Overstappen van PC naar Mac

Pagina: 1
Acties:
  • 477 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• The_Savage
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-05-2021
Misschien een hele domme vraag, maar kan nergens uitleg hierover vinden.

Ik heb nu al een tijdje een PC, (P4 2,4GHz, 2x512MB Corsair DDR PC3200, 2x160GB s-ata 1x 80GB ide 1x120GB ide en een GeForce 4 TI4200 8x AGP 128MB)

En vroeg mij nou eigenlijk af of het mogenlijk is om bijv, een PowerMac G5 te kopen en daar zelf nog deze hardware bij te zetten, (ik kan dit niet zo snel bij een apple store navragen aangezien er hier geen in de buurt zit... en ik heb nog geen OV)
en hoe zit dit met DVD spelers/branders
het zou zonde zijn als ik mijn NEC DVD brander zou moeten opgeven.
Het zou dus ideaal zijn als het mogenlijk is om een PowerMac G5 te kopen zonder geheugen/hdd/cd speler en videokaart.

Kan iemand dit misschien toelichten?

Verwijderd

Voordat je een Powermac G5 koopt is het misschien raadzaam om nog wat meer research te doen naar wat je nou eigenlijk koopt. Deze vraag is een beetje clueless, maar here goes:

Die pentium heb je vanzelfsprekend niets meer aan. Hetzelfde geld voor de ide harddisk, en de agp videokaart. de powermacs gebruiken pci-x en s-ata. Je s-ata harde schijven zijn dus nog wel nuttig, geheugen ook.

Het is niet mogelijk om een "barebone" powermac te kopen. Ze zijn zoals ze zijn en zoals ze zijn staat op apple.com/store. Daarnaast moet je er rekening mee houden dat er (volgensmij) maar twee harde schijven in een powermac passen. Je kunt er dus maar één bij zetten. Wat natuurlijk wel kan is een externe bracket kopen. Voor de mac zou ik je dan zeker firewire aanraden, werkt een stuk fijner dan usb2.0 .

De dvd-brander zal waarschijnlijk geen probleem zijn. Vrijwel alle standaard ide-branders werken, hoewel apple's software (finder, iTunes, iPhoto etc.) niet altijd met een "non standaard" brander samenwerken. Hier zijn wel hackjes voor, en Toast Titanium brand eigenlijk overal mee.Ook hier geldt weer dat er maar één cd-unit past in de g5, dus er moet iets uit.

p.s.: Je kunt de standaard dvd brander vervangen door een combodrive, scheelt je 100 (!) euro

• The_Savage
Verwijderd schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 15:46:
Voordat je een Powermac G5 koopt is het misschien raadzaam om nog wat meer research te doen naar wat je nou eigenlijk koopt. Deze vraag is een beetje clueless, maar here goes:

Die pentium heb je vanzelfsprekend niets meer aan. Hetzelfde geld voor de ide harddisk, en de agp videokaart. de powermacs gebruiken pci-x en s-ata. Je s-ata harde schijven zijn dus nog wel nuttig, geheugen ook.

Het is niet mogelijk om een "barebone" powermac te kopen. Ze zijn zoals ze zijn en zoals ze zijn staat op apple.com/store. Daarnaast moet je er rekening mee houden dat er (volgensmij) maar twee harde schijven in een powermac passen. Je kunt er dus maar één bij zetten. Wat natuurlijk wel kan is een externe bracket kopen. Voor de mac zou ik je dan zeker firewire aanraden, werkt een stuk fijner dan usb2.0 .

De dvd-brander zal waarschijnlijk geen probleem zijn. Vrijwel alle standaard ide-branders werken, hoewel apple's software (finder, iTunes, iPhoto etc.) niet altijd met een "non standaard" brander samenwerken. Hier zijn wel hackjes voor, en Toast Titanium brand eigenlijk overal mee.Ook hier geldt weer dat er maar één cd-unit past in de g5, dus er moet iets uit.

p.s.: Je kunt de standaard dvd brander vervangen door een combodrive, scheelt je 100 (!) euro
ok zeer bedankt voor de snelle reactie :)
dat van agp kaart had ik al een vermoeden :P

Mijn vraag komt er dus eigenlijk gewoon op neer:
Welke hardware kan ik overzetten, welke kan ik beter verkopen?

Moet de hardeschijf waar MacOSX op staat persee een hardeschijf van Apple zelf zijn? anders houd ik toch liever mijn 2x160GB.
Owja en mijn Logitech MX500 (USB) muis is nog wel bruikbaar met MacOSX ?

* The_Savage denkt dat hij zaterdag toch maar even naar Arnhem toe gaat.

[ Voor 8% gewijzigd door The_Savage op 16-02-2005 16:04 ]

• themaxter
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-01 12:03

themaxter

Bugged..

De harddisk en de muis zijn de enige hardware onderdelen waar je bij die apple wat aan zou hebben. Het geheugen etc zijn niet geschikt voor een G5. De harddisk in een g5 is uit mijn hoofd ook western digital, dus s-ata hd's zijn geen probleem, je zult ze wel moeten formateren naar HFS of een andere Apple bestandssysteem.

Als ik je verhaal echter zo lees, zou ik me toch eerst wat uitgebreider laten informeren bij een Applestore. Zo'n G5 kost een redelijke bom duiten en dat is niet iets om in een dagje te beslissen.

• The_Savage
themaxter schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 16:20:
Als ik je verhaal echter zo lees, zou ik me toch eerst wat uitgebreider laten informeren bij een Applestore. Zo'n G5 kost een redelijke bom duiten en dat is niet iets om in een dagje te beslissen.
Klopt, zit hier nou al een paar dagen over te peinzen, een iMac of een eMac is al niet echt voor mij weggelegd. (hou van expansie mogenlijk heden)
ga dan wel meteen voor een G5.
Waarom ik wilde weten welke hardware ik kon overzetten was voor mezelf even kijken hoeduur uiteindelijk een PowerMac G5 is, als ik mijn huidige PC verkoop levert dat namenlijk ook nog wat geld op.

Mijn PC is nodig aan vervanging toe, videokaart trekt hiet niet echt allemaal meer en voeding ook niet. processor is overigens ook niet krachtig genoeg voor mijn bezigheden (voornamenlijk renderen)
Ook begin ik met de dag een grotere irritatie te krijgen met Windows, het doet gewoon niet wat ik wil. Bij MacOSX heb ik dit vrijwel niet. (Kan natuurlijk ook Linux nemen, maar ook dat geeft mij zoveel irritatie dat het vaak maar 1 a 2 dagen overleeft.)

Zoals ik dus al zei, ben nog helemaal niks van plan om te gaan kopen, het is dus meer oriënteren.
Zal dus weinig anders opzitten om eens een bezoekje te brengen aan een Apple store.

Waarom zou ik mijn Corsair DDR2 PC3200 geheugen niet over kunnen zetten? 1024MB is aardig wat.

• T-Junkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 11:46

T-Junkie

user brain not connected...

Up to 8GB of 400MHz DDR SDRAM
The Power Mac G5 comes with four or eight DIMM slots that use ultrafast PC3200 DDR SDRAM. This high-speed memory operates at 400MHz for up to 6.4 GBps throughput. Standard configurations come with 256MB or 512MB of RAM. And since memory is scalable up to 8GB, you can add RAM as your application and workflow requirements increase.
http://www.apple.com/powermac/expansion.html
http://www.info.apple.com/usen/cip/pdf/g5/memory_c.pdf

Volgens mij kan je wel gewoon het geheugen gebruiken.
Iemand die het al heeft gedaan moet het maar even bevestigen.

Je zou bij een Apple Store misschien kunnen onderhandelen dat je sommige zaken niet nodig hebt. Bijv. zonder HDD + DVD-RW. Maar hiervoor moet je dus maar even naar Apple bellen of langs een Store gaan.

• ErikRo
  • Laatst online: 26-12-2025
volgens mij heb je idd een goede kans dat je het geheugen kan gebruikern

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Verwijderd

The_Savage schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 15:36:
Misschien een hele domme vraag, maar kan nergens uitleg hierover vinden.

Ik heb nu al een tijdje een PC, (P4 2,4GHz, 2x512MB Corsair DDR PC3200, 2x160GB s-ata 1x 80GB ide 1x120GB ide en een GeForce 4 TI4200 8x AGP 128MB)

En vroeg mij nou eigenlijk af of het mogenlijk is om bijv, een PowerMac G5 te kopen en daar zelf nog deze hardware bij te zetten, (ik kan dit niet zo snel bij een apple store navragen aangezien er hier geen in de buurt zit... en ik heb nog geen OV)
en hoe zit dit met DVD spelers/branders
het zou zonde zijn als ik mijn NEC DVD brander zou moeten opgeven.
Het zou dus ideaal zijn als het mogenlijk is om een PowerMac G5 te kopen zonder geheugen/hdd/cd speler en videokaart.

Kan iemand dit misschien toelichten?
Als ik jou was zou ik alles los verkopen behalve dat geheugen, en van het geld een PowerMac G5 kopen met 2x250GB, 2x256MB (of 2x512MB, hangt van je budget af) en dan zet je dat geheugen er gewoon bij. Dat is denk ik ook je enige optie, tenzij 200GB minder niet uitmaakt. Dan koop je een PowerMac met 1x160GB en verkoop je die harde schijf, en dan ze je die 2x160GB die je al hebt in je G5.

Eén ding is zeker, je gaat er geen spijt van krijgen. ;)

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Op de Apple Developer Site is technische informatie te vinden over Apple hardware, waaronder de PowerMac's. Aan de hand van deze informatie kan je zelf wellicht bepalen of bijv. je harde schijf of geheugen nog bruikbaar is.

Daarnaast is de site xlr8yourmac voor iedere Mac tweaker (ja, die bestaan ook!) een goede bron van informatie. Op de xlr8yourmac site is bijv. een database met compatible hardware te vinden en guides over hoe je hardware moet installeren, grafische kaarten van PC's kan flashen, etc...

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• The_Savage
Het leuke aan die 2x160 GB s-ata hardeschijfjes van mij is dat het 2 'exact' dezelfde zijn (Hitachi)
en deze set dus liever bij elkaar wil houden ivm raid endergelijke.

Laten we hopen dat ik er geen spijt van ga krijgen :)
Tot nu toe is het enige nadeel dat ik aan een PowerMac G5 heb kunnen vinden de kast.
Maarja heb nou niet echt meer ruimte nodig (extra hardeschijf rack zou alleen geweldig zijn).

• XyonN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-03-2022

XyonN

Onderkin zul je bedoelen....

Wat ik van mijn leverancier begrepen heb kan je iedere nVidia of Radeon AGP kaart in een MacG5 planten, zolang er maar Mac drivers voor zijn :D Wehbben het getest, en jawel: een Geforce 4 TI 4200 (64 mb) uit mijn eigen PC werkte direct. Dus ik denk dat het met de nVidiakaarten wel goed zit. Nu de Radeon nog testen (heb ik niet)

Godspeed,
XyonN

Met een hamer past alles, en met ducktape blijft alles wel op zijn plek!

• Luke_msx
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-12-2025
XyonN schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 23:42:
Wat ik van mijn leverancier begrepen heb kan je iedere nVidia of Radeon AGP kaart in een MacG5 planten, zolang er maar Mac drivers voor zijn :D Wehbben het getest, en jawel: een Geforce 4 TI 4200 (64 mb) uit mijn eigen PC werkte direct. Dus ik denk dat het met de nVidiakaarten wel goed zit. Nu de Radeon nog testen (heb ik niet)

Godspeed,
XyonN
Dit is nieuw voor mij. Zou dit dan ook gelden voor de PowerMac G4's met een AGP slot?

Macbook 2,13 GHz 4GB 120GB SSD

• MacWolf
Ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat een grafische kaart van een PC in een Mac werkt.

De gewoonlijke procedure is dat een kaart gekocht moet worden van de producent (ATI/Nvidea) zodat in elk geval de hardware zoveel mogelijk overeenkomt. Daarna moet de BIOS van de grafische kaart geflashed worden met een Mac BIOS. Daarna zouden sommige PC grefische kaarten bruikbaar moeten zijn. Zie ook xlr8yourmac.com voor meer info.

Daarnaast worden op bijv. eBay geflashte PC kaarten verkocht voor de Mac. Eigenlijk is het wel slecht voor de Mac markt als je geflashte grafische kaarten koopt. ATI/Nvidea verkopen de Mac kaarten best duur, maar proberen daarbij ook de kosten voor driver ontwikkeling terug te verdienen.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Da's onzin, ze hebben toch ook kosten aan het ontwikkelen van een BIOS en driver voor een PC kaart ? Er zitten al belachelijke hoge marges op die dingen..

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• htol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-04-2024
The_Savage schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 16:40:
videokaart trekt hiet niet echt allemaal meer
Wat wil je dan op de Mac gaan doen? Games gaan niet echt lukken, dus waarvoor je videokaart het niet meer trekt :?

• MacWolf
Hydraulik-Phunk schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 11:10:
Da's onzin, ze hebben toch ook kosten aan het ontwikkelen van een BIOS en driver voor een PC kaart ? Er zitten al belachelijke hoge marges op die dingen..
Probleem is dat de Mac markt veel kleiner is en er toch een redelijk team werkt aan de driver ontwikkeling op het Mac platform. De kosten worden dus onder een veel kleinere afzetmarkt verdeelt.

• Freek
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-02 10:48
htol schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 11:19:
[...]

Wat wil je dan op de Mac gaan doen? Games gaan niet echt lukken, dus waarvoor je videokaart het niet meer trekt :?
Hoezo games gaat niet lukken? Ik kan op mijn PB gewoon Battlefield, UT2004 en Halo spelen hoor. Dan merk je wel dat de grafische kaart van mijn PB daar niet echt toereikend voor is, maar toch :)

• lowfi
  • Laatst online: 08:13
MacWolf schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 08:56:
Ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat een grafische kaart van een PC in een Mac werkt.

De gewoonlijke procedure is dat een kaart gekocht moet worden van de producent (ATI/Nvidea) zodat in elk geval de hardware zoveel mogelijk overeenkomt. Daarna moet de BIOS van de grafische kaart geflashed worden met een Mac BIOS. Daarna zouden sommige PC grefische kaarten bruikbaar moeten zijn. Zie ook xlr8yourmac.com voor meer info.

Daarnaast worden op bijv. eBay geflashte PC kaarten verkocht voor de Mac. Eigenlijk is het wel slecht voor de Mac markt als je geflashte grafische kaarten koopt. ATI/Nvidea verkopen de Mac kaarten best duur, maar proberen daarbij ook de kosten voor driver ontwikkeling terug te verdienen.
Wat een onzin. Dus jij bent bv bereidt om 100 euro meer voor een mac kaart te betalen omdat ze bij mac meer ontwikkelings kosten zouden hebben?

Jij koopt zeker ook geheugen bij apple zelf omdat dat "apple approved" zou zijn :P

Komop zeg...

• The_Savage
htol schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 11:19:
[...]

Ooit geprobeerd Half Life 2 / Star Wars KotOR2 te spelen op een bagger videokaart?
en ja... wanneer je videokaart regelmatig overhit raakt bij normale bezigheden (beetje photosoepen) lijkt het mij ook niet helemaal gezond meer.

Enne sinds wanneer kan je geen games spelen op een Mac :? (niet dat dat mijn primaire bezigheid is)
Ik kom nog regelmatig spellen tegen die zowel windows als mac support hebben. En aangezien ik toch meer van RPG houd is er vrij veel keus.

• Frogmen
  • Niet online
Waarom niet gewoon een iMac kopen en je schijven in een externe fire wire behuizing stoppen. Verder kan ik me niet voorstellen dat er maar 2 HD in een G5 kunnen in een G4 gaan er al 4.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Verwijderd

Frogmen schreef op maandag 21 februari 2005 @ 13:03:
Verder kan ik me niet voorstellen dat er maar 2 HD in een G5 kunnen in een G4 gaan er al 4.
Serial ATA Storage

The Power Mac G5 can hold two internal Serial ATA drives that support 1.5Gbps throughput per channel (equivalent to a 150 MBps data rate). Designed to meet the demands of digital video editing, 3D modeling and other data-intensive applications, Serial ATA is the next-generation industry-standard storage interface that replaces the typical (a.k.a. Parallel) ATA interface. Since each Serial ATA drive is on an independent bus, there’s no competition for bandwidth as with Parallel ATA.
zegt tezamen met dit plaatje genoeg mag ik hopen, waaorm ze dit niet hebben doorgezet net als bij de pmG4 (?) is mij dan ook een raadsel, zal wel komen omdat er toch al een halve terabyte inkan met twee schijven, dus dan zal de maat (of design) wel boven de opslagcapaciteit gaan als ze een keuze moeten maken met zulke waarden...

Afbeeldingslocatie: http://images.apple.com/powermac/images/architecturediagram06232003.jpg

Verwijderd

Hey,

Mijn vader is van plan om een powermac te gaan halen. Alleen heeft hij hier een paar vraagjes over.

Ten eerste:
Is het mogelijk om een normaal TFT scherm (met sub-d aansluiting) aan kan sluiten op de dvi poort (Met behulp van zo'n dvi-->sub-d converter).

Ten tweede:
Is het mogelijk om in GarageBand (1 of 2) nummers (wave files) te kunnen crossfaden ?

Mochten jullie dit weten, dan zou ik verrukt zijn als jullie dit antwoord met mij willen delen _/-\o_

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:54
Het tweede lijkt me wel :) En anders zijn daar tich andere tooltjes voor...

Nu moet ik alleen nog even graven naar wat je bedoeld met een "sub-d" aansluiting. Als je daar standaard VGA mee bedoeld, dan is het geen probleem. Je krijgt zelfs een convertor mee geleverd!

Liege, liege, liegebeest!

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:14
Verwijderd schreef op maandag 21 februari 2005 @ 15:56:
Hey,

Mijn vader is van plan om een powermac te gaan halen. Alleen heeft hij hier een paar vraagjes over.

Ten eerste:
Is het mogelijk om een normaal TFT scherm (met sub-d aansluiting) aan kan sluiten op de dvi poort (Met behulp van zo'n dvi-->sub-d converter).

Ten tweede:
Is het mogelijk om in GarageBand (1 of 2) nummers (wave files) te kunnen crossfaden ?

Mochten jullie dit weten, dan zou ik verrukt zijn als jullie dit antwoord met mij willen delen _/-\o_
dat 1e kan inderdaad, je bedoeld dan denk ik wel d-sub ;)
in de powermac zit gewoon een videokaart zoals hij ook in je pc zit, wel iets andere firmware/drivers maar de hardware is hetzelfde. geen probleem met aansluiten dus.

een hoop hardware voor de powermac is exchangeble met de pc. alleen zit je met het mobo/processor. dit geld natuurlijk niet allemaal voor de imacs/emacs/mini's en de *books maar dat lijkt me redelijk logisch, hoewel je ook daar gewoon veel kunt uitwisselen. geheugen in me ibook/imac zijn standaard pc reepjes(in ibook dane-elec en in imac kingston) en ook een harde schijf is geen probleem, heb een tijdje een toshiba 60gb(16mb/5400rpm) in me ibook gehad, no problemo

• nuclear waste
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-06-2023

nuclear waste

<onzin>

1 Ja je kan D-Sub 15 aansluiten met behulp van de meegeleverde convertor.

2 Ja, je hebt net zoals zoveel andere software volumecontrol per track.

</onzin>

• MacWolf
Meer info op de Apple Garageband site. Op de 'Mix' pagina staat het volgende:
Here’s another way to add a professional touch to your recordings. Ever wonder how you could have one sound come forward while another retreats? Simple, just adjust the volume for each instrument. So you can let the guitar track fade out as the lead singer comes back in.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-02 14:58
The_Savage schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 18:25:
Het leuke aan die 2x160 GB s-ata hardeschijfjes van mij is dat het 2 'exact' dezelfde zijn (Hitachi)
en deze set dus liever bij elkaar wil houden ivm raid endergelijke.
Beetje offtopic:
Ik zou nooit 2 hdd uit dezelfde serie in raid zetten. Omdat deze eigen evenveel tijd aan staat heb je ook kans dat ze gelijk uitvallen. Daarom adviseer ik om die apple hdd van 160GB te behouden ipv vervangen. (gebruik dan die ene 160GB hitachi als backup.)

Kan de G5 überhaupt wel S-ATA raid aan?

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Verwijderd

De meeste mensen die 2 schijven in 'raid' zetten doen dat om van bijv 2x160gb een 1x320gb disk te maken. Bij zo'n systeem is er geen fouttolerantie ingebouwd en als een van beide schijven stuk gaat is de data op beide disks onbruikbaar.

Dat is niet zo als je een mirror set opbouwt, dan is je advies inderdaad een goed idee...

• HJR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-02 17:32

HJR

klaasbram schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 08:38:
[...]
Kan de G5 überhaupt wel S-ATA raid aan?
Ik denk dat de RAID configuraties dan softwarematig worden gedaan, dus in OSX. Ik geloof niet dat er een hardware gebaseerde RAID controller in de G5 zit.

• MacWolf
Standaard mogelijk niet (of via de Disk Utility tool voor software RAID), maar hardwarematig kan m.b.v. de 'Apple G5 PCI Hardware RAID Card'.

Apple presenteert de G5 machines ook als de ultieme video bewerkings tools voor de desktop, dan is hardware RAID wel een vereiste lijkt me.

EDIT: Bovenstaande url heeft betrekking op een kaart voor G5 Xserve's, maar volgens mij moeten er ook wel PCI RAID kaarten voor G5 beschikbaar zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door MacWolf op 22-02-2005 12:41 ]

• Alpha-sphere
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12-2021
The_Savage schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 14:28:
[...]

Ooit geprobeerd Half Life 2 / Star Wars KotOR2 te spelen op een bagger videokaart?
en ja... wanneer je videokaart regelmatig overhit raakt bij normale bezigheden (beetje photosoepen) lijkt het mij ook niet helemaal gezond meer.

Enne sinds wanneer kan je geen games spelen op een Mac :? (niet dat dat mijn primaire bezigheid is)
Ik kom nog regelmatig spellen tegen die zowel windows als mac support hebben. En aangezien ik toch meer van RPG houd is er vrij veel keus.
Je weet dat spellen zoals Halflife 2 en vele andere nieuwe spellen vaak niet voor de mac zijn? D'r is wel 1 game bedrijf die bijna altijd z'n games voor beide mac en pc maakt en dat is blizzard. Hmmmm volgens mij is de CEO een mac gek :p

Assume there are no rules and it's one big free for all

Verwijderd

Oke koewl !

Dan word het hoog tijd dat we maar eens gaan bestellen :*)

Het is alleen jammer dat de powermac g5 geen +/- brander heeft :(
De powerbooks zijn net vernieuwd en zijn nu wel +/-... Hoop dat het voor de powermac ook snel gaat gebeuren...

Thnx voor de replay's

• The_Savage
Alpha-sphere schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 11:49:
[...]

Je weet dat spellen zoals Halflife 2 en vele andere nieuwe spellen vaak niet voor de mac zijn? D'r is wel 1 game bedrijf die bijna altijd z'n games voor beide mac en pc maakt en dat is blizzard. Hmmmm volgens mij is de CEO een mac gek :p
laten we het zo zeggen... ik speel eigenlijk alleen maar Blizzard spellen tegenwoordig O-)

• breinonline
  • Laatst online: 21:28

breinonline

Are you afraid to be known?

Verwijderd schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 12:01:
De powerbooks zijn net vernieuwd en zijn nu wel +/-... Hoop dat het voor de powermac ook snel gaat gebeuren...
Ik heb een ruime week een nieuwe PowerMac en die heeft echt een ± brander hoor (Pioneer 107). Alle branders die tegenwoordig worden gemaakt ondersteunen beide standaarden. Je hebt naar verluit een Pioneer of Sony in je PowerMac, beide maken alleen nog ± branders.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• lowfi
Verwijderd schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 12:01:
Oke koewl !

Dan word het hoog tijd dat we maar eens gaan bestellen :*)

Thnx voor de replay's
Ik kan zowel plus als min branden op mijn pb hoor... heeft er alleen mee te maken dat ilife liever op min brandt. Met toast kan ik beide.

Dit is trouwens op te lossen met patchburn.. goegelen

• Arnold
  • Laatst online: 21:21
Ik heb nu een P4 3Ghz met 1GB DDR Ram, dvd brander... 160 GB harddisc totaal (2 discs) onboard geluidskaart, firewire, Ati Radeon 9600 Pro.

maar d'r is wat mis met moederbord... Nu kan ik pc van m'n zusje met deel van deze spullen upgraden, en zat er dan zelf aan te denken om een Mac te halen.

een iMac G5 waarschijnlijk, want een G5 gewoon wordt me wat te duur (wil dan ook apple cinema display bij dan, dus lijkt me iMac voordeliger...).

Maar wat raden jullie aan welke (i)Mac beetje vergelijkbaar is met mijn P4 3ghz?
Ik doe er alleen design mee eigenlijk (photoshop, illustrator, golive enzo (geen video edit)), waardoor ik dus gewoon sterk aan een Mac denk ipv PC.

[ Voor 6% gewijzigd door Arnold op 22-02-2005 16:35 ]

• Platypussy
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-02 10:49
Groot scherm is met designen / photoshop wel aan te raden, dus lijkt me dat de 20" iMac de beste keuze is. Die 1GB RAM zou je eventueel in je iMac kunnen stoppen, afhankelijk van wat voor geheugen het precies is.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:56

Q

Au Contraire Mon Capitan!

GS2K1 schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 16:33:
Ik heb nu een P4 3Ghz met 1GB DDR Ram, dvd brander... 160 GB harddisc totaal (2 discs) onboard geluidskaart, firewire, Ati Radeon 9600 Pro.

maar d'r is wat mis met moederbord... Nu kan ik pc van m'n zusje met deel van deze spullen upgraden, en zat er dan zelf aan te denken om een Mac te halen.

een iMac G5 waarschijnlijk, want een G5 gewoon wordt me wat te duur (wil dan ook apple cinema display bij dan, dus lijkt me iMac voordeliger...).

Maar wat raden jullie aan welke (i)Mac beetje vergelijkbaar is met mijn P4 3ghz?
Ik doe er alleen design mee eigenlijk (photoshop, illustrator, golive enzo (geen video edit)), waardoor ik dus gewoon sterk aan een Mac denk ipv PC.
Wat wil je er precies mee doen? Alleen voor design? iMac is wel goed genoeg denk ik. 20" is dan wel prettig, maar niet gratis. 17" is ook niet verkeerd. Staar je niet blind op die gigahertz, ik denk dat je 3 ghz absoluut gezien wel sneller is dan zo'n imac maar de vraag is: bevalt de imac en is hij snel genoeg?

• breinonline

breinonline

Q schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 19:17:
[...]
Wat wil je er precies mee doen? Alleen voor design? iMac is wel goed genoeg denk ik. 20" is dan wel prettig, maar niet gratis. 17" is ook niet verkeerd. Staar je niet blind op die gigahertz, ik denk dat je 3 ghz absoluut gezien wel sneller is dan zo'n imac maar de vraag is: bevalt de imac en is hij snel genoeg?
Als ik de data in het Processorsnelheden-draadje bekijk is de G5 minstens even snel, zoniet sneller in photshopbewerkingen. Veel verschil zal evenwel niet merken, tenzij je hele zware bewerkingen gaat doen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Haas
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:32
Ik vind het nogal wat. Zo even van een PC overstappen naar een MAC. Bij sommige mensen gaat dat blijkbaar heel gemakkelijk? Ik werk op school vrijwel alleen nog met MAC en het is geweldig. Toch heb ik thuis nogsteeds geen staan en dat heeft toch nog wel met de prijzen te maken. Denk er goed over na zou ik zeggen...

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05-01 14:41
De prijzen en het OS hebben mij er altijd van weerhouden.

OS is helemaal opgelost nu er OS X is (OS 9 is gewoon een groot stuk ellende ;)). Prijzen zijn tegenwoordig ook erg OK, al helemaal als je kijkt naar de laptops. De laptops zijn echt extreem concurrerend geprijsd. Als je kijkt wat er in een 12" iBook zit en wat een vergelijkbare (12") Wintel moet kosten dan doet Apple het IMO erg goed. Zelfde voor de 12" PowerBook. 15" en 17" PB zijn een ander verhaal IMO...

Het overstappen zie ik niet echt als een enorme big deal, overstappen van Windows naar Linux was voor mij ook niet echt een probleem. Gok dat ik ook niet echt veel problemen ga krijgen als ik eind deze week of begin volgende week m'n PowerBook binnen krijg. Als ik ook kijk naar m'n software gebruik dan is dat allemaal vrij beperkt.

99% van de tijd zit ik te werken in een ssh client, Firefox of Psi (Jabber client). De rest van de tijd zit in Open Office (of MS Office, maar net wat er voor handen is), iets om photo's te bewerken en that's it. Daarnaast zijn er plannen voor behoorlijk wat Java programmeer werk (Jabber client voor de SonyEricsson P800) maar dat kan zowel op de mac, onder windows en onder linux. Alleen draait de P800 emulator alleen onder windows :\ Maar goed, m'n huidige wintel machine gaat nog niet de deur uit :) Ben zeeeeer benieuwd hoeveel ik die ga gebruiken als de PowerBook binnen is...

• The_Savage
-roberth- schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 22:44:
Ik vind het nogal wat. Zo even van een PC overstappen naar een MAC. Bij sommige mensen gaat dat blijkbaar heel gemakkelijk? Ik werk op school vrijwel alleen nog met MAC en het is geweldig. Toch heb ik thuis nogsteeds geen staan en dat heeft toch nog wel met de prijzen te maken. Denk er goed over na zou ik zeggen...
Was ik ook zeker van plan, denk (na veel rekenen) dat ik toch maar van een Mac afzie (in elk geval voor nu).

Het is namenlijk voor mij veel goedkoper een upgrade te doen (naar een Athlon3500+) dan om een compleet nieuwe 'pc' te kopen. En moet toch eerlijk toegeven dat je bij Apple weinig waar hebt voor je geld.
Systemen zijn ongeveer even duur, maar bij een PC heb je gewoon veel meer in eigen hand (je kunt per onderdeel zeggen wat je wilt hebben, ja stel em zelf samen) en dus ook veel meer optimaliseren.

Neemt niet weg dat ik nogsteeds dik respect heb voor Apple _/-\o_ het is alleen niet geschikt als thuis computer. (en ik zit dan weer met licenties te kloten dat ook weer een hoop gaat kosten :( )

• Arnold
-roberth- schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 22:44:
Ik heb 4 jaar opleiding gehad waar ook met mac gewerkt werd.
verder heb ik een 1,8 Ghz pentium M laptop in November aangeschaft, waardoor ik dus ook PC dingen kan blijven doen.
Ik vind het voor mijn werk toch wel handig om een Mac te hebben, en dingen als gamen ofzo doe ik niet. kwaliteit, stabiliteit, handelbaarheid (van OS) zijn van mij punten die op dit moment zwaarder tellen. Hierdoor denk ik daarom over te stappen op een Mac. Prijzen zijn wel issue opzich, maar als je bijv. vergelijkbaar Alienware systeem in elkaar zet ben je ongeveer evenveel kwijt...

• Arnold
Platypussy schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 18:12:
Groot scherm is met designen / photoshop wel aan te raden, dus lijkt me dat de 20" iMac de beste keuze is. Die 1GB RAM zou je eventueel in je iMac kunnen stoppen, afhankelijk van wat voor geheugen het precies is.
Heb DDR400 geheugen, dus volgens mij zou dat ik de Mac kunnen.
Nu twijfel ik allen om niet gewoon en Dual 2Ghz G5 te halen dan.
En even m'n 17" crt te houden, en wat later 20" apple cinema display erbij te kopen.
Kan ik een G5 met 512 MB ram halen, en m'n 1GB "PC Geheugen" (dane elec) erin zetten.
scheelt weer 200 euro...
160 GB harddisc is genoeg opzich
radeon 9600
airport (neem aan dat dat met bestaand "pc draadloos netwerk" werkt?)
standaard toetsenbord + muis

kom ik op 2500 euro... cinema display erbij 1000 euro meer, maarja dan heb ik net wel iets meer als een iMac opzich.. lastig :D

[ Voor 4% gewijzigd door Arnold op 22-02-2005 23:30 ]

• Platypussy
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-02 10:49
Als je het financieel makkelijk redt, zo'n dual 2.0GHz G5, zou ik er onmiddelijk voor gaan, maar anders is het wel een beetje overkill voor wat je ermee wilt doen. Dit is echt een configuratie voor video editing, wat jij dus niet doet. Met die iMac 20" heb je dus meteen een goede computer (die volgens mij krachtig genoeg is voor wat jij er mee wilt doen...) plus een goede 20" TFT ipv dat je nog een tijd moet blijven doorwerken met een 17" CRT.

• bartvb
Nadeel van die iMac is dat er een duur 20" scherm in zit maar dat scherm kan je vervolgens niet meer gebruiken voor een nieuwere PC. Mijn monitoren gaan over het algemeen een heel stuk langer mee dan m'n PCs. Andere optie is dus een single G5 (dual klinkt als overkill voor je) met een leuke cinema display :) Of zelfs met een groot Dell display. Op die manier valt er wat meer te upgraden en kan je de PC los van het beeldscherm vervangen.

• Arnold
Ja precies, ik vind het bij iMac aan ene kant zo jammer dat ik niets met dat scherm meer kan...
Maar een dual G5 is dus overkill?
aan ene kant denk ik wel...
maar aan andere kant, heeft een 1,8 geen PCI-X en 600 Mhz front side bus
daarom leek me een 2x 2Ghz een slimmere aankoop (1ghz front side bus + 3x PCI-X)...
Kijk geld is opzich wel beetje issue, maar ik ben iemand die dan liever even wacht en iets koopt wat eigenlijk beter is dan achteraf toch wat spijt krijgen van iMac...

• bartvb
En aan de andere kant betaal je altijd enorm veel geld voor de top of the line modellen ;)

IMO is het handiger nu meteen een fatsoenlijk TFT scherm te kopen met een G5 die meer dan voldoende capaciteit heeft dan nu enorm veel geld uit te geven aan een machine waarvan je lang niet alle performance nodig hebt. Voor de prijs van die dual 2Ghz koop je twee enkele G5s zo ongeveer.. Dan zou ik dus liever 2x een 'normale' config kopen in 4 of 5 jaar dan 1x een brute config waar je dan 4 of 5 jaar mee moet doen... Over 3 jaar koop je een 'budget' machine die een stuk sneller is dan de huidige dual 2Ghz...

• Arnold
Als ik jullie zo hoor zou ik beste kunnen kiezen uit:

G5 1,8 Ghz
• 256 MB DDR400 SDRAM (PC3200) - 2x128 MB
• 80 GB Serial ATA-schijf
• Dvd-r/cd-rw
• ATI Radeon 9600 XT 128 MB, ADC/DVI
• Apple Cinema Display (20-inch flat-panel)
• AirPort Extreme-kaart
• Apple Keyboard & Mouse - Int'l English
• Mac OS - Int'l English
• Eén FireWire 800-poort
• Twee FireWire 400-poorten
• Drie USB 2.0-poorten

dan kan ik daar dus de 2x 512MB DDR400 SDRAM (PC3200) die ik nu in m'n pc heb zitten bijstoppen
En ook een 120 GB harddisc (maar die moet ik dan toch naar Mac formatteren toch?)

voor Eur 2.567,01

of

20" iMac G5
• 256 MB DDR400 SDRAM (PC3200) - 2x128 MB
• 80 GB Serial ATA-schijf
• Dvd-r/cd-rw
• ATI Radeon 9600 XT 128 MB, ADC/DVI
• Apple Cinema Display (20-inch flat-panel)
• AirPort Extreme-kaart
• Apple Keyboard & Mouse - Int'l English
• Mac OS - Int'l English
• Eén FireWire 800-poort
• Twee FireWire 400-poorten
• Drie USB 2.0-poorten

dan kan ik daar dus de 2x 512MB DDR400 SDRAM (PC3200) die ik nu in m'n pc heb zitten bijstoppen.
Maar niet meer m'n 120 GB Harddisc...

voor Eur 1.978,01

Zo groot is dat verschil niet, en die G5 heeft duidelijk voordelen tov de iMac die die 600 euro rechtvaardigen (los scherm, harde schijf kan erbij, betere videokaart)

Verwijderd

De PowerMac maakt gebruik van SATA harde schijven maar daar zijn vast wel verloopjes voor te vinden neem ik aan.
Bij de iMac heb je maar 2 sloten voor het geheugen dus je zal het standaard geheugen moeten vervangen met je eigen geheugen. Bij de PowerMac heb je minimaal 4 sloten zodat je jouw geheugen erbij kunt plaatsen. Dus 1GB (iMac) vs. 1,25 GB (PowerMac) waarbij je later die 2x128 van je PowerMac nog kunt vervangen.

• Arnold
Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 16:09:
De PowerMac maakt gebruik van SATA harde schijven maar daar zijn vast wel verloopjes voor te vinden neem ik aan.
Bij de iMac heb je maar 2 sloten voor het geheugen dus je zal het standaard geheugen moeten vervangen met je eigen geheugen. Bij de PowerMac heb je minimaal 4 sloten zodat je jouw geheugen erbij kunt plaatsen. Dus 1GB (iMac) vs. 1,25 GB (PowerMac) waarbij je later die 2x128 van je PowerMac nog kunt vervangen.
Heb een SATA disc gelukkig :)
maar enige wat mij tegenhoud nu al een G5 te halen is dat de kans dat er binnen 2 maanden update komt aardig groot is.
Als ik kijk wat de Buyersguide van Macrumors.com aangeeft: http://buyersguide.macrumors.com/
Klopte tot nu toe vaak nogal aardig...

• Q

Q

Je kunt die SATA disk misschien ook wel in zo'n externe usb/firewire doos stoppen. Dan heb je Imac + externe schijf. Is iets omslachtiger dan met powermac, maar misschien een oplossing.

iMac vs powermac. De vraag is: wat is genoeg?

laten wij eerlijk met elkaar zijn. Textverwerken en een beetje surfen gaat prima op een 600 mhz pc. Voor videobewerken wil je liever wat meer performance, maar een iMac kan dat wel prima aan.

Bedenk dat je over, zeg 4 jaar, nogsteeds prima kunt tikken, surfen en videobewerken op het ding. Hij wordt niet zomaar trager ofzo. Alleen maar relatief tov de nieuwere modellen. Maar dat is meer een psychologisch effect.

Heb je de performance van een powermac echt wel nodig? Kun je niet beter, als het allemaal prima bevalt kun je altijd nog overwegen om de iMac te verkopen en iets zwaarders te halen. Als dat niet nodig is, bespaar je een hoop geld uit.

• Caddy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-02 20:01

Caddy

Press start to shutdown

Ik heb zelf ook een powermac g5 en heb juist zelf wat dingen geupgrade omdat ik gewoon niet bij
Apple een dvd bakker van 100 euro erin wil zetten. en heel duur geheugen.

Je harde schijf is gewoon Serial ATA dus die koop je lekker bij de computer boer
en je DDR SDRAM 400mhz geheugen dus ook.
Je dvd bakker gaat gewoon via IDE. Je powermac is zo makkelijk dat er geen schroeven draaier te pas hoeft te komen om iets te vervangen of toe te voegen! ( je moet wel je frontje voor op de het laadje eraf halen! )

Je video kaart is wel een probleem! Er is helaas een Apple AGP kaart nodig dus je Gefoorce erin dat gaat denk ik niet lukken.

• MacWolf
Nee hoor, je kan veel PC kaarten flashen voor gebruik in de Mac. Sommige kaarten hoeven blijkbaar niet eens geflashed te worden. Meer info is te vinden op xlr8yourmac.com, maar onderstaande links zijn ook interessant:
* http://www.cybercoment.com/macgeforce.htm
* http://www.coffeehaus.com/radeon8500.html

Ik begrijp dat de kaarten uit bovenstaande links verouderd zijn, maar hetzelfde geldt ook voor modernere grafische kaarten.

Verwijderd

ik heb een ibook, en heb laatst een harde schijf gekocht voor mijn pc, nu wil ik die extern gaan maken. Wordt die nu door beide systemen opgepakt of moet ik iets aan die schijf flashen, of kan het simpelweg niet?

• Liegebeest
Als de volgende punten waar zijn, dan kun je die schijf gewoon gebruiken:
1. Je hebt de schijf geformateerd als Windows schijf
2. Je sluit de schijf aan via USB of Firewire
3. Je sluit de schijf NIET op beide systemen tegelijk aan

Verwijderd

cailin_coilleach schreef op maandag 28 februari 2005 @ 11:48:
Als de volgende punten waar zijn, dan kun je die schijf gewoon gebruiken:
1. Je hebt de schijf geformateerd als Windows schijf
2. Je sluit de schijf aan via USB of Firewire
3. Je sluit de schijf NIET op beide systemen tegelijk aan
tegelijk wil zeggen gelijktijdig neem ik aan, maar al ik hem dus de ene keer in mijn pc stop en de andere keer in mijn mac moet het dus werken :)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Gezien we het hier toch hebben over harde schijven zit ik nog even met een vraag.
Welk bestandssysteem is het meest interessant om te gebruiken voor zowel de mac als windows pc.
Ik ga mijn PB namelijk vervangen voor een ibook en wil dan ook mijn 20GB externe hddtje op mijn iBook gebruiken, maar deze ook nog gewoon aan mijn pc kunnen houden (overstappen doe ik niet omdat ik windows te goed vind werken om aan de kant te schuiven).

FAT32 zou een optie zijn, want die kan dan door alle OSen die ik hier draai gelezen worden (Mac OSX, Win2000 en win98 kunnen ermee overweg). Echter, NTFS is ergens interessanter gezien de verbeteringen t.o.v. FAT32, echter, dit gaat niet werken op een Apple (iig niet out of the box).

Dus mijn vraag is nu, schijfje is nu FAT32 geformat, zo laten of overzetten naar een ander FS, en zoja, welk. (ding hoeft niet onder win98 te werken, wel onder 2000 en OSX).

• Q

Q

De mac kan alleen NTFS lezen en niet schrijven, dus voor interoperabiliteit is FAT32 waarschijnlijk de enige optie.

• MacWolf
Q schreef op maandag 28 februari 2005 @ 13:42:
De mac kan alleen NTFS lezen en niet schrijven, dus voor interoperabiliteit is FAT32 waarschijnlijk de enige optie.
Heb ik ook altijd gedacht, maar er zijn een groot aantal mensen die beweren dat Mac OS X ook naar NTFS kan schrijven. Laten we dat dan maar aannemen (ik heb het zelf niet meer kunnen testen de afgelopen tijd).

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

MacWolf schreef op maandag 28 februari 2005 @ 14:18:
[...]

Heb ik ook altijd gedacht, maar er zijn een groot aantal mensen die beweren dat Mac OS X ook naar NTFS kan schrijven. Laten we dat dan maar aannemen (ik heb het zelf niet meer kunnen testen de afgelopen tijd).
hmm, dat zou op zich interessant zijn, gezien ik dan ook gewoon DVD images op dat ding zou kunnen zeggen.
Ik moet alleen nog minstens een week op mijn iBook wachten voordat ik het kan proberen.

• RM-rf
  • Laatst online: 13-02 16:20

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

[...]

er bestaat een open source project voor een NTFS driver, die dit mogelijk zou kunnen:
http://sourceforge.net/projects/ntfsosx/
ik weet niet hoe ver deze werkelijk is in de ontwikkeling.

verder zal Tiger OSX 10.4 hoogstwaarschijnlijk wel write-capaciteiten op NTFS schijven hebben...

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Liegebeest
Verwijderd schreef op maandag 28 februari 2005 @ 12:03:
[...]
tegelijk wil zeggen gelijktijdig neem ik aan, maar al ik hem dus de ene keer in mijn pc stop en de andere keer in mijn mac moet het dus werken :)
Hardwarematig zou "gelijktijdig" een nachtmerrie worden :) Daar hebben we een week of twee geleden een heel draadje over gehad :) Niet doen dus en netjes om de beurt aansluiten..

Verwijderd

okay dan is het me die 25e wel waar om van mijn schijf een externe te maken :)
dan hoef ik niet meer mijn lawaai pc aan als ik mp3's wil afspelen.

• naaa
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-01-2024

naaa

As an angel hits the ground

[...]

De keren dat ik een HD via de FireWire bus aan mijn Mac had hangen, NTFS (NT en XP) geformatteerd, kon ik er gewoon bestanden opzetten. Het enige is dat Mac OS X zo'n bestandje achterlaat in de dir's die die heeft 'bezocht', maar dit is al sinds systeem 7.0, toen die dit al op PC floppy's deed... |:(

• Freek
Stom vraagje maybe, gaan hier binnenkort voor in de studio een PowerMac G5 aanschaffen en ik wil daar eigenlijk 2 TFT schermen op aansluiten. Ik neem aan dat dit wel gewoon mogelijk is? Evt met behulp van wat verloopjes?

• breinonline

breinonline

Uiteraard. Lees maar eens bij Apple zelf.

• Meauses
  • Laatst online: 12-02 10:48
Fake schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 10:41:
Stom vraagje maybe, gaan hier binnenkort voor in de studio een PowerMac G5 aanschaffen en ik wil daar eigenlijk 2 TFT schermen op aansluiten. Ik neem aan dat dit wel gewoon mogelijk is? Evt met behulp van wat verloopjes?
Zover ik kan vinden op de apple site heeft elke videokaart ondersteuning voor 2 beeldschermen, maar het staat er niet echt superduidelijk.
Alleen de GeForce 6800 heeft 2 DVI aansluitingen als enige kaart die er staat.

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

• Freek
Het staat er niet echt helder idd, maar als de kaart een adc (zo heet dat toch?) en een dvi aansluiting heeft is het in principe ook goed natuurlijk. Bij mijn powerbook zat gewoon zo'n verloopje bij van adc(?) naar vga :)

Verwijderd

Apple gebruikt geen Apple Display Connectors meer voor de monitoren. Dus je kunt nu elke monitor aansluiten op een Mac. Op de PowerMac heb je nog wel een ADC en een DVI poort. Zie http://www.apple.com/nl/powermac/graphics.html
Staat mijn inziens duidelijk aangegeven.

Dan de volledige lijst met videokaarten voor de PowerMac G5 en de aansluitingen.
VIDIA GeForce FX 5200 Ultra met 64 MB DDR SDRAM, DVI en ADC poorten
ATI Radeon 9600 XT met 128 MB DDR SDRAM, DVI en ADC poorten
ATI Radeon 9800 XT met 256 MB DDR SDRAM, DVI en ADC poorten
NVIDIA GeForce FX 6800 Ultra DDL met 256 MB GDDR3 SDRAM en twee dual-link-DVI-poorten (gemonteerd in de AGP-sleuf, waarbij de naastgelegen PCI-sleuf wordt bedekt).
Lijkt mij ook vrij duidelijk.
Je krijgt elke kaart een DVI naar VGA adapter.

Kortom je hebt normaal (GeForce 6800 Ultra DDL uitgesloten) gesproken dus een ADC connector en een DVI/VGA connector tot je beschikking. Of je dan moet investeren in een ADC naar DVI connector hangt dus af van je monitoren.

Verwijderd

Misschien was dit al gepost maar er passen wel degelijk meer dan 2 schijven in een G5. Je kan een intern bracket kopen voor nog eens 3 extra schijven. http://www.transintl.com/store/category.cfm?Category=2490 Er zijn meerdere fabrikanten die zoiets verkopen.
Oh ja...Je geheugen en extra harde schijven niet bij apple kopen.... ;)

• lowfi
antonie schreef op maandag 28 februari 2005 @ 19:22:
[...]

De keren dat ik een HD via de FireWire bus aan mijn Mac had hangen, NTFS (NT en XP) geformatteerd, kon ik er gewoon bestanden opzetten. Het enige is dat Mac OS X zo'n bestandje achterlaat in de dir's die die heeft 'bezocht', maar dit is al sinds systeem 7.0, toen die dit al op PC floppy's deed... |:(
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/26028 :)

• naaa
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-01-2024

naaa

As an angel hits the ground

offtopic:
Thank You _/-\o_ , dat scheelt me voortaan een hoop werk

Verwijderd

Caddy schreef op maandag 28 februari 2005 @ 09:12:
Ik heb zelf ook een powermac g5 en heb juist zelf wat dingen geupgrade omdat ik gewoon niet bij
Apple een dvd bakker van 100 euro erin wil zetten. en heel duur geheugen.

Je harde schijf is gewoon Serial ATA dus die koop je lekker bij de computer boer
en je DDR SDRAM 400mhz geheugen dus ook.
Je dvd bakker gaat gewoon via IDE. Je powermac is zo makkelijk dat er geen schroeven draaier te pas hoeft te komen om iets te vervangen of toe te voegen! ( je moet wel je frontje voor op de het laadje eraf halen! )

Je video kaart is wel een probleem! Er is helaas een Apple AGP kaart nodig dus je Gefoorce erin dat gaat denk ik niet lukken.
Zover ik weet werkt videokaart gewoon van een pc erin , alleen MAC drivers moet je hebben , En daarom kost de kaart 300 euro meer als dat het hoort te zijn ???? (toch slim geprobeert van mac) , zitten geen extra aansluitingen op moederbord zoals bij de ouderemacs.

En zover ik uit de specificaties kan opmaken is het gewoon een AGp 8x slot

http://www.apple.com/powermac/specs.html

Het geheugen kan je gewoon DDR 400 gebruiken vanuit een pc dus als je dat geheugen hebt kun je dat gewoon overzetten geenprobleem.

Heb ik zelf met een G4 gedaan iig.

• Whieee
  • Laatst online: 16:27

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Het lijkt erop dat het nog niet helemaal duidelijk is wat er nu wel en niet overgezet kan worden. Ik heb hieronder een zo duidelijk mogelijke lijst gezet:

Het overzetten van PC hardware in een Mac
Onderdeel:Wel/niet:Opmerkingen:
CPUNeeWellicht kan het over een jaar, als Apple overgestapt is op Intel CPU's
RAMjaJa het kan, maar let op het type geheugen. Op dit moment gebruiken iBook en PowerBook PC2700 SO-DIMM, en alle desktop Macs werken prima met PC3200 geheugen. Hierbij is het wel zaak om te zorgen voor kwaliteitsgeheugen van bijvoorbeeld Kingston, Dane-Elec, Corsair, Crucial, GEIL, etc.
OpticalsjaDe meeste optische drives werken probleemloos in de Mac. Soms is er wel een tooltje nodig om met name de iLife applicaties even te 'helpen' ;) Een voorbeeld van zo'n tooltje is PatchBurn
HDDjaEr kunnen -zonder extra RAID kaart- maximaal 1 IDE schijf, en 2 SATA schijven geplaatst worden in een PowerMac. In alle overige Macs is maar plaats voor 1 schijf, die danwel SATA, danwel PATA is, waarbij de *Books en de Mac Mini gebruik maken van 2.5" harddisks.
VideokaartjaJe kan je teergeliefde GeForce/Radeon over het algemeen wel overzetten in je PowerMac, MITS er van die kaart een Mac versie is. Er moeten namelijk wel drivers voor zijn, en over het algemeen moet je van tevoren je kaart flashen met een Mac-BIOS. Verder is het over het algemeen zaak dat je een kaart hebt die niet van het reference-design van de ontwerper afwijkt.
PCI-uitbreidingskaartenJa/neeDe meeste Macs hebben geen uitbreidingssloten, m.u.v. de PowerMac. Heb je een Mac met PCI/PCI-X sloten en zijn er voor de kaart Mac-drivers beschikbaar, dan kan het zonder meer.
RandapparatuurjaAls de randapparatuur aangesloten kan worden via USB/USB2.0, Firewire(400/800), dan is er geen probleem, mits de hardware ondersteund wordt door OSX of er drivers voor zijn.
BeeldschermjaElk scherm met een VGA aansluiting kan op elke Mac aangesloten worden. DVI-schermen met een single-link DVI-aansluiting kunnen worden aangesloten op elke PowerBook, de Mac Mini en de PowerMac. ADC schermen passen met een DVI->ADC connector op elke PowerBook, de Mac Mini en de PowerMac. Dual-Link DVI-schermen (zoals het 30" Apple Cinema HD Display) passen op de 15" PowerBook (128MB VRAM), 17" PowerBook, en de PowerMacs met 1 van de volgende videokaarten:
  • ATi Radeon 9650 256MB (1 dual-link DVI, 1 single-link DVI)
  • ATi Radeon x800 XT 256MB (1 dual-link DVI, 1 ADC)
  • nVidia GeForce6800 GT DDL 256MB (2 dual-link DVI)
  • nVidia GeForce6800 Ultra DDL 256MB (2 dual-link DVI)

[ Voor 5% gewijzigd door Whieee op 10-10-2005 11:55 . Reden: typo ]

Launching containers into space

• Liegebeest
Mooi overzicht Whieee! Ik zou zeggen: laat iemand'm in de FAQ er bij zetten :)

• cocico
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-02 11:54
Hoi,

Ik weet niet of dit de geschikte plaats is, maar ik vroeg me af of jullie aanraden om een tweedehands G4 of zo te kopen om OS X te 'leren'. Ik zie hier bijv. op Ebay http://cgi.benl.ebay.be/P...yZ171QQrdZ1QQcmdZViewItem voor EUR 100 (iets meer) een 400 Mhz G4 staan, en ik vroeg me af of dat voldoende is om vlot OS X 10.4 te draaien. Veel meer dan tekstverwerking, surfen, MSN en soms wat fotobewerking ga ik toch niet gaan doen. Ik hecht wel belang aan een stille & mooie pc...

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

De prijs ziet er goed uit... te goed bijna. Wat zijn de verdere specificaties? Verder is het belangrijk om in de gaten te houden -als je voor een 2e hands PowerMac G4 gaat- welke versie je neemt. Zoek hiervoor eens naar het programma MacTracker (ik heb me laten vertellen dat er ook een windows versie van is). Daarin kun je per model de specificaties en overige info vinden.
Als je niet bereid bent om in je PowerMac te gaan verbouwen zou ik het MDD-model (Mirrored Drive Doors), ook wel bekend als WT 'Wind Tunnel' mijden, omdat het zijn bijnaam eer aan doet. Ik zou persoonlijk zoeken naar een QuickSilver model, bij voorkeur met 2 processoren. Dat moet voor max 300 euro wel te regelen zijn.

[ Voor 2% gewijzigd door Whieee op 11-10-2005 01:04 . Reden: typo :P ]

Verwijderd

Whieee schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 00:31:
De prijs ziet er goed uit... te goed bijna. Wat zijn de verdere specificaties? Verder is het belangrijk om in de gaten te houden -als je voor een 2e hands PowerMac G4 gaat- welke versie je neemt. Zoek hiervoor eens naar het programma MacTracker (ik heb me laten vertellen dat er ook een windows versie van is). Daarin kun je per model de specificaties en overige info vinden.
Als je niet bereid bent om in je PowerMac te gaan verbouwen zou ik het MDD-model (Mirrored Drive Doors), ook wel bekend als WT 'Wind Tunnel' mijden, omdat het zijn bijnaam eer aan doet. Ik zou persoonlijk zoeken naar een QuickSilver model, bij voorkeur met 2 processoren. Dat moet voor max 200 euro wel te regelen zijn.
Mag jij me vertellen maar ik voor €200 een Quicksilver kan vinden. We hebben het wel over minimaal een 733 Mhz G4. Koop ik er meteen wat. Kan ik ze mooi door verkopen met €300,- winst. :9
Die €100 is geen realistische prijs voor een G4 en zeker niet met een monitor erbij. Voor een PM G4 moet je rekenen op minimaal €200,- als richtlijn zonder monitor. Maar je kunt natuurlijk geluk hebben.

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 00:58:
[...]

Mag jij me vertellen maar ik voor €200 een Quicksilver kan vinden. We hebben het wel over minimaal een 733 Mhz G4. Koop ik er meteen wat. Kan ik ze mooi door verkopen met €300,- winst. :9
Die €100 is geen realistische prijs voor een G4 en zeker niet met een monitor erbij. Voor een PM G4 moet je rekenen op minimaal €200,- als richtlijn zonder monitor. Maar je kunt natuurlijk geluk hebben.
moest 300 zijn, en dat is zeker te regelen, als je maar even zoekt :) Typo is gefixed overigens ;)

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Ik zou dat geheugen gewoon in je eigen pc laten zitten, voor die paar tientjes wat je daar mee uitspaart zit je wel met oncomplete pc. Ikzelf zou die paart tientjes wel extra dokken en dan Én een werkende pc hebben Én een werkende, snelle G5. En wil je je ouwe pc niet meer, dan kun je tenminste nog aan elke leek een compleet en werkend systeem verpatsen. Maar ja dat is alleen maar mijn mening. :)

[ Voor 6% gewijzigd door KneppaH op 11-10-2005 01:10 ]

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

• cocico
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-02 11:54
Maar als ik die G4 voor pakweg EUR 150 incl. monitor kan kopen, draait dat systeem dan vlotjes het nieuwste OS X?

• Liegebeest
Mwa... "vlot" is, ondanks het kleine aantal karakters, een groot woord. Je geen race-helm op hoeven doen, het is eerder "ontspannen toeren" :)

Pagina: 1