[bus]Synchroniteit van FSB en geheugenbus

Pagina: 1
Acties:
  • 82 views sinds 30-01-2008

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Hallo iedereen,

Een aantal dagen geleden heb ik een budget systeempje voor m'n ouders in elkaar gezet omdat de AMD K6-2 450MHz waarmee ze tot dan toe mee werkten een beetje te oud begon te worden voor hun noden.

Het betreft een systeem met de volgende specificaties:

AMD Sempron 2300+
Gigabyte GA-7VT880 moederbord met de VIA KT880 chipset
2 x 256MB PC3200 in Dual Channel
40GB Maxtor 7200rpm HDD
Plextor CD-RW 24x10x40x
LiteOn DVD-ROM 16x48x
GeForce 2 400MX 64MB

Dit draait allemaal fijn voor hun maar ik zit met één vraag. Ik weet dat de prestaties van een moederbord/processor combinatie het beste zijn als de geheugenbus en FSB synchroon lopen. Maar ik zit een beetje in de knoop met het Dual Channel gebeuren. Voor zo ver ik weet heeft het op een AMD Sempron systeem niet veel nut om DC te draaien aangezien die processor niet zo geheugenbandbreedtehongerig is. Als ik het goed heb is de geheugenbus nu 400MHz en de FSB 333MHz effectief. Dit is natuurlijk niet synchroon maar zou kunnen opgelost worden door het geheugen op 333MHz te laten draaien.

Wat ik me nu afvraag is ofdat DC de geheugenklok effectief nog eens verdubbeld (dus 400MHz x 2 = 800MHz?) of telt dit niet mee voor de synchroniteit van de twee bussen? Zou het dan een prestatiewinst geven om de twee geheugenmodules op 333MHz te draaien in DC of net zonder DC?

Ik weet dat in de FAQ van dit subforum een deel gewijd is aan de synchroniteit van de twee bussen maar de meeste informatie gaat over de nForce 2 chipset welke twee geheugencontrollers heeft. Google gaf me ook geen duidelijk antwoord :?

Alvast bedankt :)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:51

Thandor

SilverStreak

Je laat de FSB op 333MHz draaien en het geheugen ook.
Dan heb je het zaakje synchroom draaien.

Dual Channel = Twee kanalen.
Twee kanalen van 333MHz wil niet zeggen dat het 667MHz is. Nee, het is 2x333MHz i.p.v. 667MHz.
Je zal dus FSB --> 333MHz & 333MHz hebben wat dus nog steeds synchroom is ;)

Dual Channel zorgt dus niet voor een hogere effectieve klokfrequentie á la DDR.

[ Voor 14% gewijzigd door Thandor op 16-02-2005 21:15 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Thandor schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 21:14:
Je laat de FSB op 333MHz draaien en het geheugen ook.
Dan heb je het zaakje synchroom draaien.

Dual Channel = Twee kanalen.
Twee kanalen van 333MHz wil niet zeggen dat het 667MHz is. Nee, het is 2x333MHz i.p.v. 667MHz.
Je zal dus FSB --> 333MHz & 333MHz hebben wat dus nog steeds synchroom is ;)

Dual Channel zorgt dus niet voor een hogere effectieve klokfrequentie á la DDR.
Bedankt, het is net zoals ik dacht dan :)

* Admiral Freebee gaat nu even het geheugen op 333MHz laten draaien

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Met dual channel haal je (in theorie) dubbele geheugenbandbreedte, dus 6,4GB/s ipv 3,2GB/s
Dat werkt niet door de geheugensnelheid x2 te doen, maar doordat de busbreedte verdubbeld wordt. (128bit ipv 64bit, 2 kanalen dus)
Maar de FSB van de cpu is max 3,2GB/s (400MHz), dus in dit geval ben je niks met DC ;) (het geheugen gaat nl via de FSB)
FSB & geheugen laat je idd best synchroon lopen.

[edit]
Te laat.

[ Voor 14% gewijzigd door XWB op 16-02-2005 21:21 ]

March of the Eagles

• Admiral Freebee
  • Niet online
Hacku schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 21:18:
Met dual channel haal je (in theorie) dubbele geheugenbandbreedte, dus 6,4GB/s ipv 3,2GB/s
Dat werkt niet door de geheugensnelheid x2 te doen, maar omdat de busbreete verdubbeld wordt. (128bit ipv 64bit)
Maar de FSB van de cpu is max 3,2GB/s (400MHz), dus in dit geval ben je niks met DC ;)
FSB & geheugen laat je idd best synchroon lopen.

[edit]
Te laat.
Ow, nu schaam ik me echt toch. Dit zijn allemaal dingen die ik eigenlijk weet en dit had ik wel zelf kunnen uitvissen :D By the way, de FSB van deze CPU is 333MHz, niet 400MHz ;)

Toch bedankt! :*) Daarom hou ik van GoT!

[ Voor 5% gewijzigd door Admiral Freebee op 16-02-2005 22:18 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

amour021 schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 21:20:
[...]

Ow, nu schaam ik me echt toch. Dit zijn allemaal dingen die ik eigenlijk weet en dit had ik wel zelf kunnen uitvissen :D By the way, de FSB van deze CPU is 333MHz, niet 400MHz ;)

Toch bedankt! :*) Daarom hou ik van GoT!
Sterker nog, dat geldt net zo goed voor DDR. Je CPU heeft een klokfrequentie van 166MHz, niet 333MHz :o

Elke kloktik worden twee stuks data verzonden, wat dus de effectieve bandbreedte verdubbelt, maar niet de klok zelf. Die '400MHz' of '333MHz' beweringen zijn gewoon marketingblaat ;)

Oslik blyat! Oslik!

• Admiral Freebee
  • Niet online
dion_b schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 18:52:
[...]

Sterker nog, dat geldt net zo goed voor DDR. Je CPU heeft een klokfrequentie van 166MHz, niet 333MHz :o

Elke kloktik worden twee stuks data verzonden, wat dus de effectieve bandbreedte verdubbelt, maar niet de klok zelf. Die '400MHz' of '333MHz' beweringen zijn gewoon marketingblaat ;)
Ja dat weet ik. Maar bij DDR wordt het wel als 333MHz "effectief" aangeduid.

* Admiral Freebee heeft ooit eens een heel duidelijk stukje gelezen over DDR en Quad Pumped bussen en meer van die toestanden :)

• Masco
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-05 16:51
ik ben van plan om een ga-7vt880 Pro van iemand over te kopen, maar ik heb op mijn oude moederbord 1 geheugen strip zitte van 512mb... kan ik deze dan ook gebruiken op het ga-7vt880 Pro moederbord, omdat daar Dual Channel in zit??

alvast bedankt

• Admiral Freebee
  • Niet online
Masco schreef op maandag 13 juni 2005 @ 19:47:
ik ben van plan om een ga-7vt880 Pro van iemand over te kopen, maar ik heb op mijn oude moederbord 1 geheugen strip zitte van 512mb... kan ik deze dan ook gebruiken op het ga-7vt880 Pro moederbord, omdat daar Dual Channel in zit??

alvast bedankt
Ja, het moederbord zal dan gewoon in Single Channel modus draaien wat zoiezo niet zoveel uitmaakt voor een Athlon XP oid. Gewoon zorgen dat je geheugen synchroon loopt met je FSB :)

• Masco
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-05 16:51
aah das mooi, scheelt me weer wat geld :D

maar hoe kan ik dat instellen, dat mijn geheugen gelijk loopt met m'n FSB??

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Raadpleeg de handleiding van het moederbord (deze kun je eventueel gewoon downloaden van de website van de moederbordfabrikant, mocht je deze niet bij de hand hebben). Daarin staan de antwoorden op jouw vragen. Daarnaast staan ze ook nog gewoon in de FAQ van dit subforum: PMG FAQ. Tot slot is het niet de bedoeling om oude topics te omhoogkicken met op zichzelf staande vragen. Open daarvoor in het vervolg een nieuw topic, maar niet vóórdat je de [faq]Registratievoorwaarden[/] aandachtig hebt doorgenomen. Want gezien de manier van jouw start op GoT heb ik het idee dat je deze te snel hebt weggeklikt ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.