PIII underclocken voor zuinig servertje

Pagina: 1
Acties:

• freeco
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-12-2025
Ik heb gisteren mijn PIII 800EB ineen geknutseld en geconfigureerd als thuisservertje. Het is de bedoeling dat die 24/24 draait, dus wil ik 'm ook zo zuinig mogelijk. Ik zou 'm wat willen underclocken (vb naar 500-600MHz), want echt zwaar belast zal ie toch niet worden.
Ik draaide nu 2 jaar een PII 400 als servertje, maar ik zie op de site van Balusc dat het max verbruik van beide ongeveer hetzelfde is, dus dan liever de PIII.

Als ik in de BIOS van mijn Asus CUSL2 ga kijken zie ik dat de multiplier gelocked is, dus dat mag ik al vergeten... Als ik nu de FSB van 133 naar 100MHz breng, dan draait ie op 600MHz, maar is hij dan ook zuiniger??

off-topic:
misschien kan ik ineens ook nog vragen waar ik nog kan op besparen. Dit is de andere hardware:
1x 512 MB SDRAM
2x 3COM 3c905
2x 20GB
1x 120GB
1x Matrox G450
1x DVD-ROM
1x floppy drive
1x Aopen 300W voeding
De beeldkaart zou er nog uitkunnen, maar Fedora Core 3 heeft precies problemen met de geïntegreerde graphics (i815) van de chipset. Het beeld zit vol lijnen en de PC hangt soms. Ik vind ook nergens in de bios waar ik meer ram voor de vga kan instellen. Default neemt ie maar 1 MB denk ik. Eventueel kan ik nog wisselen met een TNT2 of een kaart van Diamond uit 1999. Maar denk niet dat die zuiniger zijn.
Inderdaad: 3 hard disks, maar ik geef geen extra geld uit om 1 grotere te hebben. Dit zijn de 3 grootste die ik vrij heb. Na 1 uur laat ik ze downspinnen.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-02 17:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Een of twee harde schijven eruit. Als je underclockt kun je kijken of de processor op een lager voltage kunt laten draaien. Processorfan op 7 of 5 volt laten draaien als je die met speedfan niet automatisch kunt laten regelen.

Signatures zijn voor boomers.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Onderklokken om 'm zuiniger te maken? Ik zou zoeiets eerder doen om hem stiller te maken (pasief koelen). In energieverbruik zal het niet veel verschil uitmaken denk ik.

Roomba E5 te koop

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:54

Exigence

dnkroz

Hij zal iets zuiniger worden door die snelheidsverlaging, maar een verlaging van het voltage zal meer helpen. Dus zet hem op 600 MHz en zoek uit tot hoe ver je je Vcore kunt verlagen totdat hij instabiel wordt. (Als je de Vcore überhaupt kunt verlagen.)

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:14
Om eerlijk te zijn denk ik dat je eigenlijk er geen hol mee wint aan zuinigheid. Dat zal je meer in je randapparatuur moeten zoeken...

|>

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Er zal zeker een kleine winst te behalen zijn op het gebied van zuinigheid door de CPU under te clocken. Echter is de randapparatuur vaak een grotere stroomverbruiker.

Probeer eens of je de V-Core kan verlagen ofdat je de FSB handmatig naar benenden kan schroeven.

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:07
Is het niet zo dat een processor (naast een standaard rest en lek stroom) ook per clockcycle een bepaalde hoeveelheid stroom gebruikt?

ik heb zelf op mijn server
Abit BE6-II een 1200 mhz PIII tualatin (celeron 256 kb) zitten en deze terug geklokt naar 66 mhz FSB. Pasief gekoeld.. (800mhz)

Maar inderdaad ik heb ook 3 hdd's maar 120,160 en 160.. het aanschaffen van een grotere disk is me te duur..)

edit:

Ja ik zet alle ledjes wel uit..en ik heb er een S3 PCI videokaart in gedaan om de energie consumptie laat te houden

Afgeschat op de hoeveelheid warmte die het systeem "uitademt" verwacht ik dat de energie consumptie meer dan 2 keer zo laag is als mijn werkstation (AMD 2500+)

[ Voor 30% gewijzigd door BovenHond op 16-02-2005 16:23 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je hem als P!!!600 laat lopen dan zou hij erg zuinig moeten zijn (max van 18W). Op de FSB na zijn die dingen volgens mij gelijk in stroomverbruik.

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-02 22:16

Nik

Weet iemand wat een PC verbruikt aan stroom per jaar? Zo ja, dan weet je vast ook wel dat een snelheidsverlaging of een v-core aanpassing niets of nauwelijks scheelt.

Kijk naar die gare "standby"-ledjes op apperatuur, zet jij zo ooit uit? Nee? Dan maakt je pc ook weinig of niets uit...

Verwijderd

Simon schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 15:30:
Om eerlijk te zijn denk ik dat je eigenlijk er geen hol mee wint aan zuinigheid. Dat zal je meer in je randapparatuur moeten zoeken...
De processor verbruikt toch vaak (niet altijd dus) het meeste, dus je wint er wel degelijk mee..

Mijn processor trekt op max OC 200W en ik denk dat hij op 1Ghz wel aan de 20W komt.. Toch een factor 10 ;) Ok extreem voorbeeld, maar wat jij zegt klopt iig geen "hol" van ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2005 16:45 ]

• freeco
blijkbaar is er geen algemeen akkoord over dit onderwerp :)
Ik heb me blijkbaar vorige keer mislezen op de site van Balusc:
max verbruik PII 400 MHz = 24,3W
max verbruik PIII 800EB MHz = 20,8W
max verbruik PIII 600EB MHz = 15,8W

maar heeft het wel nut:
* dit zijn maximale waardes, en mijn servertje wordt niet zoveel belast (90% van de dag gewoon idle).
* de 600EB is 5W zuiniger, maar dit komt omdat ie minder ampères trekt (max 13 tov 16A) en slechts op 1,6V draait, ipv 1,65V. Heeft dit wel iets met de FSB te maken?
(kloppen die cijfers?? 13x1.6=20.8W en 16x1.65=26.4W!!)

Andere reacties:
* mijn Vcore kan waarschijnlijk niet meer omlaag. In de BIOS staat ie nu al op de laagste waarde: 1,65V.
* een harde schijf eruit is geen optie
* qua andere randapparatuur kan ik enkel nog bezuinigen op de videokaart, maar wat is de zuinigste: Matrox G450, nVidia TNT2 of een Diamond. Ik denk de eerste, want geen 3D-power. Of ik zou de geïntegreerde graphics nog aan de praat moeten zien te krijgen?

cfr:
http://balusc.xs4all.nl/ned/har-cpu-int-p3.html#3
http://balusc.xs4all.nl/ned/har-cpu-int-p2.html#3
(ik hoop dat alle info correct is)

• KILLorBE
  • Laatst online: 28-06-2024
freeco schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 18:52:
max verbruik PII 400 MHz = 24,3W
max verbruik PIII 800EB MHz = 20,8W
max verbruik PIII 600EB MHz = 15,8W
Die vermogens zijn niet het max. verbruik, maar het vermogen wat er max. aan hitte wordt afgegeven.
freeco schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 18:52:maar heeft het wel nut:
* dit zijn maximale waardes, en mijn servertje wordt niet zoveel belast (90% van de dag gewoon idle).
* de 600EB is 5W zuiniger, maar dit komt omdat ie minder ampères trekt (max 13 tov 16A) en slechts op 1,6V draait, ipv 1,65V. Heeft dit wel iets met de FSB te maken?
Of het nut heeft voor jou kan niemand zeggen, als je systeem 90% van de dag idled dan is het IMO niet waard om 'm lager te klokken, aan de andere kant...alle beetjes helpen.
* mijn Vcore kan waarschijnlijk niet meer omlaag. In de BIOS staat ie nu al op de laagste waarde: 1,65V.
* een harde schijf eruit is geen optie
* qua andere randapparatuur kan ik enkel nog bezuinigen op de videokaart, maar wat is de zuinigste: Matrox G450, nVidia TNT2 of een Diamond. Ik denk de eerste, want geen 3D-power. Of ik zou de geïntegreerde graphics nog aan de praat moeten zien te krijgen?
Je Vcore kan wel omlaag alleen zul je er wat moeite voor moeten doen, in 't kort: Alle VID pins op je CPU isoleren (VID3 hoeft in jou geval niet), DIP Switch aan de VID pinnen op je MOBO solderen en ergens Vss vandaan halen, DIP Switch instellen op het gewenste voltage (1.3V tot 1.65V in 0,05 stapjes).
Om nog wat energie te besparen zou je ook de V-card achterwege kunnen laten.
Als die Diamond PCI is zou ik daarvoor gaan.

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05-2025

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Als je het voor elkaar krijgt om een processor op een lagere spanning stabiel te krijgen, scheelt dat wel flink in het gerbuik van je processor... Ik heb een PIII 600E op 600Mhz lopen (zou dus het zelfde SI zijn als jou 800EB) op 1.45 volt (ipv 1.65 volt) dan issie met gemak passief te koelen (scheelt je weer 1 watt voor een fan) en blijft ie makkelijk onder de 20 watt (weet niet precies) Jammer dat je mobo dat niet ondersteunt, zou veel kunnen schelen.
Harde schijven kan je ook naar standby kunenn gaan. er echt weinig services op je server draaien, zou je hem ook nog echt uit kunnen zetten, en met WOL weer aan indien hij nodig is.
Verder zou je kunnen overwegen van die mini netwerkkaartjes te nemen. Een 3com heeft nog een stukje hardware aan boord, dat dus warmte genereerd, een realtek kaartje, zo'n hele kleine mag adn wel langzamer zijn, maar verbruikt ook minder energie.

Ohja, in ene processor wordt al het vermogen aan hitte omgezet, dus die maximale verbruiken zijn mooie richtlijnen

[ Voor 33% gewijzigd door Luxx op 16-02-2005 22:33 ]

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

Verwijderd

Even ter info wat het kost om een PC/lamp/etc. van 100W een jaar aan te laten staan:

0,1 (kW) x 8760 (hr) x 0,2 euro/kWh = 175 euro

• arievh
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-01 17:36
Ten eerste een 300 watt voeding is niet nodig voor dat systeempje, een 200 of 235 watt zou ook voldoen.
Als je je FSB op 100 MHz gaat zetten en je PCI en/of AGP is niet locked dan onderclock je ook je PCI en je AGP en dan wil de pc vaak niet draaien. Of de PCI moet bij 100 Mhz toevallig ook op 33,3 MHz draaien. Weet zo niet of dat dat het geval is bij jouw mobo.

Ook heb je maar 1 harddisk nodig IPV 3, dit lever ook weer wat winst.
Verwijderd schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 22:34:
Even ter info wat het kost om een PC/lamp/etc. van 100W een jaar aan te laten staan:

0,1 (kW) x 8760 (hr) x 0,2 euro/kWh = 175 euro
Hangt er ook vanaf welke stroomprovider je hebt en of je dag of nacht tarief hebt enzo en 0,2 euro? Heb je daar de standaard kosten bij berekend?
Bij de nuon site kun je het online berekenen, ik heb even die berekening gedaan bij 100 watt per uur en dan kom je uit op de volgende kosten :
Uw totale vaste netbeheerkosten €9,46
Per saldo betaalt u aan netbeheer per maand €12,42
Uw totale kosten per maand €5,34

[ Voor 4% gewijzigd door arievh op 17-02-2005 01:39 ]

Verwijderd

KILLorBE schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 22:22:
[...]

Die vermogens zijn niet het max. verbruik, maar het vermogen wat er max. aan hitte wordt afgegeven.
Das hetzelfde.. Of heb jij wel eens bewegende delen in een processor gezien? ;)
arievh schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 01:37:
Ten eerste een 300 watt voeding is niet nodig voor dat systeempje, een 200 of 235 watt zou ook voldoen.
Maakt ook niks uit.. Al hang je er een 550W in. Zolang je het niet gebruikt betaal je er niet voor.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2005 06:41 ]

Verwijderd

arievh schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 01:37:
Hangt er ook vanaf welke stroomprovider je hebt en of je dag of nacht tarief hebt enzo en 0,2 euro? Heb je daar de standaard kosten bij berekend?
Bij de nuon site kun je het online berekenen, ik heb even die berekening gedaan bij 100 watt per uur en dan kom je uit op de volgende kosten :
Uw totale vaste netbeheerkosten €9,46
Per saldo betaalt u aan netbeheer per maand €12,42
Uw totale kosten per maand €5,34
Globaal gesproken liggen de kosten van een kWh stroom per 1 januari 2005 iets lager dan 0,2 euro (+/- 0,185). Dit hangt nauwelijks af van de leverancier want die bepaalt alleen het tarief voior de elektronen (is maar 25% van de totale stroomprijs). En om deze elektronen in te kopen zal iedere leverancier toch gebruik moeten maken van dezelfde markt. Verder ben ik ervanuitgegaan dat de PC het gehele jaar aanstaat (basislast), en dan is een dubbeltarief abbo even duur als een enkeltarief abbo.

• KILLorBE
Verwijderd schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 06:39:
Das hetzelfde.. Of heb jij wel eens bewegende delen in een processor gezien? ;)
Dat is niet hetzelfde, dat kun je toch zien aan het sommetje van freeco:
Je mag aannemen dat de gegevens (U en I) kloppen, aangezien ze uit de datasheet van Intel komen.
Even een 800E/EB als voorbeeld:
De max. waardes zijn 1,75V en 16,6A, de min. waardes zijn 1,65V en 16A.....
1,75x16,6=29,05 en 1,65x16=26,4
Zoals je ziet komen die niet overeen met de opgegeven 20,8W of 24,5W <--Thermal Guideline.
Die 20,8W en 24,5W zijn het maximale vermogen die een HS moet kunnen afvoeren zonder Tjunction (80°C) te overschrijden, en is dus wat anders als het opgenomen vermogen.
Duidelijk? ;) OK, ik had het de 1ste keer iets duidelijker moeten zijn.
Verwijderd schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 06:39:
Maakt ook niks uit.. Al hang je er een 550W in. Zolang je het niet gebruikt betaal je er niet voor.
Toch wel, een PSU is bij lage belasting minder efficient als bij hoge belasting.
Uit de laatste (v.2.01) datasheet:
1.2.2. Minimum Efficiency
Minimum measured efficiency is required to be 70% at full and typical (~50%) load and 60% at light (~20%) load.
New recommended guidance has been added to provide direction for future requirements.
Uit een oudere (v.1.3) datasheet:
3.2.5.1. General
The power supply should be a minimum of 70% efficient under “Full” load, 60% under “typical” load, and 50% in a “light” load or idle condition.
De oude heb ik erbij genomen omdat we hier hoogstwaarschijnlijk met een oudere PSU te maken hebben.

• freeco
* Nee, die Diamond is een AGP-kaartje. Ik weet niet welk type GPU dit is. Ik heb die nog nooit gebruikt en het staat er niet op (ergens kunnen op de kop tikken). Zou die minder verbruiken dan de Matrox?
* Ik heb idd nog een 3 RealTek-kaartjes liggen. Maar Fedora geeft problemen als ik beide erin stop. Maar ik kan er wel 1tje insteken (die voor internet moet toch niet zó snel zijn).
* Nogmaals, de HD's blijven er alle 3 in. Ik laat ze wel downspinnen na 1 uur inactiviteit.
* Ik stop er terug mijn Aopen 235W voeding in. Stond in de manual van mijn mobo dat dit ruim voldoende is. Die is wel al van leeftijd: 1998... Eens uitstoffen zal wel voldoende zijn.
* Aan de CPU zelf ga ik niet beginnen solderen of zo. Met mijn solderkunsten zou het kunnen zijn dat ik 'm bak 8)7

• Lief Adje
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Lief Adje

Love is in the air

Ik heb hier een dual P3 866Mhz Draaien op 650Mhz en maar op 1,3volt... volgens een online rekenmachine zou dit een max van 12watt per cpu betekenen!!!
Let wel op je hebt een slot1>FCPGA converter nodig met instelbaar voltage of je moet pinnetjes van je cpu gaan knippen >:)

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

• KILLorBE
freeco schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 17:43:
* Nee, die Diamond is een AGP-kaartje. Ik weet niet welk type GPU dit is. Ik heb die nog nooit gebruikt en het staat er niet op (ergens kunnen op de kop tikken). Zou die minder verbruiken dan de Matrox?
Dat is moeilijk te zeggen, er is namelijk weinig info over het verbruik van V-kaartjes, maar aangezien het een AGP kaartje is vermoed ik dat het een Viper V550 (TNT1) of Viper V770 (TNT2) is, daarna heb ik niks meer van Diamond vernomen.
* Ik heb idd nog een 3 RealTek-kaartjes liggen. Maar Fedora geeft problemen als ik beide erin stop. Maar ik kan er wel 1tje insteken (die voor internet moet toch niet zó snel zijn).
Fedora ken ik niet, maar wat ik wel weet is dat soortgelijke programma's problemen hebben met het uitelkaar houden van gelijke NIC's, met de MAC adressen kun je nog weleens het e.e.a. oplossen.
* Ik stop er terug mijn Aopen 235W voeding in. Stond in de manual van mijn mobo dat dit ruim voldoende is. Die is wel al van leeftijd: 1998... Eens uitstoffen zal wel voldoende zijn.
Dat lijkt mij een wijze beslissing.
* Aan de CPU zelf ga ik niet beginnen solderen of zo. Met mijn solderkunsten zou het kunnen zijn dat ik 'm bak 8)7
Je hoeft niet aan je CPU te solderen.
Lief_Adje schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 19:00:
Ik heb hier een dual P3 866Mhz Draaien op 650Mhz en maar op 1,3volt... volgens een online rekenmachine zou dit een max van 12watt per cpu betekenen!!!
Let wel op je hebt een slot1>FCPGA converter nodig met instelbaar voltage of je moet pinnetjes van je cpu gaan knippen >:)
Netjes, maar je hoeft (ook) niet te gaan knippen.
Simpele uitleg:
Verwijder de bovenkant van je socket (Vaak kun je dat met je nagels doen).
Zoek de VID pinnen van je socket, en verwijder de metalen 'dingetjes'.
Soldeer op de achterkant van je MOBO een paar draadjes (Naar de VID pins en één naar Vss), verbinden met een DIP switch (Of dikke vette GROTE schakelaars), stel de boel in zoals je wilt (Of wat haalbaar is) en klaar is }:O
Pagina: 1