Toon posts:

[2D] Schuine tekst?

Pagina: 1
Acties:
  • 197 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste medetweakers.. ik kom overgewaaid uit een aantal andere onderdelen van GoT dus ik ben hier een vreemde eend, maar ik heb jullie eindeloze kennis even nodig.. (mocht ik dus een fout gemaakt hebben qua post, excuses.. JA ik heb de FAQ bekeken :P)het is de bedoeling dat ik schuine tekst ga maken voor op een site, dus dat zal wel jpegje worden van pak 'm beet 600x600 en daar moet dus schuin een tekstveld in, maar de tekst moet wel leesbaar blijven! dus zo:
code:
1
2
3
4
 \labla blabla bla \
  \ blabla blal blaj\
   \ bladiebla tja z \
    \ julliesnappen?  \

Je kan dus niet gewoon een recht vak maken, voltypen en dan draaien, want dan is het niet echt leesbaar meer.. 8)7

Ik heb het ongeveer gewenste effect bereikt door een vierkantje te selecteren en dan met disort schuintrekken, en dan met scale netjes erin zetten, maar daar kan je dan vervolgens niet in typen :(

Ik kreeg net van een vriend de tip om het te proberen met quarkexpress, dat moet ik wel ergens op school hebben, morgen ff proberen.. Iemand nog andere ideen?

Er lopen zat PS-junks rond hier, iemand een idee? Of uiteraard ook welkom, een andere methode met hetzelfde resultaat :o

Alvast bedankt!

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2005 01:22 ]

• -Mous-
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-05 14:07
Ik denk dat je 2 dingen kan doen, namelijk:

1. Er preformatted text van maken door middel van <pre>. Dan kan je spaties of tabs voor je tekst zetten.

2. De methode van Eric Meyer gebruiken: http://www.meyerweb.com/eric/css/edge/raggedfloat/demo.html

edit:
Ah, een PS oplossing. Bij tekst denk ik meestal gelijk aan een html oplossing. Tekst in plaatjes vind ik altijd een beetje jammer. De tekstgrootte is namelijk niet aan te passen en je kan het zo moeilijk selecteren.

[ Voor 49% gewijzigd door -Mous- op 17-02-2005 16:13 ]

• littledreamer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-08-2025

littledreamer

Dingen enzo!

-Mous- schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 01:23:
Ik denk dat je 2 dingen kan doen, namelijk:

1. Er preformatted text van maken door middel van <pre>. Dan kan je spaties of tabs voor je tekst zetten.

2. De methode van Eric Meyer gebruiken: http://www.meyerweb.com/eric/css/edge/raggedfloat/demo.html
Dit is een html oplossing, ik denk dat de ts een Photoshop oplossing wilt, maar ik kan het ook verkeerd begrepen hebben....

Om hoeveel tekst gaat het? Anders ga je toch gewoon met spaties werken als het toch een jpeg moet worden? :?

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:35
Je kunt het ook in Illustrator of InDesign doen en dan copy-pasten of placen in Photoshop :)
Daarin kun je namelijk wel 'schuine' (custommade) tekstvakken maken.

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:03

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Verwijderd schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 01:16:
het is de bedoeling dat ik schuine tekst ga maken voor op een site, dus dat zal wel jpegje worden van pak 'm beet 600x600 en daar moet dus schuin een tekstveld in, maar de tekst moet wel leesbaar blijven!
NOOIT jpeg gebruiken voor teksten of andere grafische zaken (strakke vlakken met een egale kleur en scherpe randen) ...
Door de compressiemethode van jpeg, welke gericht is op fotografische afbeeldingen, zal de compressie enorm zichtbaar worden, juist op contrastrijke stukken, verder kent jpeg geen echte 'egale kleurvastheid', door de matrix-opzet worden de helderheidswaarde per matrix van 8x8 pixels bepaalt en dat kan tot blokerigheid in egale vlakken leiden, alswel is jpeg nooit kleurvast ...

Voor dat soort zaken is GIF of PNG geschikt, bedenk wel dat, wil je dan een kleine bestandsgrootte bereiken, je het aantal kleuren moet beperken, voor een langere tekst is het vaak goed om de anti-aliasing uit te zetten, maar dat wordt heel irritant lezen als het een vorm van broodtekst is ...

Verder is het voor gebruik op het web complete onzin om teksten in afbeeldingen te zetten, onpraktisch en het doet de gebruiksvriendelijkheid enorm dalen, alswel is je site dan slechter indexeerbaar...
Ik zou je werkelijk aanraden om gewoon Eric Meyer's oplossing pogen te bereiken, en dit ook naar de designer terug te communiceren, webtoepassing van design is 'autonome kunst-zone', waar bruikbaarheid makkelijk ten kostte mag gaan van design-gefröbel...

Met bepaalde uitzonderingen is het altijd essentieel dat de designer zich ook bvewust is van zulke beperkingen, natuurlijk _kan_ het uit vormgevingsoogpunt best interessant zijn als een designer daarmee ook speelt, maar een leestekst in een afbeelding zetten, enkel om een design-geilerig 'scheef' effectje te krijgen, dat is in 99,99% van de gevallen gewoon teken van een slecht ontwerp.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Dark Blue
  • Laatst online: 07-05 09:01

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Papa Eend heeft hier in een ver verleden ooit een DHTML-stukje voor geschreven. Het maakte een soort van parallellogram aan en de tekst daarin versprong elke regel een stukje. Je kon het ook scrollen.Ik weet niet of het foutloos is maar als je hem lief aankwaakt (je zegt toch al een vreemde eend te zijn) wil hij het misschien nog wel een beetje oplappen?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal, die oplossing van eric meyer ziet er goed uit, ik ga dat doen als het niet lukt met indesign of quark wat ik vanmiddag ga proberen.

@RM: Bedankt voor de heldere uitleg, ik zal idd PNG gebruiken als het hierop uitkomt! Het is overgens niet zozeer een geintje van de ontwerper, maar ik ben het er opzich wel mee eens wat hij wil, en de opdrachtgever ook. Ik ben het er echter ook 100% mee eens dat een ontwerp nooit ten koste mag gaan van de gebruiksvriendelijkheid van een site (wat je heel vaak toch ziet gebeuren).

Jullie horen wel of het gelukt is!

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~idomburg/schuin.gif
:?
Gewoon tekstvak in Photoshop, dan transform-->skew.

• Vinzzz243
  • Laatst online: 22-01-2025
zei de TS niet dat de tekst leesbaar moest zijn, aka gewoon rechtopstaand ??

Verwijderd

sdomburg schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 13:52:
[afbeelding]
:?
Gewoon tekstvak in Photoshop, dan transform-->skew.
tja ik vind dit wel leesbaar :9, maar tis juist niet wat ie bedoelt

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:18

Sabbi

je denkt aan mij.

Afbeeldingslocatie: http://souterrain.flatnet.tudelft.nl/sabbi/filestore/scheef.gif
illustrator:
Vierkantje maken, roteren, Area Type tool erop doen.

Verwijderd

Het lijkt me makkelijker idd om het in illustrator/indesign te doen dan om het in PS zelf te doen, dat is toch minder geschikt voor tekstbewerking. In illu kun je elke willekeurige vorm vol tekst gooien :)

Ben ik trouwens de enige die bij een schuine tekst eerst even aan een flauwe mop oid dacht? :X
Pagina: 1