Toon posts:

[ALG] Op zoek naar databasemodel CMS

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op dit moment bezig met het ontwikkelen van een content management systeem (als stageopdracht) en ik ben op zoek naar een databasemodel, het liefst in ERD vorm, welke ik als leidraad kan gebruiken voor m'n eigen ontwerp. Ik wil eerst de database helemaal perfect hebben voordat ik ook maar één regel code ga schrijven.

Nu weet ik dat een dergelijk databaseontwerp afhankelijk is van de grootte en het aantal functies van het CMS maar ik vroeg me af of er iemand is die zijn databaseontwerp wil delen of weet waar ik informatie kan vinden over het ontwerpen van databases specifiek bedoelt voor content management systemen.

Het gaat om een klein tot middelgroot CMS bedoelt voor het MKB. Menustructuur hoeft niet dieper te gaan dan drie niveau's bijvoorbeeld. Wel is het de bedoeling dat er verschillende typen content op komen, zoals foto pagina's, nieuws pagina's etc en moet er sprake zijn van een modulaire opbouw. Nogmaals: ik ben niet op zoek naar een ontwerp dat ik 1 op 1 over kan nemen, ik wil alleen een voorbeeldmodel dat ik als referentie kan gebruiken voor mijn eigen ontwerp. Alvast bedankt! :)

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:32
Wie zegt dat het database model dat je als leidraad wilt gebruiken wel perfect is?
Wie zegt dat het database model dat je als leidraad wilt gebruiken geschikt is voor de eisen die jij (of je opdrachtgever) hebt ?

Kortom: beter zelf een goede analyse en db-model maken.

https://fgheysels.github.io/

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-04 20:36

Not Pingu

Dumbass ex machina

Huh? Bedenk zelf wat je voor data wilt opslaan en maak daar een datamodel van. Een databasemodel hangt samen met de functionaliteit van een CMS dus als je dat van iemand anders krijgt dan is dat hoe dan ook aangepast aan de werking van zijn/haar CMS.

Overigens zou je kunnen kijken naar de Portal Starter Kit op www.asp.net, dat is in feite een vrij compleet, modulair CMS.

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

• dajappie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:29
Google eens op wat freeware CMS'en zijn er zat van. Kwestie van downloaden en de structuur eens bekijken!

• krisis1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-02 20:46

krisis1

Onder-watte?!

Een "perfect" ERD schema voor een CMS bestaat niet, simpelweg omdat er geen eenduidig CMS is dat voor elke denkbare CMS toepassing bruikbaar is.
Zeker als je zelf je gedachtengang in het stuk software wil steken moet je beslist een eigen ERD-schema maken. Uiteraard kan je ideetjes overnemen uit gelijkaardige programma's, maar zo'n dingen helemaal zelf vormgeven schept meer voldoening :)

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:37
Ik vind zijn idee zo gek nog niet hoor. Door te kijken naar hoe andere het gedaan hebben kan je wel bepaalde methoden zien die mogelijk zijn. Er kan dan ook eventueel gediscussierd worden over de voor en nadelen van een bepaalde aanpak. Ik zie jullie probleem met zijn vraag niet echt.

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-05 20:13
Verwijderd schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 17:03:
Ik wil eerst de database helemaal perfect hebben voordat ik ook maar één regel code ga schrijven.
Beetje flauw natuurlijk maar ik ben bang dat er dan nooit een regel code geschreven gaat worden. :)

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-05 09:43

Jaspertje

Max & Milo.. lief

We kunnen allemaal suggesties gaan afvuren op de TS, maar zoals hierboven al meermalen gezegd, er is geen perfect DB model....

Wat heb je zelf al bedacht? Want hoezeer we ook willen helpen, dit lijkt een verkapt script request, En da mag nie....

Kom zelf eens met een opzet. schrijf daarbij ook de eisen die je werkgever heeft gesteld aan het CMS (of die jij hebt bedacht). Dan kunnen we je daarmee helpen

• mocean
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-03 18:32
Tada:
Afbeeldingslocatie: http://www.habiforum.nl/data/temp/Diagram2.png

Koop of verkoop je webshop: ecquisition.com

• D4Skunk
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-10-2025

D4Skunk

Kind of Blue

offtopic:
@mocean : Dat is tenminste een antwoord waarmee een mens iets kan aanvangen _/-\o_

[ Voor 109% gewijzigd door Creepy op 17-02-2005 09:13 . Reden: /me moet op de vroege ochtend van de edit knop afblijven en de quote knop gebruiken.... ]

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-05 20:13
Ik snap die relaties niet helemaal. Waarom drie Object FK's?

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:48

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

D4Skunk schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 00:15:
offtopic:
@mocean : Dat is tenminste een antwoord waarmee een mens iets kan aanvangen _/-\o_
Vindt je? Zo zonder uitleg vindt ik het nogal kaal.

Hoe kom je hieraan? Waarom is dit specifiek voor een CMS? Dit lijkt me iets om objecten in de DB op te slaan, met eventuele relaties. Waarom niet meer specifiek gericht op CMS? Waarom zo algemeen?

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• whoami
D4Skunk schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 00:15:
offtopic:
Je hebt er gewoon niets aan, want er is geen uitleg.
Wat ben je met een plan zonder extra info; zonder dat je weet waarom dit en dat zus en zo geimplementeerd is ? Niets eigenlijk....

Eigenlijk vind ik dat de TS beter een topic zou starten met zijn 'eisen', het datamodel dat hij tot nu toe ontworpen heeft, en met de vraag of er dingen beter kunnen gedaan worden / niet goed zijn / etc...
Op die manier heb je een concrete vraag, en op die manier kan men ook concrete input geven waar de TS iets aan heeft, maar dit is gewoon een kansloos topic.

• littledreamer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-08-2025

littledreamer

Dingen enzo!

whoami schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 09:21:
[...]

Wat ben je met een plan zonder extra info; zonder dat je weet waarom dit en dat zus en zo geimplementeerd is ? Niets eigenlijk....

Eigenlijk vind ik dat de TS beter een topic zou starten met zijn 'eisen', het datamodel dat hij tot nu toe ontworpen heeft, en met de vraag of er dingen beter kunnen gedaan worden / niet goed zijn / etc...
Op die manier heb je een concrete vraag, en op die manier kan men ook concrete input geven waar de TS iets aan heeft, maar dit is gewoon een kansloos topic.
Lijkt mij ook, een database is volledig afhankelijk van de eisen die de ts aan zijn cms stelt.

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05 18:56
[rml][ cms/php] cms db opzet[/rml] <- aardige referentie.

http://hawvie.deviantart.com/

Verwijderd

whoami schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 09:21:
[...]

[1]

[2]
Over 1.. Ts vroeg om een datamodel.. nah ja er staat er 1. Niet dat je er enorm veel aan hebt, maar oke :P

2.. volgens mij is tie niet zo handig met databases.. tenminste hij zegt dat tie als die zelf een db moet ontwerpen er geen code komt...
-----------------------------

Ik vraag me dan af waarom TS zo'n stageopdracht doet als je afhankelijk bent van iemand die toevallig voor jou een model heeft en dat ook nog met je wil delen..... Ik zou zorgen dat je die stageopdracht veranderd in het ontwerpen/maken van de DB.. Neem aan dat je iets van een IT opleiding doet?

• whoami
Verwijderd schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 11:42:
[...]

Over 1.. Ts vroeg om een datamodel.. nah ja er staat er 1. Niet dat je er enorm veel aan hebt, maar oke :P
So what, zo kan je ook een plan van een huis vragen, omdat je zelf een huis wilt bouwen, en je een referentie wilt hebben. Echter, het plan van het huis dat je krijgt, zal niet overeenstemmen met de eisen die jij hebt voor jouw huis.
2.. volgens mij is tie niet zo handig met databases.. tenminste hij zegt dat tie als die zelf een db moet ontwerpen er geen code komt...
Nee, hij zegt dat hij pas zal beginnen coden eens hij een goed DB model heeft. Dat is iets heel anders.

Verwijderd

whoami schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 11:45:
[...]

So what, zo kan je ook een plan van een huis vragen, omdat je zelf een huis wilt bouwen, en je een referentie wilt hebben. Echter, het plan van het huis dat je krijgt, zal niet overeenstemmen met de eisen die jij hebt voor jouw huis.

[...]

Nee, hij zegt dat hij pas zal beginnen coden eens hij een goed DB model heeft. Dat is iets heel anders.
1.. Vraag dan om uitleg bij het model en niet alleen om het model. Ik snap zelf ook wel dat het model zonder uitleg niet veel voorstelt, maar ja vraag er dan wel om

2. Nou als je zo lang doet over een ontwerp maken voor een database voor een cms dan lijkt me niet dat je erg goed bent in het maken van ontwerpen voor een DB. Helemaal omdat er hier ook gevraagd wordt om een compleet model, maar ik kan mij vergissen.. TS verras me! ;)

Voor TS je hebt trouwens genoeg sites met een CMS die je gratis kan downloaden.. Kweet zo niet waar maar met google kom je al een eind... Kan je in ieder geval zien hoe die mensen het gedaan hebben :)

• whoami
Verwijderd schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 11:52:
[...]

1.. Vraag dan om uitleg bij het model en niet alleen om het model. Ik snap zelf ook wel dat het model zonder uitleg niet veel voorstelt, maar ja vraag er dan wel om
Wat insinueer je nu?
Hij (de TS) heeft geen model. Het is niet aan mij om 'm bij het handje te nemen.
2. Nou als je zo lang doet over een ontwerp maken voor een database voor een cms dan lijkt me niet dat je erg goed bent in het maken van ontwerpen voor een DB. Helemaal omdat er hier ook gevraagd wordt om een compleet model, maar ik kan mij vergissen.. TS verras me! ;)
:?
Het is gewoon logisch dat je eerst een datamodel ontwerpt en dan pas begint met het implementeren van de functionaliteit. Anders blijf je bezig.

Verwijderd

whoami schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 11:58:
[...]

Wat insinueer je nu?
Hij (de TS) heeft geen model. Het is niet aan mij om 'm bij het handje te nemen.

[...]

:?
Het is gewoon logisch dat je eerst een datamodel ontwerpt en dan pas begint met het implementeren van de functionaliteit. Anders blijf je bezig.
ben benieuwd hoelang dit nog mag ;)

1. Ik insinueer dat die ene doet war er gevraagd word ( een model er neerzetten, dat meer info handig is oke.. maar dat vraagt tie niet). Meer insinueer ik niet

2. Natuurlijk begin je bij het ontwerpen van een DB... maar als je een stageopdracht aanneemt neem ik aan dat je tijd genoeg hebt om het uit te voeren. Dus ontwerpen DB + implementeren van functionaliteit. Als dat niet zo is moet hij ( zoals ik al zei ) die stageopdracht laten veranderen in het ontwerpen van een db. Mocht de tijd er wel genoeg voor zijn, maar hij kan niet goed een db ontwerpen dan doe je volgens mij iets fout.... :)

Verwijderd

Dit lijkt mij een abstract model waarin allerlei vormen van data geplaatst kunnen worden. Het lijkt erg op de interne werking van een database zelf. Een database heeft zelf ook bijvoorbeeld een tabel met daarin alle tabellen die jij hebt aangemaakt. Zo'n ontwerp als dit lijkt mij daarom vrij nutteloos. Je ontwerpt namelijk hoe een database werkt in een database!

Als je op google zoekt op information schema dan vind je allerlei manieren om meta data van je model te krijgen via query's (overigens is dit waarschijnlijk niet bij alle databases op dezelfde manier mogelijk, wel in SQLServer en PostgreSQL).

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Ga er zelf eens voor zitten. Maak jij zelf eens een database waarvan jij denkt dat hij "perfect" is voor wat jij ermee wilt doen. Dan kun je hier eventueel vragen wat er eventueel anders zou kunnen en wat mischien beter is om te doen.

Een database ontwerp hangt namelijk helemaal af van hoe je je CMS wilt maken. Als je geen bestanden hoeft op te slaan, hoef je namelijk bijv. ook al geen binaire veld te gebruiken. Als je bij nieuws een korte omschrijving wil, dan zul je een extra kolom moeten maken in je nieuws tabel, maar als je dat niet nodig hebt dan hoeft dat niet.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:48

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Hmmja. Het wordt nu een redelijk herhalende discussie. Opensource CMS'en genoeg, dus ook referenties genoeg lijkt me ;)
Daarnaast heb je aan een voorbeeld van een DB alleen vrij weinig als je niet precies weet wat de gedachten erachter waren en welke features het CMS wat die DB gebruikt heeft.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.