Toon posts:

Schijfruimte klopt niet, bijv verwijderen 6GB levert 70GB op

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben ook een starter van een vorig topic hierover, dat inmiddels gesloten is. Dit is waarschijnlijk omdat ik te onduidelijk ben geweest in mijn probleem. Mijn excuses hiervoor, ik wil het graag nogmaal proberen.

Wat het probleem is:

Voorheen altijd goed werkende pc gehad, maar mijn pc was aan een herinstallatie toe. Alles weer netjes geinstalleerd en mijn Maxtor 250 gig harde schijf ingedeeld in twee ntfs partities. De windows partitie blijkt helemaal goed te werken, en de partitie van 175 gig gaf ook netjes die ruimte aan, dus alles leek in orde. Echter al snel kwam ik erachter dat mijn 175 gig al wel héél snel was volgelopen. Dus begon ik met testen, en wat bleek nou: als ik een map van 6.02 gig verwijderde van deze partitie, leverde me dit weer een ruimte op van precies 70gig. En andersom leverde dit hetzelfde resultaat op.

Het vreemde is dat mijn andere partitie dit probleem niet heeft. Ik heb via verschillende proggies mijn hd proberen te benaderen en overal worden de zelfde waarden gebruikt/beschikbaar gegeven.

Nu werd ik bij een vorig topic gewezen op informatie van de faq van dit subforum, echter daar vind ik enkel en alleen oplossingen om een paar verloren gigs terug te vinden, bv door het uitzetten van systeemherstel. Over mijn probleem kom ik daar niets tegen..

Kan iemand mij misschien mee helpen?

Mvg Arno

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

OM FAQ / Beleid

Deze ook al bekeken?
Waarschijnlijk wordt je hdd gewoon niet goed herkend. Wat vinden je bios en diskmanagement ervan?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Titel verduidelijkt.

Wat zijn de specs van het OS en de I/O controller? En je hebt dus ook o.a. niks bijzonders met Spacemonger / Sequoiaview opgemerkt? (linkjes staan in diezelfde gedeelte uit de FAQ).

[ Voor 3% gewijzigd door BalusC op 16-02-2005 15:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Spacemonger en Sequoiaview geven ook weer hetzelfde aan. Nu is ongeveer 80 gig ingebruik, Terwijl het maximaal 5gig kan zijn. Ook bij verwijderen of toevoegen data stijgt/daalt schijfruimte onevenredig.

Ik heb een asus P4P800-E deluxe moederbord en de controller die daarbij hoort(winXP promise fasttrak 378 controller | D346PRT SCSI controller | XMASSCSI SCSI | winXP promise RAID Console SCSI Processor device)??? ----> dat zijn de items die ik terugvind in appbeheer.
winXP Professional sp 2
Maxtor 7Y250P0 250 gigabyte

In bios ook netjes 250gig hd. Het probleem lijkt hem dus niet te zitten in het herkennen van de hd, maar in het wegschrijven van data. En dat dan alleen op die ene partitie.. :s

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hoe heb je die partities gemaakt als ik vragen mag? gewoon met diskmanagement of met iets ranzigs als partition magic?
Gooi die partitie eens weg, maak er eentje opnieuw aan, kijk dan of het probleem hetzelfde blijft.

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik geen parition magic of iets dergelijks. Ik heb gewoon na formatteren pc en herinstalleren winXP twee partities aangemaakt. Dat bedoel jij waarschijnlijk met diskmanagement.

Ik heb echter geen idee hoe ik zomaar een partitie kan verwijderen en opnieuw aanmaken.. Hier heb ik toch juist een proggie als partition magic voor nodig???

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-03 16:55
configuratiescherm > beheer tools > schijfbeheer

wel eerst een backup maken :P

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

je probleem is waaschijnlijk simpel:
cluster size.

voorbeeld:
je installeerd flight sim 2k4 pro en die is 3.5gb aan data, maar als je naar de gebruikte groote kijkt is die ineens verdriedubbeld.
dit komt door de opbouw van de partities en clusters, makkelijk gezegt: je hd is verdeeld in vakjes van bv. 32kb en je zet er een bestand op van 4kb dan neemt het bestand toch 32kb in beslag (max. 1 bestand per cluster).
nu is dat op zich niet zo erg maar als je zoiets als flight sim pakt dan loopt het ineens tegen de 100.000 bestanden aan, en dan is het wel ineens vervelend voor je hd ruimte...

al is een verschil van 64gb wel erg veel :X

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-03 16:55
En dat kan je zien door de eigenschappen van de map te nemen en te kijken naar de 'Size' en 'Size on Disk'.

voorbeeldje
van 6GB > 70GB is een factor 11.66 groter

32KB / 11.66 = 2.744 Kb

6000 MB x 1024 = 6144000Kb / 2.744Kb = 2239067 bestanden

2.239.067 bestanden maal 32Kb clustersize = ~69GB

Als hij 2.2 miljoen bestanden in die map had staan dan had tie dat wel gemerkt, dan was tie waarschijnlijk al minimaal 24 uur bezig geweest om alleen al die bestanden te kopieren :P

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 15:40:
Ik heb een asus P4P800-E deluxe moederbord en de controller die daarbij hoort(winXP promise fasttrak 378 controller | D346PRT SCSI controller | XMASSCSI SCSI | winXP promise RAID Console SCSI Processor device
Probeer de harddisk eens aan de onboard controller van de southbridge te hangen. Zo kun je iig uitsluiten of het aan de promise (danwel de drivers ervan) ligt :)

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem lijkt nu opgelost te zijn.. Wat ik gedaan heb is controleren hoeveel alle mappen bijelkaar in gebruik namen..(dit kwam namelijk wel overeen met de werkelijkheid). Vervolgens ben ik map voor map alles gaan verwijderen en dan steeds controlerend of de schijfruimte nu wel kloppend werd. Uiteindelijk kwam ikuit bij mijn laatst gedownloade dvd. Deze verwijderd en toen leek het te kloppen. Kan het zijn dat deze (corrupte) dvd mijn hd in de war heeft gebracht?
Nu partitie verwijderd en nieuwe aangemaakt om 'zeker' te weten dat fout weg is. Alles lijkt nu weer bij het oude..

Ieder bedankt voor hulp..

Arno
Pagina: 1