Toon posts:

[Filters] Top Gear, vaak gebruikt filter..

Pagina: 1
Acties:
  • 2.392 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Vaag topic titel, komt goed;

Bij de serie van Top Gear gebruiken ze vaak hele aparte beelden. Heb zelf het gevoel dat deze met een filter zijn genomen (de buiten beelden bij test ritten, e.d.). Is dat zo of zijn deze beelden later bewerkt? Zo ja, enig idee wat voor filter?

Komt iets in de buurt (zie post lager voor beter beeld):
[ img ]http://www.bbc.co.uk/topgear/images/profiles/jeremy.jpg[ /img ]

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2005 22:20 ]

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-12 23:10
Hue/saturation edit lijkt me dit hier

|>

Verwijderd

Topicstarter
Ok, maar de beelden in de serie zijn wel anders maar kan daar jammer genoeg geen plaatje van vinden. Iemand met een fotografisch oog die óók de serie kent?

Komt nóg beter in de buurt:
Afbeeldingslocatie: http://img78.photobucket.com/albums/v290/xo4ox/topgear.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2005 22:18 ]

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-12 23:10
Verwijderd schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 22:16:
Ok, maar de beelden in de serie zijn wel anders maar kan daar jammer genoeg geen plaatje van vinden. Iemand met een fotografisch oog die óók de serie kent?
Ik ken het, en het valt op; ik denk dat het een combinatie is van polarisatiefilters, kleurenfilters en een enorme shitload aan nabewerking. Onderschat vooral dat laatste niet.

|>

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 24-12 11:51
Yup. Volgens mij ook wat Simon zegt.

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-12 12:14
Heb net een klein stukje bekeken en het viel me op dat het net lijkt alsof ze een nogal beroerde lens hebben gebruikt, er is een ontzettende falloff aanwezig (het beel dword donkerder aan de randen, een beetje alsof je door een soor tunnel kijkt) zodat het onderwerp duidelijker naar voren komt

Ook word er idd nogal wat nabewerking gedaan, onder andere door alles behalve de auto heel koel-blauw te kleuren, en de auto (ferrari, pagani enz...) felrood ofzoiets.

Verder heb ik ook het idee dat ze per onderwerp bekijken hoe ze het naar voren laten komen, en de bewerking daar op aanpassen (lieve kleine autootjes mooie, zachte kleuren, hele snelle sportwagens koel enz...)

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-12 21:02

Remy

I usually get 100% accuracy

^^ heeft niks met de lens te maken :)

falloff is prima met de pro-video edit-software te maken, oa Final Cut Pro danwel nog serieuzere in-house systems. Datzelfde geldt voor de filters, de algemene saturation, etcetera. Ze kunnen met doodnormale moderne opname-apparatuur het laten lijken of het in 1905 is opgenomen, waarbij er alleen maar post-production bij is komen kijken: bij het opname-deel is alles normaal verlopen ;)

* Remy ervaring mee heeft :P

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Topicstarter
Enig idee hoe dit "effect" met een digitale camera te benaderen is zonder na bewerking? Polar, saturation, iets anders?

• Nielsracing
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-12 07:46
Ik moet zeggen, Top Gear is echt meesterlijk in het goed in beeld brengen van een auto. Kleuren, sfeer, locaties etc. is meestal TOP!
En inderdaad, ze gebruiken vaak het effect dat je in een koker kijkt en de bovenkant donkerder wordt.

• Jasper
pepernoot schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 22:24:

Verder heb ik ook het idee dat ze per onderwerp bekijken hoe ze het naar voren laten komen, en de bewerking daar op aanpassen (lieve kleine autootjes mooie, zachte kleuren, hele snelle sportwagens koel enz...)
Ja dat lijkt me wel ja :P

• Remy

Remy

Verwijderd schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 22:29:
Enig idee hoe dit "effect" met een digitale camera te benaderen is zonder na bewerking? Polar, saturation, iets anders?
Met een gewone digi lastig ;) een Ixus kent sepia en zwart-wit, sommige cams kennen ook 'solarize' maar dat schiet niet op. De optie 'vivid' zorgt vaak wel voor een betere saturation ja, maar dat is maar tot op zekere hoogte.

En idd, er zit een prima productie-team achter Top Gear, die zouden van elk onderwerp wel wat moois kunnen maken volgens mij :)

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Topicstarter
Remy schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 22:32:
[...]
Met een gewone digi lastig ;)
dSLR?

• Micha
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

• Remy

Remy

Daar heb je mooie pola-filters voor ja, die je op je lens kan schroeven :) En dat is maar 1 optie: ook IR-licht kan zo een hele mooie nieuwe dimensie geven aan beelden. Voor TV is het heel raar, dus wordt niet vaak gebruikt, maar in fotoland wel.

Daarnaast geeft een dSLR zoveel macht over je plaatje wat betreft exposure, DOF, focus en witbalans dat je vaak een hele mooie eigen stijl kan krijgen, danwel stijl per onderwerp. En net zoals met Top Gear kan je foto's zo 'rauw' mogelijk maken (letterlijk, gezien het type RAW ;) ) zodat je later op je compu naar hartelust kan photoshoppen :)

Een klein voorbeeldje dat pasgeleden al in een ander topic langs is gekomen. Geen mega-shot, maar wel handig ter illustratie:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/sapje_origineel.jpg

Achtergrond geeft mooie bokeh, en de foto is heel lichtjes overbelicht om een stralend effect te krijgen.

Beetje photoshop derop:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/sapje

En zo gaat het ook met Top Gear :) Rauwe opnamedata erin, en de uiteindelijke gepolijste aflevering eruit ;)

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Topicstarter
Polarfilter heb ik idd al eens mee gewerkt. Zijn er nog meer filters om je plaatjes op te vrolijken? Ik bedoel vooral voor langschap.. Bij BNN @ Work hebben ze er ook zo'n soort erover gegooid! :)

Verwijderd

Veelgebruikt in TopGear is volgens mij Cross Processing.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2005 23:48 ]

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-12 12:11

Pelle

🚴‍♂️

Pola filter weet ik niet of ze dat gebruiken, maar het meeste werk zal door een soort van gradueel grijsfilter gedaan worden, waardoor de luchten er allemaal een stuk beter uitkomen. Af en toe een (gradueel) kleurenfiltertje ervoor en klaar.

Beetje nabewerken misschien nog, maar het meeste zal gewoon door goed camera- & filterwerk tot stand komen.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Waar ze bij Top Gear ook dol op zijn is geintjes uithalen met groothoek/tele en de afstand tot een auto. Je ziet dan een auto van voren, er rijdt dus een auto voor, dan zoomen ze volledig uit zodat je een extreem lange motorkap gaat zien. Langzaam rijdt de auto dan weg van de gefilmde auto en zoomen ze in, je ziet de auto niet groter worden, maar het geheel lijkt wat in te krimpen (motorkap minder lang, lijnen die niet zo extreem snel meer aan de horizon verdwijnen, het beeld wordt als het ware wat platter.

Valt me in ieder geval steeds weer op bij super sport auto's, wel een geinig effect. Voor fotografie niet of nauwelijks bruikbaar omdat het daar natuurlijk niet beweegt, maar voor video wel leuk.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Walkman
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik ken voor video Magic Bullet Editors, waarmee je de look van een video kan veranderen.Dat is dus post.
Zo heb je de look Miami die verdacht veel lijkt op wat ze voor CSI:Miami gebruiken, voor meer voorbeelden zie:

http://www.redgiantsoftware2.com/Web/magicBulletDemo.html

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-12 16:34

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Niet heel erg on topic, maar laatst hebben ze ook een high speed camera gebruikt om doorspinnende wielen te filmen. Zag er ook erg gaaf uit.

Verwijderd

Ik denk zowieso ook veel Polafilter. Met fotograferen/filmen van auto's kan je schitteringen eruithalen zodat de lak sterker uitkomt of de voorruit meer licht weerkaatst zodat de bestuurder in de auto minder afleidt. Dit is erg lastig met nabewerking. Ik vermoed ook een 35mm film gezien de kleuren en het dynamisch. Je ziet dit verschil het meest duidelijk met de powerlaps.

• BoutWout
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-12 15:19
Ze zijn ook gek op de fisheye lens. Plaatje zoals hierboven is heer mee gemaakt. je kan 180 graden foto's maken, van heel dicht bij. dan kromt en buigt alleesn zo lekker naar buiten

Red een boom, eet een bever

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-12 20:46

Ursamajor

Astrofotograaf

Mijn idee is dat sommige nabewerking nog wel mee valt, maar dat ze een polfilter en daarop een filter met een paarse rand bovenin. Als je dan dusdanig filmt dat die rand altijd op de lucht/horizon is, dan krijg je ook mooie paarse luchten. Misschien icm het polfilter dat je dus wat last van vignettering krijgt. Je kan het eigenlijk best goed zien dat ze een kleurenfilter gebruiken, want soms dan zwiept die camera iets teveel heen en weer waardoor het gras ook ineens paars lijkt...

Toch lijkt het me lastig filmen met een polfilter als je aan het rijden bent en de zon "verplaatst" zich steeds. Dan zie je telkens sterk de spiegeling en contrastverschillen als het filter niet meer is uitgelijnd.

Gadgets FTW!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:48
Waarom zijn graduele verloopfilters nog niet genoemd? Veelgebruikt in de film/televisiewereld, en vooral door Top Gear. Je ziet vaak een gradueel tobaccofilter of grijsverloopfilter.

Dato DUO synth voor twee

• Remy

Remy

Ik heb het Top Gear team even een mailtje gestuurd hierover, kijken wat ze antwoorden :)

LinkedIn
Instagram

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-12 16:30
Ik denk vooral veel post-processing in Combustion met primary CC en veel geklooi met curves (eigenlijk wel mooi dat ze dit ook bij TV shows toepassen).

Verwijderd

Remy schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 11:54:
Ik heb het Top Gear team even een mailtje gestuurd hierover, kijken wat ze antwoorden :)
Ik denk iets in de trant van: volg een opleiding en creeer je eigen steil en kopieer die van ons in ieder geval niet! :+

• Remy

Remy

Dan kan ik antwoorden dat ik al een opleiding op dat gebied heb gevolgd, een eigen stijl aan het ontwikkelen ben, en tv iets anders is dan fotografie :P

Ik heb nog geen antwoord gehad overigens, maar het mailtje is pas 24u geleden, en lijkt me dat ze meer mail krijgen ;)

LinkedIn
Instagram

• DarkWingDuck
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-12 02:53
Walkman schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 10:15:
Ik ken voor video Magic Bullet Editors, waarmee je de look van een video kan veranderen.Dat is dus post.
Zo heb je de look Miami die verdacht veel lijkt op wat ze voor CSI:Miami gebruiken, voor meer voorbeelden zie:

http://www.redgiantsoftware2.com/Web/magicBulletDemo.html
Mooie bij CSI is dat ALLES in Los Angeles op wordt genomen! Het is gewoon 'n kwestie van filters die hun gebruiken om een sfeerimpressie te creëren.

CSI:LasVegas wordt met een rood filter geschoten
CSI:Miami met 'n gele
CSI:NewYork met een blauwe

Die coastline shots enzo zorgen nog eens extra voor de sfeer in Miami, net zoals die shots van The Strip in Las Vegas dat doet doen voor de gewone CSI

Zou mooi zijn als TopGear reageert! Die hebben idd 'n masterlijk productieteam.

Laten we lekker link gaan doen!!!

Verwijderd

Topicstarter
Er was ooit een "actie" film in de bioscoop waar ze ook verschillende kleurenfilters gebruikten voor de lokaties. Erg gaaf gedaan, weet helaas de titel niet meer.

• Sjaaky
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-12 15:59
ot: traffic?

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
De film Hero (Jet Li) maakt er volgens mij ook gebruik van of niet?

[ Voor 31% gewijzigd door Benadski op 21-02-2005 18:33 ]

• Impry
  • Laatst online: 18-12 13:59

Impry

Rallymedia.nl

Het was mij ook al opgevallen ja, zeker omdat ik zelf ook video's van autosport maak ga je er toch op een andere manier naar kijken. Wat dat betreft kun je van Top Gear erg veel leren!

Maar pas zag ik dat Jordy van Kouwen (http://www.vkdesign.nl/) bij zijn laatste promo van Driftdays.nl (http://www.driftdays.nl/media.html en dan linksonder Track: ATP-Papenburg - Date: 14 november ) dat hij ook af en toe er voor zorgt dat hij zowel boven als onder de beelden donkerder maakt.
Is er ook een mogelijkheid om dat te doen met Studio 9? (extra beeld-effect wat ik ergens kan downloaden) of moet ik dan toch meer aan Adobe Premiere gaan denken?
Verder is er nog wat anders aan de kleur verandert, het zijn namelijk net iets wat andere kleuren?

Weet iemand dus hoe dat te bereiken is op een eenvoudige/dan wel moeilijk manier? :)

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-09 07:31

sjaakaq

It might get loud

Ok dikke mega kick, I know, maar schijnbaar zijn die kinky effectjes toch niet alleen op de PC gemaakt; in de aflevering van gisteren zei Jeremy Clarkson dat er filters op de camera worden gebruikt. Hij liet een paar "glasplaatjes" zien; een blauwige, een met een rode waas etc.

Plus nog een vraag voor degenen die het gezien hebben: bij dat filmpje over die Ford zag je op een gegeven moment die Ford schuin naar je toe rijden. Toen de Ford vlakbij was ging de camera iets omhoog en kwam ie wéér op je afrijden...hoe doen ze zoiets :P ??

leoaq.fm // Jeune Loop

• Jasper
leokennis schreef op maandag 28 november 2005 @ 18:56:

Plus nog een vraag voor degenen die het gezien hebben: bij dat filmpje over die Ford zag je op een gegeven moment die Ford schuin naar je toe rijden. Toen de Ford vlakbij was ging de camera iets omhoog en kwam ie wéér op je afrijden...hoe doen ze zoiets :P ??
Volgens mij is dat een zoom van extreme groothoek naar normale kijkhoek.

• MartijnGizmo
  • Laatst online: 19-12 13:48

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

leokennis schreef op maandag 28 november 2005 @ 18:56:
Ok dikke mega kick, I know, maar schijnbaar zijn die kinky effectjes toch niet alleen op de PC gemaakt; in de aflevering van gisteren zei Jeremy Clarkson dat er filters op de camera worden gebruikt. Hij liet een paar "glasplaatjes" zien; een blauwige, een met een rode waas etc.

Die filters heb ik ook gezien, wat je zag was onder andere een Gradual ND in een Cokin-achtig systeem.

Verwijderd

hier wat screenies van de aflevering van gister. Ze gebruiken inderdaad een gradual ND filter en veel nabewerking. Vooral het effect waar Grrrene het over had vind ik gaaf.
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/w.m.vandenbrink/tweakers/top1.jpg
8)7
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/w.m.vandenbrink/tweakers/top2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/w.m.vandenbrink/tweakers/top3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/w.m.vandenbrink/tweakers/top4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/w.m.vandenbrink/tweakers/top5.jpg
dit soort filters gebruiken ze
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/w.m.vandenbrink/tweakers/top6.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/w.m.vandenbrink/tweakers/top7.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/w.m.vandenbrink/tweakers/top8.jpg

• Remy

Remy

Jasper schreef op maandag 28 november 2005 @ 19:06:
[...]

Volgens mij is dat een zoom van extreme groothoek naar normale kijkhoek.
Klopt :) Je ziet ook dat de auto 'smaller wordt' daardoor, hetzelfde als met gezichten van mensen als je die met een wide-angle foto't of juist een portret/tele lens :)

Die filters hierboven zijn koel: stoere ND-grad filters en pola's :9~

LinkedIn
Instagram

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-12 20:09

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Foto van de Aston is zeker met een pola gemaakt ja, want je ziet allemaal vieze vlekken in het plastic van de koplampen. Voor de rest vind ik de bewerkingen altijd erg mooi, maar die stresslijnen in plastic hoeven niet voor mij :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• marrk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-07-2021

marrk

marrk

dit soort nabewerking is trouwens niet alleen bij top gear. Het is eigenlijk zelfs typerend voor britse fotografie. Ik zou zeggen, zoek in de plaatselijke kiosk een brits blad op met uitleg van technieken. Ikzelf vind het meestal te ver gaan, maar als het je ligt, dan is britland de hemel voor je :D.

blog
sow
eee

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

marrk schreef op maandag 28 november 2005 @ 19:42:
dit soort nabewerking is trouwens niet alleen bij top gear. Het is eigenlijk zelfs typerend voor britse fotografie. Ik zou zeggen, zoek in de plaatselijke kiosk een brits blad op met uitleg van technieken. Ikzelf vind het meestal te ver gaan, maar als het je ligt, dan is britland de hemel voor je :D.
Maar het bijzondere is dus dat dit op tv is. :) En volgens mij vrij uniek voor een autoprogramma.....

Verwijderd

MartijnGizmo schreef op maandag 28 november 2005 @ 19:54:
[...]

Maar het bijzondere is dus dat dit op tv is. :) En volgens mij vrij uniek voor een autoprogramma.....
Top Gear opzich is een totaal uniek autoprogramma en niet voor niks een van de beste in zijn soort, misschien wel het beste op dit moment :).

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:46

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Verwijderd schreef op maandag 28 november 2005 @ 20:09:
[...]

Top Gear opzich is een totaal uniek autoprogramma en niet voor niks een van de beste in zijn soort, misschien wel het beste op dit moment :).
Naar mijn idee enigste in zijn soort -> dus de beste in zijn soort.
En ontopic:
De shots in TopGear vind ik inderdaad ontzettend vet gemaakt, kwa composititie en kleurstelling. Als je erop let zie je het, als je er niet op let zorgt het precies voor de sfeer die de regisseur wil.

[ Voor 26% gewijzigd door bartvl op 28-11-2005 20:36 ]

Life is not about specs, it is about joy!

Verwijderd

bij Yorin Travel wordt ook steeds meer gebruik gemaakt van Graduated ND's en Pola's

Verder ben ik benieuwd naar de mail van het topgear team
geweldig programma.. geweldige shots.. en het enige programma wat durft te zeggen wat ze vinden

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 28 november 2005 @ 21:30:
bij Yorin Travel wordt ook steeds meer gebruik gemaakt van Graduated ND's en Pola's

Verder ben ik benieuwd naar de mail van het topgear team
geweldig programma.. geweldige shots.. en het enige programma wat durft te zeggen wat ze vinden
én het enige programma dat de minister van Transport in de show weet te krijgen... en in de "reasonably priced mid-sized car" :P
(voor degene die deze wederom meesterlijke aflevering gemist hebben: morgenavond om 20:00 weer een kans op BBC2!)

• shameblaster
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12 14:46

shameblaster

BB4E^Cons

Remy schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 11:54:
en

Cons:::BB4E

• Remy

Remy

Hehe, dat was in feb :) Ik heb ff gegraven in mailbox. Had een standaardmailtje terug van "blabla our series blabla" "know nothing of technicallity" "blabla promo/marketing shit". Werd dus niet beantwoord door de crew zelf maar een mailmiep ofzo.

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

[...]

Maar er zit wel een flink brits tintje aan.

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2005 22:35 ]

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:46

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Verwijderd schreef op maandag 28 november 2005 @ 22:32:
[...]

Maar er zit wel een flink brits tintje aan.
offtopic:
Tsja, dat valt bij mij wel in de goede aard, alleen mijn zusje vind het niks, mijn pa daarentegen snapt ut weer wel...

Life is not about specs, it is about joy!

Verwijderd

Topicstarter
[...]

offtopic:
True true, alleen jammer dat ze soms niet echt de waarheid vertellen, maar het verdraaien om een mooier verhaal te krijgen.

• OmeRoon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-10 00:59
Dat maakt het nou net ook zo leuk. Ze durven gewoon een mening te hebben ipv. die slappe programma's hier in NL die gewoon gesponsord worden door de fabrikanten van de auto's die getest worden...

Wat jij kan kan ik ook maar dan harder...

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-11 10:38

Gutteguttegut

CEO of TFD

Psst..voor discussie over het programma zelf: -> Top Gear Deel 4

Ik ben eigenlijk heel erg benieuwd naar wat voor lens ze gebruiken op die camera om zo extreem te kunnen veranderen van wide naar tele en weer terug.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• Remy

Remy

Gutteguttegut schreef op donderdag 01 december 2005 @ 11:49:
Psst..voor discussie over het programma zelf: -> Top Gear Deel 4

Ik ben eigenlijk heel erg benieuwd naar wat voor lens ze gebruiken op die camera om zo extreem te kunnen veranderen van wide naar tele en weer terug.
Waarschijnlijk hebben ze een flinke powerzoom op de cam zitten, of de cam zelf die dat kan (ingebouwde lens). Ik gok een 18-180 of 24-240 lens zoals deze. 18 op film is behoorlijk wide en dan krijg je dat distorded fish idee al een beetje, terwijl 180 al aardig tele is.

LinkedIn
Instagram

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-11 10:38

Gutteguttegut

CEO of TFD

Remy schreef op donderdag 01 december 2005 @ 11:54:
[...]
Waarschijnlijk hebben ze een flinke powerzoom op de cam zitten, of de cam zelf die dat kan (ingebouwde lens). Ik gok een 18-180 of 24-240 lens zoals deze. 18 op film is behoorlijk wide en dan krijg je dat distorded fish idee al een beetje, terwijl 180 al aardig tele is.
Ok, nu ga ik meteen denken...

Ik weet dat er voor (D)SLR camera's losse lenzen zijn....geldt dit ook voor video camera's?
Ik heb een Sony TRV-900 3ccd camera en het lijkt met erg mooi om dit soort zoom-tele effecten zelf te kunnen gebruiken.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• Remy

Remy

Tja, er zijn natuurlijk altijd opzetlenzen voor DV-cams: teleconverters danwel wide-converters, zeker Sony is daar goed in: maar je hebt altijd wat kwaliteitverlies dan. De pro-cams hebben vaker verwisselbare lenzen: maar dan zit je wel in de orde vanaf 8000 eur of meer :)

LinkedIn
Instagram

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12 16:48

Zoefff

❤ 

Natuurlijk heb je ook videocamera's met losse lenzen, maar dan kom je vaak wel in het (semi) professionele gebied terecht.

Afbeeldingslocatie: http://www.watch.impress.co.jp/av/docs/20040713/canon1.jpg
De Canon XL2 is er bijvoorbeeld zoëen, heb wel eens mee gewerkt, absoluut prachtding, maar wel kakkend duur :/

Maargoed, dat is een heel ander onderwerp... ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Zoefff op 01-12-2005 12:07 ]

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Remy

Remy

Hmm toevallig zeg, daar heb ik in Sydney mijn digi-video project mee gedaan (of een vergelijkbaar model uit die reeks), heel fijn ding. Ik snapte later pas waarom onze multimedia-begeleider altijd mee naar buiten moest als we de cam meenamen: de prijs van die cam was toen $ 26.000 (15.000 eur) :P

Niet zo gek dat ze een stel studenten er niet zomaar de straat op mee lieten gaan in downtown Sydney :D

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

vraag me wel eens af hoe dit toch zou zijn met hd-tv uitzendingen, ik vind het nu al ontzettend mooi die beelden. Maar dan wordt het helemaal schitterend.

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Zoefff schreef op donderdag 01 december 2005 @ 12:06:
Natuurlijk heb je ook videocamera's met losse lenzen, maar dan kom je vaak wel in het (semi) professionele gebied terecht.

[afbeelding]
De Canon XL2 is er bijvoorbeeld zoëen, heb wel eens mee gewerkt, absoluut prachtding, maar wel kakkend duur :/

Maargoed, dat is een heel ander onderwerp... ;)
En daar kun je zelfs een EOS/EF-adapter voor krijgen. :)

Afbeeldingslocatie: http://www.buchmann.ch/catalog/images/images_big/eosadapter.jpg

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 06-12-2022

Hangloozz

{ @$%&# }

Het effect is niet heel moeilijk na te maken maar het meeste is wel nabewerking, kijkende naar de voorbeelden die scarpe post.
Ik spot in ieder geval een gradueel ND en waarschijnlijk een pola als ik de koplampunit van die Jag zie. (aan de overige beelden is het moelijk te zien om dat de saturatie extreem opgetrokken is)
De nabewerking bestat uit het digitaal toevoegen van vignettering, het zwaar oversatureren van de kleuren en een zweem van een bepaalde kleur (bij de Focus is de nadruk op blauw gelegd).

Dat het effect als Brits bestempeld wordt heeft denk alles van doen door de vaak sombere weersgesteldheid tijdens zulke opnames en het feit dat dat weer nogal eens voorkomt in het engelse :)
Het gebruik van een gradueel ND verkleint het contrast waardoor de onderzijde meer detail kan tonen en da's geen overbodige luxe bij een donkere auto en een melkwitte lucht.

Als ik alle ingredienten mix kom ik op zoiets uit.

www.jurgroessen.nl

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

En ik had je al verteld dat ik dat een hele toffe plaat vind. :)

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 06-12-2022

Hangloozz

{ @$%&# }

thnx :>
Maar het is een snapshot.. het moet veeeel beter. Maar dat had ik je al verteld :P

www.jurgroessen.nl

• Jasper
Maar wel een lekker snapje! :)

• Wacky
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-12 20:43

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

Ik heb even laten inspireren door dit topic, en met een aantal filters (ND Grad, Polarize etc.) gespeeld:

Afbeeldingslocatie: http://www.area82.nl/enzo_topgear.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.area82.nl/rangerover_topgear.jpg

Nu ook met Flickr account

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:46
Mooi! :) , alleen vind ik wel dat er ook een Top Gear bewerking bij hoort:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~ooter000/got/enzo_topgear_1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~ooter000/got/enzo_topgear_2.jpg

Niet echt helemaal ok('t zijn niet mijn foto's, dus doe ik 't even snel), maar heeft wel een meer TG-uitstraling (en daar gaat dit topic toch ook een beetje over)

[ Voor 4% gewijzigd door inquestos op 01-12-2005 20:11 ]

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• Wacky
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-12 20:43

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

Het effect is bij jouw bewerking veel heftiger en imho té donker (kan aan mijn monitorinstelling liggen, heb 'm meestal vrij donker staan) :)

Nu ook met Flickr account

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Ik vind dat inquestos er, zeker met de landrover, heel dicht bij zit. De ferrari begint een beetje te gloeien, meer contrast minder saturtion misschien?

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Toen ik hier snel doorheen scrollde, dacht ik dat het screenshots van TopGear waren. :D

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

MartijnGizmo schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 11:58:
Toen ik hier snel doorheen scrollde, dacht ik dat het screenshots van TopGear waren. :D
ik zie een topgear-photoshop-competition aankomen...

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• Micha
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Uberhaupt lijkt me een photoshop competition wel leuk.

Verwijderd

MicDis schreef op zondag 11 december 2005 @ 18:17:
Uberhaupt lijkt me een photoshop competition wel leuk.
Opzich wel een leuk idee alleen is het een beetje moeilijk om een grens te trekken tussen een normale foto en een foto die goed is voor een photoshop competition aangezien bijna alle geshowde foto's geshopt zijn.
Voor een photoshop competition zou je dan meer een soort van opdracht moeten geven wat er aan een eigen of vooraf bepaalde foto geshopt moet worden. Maarja dit is een beetje oftopic.
Vanavond belooft er weer een mooie Top Gear aflevering te komen, waarbij we hopelijk weer kunnen genieten van een hoop mooie geshopte beelden :) .

Verwijderd

Had het polarfilter al vaker gezien in T-G, maar nu jullie het nog eens benadrukt hebben kan ik er niet meer omheen kijken :D 'k zit telkens te kijken hoe ze em hebben gezet.. vaak plaatsen ze de polar 180graden tov van het 'onderwerp', word igg vaak gedaan..

Vooral bij de aflevering met de Bugatti gisteren (11-dec) hebben ze em naar mijn mening te vaak, en te veel polar gebruikt.. Ook met de laagstaande zon zag je goed dat er nog 'gesleuteld' was aan de curves van het beeld... veel nabewerking dusss.. maar mooi resultaat!

Ik hoor een [Contest] Top-Gear bewerkingen aankomen ;) :P

Verwijderd

Hehe een TopGear bewerking contest..
Top Gear is echt een geweldige Auto serie, vanwege de britse humor, De auto's die ze iedere keer weer afmogen raggen totdat de staal draden uit de banden steken :D
Maar vooral doordat ze met de video beelden die ze geschoten hebben, en bewerkt, de sfeer zo goed weer kunnen geven.
Als ze naar ijsland gaan heb je ook echt het gevoel alsof je daar bent en je zo je schoenen voelt soppen van het natte gras...
De nederlande series over auto's hebben die gewoon niet. Het is leuk om te zien hoe Micheal Pilarzick het in een M6 opneemt tegen een Helicopter. Maar als Jeremy Clarkson het in een Exige tegen een Apache op neemt is het veel leuker om te zien.
Het 'tunnel' effect en de zwarte randen en 'bolle' camera beelden maken deze sfeer juist compleet.
Het BBC team is ook niet het minst ervaren producitie team in TV land

offtopic:
In een skate film is het ook heel strak als je een grind met die bolle lenzen filmt en zo nabewerkt dat je die rail over 180 graden hebt liggen

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Bolle lenzen = fisheye?
Pagina: 1