Disk Boot Failure (HDD Crash? Hij boot zelfs geen CDROM's!)

Pagina: 1
Acties:
  • 189 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Anoniem: 48844

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb thuis een Medion-PC met een 120GB. Gisteravond werkte hij nog perfect, alleen nu krijg ik steeds:
Disk Boot Failure, insert system disk and try again

Ik heb de BIOS-settings op optimized staan.
Hij boot via CDROM en dan HDD.

Ik heb de SystemRecovery-CDROM al geprobeerd te booten... maar dat werkt ook niet. Hij blijft gewoon hangen... zwart scherm... alsof hij blijft proberen.

Ik heb de HDD op mijn andere Windows-PC aangesloten. Hij herkent hem in de BIOS en bij apparaatbeheer, maar niet als echte harde schijf (hij geeft wel xxx mb, maar niet als E:\ bijv.)

Ik heb de Seagate Online Drive Self Test gedaan... hier kwam uit:
Run: 17-2-2005 9:19:27

NVIDIA nForce3 250 Parallel ATA Controller (v2.6) : ST3120023A
Model: ST3120023A
Serial Number: 3KA07ZV9
Capacity: 120.03 GB
Test result: Self-test routine completed without error.
SeaTools Online 90 Second Surface Scan
Started at 9:25:53 AM on 1/17/2005.

Scanning drive: NVIDIA nForce3 250 Parallel ATA Controller (v2.6) : ST3120023A
Serial Number: 3KA07ZV9
Capacity: 120.03 GB
Scan complete. No errors were found.
Hebben jullie enig idee? En voordat ik meldingen krijg van... "HDD crash!!!"... graag een toelichting geven. Hoe kom ik erachter of de hdd werkelijk kaduuk is? En is het dan niet vreemd dat ik ook geen CDROM's kan booten via die computer? En als het aan de IDE-kabels ligt... is het dan niet vreemd dat hij ook niet als echte drive wordt herkend op de 2e computer?
Aan jumper-settings zal het niet moeten liggen. Windows herkent beide drives.

Ik heb deze drive overigens al eerder in mijn 2e computer gehad.
Toen kreeg ik mooi alle 3 de partities als E:\ tm G:\ erbij...

*OPMERKING*
Dit is dan weer interessant. Bij computerbeheer ziet hij de schijf als een niet toegewezen harde schijf... de fat-table is (zoals in meerdere topics gezegd) misschien toch niet in orde.
http://www.saiyanarena.com/dennis/manage.jpg (1024x768 plaatje)

Kan ik de partities opnieuw laten genereren? Ik wil niet helemaal opnieuw beginnen met de partities... E:\ was een hele belangrijke (De Medion-partitie, waardoor ik systeem opnieuw kon instellen)

Ik wil graag eerst zien wat er mogelijk is met deze hdd op de 2e computer. << NIX dus.

*De MBR-table wil ik nog proberen te restoren. Als dit niet lukt, kan ik beter wachten op een Medion monteur.*
Alle hulp is welkom!

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 48844 op 17-02-2005 11:42 ]

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:59

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Dat je de schijf niet ziet in je andere Windows-systeem zou kunnen komen doordat er geen driveletter toegewezen is aan de schijf. Kijk eens bij Schijfbeheer/Disk management of de schijf daar wel weergegeven wordt.
En wat gebeurt er als je van CD probeert te booten als de HDD niet aangesloten is?

[ Voor 0% gewijzigd door Demo op 17-02-2005 10:02 . Reden: De volgende keer iets sneller op 'Verstuur bericht' drukken.. ]

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Topicstarter
Demoniac schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 10:02:
Dat je de schijf niet ziet in je andere Windows-systeem zou kunnen komen doordat er geen driveletter toegewezen is aan de schijf. Kijk eens bij Schijfbeheer/Disk management of de schijf daar wel weergegeven wordt.
Inderdaad! Maar die zou hij gewoon keihard moeten opeisen! Er staan 3 partities op en Windows zou hem gewoon 3 schijf-letters moeten geven. Momenteel zegt Windows (zie manage.jpg) gewoon... "Hey gast... ik zie een 120GB hdd... maar zonder partities of iets dergelijks..."

Formatteren is geen optie! Op partitie 3 stonden backupgegevens enzo waarvan de Medion-system-reinstalleer gebruik maakt.
Demoniac schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 10:02:
En wat gebeurt er als je van CD probeert te booten als de HDD niet aangesloten is?
Ik heb hem weer op de 1e computer aangesloten... werkt perfect... ik heb nog even een idee. Ik sluit de HDD weer aan... en probeer alsnog een CDROM te booten op 1 of andere manier.

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik zou zeggen dat je de harddisk uitgesloten hebt. Dan wordt het dus verder zoeken. Kabels zijn altijd leuk: stekkers goed aandrukken, eventueel kabels uitwisselen.

Doet de CD-speler het echt niet? Probeer eens een Knoppix-CD of zo. Die hebben geen harddisk nodig om te werken. Als die het ook niet doet is de IDE-controler op je mobo met een beetje pech naar de knoppen. Kun je eventueel uitsluiten met een losse PCI IDE-kaart.

Topicstarter
En dit snap ik dan weer niet... ik heb de HDD aangesloten... verder niets veranderd! Bios instellingen staan op 'Boot via CDROM, ik heb net HDD gewoon uit de bootlist gehaald'.

Nu wanneer... hij zou moeten booten... blijft hij ongeveer 5-10 sec... op het scherm staan waar normaal "Disk Boot Failure" onder komt te staan (als hij probeert te booten via HDD, that is). Daarna geeft hij... een zwart scherm... en nu... 30sec later... zegt hij "Hardware configuratie wordt gecontroleerd" en hij doet wel iets... w8 ff... hij's gewoon supersloom met de HDD erbij? Ik w8 wel ff... en probeer /fixmbr en /fix(datandere)....

Hoe komt die CDROM-speler zo traag ineens nu die HDD is aangesloten?
Parody schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 10:15:
Ik zou zeggen dat je de harddisk uitgesloten hebt. Dan wordt het dus verder zoeken. Kabels zijn altijd leuk: stekkers goed aandrukken, eventueel kabels uitwisselen.

Doet de CD-speler het echt niet? Probeer eens een Knoppix-CD of zo. Die hebben geen harddisk nodig om te werken. Als die het ook niet doet is de IDE-controler op je mobo met een beetje pech naar de knoppen. Kun je eventueel uitsluiten met een losse PCI IDE-kaart.
CDROM-speler werkt perfect als de HDD losgekoppeld is. Booten via Knoppix zou lukken denk ik, aangezien de SystemRecoveryCDROM ook perfect bootte. Hij starte gewoon de Windows setup.

*UPDATE*
Nu ik erachter ben dat de CDROM wel boot, hetzij 15x zo traag, probeer ik (http://www.seagate.com/support/disc/download/SEATOOLD_EN.ISO) SeaTools Desktop Edition te booten via CDROM.

En die boot dus helemaal niet goed? Hij lijkt even iets grafisch op te starten... daarna heel kort 'cannot found' iets... en daarna een console-DOS. Terwijl Seagate toch duidelijk spreekt over een grafische interface...

Hetzelfde resultaat als ik kies voor 'Skip Loading an ASPI driver'. Hij heeft 3 opties, 1. skip, 2. manual, 3. auto.... Ik deed auto. Maar dan gaat hij ook naar console... nadat hij zegt "Thank you for using SEATool...". Hij kan waarschijnlijk de ASPI driver niet vinden? Wat is dit voor onzin?

Nog duidelijker... bij AUTO zegt hij... "There were no SCSI adapters found"... ik check weer ff www.seagate.com (Desktop edition works with most ATA, SATA, or SCSI drives in desktop systems and has a 98% accuracy rate. Our most popular version.)

Hij zou ATA wel moeten herkennen dus!

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 48844 op 17-02-2005 10:56 ]

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:01
Anoniem: 48844 schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 10:13:
Ik heb hem weer op de 1e computer aangesloten... werkt perfect... ik heb nog even een idee. Ik sluit de HDD weer aan... en probeer alsnog een CDROM te booten op 1 of andere manier.
Nu vraag ik me nog steeds af of het systeem wel boot met alleen een CDROM hebt aangesloten en de HD niet.

Wat de partities betreft lijkt het dat de mbr niet meer helemaal ok is, maar dan kun je (waarschijnlijk) de data nog wel redden met de andere pc (getdataback is geloof ik een tooltje hiervoor).

Wel apart dat de schijf het op de ene pc wel doet en de andere niet.
[gokmode]
Misschien heeft de IDE controller het begeven en als afschijdstunt de MBR verkloot?
[/gokmode]

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

Anoniem: 60418

Is je schijf wel actief?

Heb jeje schijf aangesloten met dezelfde kabel die gebruikt wordt voro de CD-ROM. Als dat zo is zou ik toch dat gaan splitsen.

Topicstarter
ReallyStupidGuy schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 10:30:
[...]
Nu vraag ik me nog steeds af of het systeem wel boot met alleen een CDROM hebt aangesloten en de HD niet.

Wat de partities betreft lijkt het dat de mbr niet meer helemaal ok is, maar dan kun je (waarschijnlijk) de data nog wel redden met de andere pc (getdataback is geloof ik een tooltje hiervoor).

Wel apart dat de schijf het op de ene pc wel doet en de andere niet.
[gokmode]
Misschien heeft de IDE controller het begeven en als afschijdstunt de MBR verkloot?
[/gokmode]
Hij boot in beide gevallen wel via de CDROM. Als de HDD is aangesloten, dan gaat het booten via CDROM gewoon gigantisch traag.

Die laatste gok zou volgens mij alles wel verklaren... maar zeeeeer onwaarschijnlijk?
Anoniem: 60418 schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 11:02:
Is je schijf wel actief?

Heb jeje schijf aangesloten met dezelfde kabel die gebruikt wordt voro de CD-ROM. Als dat zo is zou ik toch dat gaan splitsen.
Yep... hij draait wel... hij gebruikt dezelfde kabel... ik zal splitsen proberen... maar zie het nut er niet van in.
*update*
Hij start nu wel mooi SeaTools desktop via de CDROM! Ik zal eens verder proberen. Hij herkent de HDD via SEATools... (Overigens is booten via CDROM nog steeds traag, alleen SEATools werkt nu)

Booten via HDD probeer ik nu... :? De first-(en enige)-boot-device in de BIOS maar toch boot hij de CDROM? Primary Master = CDROM, Secundary Master = 120GB HDD (LBA, ATA33!!! volgens BIOS).
WTF ATA33?

Back in SEATools... hij geeft 'passed' bij de HDD-test. Bij de status-report staan wel meerdere fouten echter... o.a. "Invalid MBR".

Bij MBR partition-table geeft hij wel 4x FF-type met Bootable=True van Size=2199,02GB

Verder:
Cable Test - 0 Errors
Buffer Test - 0 Errors
Smart Check - Passed
AtaCore Error 11 in SmartStatus
AtaCore Error 11 in SmartStatus
Smart Check: Not Supported
Short Test passed....

File Structure Test Result:
Invalid MBR.

Nog steeds geen vooruitgang! Iemand nog advies?

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 48844 op 17-02-2005 12:00 . Reden: lukt niet ]

Topicstarter
Zo doet de CDROM speler het wel:
Primary Master Disk: None
Primary Slave Disk: None
Secundary Master Disk: CD-RW
Secundary Slave Disk: None
(Er is dus slechts de speler aangesloten)

En zo niet:
Primary Master Disk: HDD
Primary Slave Disk: None
Secundary Master Disk: CD-RW
Secundary Slave Disk: None
(Zowel de speler als hdd zijn aangesloten, hij boot via speler)

Nu is de CDROM-drive/het booten supertraag.

Hoe kan dit?

CDROM is eindelijk geboot. Ik heb commando fixmbr gedraaid. Geen resultaat, commando is succesvol uitgevoerd. We zullen zien of het helpt. Fixboot zegt op zowel C,D als E:\ (FIXBOOT kan het systeemstation niet vinden, of het opgegeven station is ongeldig).

chkdsk resultaat
Het volume lijkt een of meer onherstelbare problemen te hebben.

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 48844 op 17-02-2005 12:40 ]

Topicstarter
Nu probeer ik gegevens te recoveren via de 2e computer:
STEP 1 => STEP 2
LOG FILE (Level 0) GetDataBack for NTFS Version 2.31
TIME: 17-2-2005 12:51:38
PLATFORM: WinNT
Version: 5.1 (Build: 2600), PID:2, Service Pack 2
Registration name:
License key:
Help file: C:\Program Files\Runtime Software\GetDataBack for NTFS\GDB_NT.CHM
Install dir: C:\Program Files\Runtime Software\GetDataBack for NTFS
Exe dir: C:\Program Files\Runtime Software\GetDataBack for NTFS\
Ini file: C:\Program Files\Runtime Software\GetDataBack for NTFS\GDBNT.INI
Logo file: C:\Program Files\Runtime Software\GetDataBack for NTFS\LOGO.BMP
Language: DEF
UsedLanguage: ENG
Program name: C:\Program Files\Runtime Software\GetDataBack for NTFS\gdbnt.exe
Program date: 24-11-2004 19:54:00
Memory: 511 MB Ram, 0 MB used
Win dir: C:\WINDOWS
System language: 19, Sub 1043, Dutch
Found drive 128, X, handle 236, Geo (14593*255*63=234441648), LBA 234441648
Found drive 129, X, handle 268, Geo (19929*255*63=320172928), LBA 320172928
Found Log drive C, handle 264, Geo (19928*255*63=320143256)
STEP 2 => STEP 3
DRIVE TREE:
Physical drives...
1st hard drive 117.221 MB (HD128:)
Name: HD128:
Kind of drive: Physical drive (1st hard drive)
Geometry: 14593 Cylinders * 255 Heads * 63 Sectors
LBA sectors: 234.441.648 (117.221 MB)
Kind of access: LBA mode
2nd hard drive 160.086 MB (HD129:)
Name: HD129:
Kind of drive: Physical drive (2nd hard drive)
Geometry: 19929 Cylinders * 255 Heads * 63 Sectors
LBA sectors: 320.172.928 (160.086 MB)
1st partition (NTFS) 160.071 MB
Start: Cylinder: 0, Head: 1, Sector: 1
End: Cylinder: 1023, Head: 254, Sector: 63
LBA start: 63
Total sectors: 320.143.257
Bootable: Yes
Logical drives...
Hard drive 160.072 MB (C:)
Name: C:
Label:
Serial number: 5855A4F3
Size: 320.143.256 sectors (160.072 MB)
Free: 193.600.248 sectors (96.800 MB)
File system: NTFS
File name length: 255
Geometry: C*H*S = (19928*255*63) = 320.143.256 sectors
Secs/cluster: 8
Image files...
Arrangement files...
Remote physical drives...
SELECTED:
Physical drives...
1st hard drive 117.221 MB (HD128:)
Name: HD128:
Kind of drive: Physical drive (1st hard drive)
Geometry: 14593 Cylinders * 255 Heads * 63 Sectors
LBA sectors: 234.441.648 (117.221 MB)
JOB INITIALIZED:
En nadat hij de job begint... crasht de computer al na een paar sectors (en dit is de goed-werkende computer die op een andere hdd draait)

- De jumpers van de harde schijf zou niet uit moeten maken?
- Welke ide-cables/powercables worden gebruikt zou niet uit moeten maken (zolang ze niet defect zijn)?

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
De kabel heeft grote invloed op welke snelheid er gekozen wordt. Een 40-aderige kabel levert ATA33 op (als het goed is), dus als er echt een 80-aderige kabel aan hangt is het misschien tijd om die te gaan vervangen. Wat je even kunt proberen is CD-ROM en HD in master/slave (of cable-select) aan dezelfde kabel hangen.
Als ik zou moeten gokken wat er gebeurt als je zo lang moet wachten is dat het systeem interrupts van de harddisks verwacht die nooit komen (kwijt geraakt? transmissiefout?). Dat zou ook te maken kunnen hebben met een stukke kabel, maar kan ook een mobo-probleem zijn.

Topicstarter
HDD is gewoon keihard kapot. Hij werkte eerst wel op de 2e computer en nu niet meer. Dat kan gewoon niet anders.

Ik heb Medion gebeld en zij hebben het bevestigd. (Hiermee wil ik niet suggereren dat ik onder de indruk ben van het gemiddelde niveau van hun helpdesk)

Ik mag nog van geluk spreken dat ik deze harde schijf 2 dagen geleden gebackupped heb, terwijl ik deze computer helemaal niet vaak backup (misschien 1x per 2 maanden)! Er stonden hele belangrijke bestanden op!

Anoniem: 131655

Heb hetzelfde gehad mijn computer was supertraag ineens met opstarten. Bleek dat de HDD1 kapot was je kon er wel van lezen en naar schrijven. Ding viel nog in de garantie. In de winkel konden ze al niet meer testen daar deed ie het helemaal niet meer.
Pagina: 1