Toon posts:

Advies hardwarecomponenten bij 'zware' office applicaties

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Graag wil ik jullie mening en advies omtrent de volgende situatie.

Ik maak gebruik van een redelijk aan de maat zijnde accesdatabase (s) waarin meerdere tabellen van per stuk 1.4g zijn ondergebracht. Dit uiteraard ivm de omvang over meerdere gekoppelde databases met een aparte rekeneenheid. Op deze tabellen worden redelijk zware queries gedraaid. Ook wordt een bepaalde query gebruikt voor een mailmergefunctie in Word met een specificatie via microsoft query.
De mailmerge bestanden zijn tot ruim 2.000 brieven per batch.

Het probleem is de snelheid en stabiliteit van het hele gebeuren. Snelheid laat te wensen over en over stabaliteit niet te spreken. Wellciht is dit deels inherent aan office maar dat is dan niet beinvloedbaar. Ook draait de pc met de nog te noemen configuratie in een Novell omgeving met allerlei intercheck en sophos anti-virus meuk. Hier kan ik echter weinig aan doen en ik heb het idee dat met name het laatste een zware bottleneck is voor zowel snelheid als stabiliteit.
Ik heb een en ander getracht op een identieke pc met een nieuwe windows installatie op een standallonemachine. Hoewel beter niet optimaal.
Zoals jullie begrijpen ga ik vragen naar een optimale situatie.
Alvorens dien ik eerst de huidige configuratie mee te delen en mijn eigen huiswerk te vermelden.

De huidige PC;
IBM (bedrijfs)desktop (nu zonder zegel), voeding 200w
Intel p4 2.8 ghz
Ibm moederbord rev3.5, intel 865 chipset, onboard vga, sound
1x 512 ddr pc2700 (infinity)
40G, 7200 Western Digital) IDE
cd rom
Windows Xp, Office 2000

Bij mijn weten dus geen dual channel mogelijkheden.

Het samenvoegen van de brieven gaat rap tot ca 80 stuks en neemt daarna gestaag af.

Wat ik wens is een pc die erg stabiel en betrouwbaar is en bovengenoemde met gemak aankan. Een bovenstaande configuratie zou dat op het eerste gezicht moeten kunnen maar presteert m.i. onder de maat. Ook het verdubbelen van het geheugen naar 1024 MB levert geen merbar verschil op.

Ik heb al wat gelezen over de mogelijkheden van dual channel in combi met een p4 of nforce 2. Daarnaast scsi, sata en of raid maar ik weet niet wat zinvol is voor het bovenstaande.

Kunnen jullie mij uitleggen wat er aan verbetering mogelijk is en of di zinvol is. Wat is de bottleneck bij dergelijke office applicaties (geheugen, cpu, harde schijf).

Feitelijk zoek ik dus indien mogelijk (duidelijke verbetering) een complete samenstelling van een pc.
Stabiliteit en betrouwbaarheid voorop en daarnaast een goede performance. Prijs is in principe geen issue. Geluid wel, ik zit er ook naast :+ .
Uiteraard wil ik geen mensen verleiden tot het promoten van Intel danwel AMD. Toch zal ook hier een afweging in gemaakt moeten worden aangezien ik zelf niet weet welke in bovenstaande het meest ideaal presteert (ik heb wel e.e.a. gelezen over de verschillende toepassingen)
Schijf, scsi, sata,raid?
AMD 64, P4 EE?
etc.

Nogmaals, dit is het enige wat de pc in principe moet kunnen. Ik heb de beschikbaarheid over een externe maxtor 250g schijf maar mooi is ook een back-up te kunnen houden op de stand-allone pc.
Hopelijk is een en ander duidelijk genoeg uiteen gezet en ben ik niks vergeten en vraag ik niet naar de bekende weg.... alvast hartelijk dank voor de reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:37

lier

MikroTik nerd

Sorry dat ik geen antwoord geef op je vraag, maar hierbij mijn advies.

Access is ontzettend makelijk in gebruik, maar niet "echt" geschikt voor dit soort situaties. Overweeg de mogelijkheid om in plaats van Access over te stappen op MSSQL (of MSDE). Misschien is deze investering gelijk aan nieuwe hardware met als voordeel dat je een goede performance in de toekomst kan behouden.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt inderdaad een goed punt. Dit is echter overwogen. De flexabiliteit welke we nu hebben met access biedt nog een hoop voordelen. De keuze daarom om voorlopig door te gaan in de huidige opzet. Uiteindelijk zal het systeem wat nu gebruikt wordt zowieso verdwijnen. Voor deze tijd gaan we het echter hiermee mee doen. Bedankt in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:24

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Het probleem is idd niet je pc, maar je applicatie. Je kan mssql gebruiken of een variant van het een of ander. Probleem met mssql is dat dat nogal aan de prijs is, en dat geld voor andere dbms' en ook. Ik neem aan dat je je data via odbc uit elke database kan lezen die er is, wellicht is het meer de moeite waard je tijd te steken in een retesnel databeest ipv nieuwe hardware.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik weet niet af dit een optie voor je is, maar waar ik werk printen we mailmerges varierend van een paar honderd tot vul zelf maar in.

Echter gebruiken wij hiervoor dus niet Word. Word maakte voor elke print een pagina, en DAN wordt is pas de print queue ingestuurd.

Als je printer PostScript ondersteund, zou je van je Word-Document een PDF kunnen draaien, en deze als sheet gebruiken, Access blijft dan gewoon je Database source, alleen 1 voordeel: De brief stuur je naar de printer als PDF, de adressen gaan appart richting de printer, en dan merged de postscript functie in je Printer dus je mailing, en niet Word.

Hier voor heb je dus wel nodig: Acrobat om met Word je Doc's naar PDF te printen (Distiller)
en PrintshopMail: Klik

Ik werk hier dagenlijks mee, en bevalt mij zeer prima.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is mij zo al redelijk duidelijk. Probleem zit hem dus in de applicatie. Ik zal eens wat tijd steken in dat gebeuren met pdf. Wellicht een interessante optie. Hartelijk dank zover!
Pagina: 1