Logitech MX300 "wisseltoets"

Pagina: 1
Acties:

• MarchelV
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-12-2025
Wie kan mij uitleggen hoe ik de "wisseltoets" van een MX300 kan gebruiken in Linux?
Met "wisseltoets" bedoel ik het toetsje wat de functie van "ALT-TAB" in windows heeft.

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Welke Windowmanager gebruik je?
Metacity (default Gnome WM) heeft heel veel manieren om voor dit soort grapjes geconfigureerd te worden. Ik gebruik zelf het standaard Gnome "Keyboard shortcuts" preferences tooltje om dit in te stellen, maar ik denk dat vrijwel iedere windowmanager dit wel kan :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• cashewnut
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-11-2025
dawuss: in KDE Control Center zie ik die mogelijkheid toch niet...

Om TS op weg te helpen: check eerst met het progsel xev of die toets uberhaupt wel door je X server wordt herkend (bij mijn MX500 doet die het wel). Is dit niet het geval, dan moet je waarschijnlijk een ander protocol selecteren in je /etc/X11/xorg.conf (of /etc/X11/XFree86-4.conf, als je XFree gebruikt). Ik gebruik ExplorerPS/2.

Op dit moment heb ik helaas ff geen tijd om je verder te helpen, suc6.

• MarchelV
Ik heb via xev gekeken maar de toets wordt niet gezien. Ik ben dus bang dat ik instellingen moet gaan wijzigen waar ik nog geen weet van heb.

Wie kan mij dit uitleggen?

Ik gebruik Suse 9.2 met de KDE gui.

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Even google-en leverde deze kernel patch op. In mijn kernel 2.6.10 is die nog niet verwerkt, maar misschien dat SUSE 'm al wel heeft (mocht je je kernel source hebben staan, kijk even in het bestand /usr/src/linux/drivers/input/mouse/logips2pp, en zoek naar 'MX300', die moet tussen MX510 en MX500 staan).

Deze patch is een eerste stap in ondersteuning in KDE. Misschien toont xev wat met deze patch?

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• MarchelV
Euh... leuk, maar hoe gebruik ik dat stukje code?
Ik ben nog maar een beginnende Linux gebruiker, dit wordt me even te moeilijk :)

Zou je me uit kunnen leggen hoe ik dit stukje code verwerk?

Net even gekeken, "/usr/src/linux/drivers/input/mouse/logips2pp" staat niet op mijn computer.

[ Voor 21% gewijzigd door MarchelV op 16-02-2005 20:48 ]

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Als beginnende computer gebruiker moet je mijn post maar even negeren, en vervangen door 'het werkt nog niet'. :) (NOI!).

In meer detail:
Ten eerste: je moet weten wat een kernel is (zie de wikipedia ofzo). (voor de basics heb je 15 minuten nodig gok ik).
Ten tweede: je moet je eigen kernel kunnen compileren. Ik heb geen idee hoe dat werkt in Suse, maar voor je echt weet waar je mee bezig bent ben je wel een week full-time bezig (en dan kan je al programmeren).
Ten derde: Je moet de kernel kunnen patchen. (voor 'patch', zie weer wikipedia) Da's dood simpel, deze patch kan je nog handmatig doen (zie anders 'man patch', op je PCtje) .

Misschien komt dat allemaal wat over van 'dat kan jij NOOOIT, fear my L33t skillz', maar ik probeer je maar bij te brengen dat het zomaar gaan spelen met je kernel source niet zonder risico is. Wat niet wegneemt dat ik denk dat je vast wel een handleiding kan vinden over hoe je de kernelsources van Suse kan downloaden, waar je ze neer moet zetten en hoe je dan je eigen kernel maakt. Met de juiste handleiding, vrije tijd en de WIL het te kunnen (en misschien een extra harde schijfje om te experimenteren met je eigen kernel, ik weet uit eigen ervaring dat je de boel goed kan verknoeien..... ;)), gaat het zeker lukken.

Jez*s, wat wordt ik een ouwe l*l......

Misschien is 't het handigst als je wacht tot 't in de Suze kernel zit. :Z

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• cashewnut
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-11-2025
Hmm. bij nader inzien geeft een druk op die wisselknop dezelfde respons als LMB (button 1). Hier werkt het btw ook niet onder windows (logitech driver niet geinstalleerd).

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-01 12:20
Voor zover ik heb begrepen (ben het zelf op het moment met een MX310 aan het proberen)
moet je om te beginnen je X configuratie file aanpassen (xorg.conf of XFree86-4 of...) om de rest van de knoppen herkend te krijgen. Daarna moet je de keymap van de muis aanpassen zodat je wheel weer correct werkt. Als laatste heb je dan nog een speciaal progje nodig dat imwheel heet om de extra knoppen speciale functies te geven.
Ik heb alle stappen behalve imwheel tot nog toe met succes kunnen uitvoeren, en imwheel doe ik morgen hopelijk...
In elke geval zijn hier wat relevante links:

tutorial om xfree86 aan te passen:
http://linuxreviews.org/howtos/xfree/mouse/

andere tutorial, met een beetje imwheel:
http://llg.cubic.org/docs/mouse.html

imwheel:
http://imwheel.sourceforge.net/

• MarchelV
Het begint me iets duidelijker te worden. Nog steeds vind ik het erg link om files te gaan veranderen maar met de info die je me gegeven hebt zal ik het eens proberen.

Mijn muiswiel doet het goed, alleen die wisseltoets, die doet niks.

Dit weekend zal ik er eens mee spelen.

Bedankt!
Pagina: 1