[CPU] Constant 100% load goed voor cpu?

Pagina: 1
Acties:

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:33
Ik heb een vraagje, en heb ik niet kunnen vinden met de search/google.

Er zijn nu een hoop programma's, zoals folding@home en seti@home enz, die ervoor zorgen dat de processor altijd 100% benut wordt. Maar is het eigenlijk nou niet slecht dat mijn processor, die overigens wel gewoon goed gekoeld is, 3 of 4 dagen achter elkaar op 100% load draait? Gaat hier missschien de levensduur erg van achteruit?

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Een cpu kan best constant onder load staan, daar is ie op getest.
Levensduur verminderdt er mss door, maar of een cpu nu 10j of 7j meegaat, zolang hou je die (hoogst waarschijnlijk) toch niet ;)

March of the Eagles

• nAFutro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

Je stressed de componenten, als je het uiterste vraagt van iets kan het wel eens voorkomen dat ie ermee kapt he :). Maar veel pc-onderdelen zijn er wel voor gemaakt om continue gebruikt te worden.

• Peter F
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik zelf heb het nog niet meegemaakt dat een machine er mee stopt.
Ik heb zelf meer dan 100 machines in beheer die 24/7 aanstaan op 100 % load.
Deze staan al meer dan een half jaar aan, en geen problemen er mee gehad tot nu toe.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sja, daar is de CPU dus voor gebouwd ;) Zolang je niet overclockt en het boeltje een beetje fatsoenlijk koelt, dan hoeft er niks aan het handje te zijn.
Je stressed de componenten, als je het uiterste vraagt van iets kan het wel eens voorkomen dat ie ermee kapt he :)
Dat vertelt eerder iets over de kwaliteit van de gebruikte componenten. Ik heb in ieder geval nog nooit gezien dat een CPU zomaar ermee kapt tijdens stress. Eerder de voeding of het moederbord :) De kwaliteit daarvan kan namelijk enorm uiteen lopen per merk/type. Zolang je maar beetje kwaliteitsspul neemt en de PC zorgvuldig in elkaar zet en het boeltje netjes koelt, dan kan het wel jarenlang zonder problemen stressen.

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:33
Ok, nou, in ieder geval bedankt, ik vroeg het me gewoon even af, en kon er niet wijs uit worden d.m.v. googlen en de search :)

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-07 17:00

BertV

Handgemaakt

Nu wil ik niet brenger van slecht nieuws zijn, maar IDE hardeschijven waren toch niet geschikt voor 24/7?

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• Sjaak_Afhaak
  • Laatst online: 10:53

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Nu wil ik niet brenger van slecht nieuws zijn, maar IDE hardeschijven waren toch niet geschikt voor 24/7?
Dat klopt :)

Hier staat tekst

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Inderdaad. Maar hoe kom je hierop :? Ik zie de topicstarter geen enkel woord reppen over IDE disken.

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-07 17:00

BertV

Handgemaakt

niet om vervelend te doen, maar iemand met zo'n vraag heeft vaak IDE. ;)

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Verwijderd

Ik heb nog nooit in mijn lange IT leven een kapotte CPU gezien, maar misschien heb ik geluk gehad...

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-08 20:15

Maasluip

Kabbelend watertje

BertV schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 09:14:
Mijn server draait (met verschillende OS'en, NT4, W2K, W2K3) al jaren met een 4.3G WD harde schijf. Dat ding is echt niet van gisteren en de server staat echt altijd aan. De tijd is nu echter wel gekomen om hem te vervangen, 4.3G is een beetje weinig om een groot os als W2K3 met een paar applicaties op te installeren. Dus last van de korte levensduur heb ik nog niet gehad. Okee, er zitten nu een paar bad sectors op.
En niet dat de server in een super rekencentrum staat. Hij heeft zelfs een tijd in mijn garage gestaan, met temperaturen varierend van 0 tot 30 graden.

Signatures zijn voor boomers.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De non-24/7 gebruik heeft met name betrekking op 7200rpm IDE disken met een grotere datadichtheid (en dus fragielere lees/schrijf koppen). Bejaarde / langzamere IDE disken doen het inderdaad beter qua betrouwbaarheid :) Het laatste staat ook in de eerder aangehaalde FAQ genoemd.

Ik heb hier een tweetal Quantum Fireball Plus LM 20GB disken die al meer dan 4,5 jaar lang 24/7 hebben gedraaid in achtereenvolgens de server, mijn PC en momenteel in de PC van mijn vrouw. Geen enkel probleem. Maar het is ook kwestie van een gezonde voeding, koele omgevingstemperatuur en goede montage :)

Maargoed we gaan hier enorm offtopic :X Mocht men in OM een discussie willen beginnen over het dan wel of niet 24/7 gebruiken van IDE disken, dan hou ik je iig niet tegen ;)

[ Voor 14% gewijzigd door BalusC op 17-02-2005 09:55 ]

Verwijderd

Bij distributed.net, ook een DC-organisatie, krijg ik ook deze vragen. Ik verzoek mensen dan ook altijd het te melden als hun CPU overleden is door het gebruiken van de client.

Nog nooit één melding gehad :)
(en ik heb het niet over een páár vraagjes, we're talking 300.000+ deelnemers ;))

In theorie kan je zelfs een voordeel erin zien, omdat je CPU bij 24/7 100% belasting op een uitermate stabiele temperatuur blijft draaien.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2005 10:15 ]

Verwijderd

Hallo, kan iemand mij vertellen wat de juiste tempratuur is voor een prosessor?
Die van mij is 106 graden!

Gr,
John

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 20 februari 2005 @ 11:05:

Gr,
John
wat meer informatie zou wel handig zijn want hier kunnen we amper iets mee. Verder is er ook nog een FAQ. En 106 graden is wel te hoog jah.. Koeler er goed op? Ook in bios gekeken naar de temperatuur?

Edit: PMG FAQ
die FAQ dus.

[ Voor 10% gewijzigd door Satch op 20-02-2005 11:28 ]

Verwijderd

Gr,
John
Ik hoop voor je dat 't stiekem fahrenheit is.. 106 graden celsius kan niet goed wezen voor je proc..
alhoewel ik alleen progjes heb gezien waar je 'm zelf op fahrenheit moet zetten, en standaard op celsius staat.. 106 Fahrenheit zou iets van 40 grad C moeten zijn wat een redelijk normale temp is..

check dus even welke eenheid je gebruikt :)

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-08 15:25

heuveltje

KoelkastFilosoof

of het is zo'n oude athlon.
de mijne heeft bijna een jaar in de 90 graden zitten :)
(dragon orb koelers zuigen :) )

maar waarschijnlijk gewoon een foute melding.
(in MBM zie ik op mijn a7nxe ook continu een waarde van 120 en -5 graden :) )

[ Voor 7% gewijzigd door heuveltje op 20-02-2005 12:12 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
maarja, van mensen die zo'n:

Gr,
John
post doen, processor verkeerd schrijven en geen gedetailleerde info geven kun je imo niet echt vertrouwen dat het ook echt 106 graden is.

Lees eerst es ff wat info (faqs, manuals, google etc.) en laat daarna nog maar es horen of ie nog steeds 106 graden is ;)

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-08 08:06

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ga der nou maar vanuit dat hij Fahrenheit bedoelt.

Wat betreft die 100% load op CPU. Ik draai hier mijn op AMD 1700+ nu al bijna 2 jaar DC-projecten dus en hij staat 24/7 aan. Dat is dus al 2 jaar constant 100% load. Geen enkel probleem gehad tot nu toe.

Er is pas een ding kapot geweest in mijn PC en dat was mijn toen net 2 weken oude Maxtor 120Gb. Maar die was met RMA zo vervangen en nu draait een andere schijf van hetzelfde type hier inmiddels ook alweer bijna een jaar volgens mij.

Maar ehm in de andere PC hier zit een Maxtor 7200rmp 40GB en die is inmiddels 3 jaar oud en die draait ook nog steeds als een zonnetje. Die staat het grootste gedeelte van de dag aan.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:19

Tomatoman

Fulltime prutser

Net zoals een auto na een paar honderdduizend kilometer 'op' is, geldt dat voor pc-onderdelen. Rijd je veel kilometers, dan is de auto snel versleten. Belast je je computer altijd sterk, dan is hij snel versleten. Dat wil niet zeggen dat het per se slecht is om je pc altijd zwaar te belasten, maar het komt de levensduur natuurlijk niet ten goede. De cpu vormt meestal niet de bottleneck; het zijn vaak ventilators en de voeding die als eerste de geest geven.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Dat zijn over het algemeen de spullen die het makkelijkste te vervangen zijn (redelijk goedkoop ook)
Maar met een beetje onderhoud kan je al snel een heel eind komen qua levensduur.
Ieder jaar gaan mijn pc's uit elkaar word alles schoongemaakt en ontdaan van stof en al die andere plakzooi die op mijn ventilatoren zitten.
Kijk voor de gein maar eens in een oude voeding hoeveel zooi erin zit of koelblok van de cpu dat zijn werkelijk stofnesten die op een gegeven moment de werking kunnen beinvloeden.
Filters zouden in bepaalde gevallen een uitkomst bieden al is dat niet voor alles weggelegd.
Het is net als met een auto"goed onderhoud is voor het behoud van je spullen"

computer voor alle werkzaamheden

Pagina: 1