Toon posts:

slack met hdd???

Pagina: 1
Acties:
  • 50 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
hallo
ik krijghet melding 1 % slack met hdd als ik het hdd analyseer met sisoft sandra.
wat betekend dat?
weet iemand iets?
alvast bedankt.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-03 12:12
[google=slack harde schijf] ??

Een harde schijf heeft teveel bytes om die per stuk aan te kunnen spreken, daarom worden ze onderverdeeld in blokken (blocks). Deze blokken hebben een bepaalde grootte (blocksize). Een bestand neemt ALTIJD minimaal 1 block in (Al meen ik dat NTFS kleine bestanden in het MFT zet, maar dat is even niet zo relevant voor de discussie, het verschijnsel treed bij alle bestanden op).

Stel de blocksize is 4 kilobyte, dus 4096 bytes. Als je nu een bestand hebt van 2048 bytes groot, dan zal dat bestand toch 4096 bytes (uitgezonderd allemaal gegevens in je FAT of MFT of net wat je filesystem gebruikt) innemen. De helft wordt dan dus niet gebruikt.

Voor grotere bestanden geldt hetzelfde, tenzij het bestand precies X maal je blocksize is, zul je altijd wat ongebruikte ruimte hebben in het laatste block.

Deze ongebruikte ruimte heet slackspace of slack :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11-2025
dus hoe kleiner block, hoe meer nuttig om de ruimte te gebruiken?

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-03 12:12
Ik ga bij het rekenen even uit van een blocksize van 4k, default bij NTFS
Als je veel kleine files hebt: ja :) En met klein bedoel ik dan minder dan 4 kb.

Een MP3 van net geen 4 mb bijvoorbeeld (makkelijk rekenen :P) bestaat die uit 1000 blocks. Stel dat er in het laatste block maar 1 nuttige byte staat, dan heb je op dat bestand dus een slack van 0,1 %, niet iets waar ik wakker van lig :P

Hoe groter je bestanden, hoe kleiner je slack wordt (absoluut gezien natuurlijk niet, maar relatief wel).

Ik heb het bij mijn Windows schijf even bekeken, en nu vind ik het heel jammer dat Windows automagisch sommige files comprimeert of net wat, want mijn size on disk is kleiner dan de grootte van de nuttige bytes 8)7
Daar kan ik je zo dus ook niet aan een voorbeeld helpen :P

Wel zijn mijn files gemiddeld 175987 bytes groot, ofwel 42 blocks en 3955 bytes. Aangezien ieder bestand precies 1 block heeft met slack, is de gemiddelde slack (zonder compressie en foefjes met files in MFT en zo) 141 bytes

141 van (175987 + 141) is 0,08 % Ik zou dus 0,08 % (8 op de 10k) slack hebben. Nu zitten hier wel een pagefile (786mb 8)7 wat moet Windows ermee?), hibernate-file (512mb) en 2 .ISO's bij, dus die halen de gemiddelde filesize (met zijn 4en ruim de helft van de totale schijfruimte :P) wel omhoog, dus die ene procent die je hebt zou ik me niet zo druk over maken :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

[search=harddisk slack]
[search=hdd slack]
[google=harddisk slack]
[google=hdd slack]

Ik heb inderdaad niet het idee of je überhaupt ook maar iets hebt uitgezocht met betrekking tot deze vraagstelling. En dat is niet de bedoeling hier op GoT :)

Dit topic is gesloten.