poging op dat moment iets anders aan. De laatste keer was bijv nog AF en de vorige keer 24, dit kan ik mij ook verkeerd hebben herinnerd maar waar ik zeker van ben is dat deze codes 1, niet in de manual stonden of 2, "reserverd" zijn. En dit is dan het punt waar de PC op blijft hangen en er verder niets aan te doen is dan resetten.

Meestal na een kwartier frustratie, rebooten, kabels los trekken en er weer terug in doen lukt het me wel een keer om de PC aan te krijgen. De melding die ik dan in de POST krijg onder het detecten van de IDE is : "Insert key pressed or .. -iets dat ik vergeten ben-. Watch dog functions have been resetted, enter bios to restore them." oid. Ik heb zelf echt geen idee wat dit inhoud, in de bios is er ook niets raars te vinden en de Watch Dog staat gewoon op Enabled, met de default settings, ik heb ze in ieder geval zelf nooit aangeraakt.

Zolang mijn PC aan staat, zoals nu, is er niks aan de hand of iets raars te merken.
Iemand toevallig enige ervaringen hiermee? Ik heb geen zin om nog een nacht proberen te slapen met de takkeherrie van de fans :p

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-08 13:59

Turkish

zhé germans

Wat voor biosversie heb je? heb je die al geprobeerd te updaten? Lijkt me dat er ergens tijdens het initialiseren van je moederbord niet goed gaat namelijk (want als hij eenmaal gestart is werkt hij wel prima toch)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Boomx
Ik krijg dan de volgende foutmelding in AWDflash:

Bios image file check sum error

! You can't update this image file !

Weet zeker dat ik de goede file heb en met de floppy is er niks mis. Iemand anders nog ideeen? btw als ik de pc eenmaal aankrijg, en dan weer gelijk reset, dan blijft hij de resets in de eerste 5 min gewoon goed doen. Als ik wat langer wacht met resetten a een uur, dan begint het weer helemaal opnieuw met het getetter van die "sirene"

Heb van epox zelf als antwoord gekregen of ik eerst even een andere voeding wou probere... dit ding werkt al 2 jaar perfect met mijn systeem dus lijkt me sterk dat het daar aan ligt? heb ook al es geprobeerd op te starten met alleen C schjif en zonder alle andere schijven en drives, maar zonder resultaat

Heb zojuist voor het eerst gehad dat ie in windows opeens ophing. HDD lampje brande, kreeg een storend signaal uit mn boxen en alles bevroor, kon alleen nog maar resetten. echt te gaar voor woorden dit

[ Voor 48% gewijzigd door Boomx op 17-02-2005 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeluxZ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-09 09:10

DeluxZ

Livin' the good life

hey,

zou iemand hier nog op kunnen reageren ? ik heb dit probleem ook. Ik zal het verhaal even vertellen.

De stroom viel uit ineens ( door strijkijzer :? ). Ik zelf was toen voetballen maar toen ik terug kwam kwamen mijn ouders met de mededeling dat de computer niet meer opstarten. Ik heb dus gekeken en kreeg de error bij de POST --> Insert key pressed or clock gen watchdog reset. Ik zou niet weten wat het betekend ik heb gezocht op google maar ben er niet echt wijzer van geworden. Ik heb wel gevonden wat de watchdog doet, ik heb gezocht in BIOS maar kan ook die watchdog timer niet vinden :? Ik zou heel blij zijn als iemand mij dit kon vertellen en graag ook hoe ik het op kan lossen :)

Bij voorbaat dank :) :7

DeluxZ

oja even mijn specs ;)

ePox 4pda2+
P4 2,4 GhZ
512 mb ram
80gb WD
GeForce FX5600 Ultra

[ Voor 7% gewijzigd door DeluxZ op 01-03-2005 14:40 ]

]|[ Apple Macbook Pro Retina 13" ]|[

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomx
nobody?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk je geheugen eens na, dat wil ook wel eens bios checksum errors opleveren. Gewoon reepjes eruit halen en 1 voor 1 testen, wellicht in een ander bankje.
Het enige probleem dat ik heb met m'n 4pca3+ is dat ik wanneer ik de pc aanzet zonder dat ik de stroom er vanaf gehaald heb de pc blijft hangen bij het booten. Dan moet ik op de reset knop drukken en dan start ie, tot nu toe nog altijd, wel door. Als ik de stroom er vanaf gehaald heb, start ie meestal zonder problemen op, maar hij wil ook dan wel eens hangen, zij het zelden.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Ik heb EXACT dezelfde problemen: Sirene bij koude start, soms blijft hij hangen tijdens de BIOS boot.

Als ik eenmaal in Windows ben, draait het systeem zeer stabiel, ik kan virusscannen, defraggen, 3DMark draien en games spelen zonder enige problemen.

Ik heb pas nog mijn BIOS geüpdate, maar dat heeft het probleem niet opgelost.

Ik heb net mijn kast geopend, en ik zie dat er drie condensators nabij de AGP poort zijn opengebarsten. De barstjes zitten helemaal bovenaan in het aluminium kleurige afdekplaatje. precies in het midden (waar de groeven samenkomen) is er een klein beetje bruin spul uit gekomen.

Edit: Ik heb even een mail gestuurd naar Epox, en dit is hun antwoord:
Geachte ...,

Als het bord nog in de 2 jaars fabrieks garantie is kan uw leverancier
uw moederbord insturen voor reparatie.
Die opstart problemen kunnen komen door die defecte elco's.

Best Regards,

...
EPoX Europe Computer B.V

[ Voor 22% gewijzigd door Tyrian op 22-04-2005 13:39 ]

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Pagina: 1