Toon posts:

P3 icm RDRAM

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een hp vectra vl500 pIII-633 staan uit 2001. Ik wou bij deze pc het geheugen uitbreiden (2 * 256 ipv 2*128) omdat ik hem als server wou gaan gebruiken. Het probleem is echter dat er rdram in zit.
Nu heb ik nog een hp staan maar dan een pIII-500 met sdram. Is rdram nu zoveel sneller dat het de moeite loont om de 633 op te waarderen met het duurdere rdram of maakt het weinig uit en kan ik beter de PIII-500 pakken en daar goedkoper 2*256 SDRAM in gooien??

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-07 07:05

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

RDRAM is een tikkeltje sneller en je hebt t voordeel van de 133 MHz FSB. Maar je hebt gelijk, RDRAM is niet zo makkelijk te vinden en ook nog es behoorlijk duur. Die P3-500 zal een 100 MHz fsb machine zijn wellicht op basis van een BX chipset. Deze ondersteund max 1 GB RAM, maar wel oppassen want t gros van de 256 MB reepjes is tegen woordig enkelzijdig bestukt en de BX chipset kan daar niets mee, deze vereist dubbelzijdig bestukte modules ivm correcte herkenning en aansturing van de geheugenbanken.
Ik zou die p3-500 opwaarderen, waarschijnlijk makkelijker te vinden en goedkoper.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Verwijderd

Topicstarter
hmm, dan zit ik nog te dubben. Het plan was dus om windows xp prof te installeren op 1 van de 2 pc's en daarom wou ik richting de 512 mb intern gaan. Echter, het enige dat ik met die server van plan ben is een simpele iis server voor het locale netwerk, en ik wil acountjes aan maken zodat alleen een paar lui bij mij op de verdieping er hun bestanden op kunnen zetten en er weer afhalen.
welke is dan te prefereren? winxp prof sp2 of win2000 SP4? en draait de laatst genoemde ook een beetje lekker met 256mb?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

RDRAM is zeker sneller dan SDR SDRAM. Echter in combinatie met een P3 is RDRAM zware overkill. Alleen de P4 kan 100% profijt trekken van RDRAM. De bandbreedte van SDR SDRAM is perfect afgestemd op de bandbreedte van de P3. Dus ik zou zeggen, upgrade dat SDR moederbord met die snellere P3 en prik voor €40 ofzo tweedehands 512MB PC133 in.

Wat betreft het OS: dat maakt niet uit. Het is maar net wat jij prettiger vindt werken.