Als je teveel USB apparaten aansluit kan je over die 500 mA-grens komen waardoor je problemen kan krijgen met je PC. Zover ik weet ligt dat limiet aan de chipset van het moederbord, omdat die niet meer aankan. Maar kunnen die piekjes niet opgepakt worden door de installatie van een zwaardere voeding? Is het nu echt zo dat de chipset het limiet bepaald?
limit van 500 mA is gewoon het max.
Probeer je meer te gebruiken dan krijgen je usb apparaten niet meer voldoende stroom gaan die mogelijk problemen geven.
Mocht het voorkomen dat je meer dan 500 mA nodig hebt kun je er voor kiezen om de helft op een eigen usbswitch met eigen voeding aan te sluiten.
Probeer je meer te gebruiken dan krijgen je usb apparaten niet meer voldoende stroom gaan die mogelijk problemen geven.
Mocht het voorkomen dat je meer dan 500 mA nodig hebt kun je er voor kiezen om de helft op een eigen usbswitch met eigen voeding aan te sluiten.
/dev/null
Voeding heeft er niks mee te maken, die kan die paar milli ampere makkelijk leveren 
De 500 mA limiet is overigens wel software matig te verhogen dacht ik, je kunt een usb poort dan tot zo'n 1 ampere laten leveren.
Maar als je meer wil trek je gewoon een extra kabeltje vanuit een molex
De 500 mA limiet is overigens wel software matig te verhogen dacht ik, je kunt een usb poort dan tot zo'n 1 ampere laten leveren.
Maar als je meer wil trek je gewoon een extra kabeltje vanuit een molex
Die oplossingen van eigen netvoedingen etc ken ik. Zelfs met interne USB-hubs kan je ook wat stroom jatten van een PCI-slot
. Ik vroeg me gewoon alleen af of de voeding ook inspraak had in dit verhaal. Maar wat betreft dat tooltje en die andere oplossing van dat draadtje, kun je me daar mee over vertellen? Hoe werkt dat precies, en welk tooltje is dat dan? Kun je met zo een tooltje niet per ongeluk je moederbord of USB-apparatuur opblazen?
Verwijderd
Er is een limiet van 500mA pér controller. Een nForce4 moederbord met 10USB poorten heeft meestal 5 controllers.
Je bent natuurlijk wél gebonden aan je voeding. Als ik d'r vanuit ga dat de controller (je southbridge/chipset, of waar ze het ding ook verstop hebben), de +5V lijn van je voeding gebruikt, wat lang niet altijd zo is, meestal pakken ze de +12V lijn, omdat daar toch de meeste dingen van lopen, zal je +5V lijn MINIMAAL 2,5A moeten leveren. Als je standby stroom op USB houd (valt in veel planken te jumperen, vaak voor alleen poort 1 en 2, de 1e controller, maar ook vaak voor de hele bende), zal je +5VSB behoorlijk sterk moeten zijn. Maar dat is in het meest ideale geval, er gaat altijd wat verloren, ga er vanuit dat je voor stabiele werking MINIMAAL 4A nodig hebt op de +5V lijn, als je alleen USB gaat gebruiken. Helaas is er meer wat 5V gebruikt, en om toch een leuk antwoord te geven:
een kwaliteitsvoeding voor hedendaagse snelle systemen, moet volgens de handleiding van menig MSI moederbord minimaal 18A kunnen leveren op de +12V lijn. (+12V = het belangrijkste in een voeding, de CPU, de GPU, de HDD's, alles trekt daar aan!). Als je 12V lijn daar aan voldoet, zal het met de 5V lijn ook goed zitten.
Meer is altijd beter, en vangt "pieken", van bijvoorbeeld een CCFL aan/uit zetten, of een S-ATA schijf hotpluggen beter op.
Je bent natuurlijk wél gebonden aan je voeding. Als ik d'r vanuit ga dat de controller (je southbridge/chipset, of waar ze het ding ook verstop hebben), de +5V lijn van je voeding gebruikt, wat lang niet altijd zo is, meestal pakken ze de +12V lijn, omdat daar toch de meeste dingen van lopen, zal je +5V lijn MINIMAAL 2,5A moeten leveren. Als je standby stroom op USB houd (valt in veel planken te jumperen, vaak voor alleen poort 1 en 2, de 1e controller, maar ook vaak voor de hele bende), zal je +5VSB behoorlijk sterk moeten zijn. Maar dat is in het meest ideale geval, er gaat altijd wat verloren, ga er vanuit dat je voor stabiele werking MINIMAAL 4A nodig hebt op de +5V lijn, als je alleen USB gaat gebruiken. Helaas is er meer wat 5V gebruikt, en om toch een leuk antwoord te geven:
een kwaliteitsvoeding voor hedendaagse snelle systemen, moet volgens de handleiding van menig MSI moederbord minimaal 18A kunnen leveren op de +12V lijn. (+12V = het belangrijkste in een voeding, de CPU, de GPU, de HDD's, alles trekt daar aan!). Als je 12V lijn daar aan voldoet, zal het met de 5V lijn ook goed zitten.
Meer is altijd beter, en vangt "pieken", van bijvoorbeeld een CCFL aan/uit zetten, of een S-ATA schijf hotpluggen beter op.
Er zijn moederborden die soms wat te kort komen (vooral bij USB ADSL modems een drama), maar je voeding heeft er geen invloed op.
500mA is gewoon de max die is afgesproken in de standaard. Deze 500 mA zijn weer onderverdeeld in blokken van 100 mA, en IEDER apparaat (either USB powered of met netvoeding) trekt (minstens) 1 zo'n blok
Dat verklaart meteen waarom er alleen 4port (unpowered, powered weet ik zo niet) usb-hubjes zijn, de hub gebruikt er 1 dus blijven er 4 blokken over voor de randapparaten
Edit: bij een powered hub wordt het weer gereset natuurlijk, dan is er per poort weer 500 mA beschikbaar
@CABAL: Bij mijn weten (maar het is al weer een hele tijd geleden dat ik de datasheets bekeken heb, en toen niet eens dat deel
) heb je 500mA per POORT bij een powered hub, en het lijkt me dat die 2poort hubjes die op je moederbord aan de controller hangen wel powered zijn
500mA is gewoon de max die is afgesproken in de standaard. Deze 500 mA zijn weer onderverdeeld in blokken van 100 mA, en IEDER apparaat (either USB powered of met netvoeding) trekt (minstens) 1 zo'n blok
Dat verklaart meteen waarom er alleen 4port (unpowered, powered weet ik zo niet) usb-hubjes zijn, de hub gebruikt er 1 dus blijven er 4 blokken over voor de randapparaten
Edit: bij een powered hub wordt het weer gereset natuurlijk, dan is er per poort weer 500 mA beschikbaar
@CABAL: Bij mijn weten (maar het is al weer een hele tijd geleden dat ik de datasheets bekeken heb, en toen niet eens dat deel
[ Voor 28% gewijzigd door Paul op 16-02-2005 23:23 ]
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Ik weet er geen software tooltje voor, misschien even naar zoeken.
Met dat draadje bedoelde ik gewoon de stroom die je nodig hebt rechtstreeks van je voeding halen. Dus een extra draad vanuit een molex (5 of 12 volt, net wat je nodig hebt) naar buiten je kast leiden en hier je extra apparatuur op aansluiten.
@ CABAL, met dat je voeding er niks mee te maken heeft bedoelde ik dat die niet voor de limiet zorgt. Natuurlijk moet je wel rekening houden met wat die kan leveren, maar dat zit over het algemeen wel goed
Met dat draadje bedoelde ik gewoon de stroom die je nodig hebt rechtstreeks van je voeding halen. Dus een extra draad vanuit een molex (5 of 12 volt, net wat je nodig hebt) naar buiten je kast leiden en hier je extra apparatuur op aansluiten.
@ CABAL, met dat je voeding er niks mee te maken heeft bedoelde ik dat die niet voor de limiet zorgt. Natuurlijk moet je wel rekening houden met wat die kan leveren, maar dat zit over het algemeen wel goed
Overigens kun je in XP (andere windowsversies weet ik zo niet
) in je Device Manager mooi zien welk type elke hub is, hoeveel poorten deze heeft, wat de beschikbare power is en wat er gebruikt wordt 
Eigenschappen My Computer -> Hardware -> Device Manager -> Universal Serial Bus Controllers -> dubbelklik op 1 van de hubs -> 2e tabblad (Power)
Eigenschappen My Computer -> Hardware -> Device Manager -> Universal Serial Bus Controllers -> dubbelklik op 1 van de hubs -> 2e tabblad (Power)
Rhàshan - Aditu Sunlock
Ja maar als je dan vervolgens b.v. 2 apparaten van 100mA aansluit op die unpowered hub, dan zit je dus toch met problemen. Dus kan er in zo een geval beter gekozen worden een semi-selfpowered-usb-hub.Paul Nieuwkamp schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 23:20:
Er zijn moederborden die soms wat te kort komen (vooral bij USB ADSL modems een drama), maar je voeding heeft er geen invloed op.
Dus als je b.v. een AMD hebt met een voeding met 12 volt molex die je niet gebruikt. Dan zou je b.v. daar een draad aan kunnen maken? En hoe sluit je dan die draad op je apparatuur aan? Kun je een voorbeeld geven? BTW Paul ook bedankt voor de tip van de waar ik de power kan zien._Ernst_ schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 23:23:
Ik weet er geen software tooltje voor, misschien even naar zoeken.
Verwijderd
Inderdaad. Zo bijvoorbeeld: [rml]Voeding via de interne PC voeding[/rml]Dus een extra draad vanuit een molex (5 of 12 volt, net wat je nodig hebt) naar buiten je kast leiden en hier je extra apparatuur op aansluiten.
?? Je kunt er dan zelfs nog 2 bij hangen (mits die unpowered hub op een powered hub is aangeslotenVerwijderd schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 23:29:
[...]
Ja maar als je dan vervolgens b.v. 2 apparaten van 100mA aansluit op die unpowered hub, dan zit je dus toch met problemen. Dus kan er in zo een geval beter gekozen worden een semi-selfpowered-usb-hub.
Weet je zeker dat ze maar 100mA trekken? Wat zegt Windows ervan?
Rhàshan - Aditu Sunlock
Ik heb verder geen problemen met USB gelukkig. Maar ik vroeg me gewoon af hoe die voeding in dit verhaal voorkomt. Gewoon interesse dus, hobby he
. Dus als je unpowered USB-hub aan een PC aansluit, zou je dus b.v. hieraan een powered USB-hub aan kunnen sluiten. Unpowered krijgt als alle USB-poorten op de PC in gebruik zijn 100mA. Maar omdat een powered USB-hub 500mA levert, kan je toch je apparaten genoeg spanning geven. Mits ze zijn aangesloten op die powered USB-hub? Euss ook bedankt voor de link, ik ga dat ook ff bekijken.
Ik heb het even opgezocht, die blokken van 100mA heten Unit Loads 
Een unpowered hub krijgt van de pc of een powered hub 5 Unit Loads (ul?) tot zijn beschikking
Op een unpowered hub krijgt hij maximaal 4 ul (want de vorige hub gebruikt er ook 1). Minder kan ook, als er nog een muis aan de vorige hub hangt (muizen trekken meestal maar 1 ul denk ik, al zit mijn simpele Logitech Wheel Mouse volgens windows al op 98mA) dan heeft die vorige hub nog maar 3 ul over om aan deze hub te geven 
De enige voedingen in dit verhaal zijn de voedingen die je root hubs (die zitten op je moederbord) van spanning en stroom voorzien en die je powered hubs bedienen.
Aangezien een powered hub volgens de specificaties maar 5 ul aan mag bieden (softwarematig, hardwarematig krijg je wel 3A of zo over die draadjes
Misschien zit er een zekeringetje tussen, maar verder zit +5V en GND rechtstreeks aan de power- en GND-layer van je mobo
) zal een zwaardere voeding je niet helpen, tenzij je voor die pc gewoon een veel te kleine voeding hebt. Een 250w voeding aan een dual xeon met gloednieuwe grafische kaart, dat soort verhoudingen
Een unpowered hub krijgt van de pc of een powered hub 5 Unit Loads (ul?) tot zijn beschikking
De enige voedingen in dit verhaal zijn de voedingen die je root hubs (die zitten op je moederbord) van spanning en stroom voorzien en die je powered hubs bedienen.
Aangezien een powered hub volgens de specificaties maar 5 ul aan mag bieden (softwarematig, hardwarematig krijg je wel 3A of zo over die draadjes
Rhàshan - Aditu Sunlock
Pagina: 1