Toon posts:

harde schijf en cdrom op 1 ide aansluiting

Pagina: 1
Acties:
  • 151 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een pc in elkaar gezet. Nu stuit ik op het volgende vaakbesproken probleem. Mijn cd-rom en harde schijf werken niet samen op 1 ide aansluiting. Het rare is dat bij mijn moederbord maar 1 ide kabel zat(3 aansluitingen). Nu heb ik in een andere topics wel gelezen dat de master en de slave goed moeten worden ingesteld. De cd-rom staat nu op slave. De harde schijf was wat lastiger, daar is namelijk geen jumper aanwezig. (wat ik ook al vreemd vond) Ik heb ook ergens gelezen dat een cd-rom en harde schijf niet op 1 ide aansluiting mogen. Weet iemand misschien waarom er maar 1 kabel bij een moederbord zit, terwijl ik 4 ide aansluitingen heb?

Specs:
Gigabyte MB K8VT800 AMD64
AMD Athlon64 3000+ sock 754
Spire AMD64 S754 CPU cooler
DDRAM 512Mb PC3200 400MHz
VGA ATI Radeon R9550 128Mb
HDD 80Gb 7200rpm 9Mb cache
ATX 300W Voeding

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-03 09:22
Bijna alle moederborden worden met een enkele ide kabel geleverd.

Je kunt het beste een tweede 40 pins kabel aanschaffen voor je CD-rom speler en de harde schijf op de 80 pins kabel zetten.

Ook zit er een kans in dat de harde schijf op DMA 33 werkt en dus maximaal 33 MB per seconde over kan sturen naar je pc.

Over het jumper verhaal op je HD moet je even posten wat voor harde schijf je hebt (Merk; Type; enz) en hij zal wel 8 MB cache hebben ipv 9 MB :P

Verwijderd

Topicstarter
GH45T schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 21:25:

Over het jumper verhaal op je HD moet je even posten wat voor harde schijf je hebt (Merk; Type; enz) en hij zal wel 8 MB cache hebben ipv 9 MB :P
heeft inderdaad 8mb cache: standaardHDD 80Gb 7200rpm 8Mb cache
Ook zit er een kans in dat de harde schijf op DMA 33 werkt en dus maximaal 33 MB per seconde over kan sturen naar je pc.
hoe werkt dat dan? bedoel je met sata?

• GH45T
Verwijderd schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 21:30:

hoe werkt dat dan? bedoel je met sata?
Nee; heeft niets met SATA te doen; komt omdat de CD-rom speler waarschijnlijk maximaal 33 MB per seconde ondersteund en dan gaat voor beide apparaten op de IDE kabel de snelheid omlaag.

Verder schrijf je megabyte en gigabyte als MB en als GB; mb is milibit; mB is milibyte; Mb is Megabit enz

Verwijderd

Topicstarter
GH45T schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 21:41:
[...]

Nee; heeft niets met SATA te doen; komt omdat de CD-rom speler waarschijnlijk maximaal 33 MB per seconde ondersteund en dan gaat voor beide apparaten op de IDE kabel de snelheid omlaag.

Verder schrijf je megabyte en gigabyte als MB en als GB; mb is milibit; mB is milibyte; Mb is Megabit enz
Oke bedankt, dus het beste wat ik kan doen is gewoon een ff een ide kabel erbij kopen. Ik blijf het vaag vinden dat ze er niet om denken om nog een kabel erbij te doen maarja.

• GH45T
Verwijderd schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 21:46:
[...]

Oke bedankt, dus het beste wat ik kan doen is gewoon een ff een ide kabel erbij kopen. Ik blijf het vaag vinden dat ze er niet om denken om nog een kabel erbij te doen maarja.
Tja dat is inderdaad vervelend maar het is bij 75% van de moederborden zo. Een los IDE kabeltje kost zeker OEM 40 pins niet veel dus zou het voor de MOBO fabrikant niet duur hoeven te zijn maar de prijzen staan onder druk hé

• vingerfrits
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-01-2022

vingerfrits

A.K.A. Badmuts

dus gewoon ff kabeltje erbij kopen, btje off topic, maar maakt het wat uit als je je cd-rom drive op een 40 pins of een 80 pins IDE kabel aansluit?

Asus P5PL2, Intel Pentium D 945, 2GB DDR2, GeForce 7900 GT

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-03 12:17

job

Dat is echt al heel achterhaalde informatie.
Dat geld al zeker 10 jaar niet meer.

Het enige probleem dat je krijgt als je 2 apparaten op 1 kabel hangt, is dat je pc maar 1 apparaat tegelijkertijd per kabel kan aanspreken.
Ben je dus druk bezig met je cd-rom, en open je tegelijkertijd een programma op je hd dan gaat dit stukken langzamer omdat je pc dan continu gaat wisselen tussen die 2 apparaten.
vingerfrits schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 21:49:
dus gewoon ff kabeltje erbij kopen, btje off topic, maar maakt het wat uit als je je cd-rom drive op een 40 pins of een 80 pins IDE kabel aansluit?
Voor je cd-rom maakt het niet uit.

[ Voor 20% gewijzigd door job op 16-02-2005 21:52 ]

Pagina: 1