Voeding gaar?

Pagina: 1
Acties:
  • 391 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:15

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Ik heb rare stabiliteitsproblemen met m'n PC en ik vermoed dat m'n voeding de oorzaak is... even jullie advies aub.

Huidig systeem:

MSI K8N Neo2 Platinum moederbord (socket 939, nForce3 Ultra chipset)
AMD Athlon 64 3200+ met stock cooler
2x 512mb PC3500 DDR-RAM van GEiL
ATi Radeon X800 Pro
Maxtor 200gb HD en Maxtor 80gb op IDE1
Lite-On LDW-401S DVD+RW en Lite-On LTR-48125S CD-RW op IDE2
Maxtor 120gb HD op Promise Ultra133TX2
Creative Labs Audigy 2ZS
Leadtek TV 2000 Expert TV-kaart
Tagan 380W PSU

Alles met de meest recente drivers en/of firmware cq BIOS.

Probleem: freezes, random resets, audio problemen (soort "gesqueal"). De freezes en resets had ik vantevoren al, de audio problemen sinds gisteren. Erg irritant.

Alle hardware, muv mobo, CPU en PSU (dat is namelijk de nieuwe hardware), werkten perfect in mijn vorig systeem. De Leadtek TV-kaart is afgelopen week aan het systeem toegevoegd.

De CPU draait stressed op zo'n 43C maximaal.

Gezien de vaagheid van de problemen vermoed ik een PSU-probleem. Ik heb ook nog even met Speedfan de voltages bekeken, de +12V stond op +12.69V en de +3.3V stond op +3.15V. De +5V stond op +4.95V. Vcore was, IIRC, 1.36V. Vdimm heb ik op 2.6V gezet. Die +12V en +3V lijnen lijken me een indicatie dat er iets niet helemaal goedzit - gezien de marges uit de opstartproblemen FAQ:
+5V: ~4% (+4,8V ~ +5,2V)
-5V: ~10% (-4,5V ~ -5,5V)
+12V: ~5% (+11,4V ~ +12,6V)
-12V: ~10% (-10,8V ~ -13,2V)
+3,3V: ~4% (+3,15V ~ +3,45V)
Ik krijg zelfs al freezes tijdens de CHKDSK tijdens het opstarten...

Momenteel zitten de Audigy 2ZS, de Promise Ultra133TX2 en de Leadtek TV-kaart niet in het systeem. Ook dan heb ik de problemen. Ik ben al blij dat ik nu kon opstarten...

-- Edit: vergeten te melden,meerdere passes van Memtest86+ waren geen probleem.

[ Voor 4% gewijzigd door Wildfire op 16-02-2005 19:29 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-05 21:17

NNF

Heb je je geheugen al getest met Memtest86? Daar zou ik eerst naar kijken voordat je de voeding de schuld geeft. :)

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
NNF schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 19:25:
Heb je je geheugen al getest met Memtest86? Daar zou ik eerst naar kijken voordat je de voeding de schuld geeft. :)
Ah, vergeten te vermelden. Topicstart aangepast, meerdere Memtest86+ passes waren geen probleem.

Plus het is toch echt een goed merk geheugen, GEiL staat hoog genoteerd bij tweakers. Niet dat het dan niet kapot kan... :)

Rare is, nu draai ik alweer een half uurtje zonder random reset of lock-up... Terwijl ik hiervoor wel twintig keer heb gereset zonder überhaupt de inlogprompt van Windows te bereiken...

[ Voor 35% gewijzigd door Wildfire op 16-02-2005 19:31 ]

Verwijderd

Hoe gemeten? Vertrouw de software in ieder geval niet: mijn K8N Neo2 leest érg crap sensorwaarden uit. Meneertje multimeter doet het beter. Lees de gele, de rode, en de oranje aders uit van je voeding, terwijl je systeem actief is.

Overigens lijkt je systeem erg veel op mijn systeem, ik heb nergens problemen mee.

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 19:32:
Hoe gemeten? Vertrouw de software in ieder geval niet: mijn K8N Neo2 leest érg crap sensorwaarden uit. Meneertje multimeter doet het beter. Lees de gele, de rode, en de oranje aders uit van je voeding, terwijl je systeem actief is.

Overigens lijkt je systeem erg veel op mijn systeem, ik heb nergens problemen mee.
Gemeten met de mobo-sensors zelf ja, via Speedfan. En ik heb geen multimeter. Maar gezien de vaagheid van de problemen lijkt het me de voeding.

Het mobo zou wel erg sterk zijn, als dat het probleem was. Zou 2x achter elkaar zijn... de eerste had namelijk defecte PCI-sloten, niets werd herkend. Dit is een nieuw mobo.

-- Edit: ik heb nu de DIMMs van slot 1 en 2 naar 3 en 4 verplaatst, op het MSI forum las ik dat sommigen daar baat bij hadden. Verder heb ik m'n Stacker crossflow-fan uitgeschakeld, ik meen me te herinneren dat die 12V nodig had. Door die uit te schakelen breng ik de belasting op de 12V lijn terug.

-- Edit: nog geen reset gehad... hoop dat het zo blijft. Vannacht gooi ik er Prime95's torture-test overheen (de blend-test). En morgenvroeg als ik een paar uur afwezig ben een in-place large FFTs test.

[ Voor 27% gewijzigd door Wildfire op 16-02-2005 23:54 ]

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Nou, vannacht heb ik Prime95's Small FTF's torture test gedraaid. Resultaat: BSOD...

STOP: 0x000000FC (0xF6E87B2C, 0x21A7C163, 0xF6E87AD0, 0x00000001)

Damn it!

-- Edit: in de MS Knowledgebase is 0x000000FC wel terug te vinden (http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;886348) maar dan zou er "(ATTEMPTED_EXECUTE_OF_NOEXECUTE_MEMORY)" bij de BSOD moeten staan. En dat staat er bij mij niet bij.

Die 0x000000FC kan blijkbaar te maken hebben met een niet-DEP compatible driver. Ik zou DEP uit kunnen schakelen lees ik, dus dat ga ik maar eens proberen.

[ Voor 57% gewijzigd door Wildfire op 17-02-2005 07:56 ]

Verwijderd

Wat stond er op de regels onder die stop error? (0x000000FC is nl. nogal algemeen)

Vcore verhogen of CPU verlagen lost het niet op?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2005 08:02 ]

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 08:02:
Wat stond er op de regels onder die stop error? (0x000000FC is nl. nogal algemeen)

Vcore verhogen of CPU verlagen lost het niet op?
Nee, die nummers waren de foutmelding. Geen andere tekst, dus ook geen device- of drivernaam. Vcore staat op default ingesteld, 1.4V voor mijn CPU.

[ Voor 8% gewijzigd door Wildfire op 17-02-2005 08:07 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

2be sure: je draait WinXP SP2? :)

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Ja :)

Voor de duidelijkheid: ik heb van alles de meest recente drivers en/of firmware/BIOS.

DEP Heb ik ondertussen uitgeschakeld en ik ben nu weer Prime95 aan het draaien. En in tegenstelling tot de topicstart zitten alle PCI-kaarten er weer gewoon in, het maakte toch geen verschil.

Raar is dat ik gisteravond wel twee uur lang Command & Conquer: Generals heb zitten spelen, je zou zeggen dat zoiets toch redelijk belastend is voor een systeem. Maar geen enkel probleem gehad toen.

Oei, de +3.3V staat nu op 3.12V...

[ Voor 54% gewijzigd door Wildfire op 17-02-2005 08:47 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wildfire schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 08:45:
Voor de duidelijkheid: ik heb van alles de meest recente drivers en/of firmware/BIOS.
Dan zou ik wel zo nu en dan voor nieuwere versies checken.

Mocht je nog steeds problemen ondervinden, dan lijkt het me wijselijk om SP2 eraf te gooien en slechts de laatste pre-SP2 danwel non-SP2 updates eroverheen te gooien.
Oei, de +3.3V staat nu op 3.12V...
Al is dit wel aan de lage kant, maar de voltage-marges die je in de troubleshooter kunt vinden zijn slechts richtlijnen. Het mag wel ietsjes lager of ietsjes hoger uitvallen. Zolang jouw +3.3V bij wijze van spreken maar geen +3.0V is. Je zou ook kunnen proberen om terug te klokken, bijvoorbeeld van FSB@200 naar FSB@100 (voorzover mogelijk, in ieder geval zo langzaam mogelijk). Dan wordt je voeding veel minder belast en kun je deze in ieder geval uitsluiten :)

• nnomiS
  • Laatst online: 08-08 20:37
Het uitlezen van een sensor met een programma als speedfan kan een best grote afwijking geven. Bij mij gaf het gemiddeld over alle lijnen een afwijking van 0,2 volt. Je kan idd proberen terug te klokken en bijvoorbeeld wat pci kaarten eruit te halen en geen cdrom drives aan te sluiten en dan kijken of je het probleem blijft houden. Het zou heel handig zijn als je ergens even een multimeter zou kunnen lenen

• NNF

NNF

BalusC schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 09:01:
Mocht je nog steeds problemen ondervinden, dan lijkt het me wijselijk om SP2 eraf te gooien en slechts de laatste pre-SP2 danwel non-SP2 updates eroverheen te gooien.
Waarom? Ik dacht dat we de "OMG BAD SP2!!111" periode zo langzamerhand wel gehad hadden ;) SP2 is echt zijn probleem niet (als ik dit zo lees dan is de voeding inderdaad de meest voor de hand liggende boosdoener).

[ Voor 12% gewijzigd door NNF op 17-02-2005 18:46 ]

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-08 16:59

FlyEragon

Alien Monkeys

Zoiets vaags had ik ook paar dagen geleden. Vooral met HL2 ging hij dan gewoon resetten zonder bsod of iets dergelijks. Ik had de msi mobo drivers gebruikt toen. Daarna heb ik Windows opnieuw geinstalleerd met de nvidia 5.10 mobo drivers(hiervoor moet je wel eerst dx9.c installeren). Daarna de standaard dingen : video,sound drivers ed. Sins een uurtje of 4 lijkt alles nu goed te gaan.

zelfde mobo + cpu, alleen corsair geheugen

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Hmmm... momenteel draait de torture-test van Prime95 al zo'n 9.5 uur zonder problemen... nog niet lang genoeg om keiharde conclusies uit te trekken, maar het is een gigantische vooruitgang op de ampers een uurtje die ik wist te halen vòòrdat ik DEP had uitgeschakeld.

Ik laat over een paar dagen nog wel weten hoe het is verlopen.

-- Edit: laat maar, zojuist een BSOD. Nu een "PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA" (STOP: 0x00000050) in win32k.sys

Dit tijdens het draaien van Prime95 en ondertussen een spel vanaf CD installeren.

Hmmm... RAM kan het toch niet zijn, heb al 30 Memtest86+ passes gedraaid zonder een enkele error. Andere mogelijkheid... HD? Jammer dat Maxtor's HD testtooltje niet werkt op HDs die via de nForce3 chipset zijn aangesloten.

[ Voor 57% gewijzigd door Wildfire op 17-02-2005 19:56 ]

• Naluh!
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 19:32:

Even een vraagje. Ik twijfel ook aan de kwaliteit van mijn voeding, maar nu zie ik dat jij beweert dat het mobo het niet goed uitleest.

Mijn lijnen zijn:
3.3 - 3.38
5 - 5.11
12 - 12.14

Alleen mijn vcore geeft ie weer als 1,42, terwijl deze in het bios op 1,55 staat ingesteld... Ik dacht dat mijn Enermax van 431 watt dit systeem eigenlijk wel zou moeten trekken...

Hoe groot waren bij jou die verschillen tussen de waardes die het bord gaf en die de multimeter gaf?

Specs

• FendtVario
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2025

FendtVario

The leader drives Vario!

Ik heb ook een gare voeding hier (AOpen 300W), in het bios zag ik niets verontrustends. Normale temperaturen en de spanningen leken me ook niet echt vreemd. Toch maar alles losgekoppeld en toen had ik dit;
+3,3V -> 4,08V
+12V -> 13,71V
+5V -> 6,1V
De pc in kwestie liep geregeld vast en deed het hield het meestal niet langer dan 10 minuten vol.

GOoi je voeding eens los van al je hardware en meet 'm eens door met een spanningsmeter. Als het om een softpower on ATX gaat moet je op de grote pollux-stekker (zo heten die dingen toch) de groene draad met de massa (zwart) verbinden. Dan gaat als het goed is de fan draaien. Vervolgens meet je je spanningen, in je moederbord-boekje staan de voltages getekent voor de moederbord-stekker.

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
En ondertussen draait de PC alweer ruim een uur of 22 zonder crash, ondertussen een uitgebreid potje Generals: Zero Hour hebbende gedaan, daarna continu Seti@Home met vannacht daarbij nog Usenet downloads.

Draait nu nog steeds.

Weird.

Verwijderd

Je moet een pc voeding nooit onbelast laten draaien zelft niet voor even om er aan te meten. Deze voedingen hebben vaak een minimale belasting nodig.
Als je er meet zonder dat er iets is op aangesloten weet je zeker dat je de verkeerde waarden meet. Dit komt omdat de spanning bijregeld wordt naarmate er meer stroom gevraagd wordt als er geen belasting is aangesloten wordt er dus ook geen stroom gevraagt en kan de spanning dus ook niet juist worden afgeregeld.

Dit geld niet volor de 5V standby spanning hiervoor zit er intern al een weerstand die zorgt5 voor de minimale belasting die nodig is om de spanning af te regelen

Verwijderd

Benleentje: waar heb je DIE onzin nou weer vandaan? True, in principe zal het slecht zijn, maar een voeding is daar op bedacht. Al zou die beveiliging er NIET zijn, wordt de minimale belasting alsnog wel gehaald dankzij FAN(S) in die voeding.

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Sodeju... :(

Ik dacht, na twee dagen geen BSOD of spontane reset (met Seti@Home grotendeels van de tijd actief op de achtergrond), dan kan ik eens proberen weer een DVDtje naar XVid om te zetten met GordianKnot. Resultaat: reset. Ik zette net m'n monitor aan en zag het inlogscherm van Windows... :'(

Toch maar 's een nieuwe voeding regelen dus. Want wat zou het probleem anders kunnen zijn?

[ Voor 12% gewijzigd door Wildfire op 19-02-2005 13:16 ]

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 19:20:
Benleentje: waar heb je DIE onzin nou weer vandaan?
Onzin? Blijkbaar heb je je ooit verdiept in de topologie van SMPS (switched mode power supply) schakelingen, want dan zou je donders goed weten dat wat Benleentje zegt helemaal zo gek nog niet is.
True, in principe zal het slecht zijn, maar een voeding is daar op bedacht. Al zou die beveiliging er NIET zijn, wordt de minimale belasting alsnog wel gehaald dankzij FAN(S) in die voeding.
De moderenere SMPS voedingen draaien ook goed zonder belasting, al bestaat inderdaad de kans dat de spanningen in onbelaste toestand voor geen meter kloppen. De uitgangsspanningen worden namelijk gestuurd door de oscillator continu bij te regelen aan de hand van metingen aan de uitgansspanningen. Bij de dimensionering van een dergelijke voeding wordt altijd uitgegaan van een minimale belasting (bijvoorbeeld 10W). Het frequentiegebied van de SMPS-oscillator wordt gekozen zodat in het vermogensbereik van de voeding (minimale last, dus ca. 10W t/m maximale last, bv. 300W) de uitgangsspanningen binnen de toegestane marges vallen. Als je een voeding met minder dan de minimale belasting test, ben je dus in een gebied aan het testen waarvoor niet bekend is of de spanningen binnen de marges zullen vallen. Grote afwijkingen kunnen dus voorkomen.
In oude voedingen waren de afwijkingen soms zelfs zó groot, dat in onbelaste toestand de uitgangsspanning te hoog was voor de gelijkrichtdiodes aan de secundaire kant van de hoogfrequent-trafo's zodat deze eruit klapten. Resultaat: dode voeding. Vandaar dat vaak nog wordt afgeraden om een voeding te testen zonder belasting. Moderne voedingen zijn hier over het algemeen wel tegen beveiligd (soms slaan ze überhaupt niet aan zonder belasting), dus kan het niet zo'n kwaad. Maar zonder belasting spanningen meten is echt volslagen onzin; dat levert onbetrouwbare metingen op.

Oh, en een fan die ca. 150mA @ 12V trekt (hooguit) vormt echt geen substantiële belasting voor een voeding hoor, dus daarmee haal je je minimale belasting niet ;)

[ Voor 5% gewijzigd door koraks op 19-02-2005 14:42 ]

Verwijderd

Testen van schakelende voedingen doe je altijd belast.
[rml][ EL] PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts[/rml]

Dat je voeding niet in de beveiliging schiet met minimale belasting wil nog niet zeggen dat de spanningen correct zijn, zie de uitleg van koraks. Vandaar ook dat er voor een (naar verhouding) behoorlijke belasting is gekozen in bovenstaand Howto topic. Zie ook: http://www.pcguide.com/ref/power/sup/outputLoading-c.html

Verder kun je het beste met een multimeter aan de gang gaan, aangezien veel onboard sensoren zo'n behoorlijke afwijking hebben dat je daar niet blind op kan varen. Een multimeter hoeft je niet veel te kosten, de budgetuitvoeringen bij de bouwhandel voldoen al voor dit werk.
Zie ook: Verwijderd in "Welke multimeter kopen?" en de meetresultaten van Sine in datzelfde topic. :)

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2005 18:02 ]

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Afgelopen nacht keek ik een DVD af vanaf een virtual drive, *poef*, BSOD - STOP 0x000008E in Win32K.sys

Ik heb na de reboot meteen de ATi Catalyst 5.2 drivers geinstalleerd, zag toevallig op GoT bij het zoeken dat die alweer even uit waren. Ik heb daarna iig de film wel helemaal kunnen afkijken, maar ja dat kan net zo goed toeval zijn geweest.

Ik heb nu de afgelopen tijd al diverse STOP errors gehad. Een paar in Win32K.sys, een paar in ATI2DVAG. En een paar zonder bestandsnaam.

Rondneuzen op GoT leert me dat mijn probleem eigenlijk vanalles kan zijn. Het zou de voeding kunnen zijn (en de voltages die ik via Speedfan uitlees zijn idd niet altijd even lekker), maar het kan net zo goed het moederbord zijn. Veel mensen hebben vage problemen met de K8N Neo2.

Het geheugen is iig al uitgebreid met Memtest86+ getest, ruim 30 passes zonder problemen. Dus daar lijkt me het probleem niet te liggen.

Aan dit systeem zijn eigenlijk maar drie dingen nieuw: mobo, CPU en voeding. Het probleem moet dus wel bij een van de drie liggen lijkt me. Qua BSOD's en resets is er niet echt een peil op te trekken... alhoewel, ik heb twee situaties waarin ik de problemen tot nu toe heb kunnen reproduceren --

* Een DVD9 naar DVD5 omzetten met DVD Rebuilder -> reset;
* Een DVD vanaf HD naar XVid omzetten met GordianKnot -> reset.

Wie o wie denkt nu van "oh, dan zou het dat en dat wel 's kunnen zijn"?

Het zou zo jammer zijn om geld uit te geven aan een nieuwe voeding om er vervolgens achter te komen dat de problemen er nog steeds zijn... ik zit nogal krap in m'n budget momenteel, ik was al blij zat een Athlon 64 aan te kunnen schaffen... :)

[ Voor 19% gewijzigd door Wildfire op 20-02-2005 14:26 ]

• Shuisman
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-07 15:02
Wildfire schreef op zondag 20 februari 2005 @ 14:23:
Afgelopen nacht keek ik een DVD af vanaf een virtual drive, *poef*, BSOD - STOP 0x000008E in Win32K.sys

Ik heb na de reboot meteen de ATi Catalyst 5.2 drivers geinstalleerd, zag toevallig op GoT bij het zoeken dat die alweer even uit waren. Ik heb daarna iig de film wel helemaal kunnen afkijken, maar ja dat kan net zo goed toeval zijn geweest.

Ik heb nu de afgelopen tijd al diverse STOP errors gehad. Een paar in Win32K.sys, een paar in ATI2DVAG. En een paar zonder bestandsnaam.

Rondneuzen op GoT leert me dat mijn probleem eigenlijk vanalles kan zijn. Het zou de voeding kunnen zijn (en de voltages die ik via Speedfan uitlees zijn idd niet altijd even lekker), maar het kan net zo goed het moederbord zijn. Veel mensen hebben vage problemen met de K8N Neo2.

Het geheugen is iig al uitgebreid met Memtest86+ getest, ruim 30 passes zonder problemen. Dus daar lijkt me het probleem niet te liggen.

Aan dit systeem zijn eigenlijk maar drie dingen nieuw: mobo, CPU en voeding. Het probleem moet dus wel bij een van de drie liggen lijkt me. Qua BSOD's en resets is er niet echt een peil op te trekken... alhoewel, ik heb twee situaties waarin ik de problemen tot nu toe heb kunnen reproduceren --

* Een DVD9 naar DVD5 omzetten met DVD Rebuilder -> reset;
* Een DVD vanaf HD naar XVid omzetten met GordianKnot -> reset.

Wie o wie denkt nu van "oh, dan zou het dat en dat wel 's kunnen zijn"?

Het zou zo jammer zijn om geld uit te geven aan een nieuwe voeding om er vervolgens achter te komen dat de problemen er nog steeds zijn... ik zit nogal krap in m'n budget momenteel, ik was al blij zat een Athlon 64 aan te kunnen schaffen... :)
Wat je zou kunnen proberen om driverfouten en windowsfouten uit te sluiten is knoppix draaien voor een aantal uren (dagen ?! )

• Joghert
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-08 19:16
ik begrijp uit het hele verhaal dat het evt. ook nog de cpu zou kunnen zijn
dus als je es ff cpu burn er op los laat

dat heeft bij mij ook al veel stabiel lijkende overclocksystemen op zn bek laten gaan

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Joghert schreef op zondag 20 februari 2005 @ 14:40:
ik begrijp uit het hele verhaal dat het evt. ook nog de cpu zou kunnen zijn
dus als je es ff cpu burn er op los laat

dat heeft bij mij ook al veel stabiel lijkende overclocksystemen op zn bek laten gaan
Ik heb Prime95 al een paar keer geprobeerd. De ene keer ging ' ie na een paar minuten op z'n bek, de andere keer had ik het tien uur draaien zonder problemen.
SHuisman schreef op zondag 20 februari 2005 @ 14:28:
[...]

Wat je zou kunnen proberen om driverfouten en windowsfouten uit te sluiten is knoppix draaien voor een aantal uren (dagen ?! )
Driverfouten? Toen ik nog een Soltek SL-75FRN2-L mobo had met een Athlon XP 2500+ @ 3200+ (Barton-core) met Enermax 350W voeding, draaide alles stabiel -- met dezelfde drivers.

En Windows kan ik bv. dagenlang draaien met Seti@Home zonder problemen.

Vreemd.

Tsja, gezien de door Speedfan uitgelezen voltages neig ik toch naar stabiliteitsproblemen door de voeding, maar het knaagt gigantisch aan me dat ik straks een nieuwe voeding koop en het daar dan niet aan blijkt te liggen...

Op zich wil ik de gok wel wagen mits ik bij Perfect Systems, waar ik de voeding dan zou gaan kopen, een dealtje kan maken dat ik 'm terug kan sturen indien de problemen blijven.

-- Edit: duh, de wet koop op afstand. Ik kan 'm sowieso binnen een week terugsturen zonder opgaaf van reden.

[ Voor 58% gewijzigd door Wildfire op 20-02-2005 14:57 ]

• Joghert
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-08 19:16
--snip--
, maar het knaagt gigantisch aan me dat ik straks een nieuwe voeding koop en het daar dan niet aan blijkt te liggen...
--snip--

als je bij een gemiddelde pc winkel je probleem uitlegt, kan je hoogst waarschijnlijk daar wel een voeding kopen en binnen korte termijn (weekje ofzo) terug brengen als het nodig is.
Dit heb ik ook al meerdere keren moeten doen om rare problemen binnen systemen te ontdekken

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

probeer eens het aantal componenten wat op je voeding zit terug te brengen tot het minimum.
Zodat je pc prima werkt maar alles wat je niet nodig hebt om prime te draaien uitgeschakeld staat.
Hiermee zou je mischien kunnen uitsluiten/vaststellen dat het ook daadwerkelijk je voeding is.
Ik vind je voltagewaardes nogal schommelen waaruit ik de conclusie trek dat er teveel van je voeding gevraagd word.
Je hebt overigens een mooi strak systeem maar er zitten naar mijn mening teveel apparaten aangesloten waardoor je voeding het niet helemaal meer bol kan werken.
Dit is mijn mening althans mischien kan je er wat mee

computer voor alle werkzaamheden

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Edwin van Cleef schreef op zondag 20 februari 2005 @ 15:23:
probeer eens het aantal componenten wat op je voeding zit terug te brengen tot het minimum.
Zodat je pc prima werkt maar alles wat je niet nodig hebt om prime te draaien uitgeschakeld staat.
Hiermee zou je mischien kunnen uitsluiten/vaststellen dat het ook daadwerkelijk je voeding is.
Ik vind je voltagewaardes nogal schommelen waaruit ik de conclusie trek dat er teveel van je voeding gevraagd word.
Je hebt overigens een mooi strak systeem maar er zitten naar mijn mening teveel apparaten aangesloten waardoor je voeding het niet helemaal meer bol kan werken.
Dit is mijn mening althans mischien kan je er wat mee
Ik heb al een keer alle PCI-kaarten eruit gehad en gedraaid op alleen m'n bootschijf. Mocht ook niet echt baten... het kan natuurlijk zo zijn dat de voeding gewoon niet echt helemaal lekker is.

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-08 16:45

makje

Professioneel prutser

Tja, ik had laatst ongeveer dezelfde problemen als jij: heel onregelmatig vastlopers en nergens echt een fout te vinden. Op het laatst maar eens corecenter geinstalleerd om de voeding te bekijken: de 12v en 5v waren goed, de 3.3v was wat laag op 3.1v maar dat moest nog wel goed genoeg zijn.

Echter toen ik maar weer eens een spelletje ging spelen begon corecenter alarm te slaan, om de zoveel tijd (paar minuten) zakte de 3.3 van 3.1v naar 2.8v of zelfs 2.6v :X

Nu heb ik even tijdelijk een 400W Qtec (en die is echt bagger, maar 16A op de 12v lijn, dunne stroomdraadjes, slechts 4 molexconnectors en alle voltlijnen zijn aan de lage kant, maar wel stabiel laag :)) aangesloten en het probleem is verholpen. Nu dus mijn Tagan 480W opgestuurd voor reparatie.

Het grapige was, het maakte voor de tagan niet uit of ik alleen de OS schijf had aangeloten of ook de andere 6 en de CD drive, in alle gevallen was de 3.3 lijn laag op 3.1v en instabiel tijdens spelen...

9800x3d

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
makje schreef op zondag 20 februari 2005 @ 16:08:
Tja, ik had laatst ongeveer dezelfde problemen als jij: heel onregelmatig vastlopers en nergens echt een fout te vinden. Op het laatst maar eens corecenter geinstalleerd om de voeding te bekijken: de 12v en 5v waren goed, de 3.3v was wat laag op 3.1v maar dat moest nog wel goed genoeg zijn.

Echter toen ik maar weer eens een spelletje ging spelen begon corecenter alarm te slaan, om de zoveel tijd (paar minuten) zakte de 3.3 van 3.1v naar 2.8v of zelfs 2.6v :X

Nu heb ik even tijdelijk een 400W Qtec (en die is echt bagger, maar 16A op de 12v lijn, dunne stroomdraadjes, slechts 4 molexconnectors en alle voltlijnen zijn aan de lage kant, maar wel stabiel laag :)) aangesloten en het probleem is verholpen. Nu dus mijn Tagan 480W opgestuurd voor reparatie.

Het grapige was, het maakte voor de tagan niet uit of ik alleen de OS schijf had aangeloten of ook de andere 6 en de CD drive, in alle gevallen was de 3.3 lijn laag op 3.1v en instabiel tijdens spelen...
Aha. Zou dat hier ook het geval zijn? Ik zal CoreCenter maar weer eens installeren en laten meedraaien. Als CoreCenter nu alarm slaat vlak voor zo'n raar probleem, dan zou het dus duidelijk aan de voeding liggen.

Mocht het zo zijn, dan zal ik voor de zekerheid een neef van mij eens laten langskomen, die is elektricien bij Essent. Die kan dan voor 100% zekerheid nog even met een professionele multimeter de voeding nameten. Na bevestiging van hem zou ik dan de voeding wel terug kunnen sturen.

Ik hoop eigenlijk echt dat het dit is, want het is al m'n tweede K8N Neo2 (de eerste gaf geen voeding op de PCI-sloten waardoor de PCI-kaarten dus niet werkten) en het zou wel erg lullig zijn als die ook al niet ok is.

[ Voor 14% gewijzigd door Wildfire op 20-02-2005 18:07 ]

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Ok. Nu weet ik het helemaal niet meer. CoreCenter geeft andere voltages aan dan Speedfan...

Volgens CoreCenter -

+3.3V - 3.31V
+5V - 5.05V
+12V - 12.02V
Vcore - 1.38V

Als dit klopt dan zou het geen voltageprobleem zijn...

-- Edit:

En *poef*, ik zat een mailtje te tikken, springt mijn monitor opeens in de "frequency out of range"-stand (melding: 18K / 0 Hz - frequency out of range).

Gezien de paar BSOD's op ATI2DVAG... zou m'n videokaart niet helemaal meer lekker zijn? En dan ook die andere vage problemen veroorzaken?

Verwijderd

Dan zou ik ook je videokaart eens even nakijken. Heb zoiets alleen gezien (met die 0hz en zo) bij een zeer mishandelde videokaart.

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 20 februari 2005 @ 18:35:
Dan zou ik ook je videokaart eens even nakijken. Heb zoiets alleen gezien (met die 0hz en zo) bij een zeer mishandelde videokaart.
De mijne is zeer zeker niet mishandeld... :)

Gekocht in juli 2004, heb alleen de koeler er eens af gehad om de hardmod te proberen... (hetgeen trouwens niet ging aangezien ik een nieuwere core had die er tegen beveiligd was) En heb daarna natuurlijk netjes alles schoongemaakt en een dun laagje Arctic Silver 5 aangebracht. Temperaturen van de kaart zijn ook ok... (iets van 50C stressed ofzo)

Zojuist trouwens alweer 2 stop errors gehad, STOP 0x0000008E in win32k.sys --- deze heb ik al twee keer eerder voorbij zien komen deze week. Naast ook een STOP 0x00000050 in win32k.sys

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:09

rapture

Zelfs daar netwerken?

De memtest gaat niet over aantal passes, wel het aantal uren dat het probleemloos draait en het minimum is 1 nachtje.

Als dat goed gaat, dan voedingtest door tegelijkertijd zwaar gamen en meten, ik lees ergens dat 3,3V zakt tot 3,1V. Tagan's zijn goede voedingen, het kan even goed een meetfout van de mobo-sensors zijn. De multimeter blijft merkwaardig precieser meting, als het effectief 3,1V is, dan wordt het tijd voor een andere voeding. Je kan altijd met een andere voeding gaan testen.

De Knoppix-CD is goed om hardwarefouten uit te sluiten, dan moet je wel je Knoppix-CD op een clean systeem branden. Als je Linux kan laten crashen alsof het Windows 98 is, dan heb je een erg onstabiele computer. Als Linux perfect draait, dan kan je verder gaan met zoeken in Windows.

Check je computer voor alle zekerheid op virussen/wormen/spyware, iedereen beweert dat het clean is totdat de halfjaarlijkse computercontrole begint. Dan zie ik weer bakken aan ongedierte op computers.

Virusscannen met minstens Knoppix + f-prot, AVG, housecall en liefst nog een Norton demo erbij. Uiteraard moet het up to date zijn.

Dan spyware scannen met minstens Ad-Aware + Spybot Search & destroy combinatie, hijack-this gebruiken om de hardnekkigste dingen zoals toolbars te killen.

Als je grafische kaart ooit upgegrade is, dan zou ik een volledige driver-clean doen door een tooltje en verse driver installeren.

Als het schoongemaakt is, dan SP2 erover installeren, SP2 vervangt enorm veel systeembestanden. Zodat het bijna een herïnstallatie van Windows XP is, als je systeembestanden zwaar geïnfecteerd is dan kan de SP2 installatie onzinnig lang duren of falen. Als het faalt, gewoon retryen totdat het lukt.

[ Voor 14% gewijzigd door rapture op 20-02-2005 19:36 ]

• NNF

NNF

Edit-- never mind :P

[ Voor 97% gewijzigd door NNF op 20-02-2005 19:30 ]

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
rapture schreef op zondag 20 februari 2005 @ 19:17:
De memtest gaat niet over aantal passes, wel het aantal uren dat het probleemloos draait en het minimum is 1 nachtje.
Heeft hier ook een nachtje gedraaid, no problemo.
Check je computer voor alle zekerheid op virussen/wormen/spyware, iedereen beweert dat het clean is totdat de halfjaarlijkse computercontrole begint. Dan zie ik weer bakken aan ongedierte op computers.

Virusscannen met minstens Knoppix + f-prot, AVG, housecall en liefst nog een Norton demo erbij. Uiteraard moet het up to date zijn.

Dan spyware scannen met minstens Ad-Aware + Spybot Search & destroy combinatie, hijack-this gebruiken om de hardnekkigste dingen zoals toolbars te killen.

Als je grafische kaart ooit upgegrade is, dan zou ik een volledige driver-clean doen door een tooltje en verse driver installeren.

Als het schoongemaakt is, dan SP2 erover installeren, SP2 vervangt enorm veel systeembestanden. Zodat het bijna een herïnstallatie van Windows XP is, als je systeembestanden zwaar geïnfecteerd is dan kan de SP2 installatie onzinnig lang duren of falen. Als het faalt, gewoon retryen totdat het lukt.
Je noemt hier allemaal dingen die ik als tweaker allang weet, maar toch bedankt voor het meedenken.

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Wildfire schreef op zondag 20 februari 2005 @ 19:39:
Heeft hier ook een nachtje gedraaid, no problemo.

Je noemt hier allemaal dingen die ik als tweaker allang weet, maar toch bedankt voor het meedenken.
Allang weten != toepassen/gebruiken

Er zijn zoveel mensen die opscheppen over "hoe clean hun computer is", totdat de grote-computer-kuis begint...

[ Voor 16% gewijzigd door rapture op 20-02-2005 20:36 ]

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
rapture schreef op zondag 20 februari 2005 @ 19:50:
[...]

Allang weten != toepassen/gebruiken
Ik weet het, en pas het toe -- ik zou me schamen als tweaker als geen goede antivirus-, spyware-, adware- en andere anti-rotzooi maatregelen zou treffen en ook goed zou bijhouden... :)
Er zijn zoveel mensen die opscheppen over "hoe clean hun computer is", totdat de grote-computer-kuis begint...
Je zult bij mij, op een paar cookies na, niets vinden, dat garandeer ik je... ik ben echt geen n00b die z'n PC niet op orde kan houden. Ik draai regelmatig Ad-Aware, Spybot Search & Destroy, Spyware Blaster en Hijack This (alhoewel ik die laatste bijna nooit meer nodig heb, lang leve Firefox). Verder draait ZoneAlarm, bijlages in Outlook Express worden standaard geblokkeerd, scriptfiles zijn non-executable hier... lekker dichtgetimmerd.

BTW, Ik ben nu de games-editie van Knoppix 3.7.0.2. aan het downloaden, morgen eens een dagje draaien. Kijken of ik daar ook nog reboots/crashes krijg. Dan weten we iig zeker dat het niet "gewoon" Windows-onhebbelijkheidjes zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Wildfire op 21-02-2005 01:04 ]

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Grrrr.... ik was net wat aan het lezen op GoT, ik scrollde naar beneden, *poef*, BSOD - STOP 0x00000050 (PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA) in win32k.sys

Ik word er moe van...

-- Edit: volgens Microsoft:
Stop 0x50 usually occurs after the installation of faulty hardware or in the event of failure of installed hardware (usually related to defective RAM, be it main memory, L2 RAM cache, or video RAM). If hardware has been added to the system recently, remove it to see if the error recurs. If existing hardware has failed, remove or replace the faulty component. You should run hardware diagnostics supplied by the system manufacturer.
Jammer dat Maxtor's HD diagnose tooltje niet werkt via nForce3 IDE-aansluitingen. Ik zou dan elke schijf een keer aan m'n Promise Ultra133TX2 moeten hangen. Toch maar 's proberen dan.

[ Voor 67% gewijzigd door Wildfire op 21-02-2005 10:27 ]

Verwijderd

Waar haal jij uit dat het je schijf is? Ik haal d'r uit dat het het Videogeheugen, het RAM, of de processor is. RAM en processorcache test je met MemTest86, en videogeheugen met een zéér zware 3D-test die geen/amper CPU-Load genereert, zoals 3D-Mark05. Wel blijfen kijken ;). Aan de artifacts zie je dat je defect VGA-mem hebt.

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 21 februari 2005 @ 10:41:
Waar haal jij uit dat het je schijf is? Ik haal d'r uit dat het het Videogeheugen, het RAM, of de processor is. RAM en processorcache test je met MemTest86, en videogeheugen met een zéér zware 3D-test die geen/amper CPU-Load genereert, zoals 3D-Mark05. Wel blijfen kijken ;). Aan de artifacts zie je dat je defect VGA-mem hebt.
Hmmm, ik had toch echt ergens gelezen dat het ook een HD kon zijn. Wellicht bij een van de andere BSOD-meldingen die ik heb gehad (STOP 0x0000008E, STOP 0x000000FC en STOP 0x00000EA).

Gamen gaat trouwens wel lekker, heb gisteren drie uur lang Generals Zero Hour zitten doen, zonder problemen. Alhoewel 'ie de afgelopen paar dagen wel een paar keer met een "serious error" eruit is geknald.

Maar het probleem ligt misschien toch bij het mobo. Ik merkte zojuist op in Deze Computer dat m'n floppydrive er niet bijstond. Staat wel enabled in de BIOS, ik heb alles een keer opnieuw aangesloten, andere floppykabel geprobeerd, andere stroomaansluiting, maar geen leven in te krijgen. Wellicht is het mobo gewoon gaar.

-- Edit: zojuist succesvol 3DMark 2005 doorlopen, zonder enige artifacts.

[ Voor 5% gewijzigd door Wildfire op 21-02-2005 11:24 ]

Verwijderd

Dat kan natuurlijk altijd, controleer overigens wél dat de floppydriver goed ingesteld staat.

Je hebt Floppydrive Seek, Floppydrive, en FDC (floppy drive controller) in de Bios. De eerste mag uitstaan (graag zelfs!), de 2e moet staan op 1,44MB, 3,5", en de 3e moet staan op enabled.

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 21 februari 2005 @ 11:23:
Dat kan natuurlijk altijd, controleer overigens wél dat de floppydriver goed ingesteld staat.

Je hebt Floppydrive Seek, Floppydrive, en FDC (floppy drive controller) in de Bios. De eerste mag uitstaan (graag zelfs!), de 2e moet staan op 1,44MB, 3,5", en de 3e moet staan op enabled.
Wellicht handig om te vermelden dat de floppydrive het wèl gedaan heeft. En ik heb in de tussentijd niets aan de settings veranderd.

FDC Is enabled en floppydrive seek staat uit. En die tweede optie heeft het BIOS niet.

Damn it! Ik word echt *gek* van deze problemen.

Ik ga, denk ik, maar 's een tijdje proberen met 1 geheugenstick te draaien. Ook al leverde Memtest86+ na 30 passes geen error op.

-- Edit: ik ben nu, met die ene DIMM, een DVD naar XVid aan het encoden. Voorheen altijd goed voor een reset. Eens kijken hoe het nu gaat.

Mocht alles nu goed gaan, dan is het òfwel een probleem met de DIMM die ik er nu uit heb gehaald, òfwel een dual-channel probleem.

[ Voor 31% gewijzigd door Wildfire op 21-02-2005 12:02 ]

Verwijderd

Ik heb ook met een msi k8 neo2 ook problemen gehad met dual channel geheugen, ik had 2 keer kingston 512 er in, en eentje daar van was defect maar als je dit ging testen met memtest dan gaf dit geen errors. Dus memtest vind ook niet altijd de error terwijl die er wel zijn.

dus dit is zeker de moeite waard om te proberen want als hij nu wel met een geheugen module stabiel draaid dan weetje bijna wel zeker dat het een geheugen probleem is

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 21 februari 2005 @ 13:39:
Ik heb ook met een msi k8 neo2 ook problemen gehad met dual channel geheugen, ik had 2 keer kingston 512 er in, en eentje daar van was defect maar als je dit ging testen met memtest dan gaf dit geen errors. Dus memtest vind ook niet altijd de error terwijl die er wel zijn.

dus dit is zeker de moeite waard om te proberen want als hij nu wel met een geheugen module stabiel draaid dan weetje bijna wel zeker dat het een geheugen probleem is
Ik hoop het, dan weet ik tenminste waar het probleem zit. De onzekerheid is het ergste namelijk, het kan vanalles zijn... in eerste instantie denk ik natuurlijk aan mobo, CPU of voeding aangezien dat de enige nieuwe componenten waren. Maar met de geïntegreerde geheugencontroller in de Athlon 64 kan het best zijn dat m'n geheugen nu wat anders wordt aangesproken tov m'n nForce2 systeempje, waardoor een geheugenfout wel aan het licht komt.

Afijn, de XVid encode zit nu op 38% van de tweede pass. Ik ben benieuwd of 'ie de encode deze keer succesvol weet af te ronden.

Verwijderd

my two cents: is je PSU geaard?

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op maandag 21 februari 2005 @ 13:39:

Na de memtest doe ik meestal een serie cpuburn-testen, er zitten cpu en ram/mobo/cpu testen in. Ram/mobo/cpu-testen zorgt dat je cpu zo heet mogelijk wordt zodat het meer stroom trekt en dan nog zien of het stabiel is. Ook deze testen gaan meer over hoeveel uren het kan uithouden ipv hoeveel passes (hier zijn geen passes).

Meestal krijg je een bluescreen of de computer slaat vast (alleen reset-knop werkt nog). Soms zie je het test-venster verdwijnen, dit gebeurt als een kleine rekenfout gebeurd, 99% stabiel != 99,9999999999% stabiel. Als het elke test die van toepassing is 24uren lang zonder problemen doet, dan kan die 365 dagen uptime halen onder Windows 2000.

[ Voor 18% gewijzigd door rapture op 21-02-2005 14:19 ]

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Nee. Kan ook niet, ik heb geen randaarde op mijn kamer. Maar al mijn vorige computers, van een XT tot een Athlon XP 2500+ aan toe, hebben altijd probleemloos gewerkt.

Verwijderd

Wildfire schreef op maandag 21 februari 2005 @ 14:23:
[...]

Nee. Kan ook niet, ik heb geen randaarde op mijn kamer. Maar al mijn vorige computers, van een XT tot een Athlon XP 2500+ aan toe, hebben altijd probleemloos gewerkt.
Ik had op mijn studentenkamer "vroeger" ook geen randaarde. Nooit geen enkel probleem mee gehad, totdat ik een upgrade uitvoerde... Hele vreemde random crashes en een pc-case met dik 100V spanningsverschil (t.o.v. verwarmingsbuis >:) ) Niet geaarde voedingen kunnen rare spanningsproblemen en als gevolg daarvan crashes veroorzaken...

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Nou, voor het eerst is het gelukt met dit systeem naar XVid te rippen. Woehoe!

Ik laat het systeem vandaag draaien met die ene DIMM en vannacht zal ik proberen een DVD9 naar DVD5 te encoden. Dat ging eerst ook niet... als dat vannacht nou wèl lukt, dan is het probleem toch het geheugen geweest.

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Gisteravond toch maar de tweede DIMM weer teruggestopt en geheugen op 2.5-3-3-6 gezet op 2.7V.

Prime95's small FFT en large in-place FFT torturtetest hebben samen ruim 18 uur gedraaid zonder problemen. Prime95's blend-test draaien: resultaat een bevroren Windows... :(

-- Edit: en met één DIMMetje nu ook al problemen. GRRR!!!

Ik heb nu een ABIT AV8-3rdEye mobo besteld, arriveert morgen als het goed. Eens testen met dat bord. Werkt dat wèl goed, dan lag het aan de K8N Neo2. Werkt de ABIT ook al niet goed, dan blijft eigenlijk alleen de CPU over... het RAM heeft 30 passes in Memtest86+ doorstaan dus lijkt me sterk dat er alsnog iets mis mee is.

Voeding lijkt me ondertussen toch wel een beetje sterk. Ik krijg teveel verschillende BSODs vind ik, om de schuld aan de PSU te geven...

[ Voor 51% gewijzigd door Wildfire op 23-02-2005 13:20 ]

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Kom ik thuis, wil ik de PC aanzetten... knipper knipper, niet meer dan een cursor. Resetten... hmmm, het BIOS heeft zich blijkbaar gereset. Probeer ik in BIOS te komen... hmmm, freeze. Resetten dan maar weer... nu wel in BIOS, settings aangepast, opnieuw opstarten. CHKDSK Tijdens booten... freeze.

Argh!!!!

Volgens mij duidt het nu toch meer op het mobo...

• kahm-jai
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-02-2022

kahm-jai

Kyon-Kyon Neko!

Een freeze van prime95 heb ik alleen meegemaakt als ik mijn FSB lomp verhoog. tis wel geen amd64. Afijn je mag je eigen conclusie trekken. Alleen ter informatie.

Asus A8N-SLI, Athlon 64 3000+ @ 2,4 GHz, Corsair TwinX 2x512 3200XL 2xWD120GB, Apogee 6800 PCI-E@430/860, Enermax Noisetaker 495, Thermalright XP120, Nec3500, liteonDVD

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Zo, ff een kick.

Ondertussen heb ik dus een week de ABIT AV8-3rdEye mobo. De willekeurige BSOD's zijn nu dan wel foetsie, maar ik heb veel infinite loops gehad op ATI2DVAG, de videokaart dus.

Argh!!!!

Schijnt een bekend probleem te zijn met dit bord. Verhogen van AGP voltage schijnt voor veel mensen te helpen, bij mij ook in eerste instantie. Aangezien het probleem drivergerelateerd zou zijn (iets met de CPU-to-AGP driver), ben ik zelfs naar Windows XP x64 Edition overgestapt. Die heeft nu dagenlang zonder problemen gedraaid, alleen vannacht is het weer fout gegaan. Godzijdank heeft Windows XP x64 Edition betere foutafhandeling, het scherm ging op 8-bits kleuren ofzo met een foutmelding en de rest draaide gewoon door waardoor m'n XVid-encodes toch zijn afgerond.

Maar toch, erg lullig.

Ik word nu toch niet verplicht op een GeForce over te stappen?! :?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik heb niet echt een oplossing voor dit specifieke geval, maar je mag volgens de wet binnen 2 weken het bestelde spul terugzenden naar de leverancier onder het mom "ik ben er niet tevreden mee, ik wens een ander merk/type mobo". Give it a try ;)

Overigens raad ik je aan om een nieuw topic te starten voor dit op zichzelf staand probleem, dat an sich niks meer met je oorspronkelijke probleem te maken heeft.

[ Voor 27% gewijzigd door BalusC op 04-03-2005 08:14 ]

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
BalusC schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 08:13:
Ik heb niet echt een oplossing voor dit specifieke geval, maar je mag volgens de wet binnen 2 weken het bestelde spul terugzenden naar de leverancier onder het mom "ik ben er niet tevreden mee, ik wens een ander merk/type mobo". Give it a try ;)

Overigens raad ik je aan om een nieuw topic te starten voor dit op zichzelf staand probleem, dat an sich niks meer met je oorspronkelijke probleem te maken heeft.
Over die laatste opmerking: goed idee, zal ik later vandaag wellicht nog doen.

Over je eerste opmerking: nee, niet binnen twee weken. Binnen zeven dagen.

Verder geldt trouwens dat ik niet veel keus heb: de VIA K8T880Pro en nForce3 250 Ultra zijn de enige chipsets met AGP mobo's. En ik heb, eerlijk gezegd, verrekkes weinig zin om nòg eens een moederbord uit m'n kast te halen en door een nieuwe te vervangen, gevolgd door wederòm een nieuwe Windows install... ach ja, die zeven dagen termijn loopt vandaag af. Mocht ik dat willen doen, dan moet ik het ze vandaag laten weten.

Pagina: 1