Toon posts:

moederbord of cpu defekt?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren kwam ik thuis van werk en wilde ik de pc (die de hele dag had aangestaan)
gaan gebruiken. Toen ik de monitor aanzette merkte ik dat die geen signaal
meer kreeg. Daarna zag ik dat het HDD lampje van de pc bleef branden zonder
HDD activiteit en de pc niet reageerde op de reboot knop. Ook bleef het lampje
van het cd-station branden. Ik kon de pc nog wel uitschakelen, maar na een
tijd wachten en herstarten bleef het probleem.

Als ik de pc aanzet krijgt alles wel stroom, maar gebeurt er verder niets.
De harde schijven blijven stil en de cd-drives kan ik niet openen. Verder
knipperen de drie lampjes op mijn toetsenbord en krijgt mijn usb muis geen
stroom. Ik ben dus aan het ontkoppelen geslagen met de volgende resultaten:

- als ik alleen de HDD's aansluit spinnen deze niet op als ik de IDE kabel
aangesloten laat op een IDE bus. Als ik de schijven niet op het moederbord
aansluit spinnen ze wel op nadat ik de pc start. Gek genoeg spinnen ze ook
op als ik de IDE kabel van de cd-stations gebruik om ze aan te sluiten op
de IDE bus

- als ik alleen de cd-stations aansluit dan willen deze niet openen als ik
de IDE-kabels aangesloten laat op de IDE bus. Als ik de drives niet aansluit
op het moederbord dan openen ze wel.

- het loskoppelen van geheugen, videokaart en NIC's maakt geen verschil.
De monitor ontvangt op geen enkele manier nog beeld, terwijl de monitor en grafische kaart wel
werken op een andere pc

- zodra het toetsenbord is aangesloten gaan de 'Num, Caps en Scroll' lampjes
knipperen

- de muis krijg via USB geen stroom. Op een andere pc werkt dezelfde muis
wel.

- de cpu- en systeemventilator gaan wel draaien en krijgen dus stroom

- het moederbord geeft geen piepjes ten teken dat er iets mis is. De diagnostische
led's geven de waarde FF of 00.

Als ik deze resultaten bekijk denk ik dat het moederbord of de cpu kapot
is. Mijn vermoeden gaat het sterkst uit naar het moederbord omdat HDD en
cd-rom anders reageren als ik ze op het moederbord aansluit, en omdat het
toetsenbord knippert. Maar ik kan niet uitsluiten dat dit allemaal komt doordat
de cpu niet meer werkt. Is er voor mij nog een manier om één van de twee
te kunnen uitsluiten?

Epox 8KHA+ / AMD Athlon XP 1700

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:23
Ik heb precies hetzelfde probleem :X
Ik wilde me monitor vanochtend aanzetten en kreeg geen beeld, dus ik me pc resetten , precies dezelfde symptomen als bij jou. En ook mijn pc reageert niet op de reset knop ;(
Ledjes branden , hds _willen_ opspinnen maar doen verder niks, en alle ventilatoren draaien en mijn mobo geeft ook FF status.
EPOX 4PCAI , p4 2.6
en 2 x 512 mb, radeon 9700 @ pro.

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Verwijderd

het lijkt erop dat of je cpu mobo naar zen gootje is gegaan heb je geen andere proc om mee te testen dan weet je het zeker

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:13
Uitgaande van je beschrijving zou ik denken dat er iets mis is met het mobo of je geheugen.
Indien je twee of meer dimms hebt probeer het dan met beide alleen.

Je kunt ook de CMOS nog proberen te legen. Wellicht helpt dat nog.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Jongens (TS + reply 1 :P), neem dit es door: MSI K7T kapot door lekkende condensatoren *pics*

Mijn vermoeden gaat naar die richting :P

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Topicstarter
De CMOS heb ik al een keer geleegd, maar dat gaf geen resultaat. Ik heb twee DIMM's die ik allebei heb verwijderd, zonder resultaat. Ik heb het nog niet geprobeerd met één DIMM tegelijk, dat zal ik nog even doen.

Dat van die condensatoren is misschien wel iets. Een aantal hebben bij mij roestvorming. Maar ik moet er bij zeggen dat ze dat al langer dan een jaar hebben en ik tot nu toe totaal geen hardware problemen heb gehad. Wat niet wegneemt dat het door een sluipend proces alsnog de oorzaak van het probleem kan zijn.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Verwijderd schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 09:43:
Dat van die condensatoren is misschien wel iets. Een aantal hebben bij mij roestvorming. Maar ik moet er bij zeggen dat ze dat al langer dan een jaar hebben en ik tot nu toe totaal geen hardware problemen heb gehad. Wat niet wegneemt dat het door een sluipend proces alsnog de oorzaak van het probleem kan zijn.
Okeej het ligt dus duidelijk aan de elco's ;)
Ff Epox een mailtje sturen en je krijgt gratis nieuwe elco's opgestuurd :)
En als je niet zo'n soldeerheld bent, vrees ik dat je een nieuw mobo moet kopen.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de adviezen :) Ik ga vanmiddag de stad in om een nieuwe mobo te kopen. Ik heb er nogal wat haast mee en kan niet solderen, dus dit is voor mij de beste oplossing. Ook al zou mijn cpu kapot zijn dan zou ik alsnog een nieuw mobo moeten, omdat mijn Epox niets hogers dan Athlon XP 2000+ ondersteunt en die liggen haast nergens meer in de schappen.

Voordeel van het nieuwe mobo (Asus A7V600-X) is wel dat ik nu weer wat ruimer in de upgrademogelijkheden zit :)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:47

Thandor

SilverStreak

Als je EPoX mailt voor nieuwe condensatoren moet je iig veel geduld hebben...
Ik wacht er al meer dan 3 weken op :X voor een EPoX 8RDA

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Nou, nieuw moederbord gekocht, geïnstalleerd en... afgezien van draaiende fans helemaal niets. De harde schijven spinden dit keer helemaal niet meer op, maar maakten een tikkend geluid. Dus heb ik een schijf in een ander systeem gezet, en daar werkte hij prima. Toen heb ik eindelijk maar eens een andere voeding getest en ja hoor, daarmee startte alles keurig op 8)7

Heb dus een nieuwe voeding gehaald en alles draait weer als een zonnetje. Nou ja, in ieder geval een nieuw moederbord rijker :) En die Epox heeft nog altijd roest op de condensatoren, dus is het maar de vraag hoe lang die het nog zou hebben uitgehouden.

Verwijderd

Thandor schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 13:39:
Als je EPoX mailt voor nieuwe condensatoren moet je iig veel geduld hebben...
Ik wacht er al meer dan 3 weken op :X voor een EPoX 8RDA
Mijn Epox 8KHA+ heeft ook een aantal lekkende/bolle elco's.
Ik heb vandaag Epox gebeld en ze sturen vandaag nog 12 elco's op van 2200 uF 10V.

Ben benieuwd of ik ze binnen 2 dagen in huis hebt wat die gast zei.

• Kurgan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:19
Verwijderd schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 10:44:
Toen heb ik eindelijk maar eens een andere voeding getest en ja hoor, daarmee startte alles keurig op 8)7
Jamer dat ik dit topic niet eerder heb gezien, anders had ik je een mobo kunnen besparen. Ik heb namelijk hetzelfde probleem gehad. Ik had een Enermax voeding (op aanraden van een verkoper die zei dat een Zalman sneller oververhit zou raken |:( ) en toen ik die openschroefde was er duidelijk een component doorgebrand - of zeg maar beter weggebrand. Ik heb echter nooit een brandlucht geroken. :? Nu ben ik dus wat ouder en wijzer (in elk geval ouder) en ik ben al meer dan een jaar dik tevreden met mijn Zalman voeding. Even uit interesse: wat voor voeding had jij?

Verwijderd

Zo heb de elco's binnengekregen.
Alleen heeft die kerel van Epox ipv 12 maar 10 gestuurd :(

Dan maar 2 die nog niet kapot zijn laten zitten.
Pagina: 1