Toon posts:

[Exchange] information store weer mounten na herstart *

Pagina: 1
Acties:
  • 516 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een script geschreven dat de Exchange services op een server uit moet zetten, een eseutil defrag moet draaien en als die defrag klaar is weer de services aan moet zetten.

Ik heb heel weinig ervaring met dit soort dingen dus wees gul met jullie antwoorden. :)

ik ben eerst begonnen met het testen van de command in dos. Eseutil defrag werkt echter net stop niet, ik krijg namelijk het volgende:

C:\>net stop Microsoft Exchange Information Store
The syntax of this command is:

NET STOP service

Wat doe ik hier fout?

• hornet76
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11-2025
Doe eens qoutes om je service naam.

net stop "Microsoft Exchange Information Store"

Verwijderd

Topicstarter
8)7 Bedankt dan maar.

Zou het zo simpel zijn als gewoon een script waarin staat:

eseutil /d ....
net start "Microsoft Exchange Information Store"

Of werkt dat zo niet?

Verwijderd

Move NT > SA

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt JSS.

Ik heb nu het volgende in mijn VB script:

code:
1
Net Stop "Microsoft Exchange information store"

Ik krijg een error op line 1 (8)7) char5. Hij moet dus eerst de Exchange services stoppen, een eseutil defrag draaien en dan weer net start doet.

Kunnen jullie me hiermee helpen?

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-05 15:44
misschien heel flauw en pedant, maar wat doe jij met je vingers aan een Exchange server, blijkbaar niet gehinderd door enige kennis?
Over welke versie hebben we het eigenlijk?

[ Voor 48% gewijzigd door 0siris op 17-02-2005 09:42 ]

ach...in een volgend leven lach je er om!

• Angelfire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-05 10:04

Angelfire

AKA AZwaanR or RZA

Nog flauwer, welk bedrijf werk je, dan kan ik er een open sollicitatie naar toe sturen :P

on toppic, wat jij nu doet is batch en niet vb.

I play my enemies like a game of chess...

Verwijderd

Topicstarter
0siris schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 09:36:
misschien heel flauw en pedant, maar wat doe jij met je vingers aan een Exchange server, blijkbaar niet gehinderd door enige kennis?
Over welke versie hebben we het eigenlijk?
Mijn werk heeft ook weinig te maken met Exchange, ik werk in Openview. Maar soms moet je scripts ed. schrijven voor je Policies.

Als jullie me gewoon een beetje helpen komt het wel goed.

Is me zojuist opgevallen dat als ik net stop doe de information stores worden gedismount maar als ik net start doe blijven ze dismounted en worden niet weer gemount. Hoort dat zo? Kan daar iets aan gedaan worden?

Is het uberhoudt mogelijk om Exchange 2000 automatisch te laten defragmetnren door een script of schedualed Task?

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:48

Maasluip

Kabbelend watertje

[google=stop+service+vbscript], eerste link (maar in je voorbeelden doe je het niet met VBScript maar in een batch file
[google=automatically defragment exchange], ook weer eerste link.

[ Voor 35% gewijzigd door Maasluip op 17-02-2005 10:02 ]

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

Topicstarter
Bednakt, maar geloof me ik ben google al 3 dagen aan het misbruiken. Enige wat mij een beetje kom helpen was dit: http://exchange.mvps.org/...a%20store%20via%20cmd.htm

En enige wat dat doet is Exchange dismounten.

Zo simpel is het dus niet, ik zou graag willen weten of het mogelijk is om Exchange automatisch te laten defraggen Zonder gebruik te maken van een 3rd party programma.

En wat moet ik doen om het runnen van de ESEUTIL command in vbs voor elkaar te krijgen? Want de mount en dismount script hierboven werkt alleen in vbs.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2005 10:02 ]

• Maasluip

Maasluip

Kabbelend watertje

Ik ben geen VB Script wizard, maar ik zou [google=run command vbscript] en de tweedeeerste link bekijken. Daar moet vast iets mee te doen zijn.

edit:
En in hoeverre is deze vraag eigenlijk anders als [rml][ Exhange] script om services in en uit schakelen[/rml]?

[ Voor 35% gewijzigd door Maasluip op 17-02-2005 11:19 . Reden: Waarom schrijf ik tweede als ik eerste bedoel? ]

Verwijderd

Topicstarter
Maasluip schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 10:11:
Ik ben geen VB Script wizard, maar ik zou [google=run command vbscript] en de tweedeeerste link bekijken. Daar moet vast iets mee te doen zijn.

edit:
En in hoeverre is deze vraag eigenlijk anders als [rml][ Exhange] script om services in en uit schakelen[/rml]?
Het is me opgevallen dat men vaak even snel met korte antwoorden wil komen en dan wordt het topic direct op slot gegooid.
In dat vorige topic ben niet bepaald wijzer geworden, net stop en net start werkt dus niet want de information store wordt niet weer gemount. Ik wacht dan liever af tot dat iemand komt die daar misschien antwoord op heeft. Googlen kan ik ook wel en ik zou hier niet komen vragen als ik niet zelf heb gezocht op google ed.

• Maasluip

Maasluip

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 11:48:
[...]

Het is me opgevallen dat men vaak even snel met korte antwoorden wil komen en dan wordt het topic direct op slot gegooid.
In dat vorige topic ben niet bepaald wijzer geworden, net stop en net start werkt dus niet want de information store wordt niet weer gemount. Ik wacht dan liever af tot dat iemand komt die daar misschien antwoord op heeft. Googlen kan ik ook wel en ik zou hier niet komen vragen als ik niet zelf heb gezocht op google ed.
Kijk, dit is al een veel uitgebreider probleem dan je originele post. Daar had je het erover dat het je niet lukte om de Exchange service uit en aan te zetten, nu gaat het erover dat de information store niet gemount wordt. Ik neem aan dat dit dus een actie is die niet gebeurt door het starten van de service maar dat je dat met de hand moet doen. Vind je het dan vreemd dat je korte antworden krijgt als 'stoppen van een service doe je zo'?
Ik moet nu afhaken, want stoppen en starten van een service gaat me nog wel lukken, een extern programmatje vanuit een VB Script aanroepen ook wel, maar een information store in Exchange mounten daar heb ik geen kaas van gegeten.

Nofi hoor, maar als je het probleem volledig had omschreven had je minder nutteloze reacties gehad.

Verwijderd

Topicstarter
Ik gaf antwoord op je vraag, En in hoeverre is deze vraag eigenlijk anders als [ Exhange] script om services in en uit schakelen?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Inderdaad is dat wel een goed punt: met de juiste vragen in de juiste topicstart trek je de juiste mensen. Andersom geldt hetzelfde: de mensen die antwoord weten op de originele vraag (over VBScript en . of batch, niet over Exchange) zijn de mensen die in dit topic kijken. Ik pas je topictitel ook wat aan om de juiste mensen te trekken. Maar goed, weer terug ontopic :P

En nee ik heb geen Exchange ervaring dus kan niet helpen :X

[ Voor 6% gewijzigd door F_J_K op 17-02-2005 12:38 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:22

kraats

Ik rol

dit stukje code werkt bij onze Exchange2000 server:

code:
1
2
3
D:\Exchsrvr\BIN\eseutil /D E:\Exchsrvr\mdbdata\priv1.edb /sE:\Exchsrvr\mdbdata\priv1.stm > defragmentatie.txt
net start "Microsoft Exchange Information Store"

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Verwijderd

Topicstarter
Het is me gelukt om het werkend te krijgen, maar alleen als de drie commands los worden aangeroepen.

Ik maak gebruik van de sendkey functie in vbs, dit is mijn script to zo ver:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Option Explicit
Dim objShell, Racey, Count
Set objShell = CreateObject("WScript.Shell")
objShell.Run "cmd"
Count=0

objShell.SendKeys "net stop ""Microsoft Exchange Information Store"" "
objShell.SendKeys "{ENTER}"
objShell.SendKeys "cd c:\program files\Exchsrvr\bin\"
objShell.SendKeys "eseutil /d c:\program~1\Exchsrvr\MDBDATA\priv1.edb"
objShell.SendKeys "net start ""Microsoft Exchange Information Store"" "

end if

Is er een betere manier dan Sendkey om dit voor elkaar te krijgen?

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:19
Via een batch bestandje?
@net stop "Microsoft Exchange Information Store"
@cd c:\program files\Exchgsvr\bin
@Eseutil /d c:\program~1\Exchsrvr\MDBDATA\Priv.edb
@Net start "Microsoft Exchange Information Store"

Zet dit in een bestandje exchange.cmd, en roep dat aan via objShell.Run "exchange.cmd"

[ Voor 86% gewijzigd door Poltergeist op 17-02-2005 13:35 ]

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Sendkeys vindt ik een erg lelijke manier, ook erg foutgevoelig (wat als je tijdens runnen de focus verlegd? Wat als er een foutmelding komt?)

Een batch is dan al veel mooier. Of als toch WSH: wat is er mis met de run() die je al gebruikt? Denk dan natuurlijk wel aan wat je script doet en hoe het het nu doet: [google=WScript.Shell working directory -shortcut] zal wel nodig zijn gok ik.

Of je kent WSH/VBScript nog helemaal niet? <-- ga dan eerst een boek lezen en blijf voorlopig bij batches als je die al wel kent. Op een productieserver wil je niet gaan proberen wat wel en wat niet werkt :P
offtopic:
LOL@ een van de Google hits van hierboven: er is een bezoeker die http://www.faqts.com/knowledge_base/view.phtml/aid/30960 nuttig vond 8)7

En ik zie nu pas dat andere topic: het moge ondertussen duidelijk zijn dat in de topicstart de eigen pogingen noemen erg nodig is op GoT.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:03
Misschien een andere vraag, waarom zou je dit willen uitvoeren iedere keer?
Je wint er ruimte mee, maar het kost je performance, immers exchange moet na de defrag voor ieder mailtje de database gaan vergroten. Dit kost rekenkracht. Ik zou dit nooi als standaard netwerk onderhoud doen. Op een gegeven moment groeit je database niet meer, immers hij zal dan voldoende ruimte hebben om alle mail transacties uit te voeren in de database.

• FMS
  • Niet online

FMS

Verkeerde pc.

[ Voor 98% gewijzigd door FMS op 17-02-2005 13:59 ]

Pagina: 1