Toon posts:

ZM-NB47J geinstalleerd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Is er een (goede) manier om de oude NB koeler te verwijderen van een ASUS A8N board? Ik kreeg die veerpootjes met een tangetje niet van het MB af, dus heb ik voorzichtig te pootjes met een stanleymes maar weggesneden. Lijkt me niet de meest gangbare manier ? B)

Verder na demontage een ZM-NB47J geinstalleerd. Kun je een NB apart meten qua temperatuur? Mijn huidige moederboard temp ligt nu op 33 graden celcius. (3000+ AMD64).

Enjoy the silence..... :O

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 13:05

job

de temperatuur van een moederbord is vaak geregistreerd door de sensor van de NB.

[ Voor 31% gewijzigd door job op 16-02-2005 19:19 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Moederbord temperatuur van 33 Graden is niet veel toch :?

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Zelf heb ik ook de pootjes weggeknipt. Moet alleen ook eens uitzoeken of ze op een andere manier te verwijderen zijn, want ik zou er wat andere pasta op willen smeren.

De temperatuur van je MB is trouwens niet die van je NB. Ik weet niet waar ie juist gemeten wordt, maar een meting met thermokoppel gaf aan dat de heatsink van de NB al bijna 10 graden hoger was dan de zogezegde MB temperatuur.

• Big4SMK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-02 11:37
Het verwijderen ging bij mij vrij makkelijk, ik heb gewoon een tangetje gepakt en op die weerhaakjes gezet en het pennetje erdoorheen gedrukt. Ik heb er zelf arctic silver 5 onder gesmeerd. En als laatste ben ik bang dat er bij de A8N geen temp sensor in de NB zit :(

Verwijderd

Big4SMK schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 22:53:
Het verwijderen ging bij mij vrij makkelijk, ik heb gewoon een tangetje gepakt en op die weerhaakjes gezet en het pennetje erdoorheen gedrukt. Ik heb er zelf arctic silver 5 onder gesmeerd. En als laatste ben ik bang dat er bij de A8N geen temp sensor in de NB zit :(
Er zit idd geen sensor op de NB. Je zou wel zelf een sensor op de Zalman heatsink kunnen bevestigen, maar dat is natuulijk altijd een iets lagere temperatuur dan de core zelf.

Verwijderd

Topicstarter
Nouja.. met een temp. van circa 34 graden op het MB en 40 graden voor de proc. ben ik dik tevreden (low stress btw)

Heb nog weinig ervaring met dit soort dingen. Kreeg bij die Zalman een tubetje koelpasta. De tube was voor de helft gevuld. Heb maar de helft van een half tubetje gebruik en dit over het midden van de NorthBridge (het zilveren hart) gesmeerd. Dat is toch goed? Het hoeft toch niet over het zwarte zijrand?

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-02 12:34

makje

Professioneel prutser

Opmerkende dat het doel van het gebruiken van koelpasta is om de warmteoverdracht tussen een te koelen object en een erop gemonteerd koelblok te bevorderen door eventueel aanwezige oneffenheden tussen die 2 op te vullen, lijkt het redelijk om te veronderstellen dat er enkel koelpasta benodigd is daar waar het object -in casu de northbridge- contact maakt met het koelblok.

Hieruit verder redenerend lijkt het aannemelijk dat daar waar beiden geen contact maken het nut van koelpasta voor hierboven aangenomen doel weggevallen is.

Interessant zou echter kunnen zijn om de effecten van koelpasta op het besmeurde gebied waar object en koelblok geen contact maken eens nader te bestuderen om zo de voor- danwel nadelen van koelpasta voor kostbare elektronische apparatuur nader te leren kennen.

U ziet, met een beetje gezond boerenverstand kun je veel dingen gemakkelijk beredeneren :Y)

9800x3d

Verwijderd

Topicstarter
Edoch, ik zou mij kunnen voorstellen dat in het geval van dik aansmeren van de bovengenoemde pasta op delen die niet in de eerst instantie contact maken met het koelelement, na het besmeren een dusdanige laag aanbrengen dat er een nieuwe contactlaag is bewerkstelligd. Hierdoor zou men kunnen stellen dat hoe dikke de pastalaag, hoe groter de kans op een groter koeloppervlakte. 8)7
Pagina: 1