Beginnersvraagje Media-pc

Pagina: 1
Acties:

• ijsblok
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-12-2025
Hallo,

Ik heb even het volgende:

Na een upgrade van me PC heb ik een zooi onderdelen over waarmee ik weer een andere desktop-pc in elkaar heb kunnen schroeven. Nu wilde ik van deze pc een Mediacentre maken, eigenlijk alleen maar voor het opnemen en afspelen van TV-programma's op HD en afspelen van dvd's. Echter alleen onder de volgende voorwaarden:

1) Heel weinig geld uitgeven (anders kan ik net zo goed een HD recorder kopen)
2) Alles moet te bedienen zijn met AB en de televisie.

Punt 1 lijkt eenvoudig te bereiken; een tvkaart is er al vanaf een paar tientjes, en mediacente-software is al gratis verkrijgbaar (Bijvoorbeeld Mediaportal en My NTPC Alpha) Heeft iemand ervaringen hiermee?
Punt 2 lijkt me wat lastiger. Een computer aansluiten op een TV heb ik wel eens geprobeerd, maar het resultaat vond ik belabbert. Ik gebruik een TNT 2 m64-kaartje met tv-out, maar de windows-schermen op de tv zijn nauwelijks leesbaar.

Kan iemand mij vertellen of en hoe een mediacentre pc goed leesbaar op de tv te bedienen valt? Ik heb veel over tv-in-pc gelezen, maar er wordt, zo lijkt het, altijd van uit gegaan dat je alles op je monitor wilt bedienen/afspelen.

Oh ja: hier de specs van de pc die gebruikt gaat worden:

- Intel Pentium III 1200 Mhz
- 512 MB geheugen
- 30 GB 7200 RPM HD
- TNT 2 n64 Video met TV-out
- DVD speler

Verwijderd

Videokaart upgraden naar een met 128mb (fx5200 of zo) en met de mce kit aan de gang gaan.
Zie de pricewatch voor prijzen.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:02

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 17:28:
Videokaart upgraden naar een met 128mb (fx5200 of zo) en met de mce kit aan de gang gaan.
Zie de pricewatch voor prijzen.
Ik zou zelfs een ATI Radeon kaart kopen, de TV-out van die dingen zouden wat beter zijn in kwaliteit.
Maar dan een goedkope. Een 9200SE moet al genoeg zijn lijkt me.
De bediening is iets lastiger. Je kunt kant en klare afstandsbedieningen voor de PC kopen (Logitech heeft van die dingen maar die zijn geloof ik wat duur) of een ontvanger maken (kost je 5 euro en wat tijd) en een universele goedkope afstandsbediening gebruiken.

Saved by the buoyancy of citrus

• ijsblok
Bedankt voor de snelle reacties!

Ter info: ik heb nog geen tv-kaart en afstandbediening. Zijn er misschien TV-kaarten die een TV goed kunnen aansturen (dus naast/ipv grafische kaart)? Als ik hier en daar wat rondlees, krijg ik de indruk van wel, maar ik weet het niet zeker.....

[ Voor 5% gewijzigd door ijsblok op 16-02-2005 17:43 ]

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-02 17:51
Er bestaan kaarten, de Radeon All-In-Wonder, die tegelijk videokaart en TVkaart zijn. Die is hiervoor uitstekend te gebruiken.
Windows op je tv blijft door de zeer beperkte resolutie altijd een probleem. Je kan wel lettertypes groter maken enzo, maar echt mooi wordt het niet.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:07
Prop er een hauppauge pvr350. Die heeft een eigen RGB-scart aansluiting van zeer goede kwaliteit. Waarop ook een interface op te toveren valt met GBPVR.

• ijsblok
Bedankt voor de hulp weer zover.
leonbong schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 20:33:
Prop er een hauppauge pvr350. Die heeft een eigen RGB-scart aansluiting van zeer goede kwaliteit. Waarop ook een interface op te toveren valt met GBPVR.
Loenbong, denk je dat of spreek je uit ervaring? Op de websites van beide producten komt het niet naar voren...

Overigens vind ik de hauppauge pvr350 wel wat prijzig. Heeft iemand nog andere suggesties?

Verwijderd

die tv-out vind ik altijd *** :? ik heb een resolutie van 800x600 nodig om (met moeite) iets te kunnen lezen :/

owjah :P
en ik heb een ATi kaart... 9800 se AIW om pcies te zijn :9

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2005 21:12 ]

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
ik zit zelf met het zelfde probleem.
mijn moederbord heeft geen AGP-slot en ik heb dus ook geen mogelijkheid om een goede grafische kaart te kopen. zijn er pci kaarten die beeld op een tv kunnen weergeven?

het moederbord: Asus P4BGL-VM (zonder AGP slot dus..)
jaa klopt... er zit inmiddels WEL een slot op maar die werkt niet! |:(

Verwijderd

je hebt ook PCI ATi 9600 kaartjes met tv- out ;) maar wat ik net ook al zei: die tv out vind ik *** :/ of ligt t aan mij dat alles zo onscherp is? :?

Verwijderd

Ligt niet aan jou, het is gewoon kut. Sommige kaarten met s-video aansluiting geven wel redelijk beeld. Je kunt ook een RGBHV->RGB converter kopen. Deze geeft dus rgb over de scart uit wat in principe beter beeld geeft als de s-video aansluiting. Hoger gaan dan 800x600 heeft geen zin omdat een tv (inclusief overscan) maar een resolutie heeft van 720x576i (PAL)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2005 22:00 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:01

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Of een matrox kaartje kopen, daar zijn verloopkabeltjes naar RGB voor te koop...

• leonbong
Ik heb zelf een pvr350 en pvr500 dus ik weet dat.

Gezien de specs van je pc zou ik zeker een dergelijke kaart overwegen scheelt namelijk zeer veel load op je pc tijdens het cappen. Dat maakt die pvr350 ook zo goed aangezien deze mpeg2 via de scart kan afspelen met zijn hardware decoder waardoor dit ook geen cpu-load oplevert.
Je pc moet namelijk best wel krachtig zijn voor bijvoorbeeld time-slip als je geen mpeg2 kaart neemt.

Ik draai zelf ook met GBPVR via me pvr350 scart werkt zeer goed. Alle functies van MCE zitten erin en meer en werkt op oude pc's.

[ Voor 7% gewijzigd door leonbong op 17-02-2005 20:40 ]

Verwijderd

Of een matrox kaartje kopen, daar zijn verloopkabeltjes naar RGB voor te koop...
Of een Geforce of Radeon, daar zijn HDTV / YPrPb en RGBS component kabels voor - welke je ook eenvoudig zelf kan maken (de Radeon is dan wat veelzijdiger door zijn composite sync support).

De grote tv-out FAQ: # Component links
leonbong schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 20:38:
[...]
Ik draai zelf ook met GBPVR via me pvr350 scart werkt zeer goed.
Dan ben ik wel benieuwd naar de RGBS pinout van de PVR350 (want op het Hauppage forum wordt zelfs de bovenstaande VGA>RGBS Scart converter aangeraden terwijl de discussie over de PVR350 ging en zie ik in de changlelogs van GB-PVR alleen melding staan van RGBS-Scart van de Xcards) :)

Bedoel je de 10 of 13 [J9] of 26 [J5] niet gebruikte soldeereilandjes van de VIP header bij sommige modellen PVR350 kaarten? Zo ja, dan bevat deze niet in alle gevallen RGBS, in ieder geval wel composite/Svideo, geluid in/output voor naar je frontpanel - maar er zijn dus ook genoeg modellen die RGBS moeten missen (en mist RGBS zelfs in de bijgeleverde kabel).
http://www.hauppauge.tv/hcwforum/index.php?showtopic=1866
This system requires RGB-SCART input, which the PVR350 is incapable of providing. I looked at teaming a Sigma Designs XCard with a PVR250/350, as the XCard does have an RGB-SCART option.
Bron: http://www.byopvr.com/Jou...owse-mode-view-id-19.html

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2005 21:16 ]

• leonbong
hmm Nu moet eerlijk zeggen dat ik de scart al zeer lang niet heb gebruikt omdat ik inmmiddels gebruik maak van een mediamvp dus ik kan me vergissen over het RGB verhaal. Maar ik durf wel te beweren dat het een zeer goede TV-out is en menig videokaart verslaat op het gebied van tv-out.

Verwijderd

Die kwaliteit geloof ik ook wel, ze zijn ook wat meer ingericht op mediamateriaal en op diverse plekken wordt deze kwaliteit vergeleken met de Matrox Tvout's.
Maar als RGBS een must is dan is een Sigma Designs XCard een goede optie (ik heb nog nimmer een Sigma kaart meegemaakt met een slechte TVout, vanaf de eerste MPG/Capture kaarten al vele getest, op de bewuste Xcard na).

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2005 07:08 ]

• leonbong
Het is een sigmadesign Xcard of een Hauppauge PVR350.

De xcard heeft als nadeel dat de interface chip (Voor menu's enzo) maar 256 kleuren kan weergeven en een xcard is weer een extra pci-slot dat je kwijt bent. Met dew hauppauge een slot voor opname en weergave.

• ijsblok
Poeh, ik als leek had gehoopt dat ik op een eenvoudige vraag ("op welke manier kan ik eenvoudige computerbeelden op een TV displayen") een ietwat eenvoudig antwoord krijg... Al die termen en techniek! Ik google me helemaal gek. Kennelijk is die materie veel ingewikkelder dan ik dacht.

Kan iemand mij een boodschappenlijstje geven wat ik allemaal moet hebben om het beoogde doel te bereiken?

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-02 01:50

Gutteguttegut

CEO of TFD

Wat ik uit ervaring heb gemerkt is dat je gewoon moet gaan proberen, ik heb een PIII 1GHZ gehad met een Hauppage 150MCE en een marmitek AB, en dat werkte best fijn.
Er zijn zoveel combinaties mogelijk.

Wat is je budget (en wat heb je al liggen)?

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Verwijderd

Hoe stel je MCE 2005 in dat hij de tv-out van de pvr-350 neemt i.p.v. die van de videokaart?

Bedankt!

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-12-2025
Verwijderd schreef op donderdag 29 december 2005 @ 10:12:
Hoe stel je MCE 2005 in dat hij de tv-out van de pvr-350 neemt i.p.v. die van de videokaart?

Bedankt!
offtopic:
onzin verhaal

[ Voor 16% gewijzigd door andreict op 29-12-2005 10:15 ]

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:10
Verwijderd schreef op donderdag 29 december 2005 @ 10:12:
Dit gaat niet werken.
MCE heeft hier geen ondersteuning voor....

• Koenzie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-02 00:29

Koenzie

Never leave, just go

Installeer nou eens een keer geen MCE...... (of windows)

Koop een HP PVR-150-MCE (59,- bij de computerland)
Stop die in je gare pc (vanaf ongeveer 900mhz, 256mb)
Download de Knoppmyth iso.
Installeer deze.
Zet de zenders goed (eventuele vragen hier stellen...)
En geniet van je goedkope en goede mediacenter

Knoppmyth is ideaal voor beginners, gebasseert op Debian en Mythtv, dus stabiel en handig.
Heel veel opties (compatible met omgebouwde xbox)
Zelfs op een 900 kun je timeshiften en recorden.
Grootste voordeel, het is geen MCE (Windows), en het is legaal en gratis.

Ben je gevordert dan kun je natuurlijk ook gewoon Debian (vul eventueel een andere distro in) installeren en daaroverheen Mythtv. Dit duurt alleen wat langer en als je toch een leeg systeem hebt is het resultaat hetzelfde

[ Voor 19% gewijzigd door Koenzie op 29-12-2005 11:36 ]

Life is like a box of chocolates you never know what ya gonna get

• Opdreef
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:04
Koenzie schreef op donderdag 29 december 2005 @ 11:31:
Installeer nou eens een keer geen MCE...... (of windows)

Koop een HP PVR-150-MCE (59,- bij de computerland)
Stop die in je gare pc (vanaf ongeveer 900mhz, 256mb)
Download de Knoppmyth iso.
Installeer deze.
Zet de zenders goed (eventuele vragen hier stellen...)
En geniet van je goedkope en goede mediacenter

Knoppmyth is ideaal voor beginners, gebasseert op Debian en Mythtv, dus stabiel en handig.
Heel veel opties (compatible met omgebouwde xbox)
Zelfs op een 900 kun je timeshiften en recorden.
Grootste voordeel, het is geen MCE (Windows), en het is legaal en gratis.

Ben je gevordert dan kun je natuurlijk ook gewoon Debian (vul eventueel een andere distro in) installeren en daaroverheen Mythtv. Dit duurt alleen wat langer en als je toch een leeg systeem hebt is het resultaat hetzelfde
zou het ook mogelijk zijn om van een p3 - 500mhz een pc te maken die op linux draait en alleen maar afspeelt en download? tv kaart ben ik niet van plan te kopen.. wil em alleen als dvd download en kijk bak gebruiken:)

• leonbong
Ik heb tijden lang een P3-450 op een ASUS P2B-F met 348MB gebruikt als een media-pc.

P3-450Mhz
Asus P2B-F
348 MB Ram
1 Hauppauge PVR-350 (TV via de TV-out)
1 Hauppauge PVR-500
1 Ati-Rage XL BlaBLa
1 3Com 905C-TX
1 Promise TX100 (Voor de ondersteuning van schijven >120GB en ATA100)
1 Creative live1024
1 Maxtor 120GB
1 Maxtor 250GB
1 WB 160GB
Hauppauge MediaMVP via het netwerk aangesloten.

Ik had dus twee interfaces via de pvr350 en één via de MediaMVP die konden gelijktijdig gebruikt worden dit alles draaide onder Win2000 en GBPVR en werkte prima time-schift ging gewoon.
Het enigste wat zwaar in deze PC belast werd is de PCI-bus.

• Koenzie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-02 00:29

Koenzie

Never leave, just go

doesburg schreef op donderdag 29 december 2005 @ 12:03:
[...]

zou het ook mogelijk zijn om van een p3 - 500mhz een pc te maken die op linux draait en alleen maar afspeelt en download? tv kaart ben ik niet van plan te kopen.. wil em alleen als dvd download en kijk bak gebruiken:)
Makelijk, zeker als je zo'n livecd gebruikt kun je dat snel opzetten, kijken van files is geen probleem

Life is like a box of chocolates you never know what ya gonna get

• Opdreef
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:04
Koenzie schreef op donderdag 29 december 2005 @ 12:34:
[...]

Makelijk, zeker als je zo'n livecd gebruikt kun je dat snel opzetten, kijken van files is geen probleem
Ik zoek er nog een leuke os voor.... ubuntu lijkt me wel wat... of is tv-out onder ubuntu een drama?
Pagina: 1