wrt54g zonder reden totaal instabiel

Pagina: 1
Acties:

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Hoi,

Ik heb vorige week bij een klant van me een wlan aangelegd met een linksys wrt54g, 2 linksys 54mbit pci kaartjes (WMP54GS) en een pcmcia kaart van linksys (WPC54GS) . Deze heb ik keurig aan een modem geprikt en alles netjes geinstalled (de clients zijn winXP sp2 machines).

Echter valt om de een of andere onverklaarbare reden de verbinding 1-3x per uur weg, de clients kunnen dan elkaar en de router niet meer pingen. Het vreemde is dat de uitval telkens maar op 1 client is (en niet alle 3) . Vervolgens komt er een dialoogje van windows omhoog (weet de naam zo niet, heb hierthuis alleen Linux) dat vraagt of de verbinding hersteld moet worden. Soms werkt dat, soms niet (dan is het gewoon half uur koffie gaan drinken en opnieuw proberen ;( ) . De errors komen op volslagen willekeurige momenten .
Alles staat in een normale kantoor-kamer op 2-3m afstand van elkaar.

Ik heb op verzoek van de klant er een WPA key opgezet en de MACs gefilterd (zou niet uit mogen maken, maar voor de volledigheid) . Dit werkt afaik allemaal keurig (anders zouden de clients toch GEHEEL niet connecten? ) .

Het gekke is dat ik het zaakje hierthuis geprobeerd heb en alles het keurig deed (langdurig stabiel etc).

Ik vermoed dat dit hele gebeuren aan de router ligt, maar voor ik hem opstuur wil ik graag even weten of dit een bekend probleem is. Zou ik nog iets anders kunnen proberen?

• CamU
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-03 20:40
Je zou eens kunnen kijken op hoeveel je de Group Key Renewal hebt staan. Eventueel wordt daardoor je verbinding verbroken, het kan dan ook geen kwaad om 1 sessie zo lang mogelijk te laten duren. Verder heb ik dit probleem (of een variant ervan) volgens mij wel eens zien voorbijkomen, wat geeft de search eigenlijk?

edit:

Probeer uit deze search de derde hit eens?

[ Voor 43% gewijzigd door CamU op 17-02-2005 01:25 ]

* Workstation * / * Server * / * Laptop * / Monica: My motto is: "get out before they go down". Joey: "That is so not my mott

• Evos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:17
Ik denk dat je het moet gooien op de drivers van de ene client, zie vaak dat het met andere (niet altijd nieuwere) drivers opgelost kan worden,

ga zulke problemen systematisch ter lijf want je ziet soms door de vinkjes de opties niet meer,
aan de hand dat je zegt dat de andere clients wel normaal connectie hebben zou ik niet te veel naar het AP kijken

[ Voor 44% gewijzigd door Evos op 17-02-2005 01:27 ]

Verwijderd

Het enige wat brak kan zijn is de router. Deze verbreekt immers de verbinding willekeurig bij een willekeurig client.

Zou wel heel toevallig zijn als al je client bakken gaar zijn.

Ook geen spyware, virussen enz, anti-spyware, anti virus, firewalls en dat soort onzinnege meuk op die bakken geinstalleerd?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
die dingen komen net uit de doos (2 van de 3 dan) . Zit alleen windows op, office, virusscanner (norman), firefox thunderbird etc.

Geen virussen dus :)

Het ligt niet aan 1 client; de router verbreekt de verbinding met willekeurige clients.

Dit schreef mijn klant er vanmorgen over (mischien wat duidelijker):
Het netwerk is zeer stabiel, op het moment dat het lukt om het netwerk te bereiken. Op het netwerk komen vormt over het algemeen een probleem.
Gistermorgen duurde het ongeveer tien minuten, voordat het netwerk werd gevonden; toen het eenmaal gevonden was bleek de verbinding ook stabiel al zat er een heel groot verschil in de snelheid van het geheel. Die viel regelmatig terug van 54 Mbps, naar 36, naar 24, soms zelf naar 11 Mbps en vervolgens weer terug. De snelheid is dus variabel. Bij 18 Mbps kom ik Internet niet meer op. Vandaag was het probleem groter. Het was onmogelijk om (met welke computer dan ook) verbinding te krijgen. Zowel modem, router en PC zijn van stroom afgeweest en opnieuw opgestart, maar dat alles mocht niet baten. Ik kreeg een keer gedurende ongeveer 5 minuten verbinding, maar die viel automatisch weer weg. Dat is heel vervelend als je echt je mail moet hebben, maar ik vertel jouw niks nieuws. Uiteindelijk computers afgesloten en iets heel anders gaan doen. Een half uur later de desktop weer opgestart en wie schetse mijn verbazing: hij had onmiddellijk contact. Die verbinding is nog steeds open, alleen de snelheid varieert zeer aanzienlijk.
Op de een of andere manier gaat het dus niet goed; de stabiliteit is toegenomen na maandag, maar de opstart en aansturing zijn onvoldoende.
Op de een of andere manier werkt ook het gewone lan niet, dus als het niet werkt heb ik echt een probleem.
De laptop blijft problematisch; gisteren vond die onmiddellijk het netwerk, vanmorgen deed hij net zo plezierig mee met de desktop. Het lijkt me dus niet aan de drivers te liggen, maar aan de router.
Het enige wat ik nog steeds kan bedenken is dat wireless access point, maar dat heeft hier in de testopstelling keurig gewerkt etc.
Je zou eens kunnen kijken op hoeveel je de Group Key Renewal hebt staan. Eventueel wordt daardoor je verbinding verbroken, het kan dan ook geen kwaad om 1 sessie zo lang mogelijk te laten duren.
Ik zal hier even naar (laten) kijken

• Bas!
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-05 20:47
Heb je wel eens bandbreedtes geforceerd? Misschien loopt het wel niet lekker doordat die gs pcmcia kaarten ook nog de niet standaard 108 mbits supercharged blah blah, nog meer marketing blah met turbo boost aan kunnen.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
ik heb alle bandbreedtes gewoon lekker op auto laten staan (vooral om de problemen die jij beschrijft te voorkomen ;) ).

Zal ik ze straks gewoon allemaal op 11Mbit zetten? (is wel een paardemiddel).

Vandaag er nog even over angedacht,zou het helpen om ze op een ander kanaal te zetten?

Ik gok dat er wat interferentie is in de buurt daar (ik kan het niet vanaf hier testen, is bij klant ) , alhoewel ik geen andere netwerken kan vinden.

• Bas!
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-05 20:47
Ik heb hier behoorlijk wat wlans om me heen, en allemaal van imbeciele bejaarden die het neerzetten, zien dat het werkt en er verder niets aan doen, oftewel allen op channel 11. Voor mij maakt het geen verschil qua signaal of ik hem op 11 of 6 zet. Al deze wlans storen maar weinig ondanks dat een van de netwerken onze achterbuurman en de andere onze buurman is. ook in de tuin maakt het weinig uit. Ik weet trouwens niet of 11 mbit slim is. Ik zou hem iig in een 802.11g snelheid zetten en dan protective mode uit. Je zou ook een andere firmware kunnen proberen. Hoop mensen zijn erg weg van hyperwrt.

• CamU
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-03 20:40
Voor 802.11b en g heb je 3 non-overlapping channels. Als je je apparatuur op kanaal 1, 6 of 11 zet weet je zeker dat er geen interferentie optreedt met andere apparatuur om je heen (magnetron, mobiele telefoons, dat soort dingen). Bij andere kanalen kan dat wel het geval zijn. Qua performance zou het echter niet uit mogen maken of je de router nu op 1, 6 of 11 zet. Firmware zou kunnen helpen ja, want als je klant zegt dat ook het gewone LAN niet werkt (ik neem aan dat hij/zij hiermee het bedraadde netwerk bedoelt) dan zal het niet aan de software op de wireless clients liggen.

[ Voor 2% gewijzigd door CamU op 18-02-2005 14:20 . Reden: cahnnels = channels & kalnt = klant ]

* Workstation * / * Server * / * Laptop * / Monica: My motto is: "get out before they go down". Joey: "That is so not my mott

• objectief2
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-01 14:22
Wat hierboven ook al is gezegd:

Ik heb ook goede ervaring met Hyperwrt-firmware. Af en toe wegvallende verbindingen die zichzelf spontaan herstelden had ik eerst ook met de Linksys-firmware. Met die Hyperwrt sporadisch nog dus die zou je eens kunnen proberen. Gratis, dus het kost je niks :)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
ok, die gooi ik er dan begin van de week tegenaan.

Ik houd jullie op de hoogte !

Verwijderd

Wat anderen zeggen over kanaal keuze kan best wel eens iets uitmaken. Voordat ik een kanaal kies, kijk ik eerst even met netwerk stumbler om te kijken of er niet een ander AP op hetzelfde kanaal draait. Verder draai ik met de sveasoft alchemy firmware op beide WRT54G's en dat draait mega stabiel. (Draai in WDS). Ik heb de firmware erop gezet, geconfigureert, en nog nooit een power cycle hoeven doen omdat de boel niet goed draaide. (Uptime van de 2 routers is nu 14 dagen). Ben zeer tevreden!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
sorry voor de late respons.
Deze post is vooral voor mensen die het probleem ook hebben en deze draad dan weer lezen. Tevens om de mensen die me geholpen hebben te bedanken.

Ik heb het lan geforced op 54mbit en op channel6.
Vervolgens stoorde de zaak nog.... maar stukken minder

Bleek een pcmcia kaart voor de laptop gaar te zijn. Ik zag zodra ik die kaart erin stak een grijs netwerk in netstumbler en de totale kwaliteit van ontvangst daalde als een gek :(

Ding nu maar RMA gedaan.
Pagina: 1