nForce 1 mobo geen dual channel?

Pagina: 1
Acties:

• SonyEricsson
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-08 23:01
Ik heb even een pc in elkaar gezet met een nforce1! moederbord
namelijk de ABIT NV7
volgens reviews nieuws: Abit NV7-133R moederbord review en de handleiding van het moederbord ondersteund het gewoon dual channel (twin bank ofzo in de handleiding)

nu heb ik dus 2x 512 mb ddr400 erin icm een AThlon XP 2400+
bij het opstarten geeft het netjes aan dat het 1024mb aan geheugen heeft
maar bij geheugenbench van bv sisoftsandra heb ik precies de score als met een single reepje van 512
namelijk 1923/1857

ik heb een andere mobo p4p800 (p4) daar werd dual channel gewoon automatisch gedetecteerd als je 2 dezelfde reepjes erin had.

Weet iemand hoe het zit met deze chipset/mobo? want uit abit site en handleiding krijg je niet echt veel info.

oja. heb 3 slots voor ram. alle combis geprobeerd.
nu weer terug in slot 1 en slot 2

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-08 21:18
Als het echt een nForce 1 is, dan heb je inderdaad geen dual channel. Dat kwam pas vanaf de nForce 2 erbij. Was ook de reden dat de nforce 2 zo baanbrekend snel was :).

Maar ik heb nog niet naar de specs gekeken. Staat er misschien iets over een jumper in de handleiding?

Verwijderd

A: nForce 1 heeft geen dual channel.
B: Je proc heeft een FSB van 133MHz/266MHz DDR. Dat staat gelijk met PC2100, en dat zorgt voor 2100MB/s. Je geheugen draait synchroon met je FSB: je geheugenscore is reeël.

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-08 21:18
http://www.abit-usa.com/p...php?categories=1&model=42

Op die link staat iets wazigs over 'two independent memory controllers'. Maar cabal heeft ook een punt, je geheugen sneller laten draaien dan je FSB had nooit zoveel nut bij nforce, dus dat kan ook een bottleneck zijn.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

nForce1 is inderdaad gestart zonder DC DDR ondersteuning. De nForce220(D) ondersteunt geen DC DDR, maar de latere 415 en 420(D) ondersteunen weldegelijk DC DDR :) (door nVidia TwinBank architectuur genoemd).

Ze verschillen op de manier waarop de onboard GeForce het geheugen aanspreekt voor AGP texturing. De onboard GeForce van de nForce220(D) gebruikt een 64-bits configuratie en deelt hiervoor het geheugen gewoon met de rest van het systeem. Die van de nForce420(D) gebruikt één 128-bits Dual Channel DDR (DC DDR) lijntje naar één geheugenslotje om het reepje speciaal voor AGP texturing in beslag te kunnen nemen. De overige geheugenslots zijn gewoon Single Channel DDR en worden louter voor de rest van het systeem gebruikt. Kortom: je ziet er weinig tot niks van in de geheugenbenchmarks terug en alleen de (onboard) videokaart heeft merkbaar baat bij de extra geheugencontroller (en dat merk je dus in de games).

Zie ook:
http://balusc.xs4all.nl/ned/har-chi-nvi.html
[google=nforce 220 420 review].

[ Voor 60% gewijzigd door BalusC op 16-02-2005 13:52 ]