pc houdt er plotseling mee op

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• 2playgames
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-06-2025
ok, hier even een droge maar overzichtelijke beschrijving van mijn probleem

Probleem
Het beeld wordt zwart, de monitor gaat op spaarstand (zoals wanneer je de pc uitschakelt) en met Ctrl+Alt+Delete komt daar geen verandering in

OF:

Linksboven komt een klein vlakje van ca. 64x64 met wat vage kleuren (gebaseerd op de rest van het scherm) die veranderen als je de muis beweegt

het geluid valt ook uit

Oorzaak
het probleem doet zich voor tijdens het spelen van een nieuw spel zoals RTC3, Sims 2, LOTR BfME (maar niet bij simcity 4 en PoP sands of time). Op een ander forum is er min of meer de conclusie getrokken dat het zou liggen aan slechte koeling

Tijdens het spelen van het spel neem de temperatuur van Temp1 (in SpeedFan) toe toe 62 graden. de rest hangt rond de 40.

Machinerie
Medion PC, gekocht in oktober 2003 bij de ALDI
pentium 4 (3GHz), 512mb ram
medion radeon 9800 "XL" (met nieuwste catalyst drivers van ATI)

wie kan me helpen, heeft iemand anders dit ooit gehad? het is voor mij een vrij ernstig probleem :(

• eR1k
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-02 01:08
Doe gewoon is een paar extra fans over je mobo laten blazen en zorg ervoor dat je case niet in de buurt staat van een draaiende verwarming(radiator logisch)

Verwijderd

Stof je kast eens uit, stof isoleert de warmte
en wat mijn collega tweaker al zegt, zet eens extra fannetje in ja kast. Meer geluid, maar minder warmte

• matinez
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Had je dit ook met de vorige versie drivers van ATi ?

Is je videokaart overgeklokt?

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

De temperaturen van de pc zijn voor een P4 3 GHz van de oudere garde niet vreemd, dus ik denk dat slechte koeling niet de oorzaak is.

Ik zou het zelf zoeken bij brak RAM geheugen, slechte software/videokaart drivers en in het laatste geval een defecte videokaart. :)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• 2playgames
ik zal kijken wat ik aan het stof kan doen
ik weet het niet zeker, maar volgens mij ben ik de ati drivers pas gaan updaten nadat ik het probleem voor het eerst had
als ik berichten op deze site mag geloven, is mijn kaart juist ondergeklokt
het RAM-geheugen is 512MB, en werkt voor zwaardere applicaties als photoshop, videobewerking en dreamweaver gewoon goed
ik denk niet dat de videokaart defect is, aangezien ik aan het begin wel een goed, mooi beeld krijg, en andere spellen (zoals simcity en prince of persia SoT) het wel zonder problemen doen

ik hou niet van problemen waarvan ik de oorzaak niet weet (maar wie wel :) )

Verwijderd

wat dreeke bedoelt is dat je eens memtest86 moet draaien. Lees even de faqs hier over.

Verwijderd

Je kaart is niet ondergeklokt, maar draait precies zoals hij bedoeld is om te draaien.

Je zou last kunnen hebben van stof, helaas komt dat vaak voor bij medion systemen (ook laptops). Ze zijn érg slecht geventileerd.

Zeg niet al te snel dat je geheugen goed is, draai eerst eens 6u memtest86+.

Mooi, goed beeld betekend niet dat je videokaart NIET defect is: voor al wat ik weet draait de fan niet eens op dat ding, en wordt z'n GPU gewoon te heet!

Bolle condensatoren?

• 2playgames
ok, kben nu memtest aant doen (kzit nu op een ouwe pc), maar die geeft tot nog toe nog geen fouten

hier zijn wat fotos van mn pc:
http://www.gamemakingresources.com/2playgames/pc

zoals je misschien ziet zit er op de GPU (de kaart die het dichts bij de ventilator is) wel een koel-'iets', maar ook dat ding kan zn warmte niet direct kwijt

de roosters zitten ongeveer zo ('-' = rooster, ' ' = dicht)

|
  bovenkant V
|            \-----/             |
| ********                       |
|________________________________|

het cirkelvormige rooster zit precies over de ventilator. daaronder, links tegen de wand zit de GPU (****)

wat kan ik hier (relatief makkelijk) doen om dit te verhelpen (er even van uitgaand dat dit daadwerkelijk de oorzaak is)

[ Voor 63% gewijzigd door 2playgames op 16-02-2005 22:48 ]

Verwijderd

Dude, je CPU koeler zit vól met stof.

En je GPU koeler: draait die wel?

Zowiezo is mijn advies (helaas al veel ervaring mee): bouw die Medion koeler d'r uit, vervang de bracket voor een standaard bracket, en zet er een andere koeler in! Die medion koelers zijn wel stil, maar zitten binnen nó time vol stof, en zijn van twijfelachtige kwaliteit.

Persoonlijk zal ik zelfs een hele nieuwe kast aanraden, maar that's me...

Zo heb ik het gedaan:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/51961/thumb.jpg
klikkie voor vergroting

Mijn videokaart (ATI X800 Pro) en processor (Athlon 64 3500+) gekoeld door Zalman spullen.

De GPU is nu zo'n 41 graden, de CPU zo'n 35.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2005 23:05 ]

• 2playgames
op de foto lijkt het inderdaad alsof er veel stof in zit, maar in werkelijkheid valt het mee.

ik heb ook nog eens een ander topic in dit forum bekeken, en de poster daarvan had precies hetzelfde probleem (en dezelfde pc). we kunnen dus wel concluderen dat het aan de koeling van de GPU ligt

de processor blijft overigens op 62 graden, wat volgens de FAQ een normale temperatuur is.

ik wil nu dus de GPU wat meer koeling gaan geven, maar ik zit met het volgende probleem:
- ik ben een absolute n00b in dit soort zaken 8)7
- ik weet niet of ik het veranderen van de kast aandurf
- mn ouders zullen het niet erg OK vinden
- de portemonnee is niet zo vol :/

wat kan ik hier het beste doen?

Verwijderd

Zie je de koeler op mijn videokaart? Die kaart kostte toen ik hem kocht €400. Belangrijk is: bewaar de originele koeler.

De koeler die ik er op heb zitten is de Zalman VF700-CU. Het kost je een PCI-slot, maar het koelt in principe elke VGA kaart.

Meer info: dit topic:

Zalman VF700 aktieve VGA koeling

Deze website:

http://www.zalmanusa.com/...view.asp?idx=149&code=013

Hier staat ook een instructiefilmpje, over hoe je hem d'r op zet.

Als je je aan de juiste regels houd (jezelf ontladen aan randaarde, op een antistatisch oppervlakte werken, zoals hout, geen kritieke componenten op de kaart aanraken), kan er weinig misgaan. Deze koeler zit overigens rond de €27, de versie die van koper én aluminium is gemaakt is iets goedkoper.

• 2playgames
ok dat klinkt goed. een vrij pcislot heb ik wel, en ik ben niet van plan om in de toekomst nog andere pci-kaarten te kopen. ik vraag me af of hij er wel in past, maar dat zoek ik nog wel.

ik zal er eens naar kijken, en bedankt voor de hulp

edit: ik heb er eens even naar gekeken, maar waar heb je dan dat pci-slot voor nodig?

[ Voor 16% gewijzigd door 2playgames op 16-02-2005 23:41 ]

Verwijderd

Daar hangt die koeler voor! Knappe jongen die in dát slot nog een kaart weet te proppen! Dat omdat de koeler zo hoog is.

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:18
2playgames schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 20:07:
ok, hier even een droge maar overzichtelijke beschrijving van mijn probleem

Probleem
Het beeld wordt zwart, de monitor gaat op spaarstand (zoals wanneer je de pc uitschakelt) en met Ctrl+Alt+Delete komt daar geen verandering in

OF:

Linksboven komt een klein vlakje van ca. 64x64 met wat vage kleuren (gebaseerd op de rest van het scherm) die veranderen als je de muis beweegt

het geluid valt ook uit

Oorzaak
het probleem doet zich voor tijdens het spelen van een nieuw spel zoals RTC3, Sims 2, LOTR BfME (maar niet bij simcity 4 en PoP sands of time). Op een ander forum is er min of meer de conclusie getrokken dat het zou liggen aan slechte koeling

Tijdens het spelen van het spel neem de temperatuur van Temp1 (in SpeedFan) toe toe 62 graden. de rest hangt rond de 40.

Machinerie
Medion PC, gekocht in oktober 2003 bij de ALDI
pentium 4 (3GHz), 512mb ram
medion radeon 9800 "XL" (met nieuwste catalyst drivers van ATI)

wie kan me helpen, heeft iemand anders dit ooit gehad? het is voor mij een vrij ernstig probleem :(
dit riekt naar mijn inziens of naar koeltrouble of misschien toch je drivers ondanks dat ze nieuw zijn, probeer toch eens oudere drivers...

Adjust non olet, plerumque...

• 2playgames
ja dat het een koelingprobleem is zijn we inmiddels al achter ;)

maar toch bedankt :)
Pagina: 1