SSH over netwerk zeer traag

Pagina: 1
Acties:
  • 39 views sinds 30-01-2008

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-02 22:01

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Topicstarter
Over ssh probeer ik vanuit een server statussen uit te lezen van verschillende gebruikers. Over de ene server gaat dit heel erg snel maar over de andere server juist heel erg traag. De verschillende sleutels staan opgeslagen op de machine vanuit waar ik de statussen probeer uit te lezen. Om een wachtwoord wordt er dus niet meer gevraagd.

Met het onderstaande commando probeer ik de status op te roepen. Naar server02 gaat die bv verschrikkelijk traag terwijl naar bv server01 dit weer heel erg snel gaat.

ssh root@server02.domain.nl netstat -ea | grep user

Het resolven gaat echter snel. Ook heb ik geprobeerd de hostname toe te voegen aan /etc/hosts file maar dit leverde geen resultaat op. Het vreemde is dat ook op de machine lokaal het commando heel erg traag werkt. Iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen?

http://www.xbmcfreak.nl/

• Straphka
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
run eens ssh -v <target>

Misschien dat je kan zien waarop ie zo lang blijft hangen

• _fm
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

_fm

- kan server02 het ip van de server waar de ssh connectie vandaan komt resolven naar een hostnaam?
- nestat zal ook ip's proberen resolven naar namen, kan server02 reverse resolven, of zijn er gewoon veel verbindingen met hosts waarvan de reverse dns staat te timeout'en?

[ Voor 10% gewijzigd door _fm op 16-02-2005 11:54 ]

• Sjaaky
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-01 10:15
Als het op de machinee lokaal langzaam werkt heeft ssh er toch niets mee te maken? Dan zou je eerst moeten kijken waarom het daar zo langzaam is.

Verder voer je met het commando zoals het daar staat de grep uit op de machine waar je achter zit. De data van netstat -ea moet dus eerst over het lijntje heen. Het is sneller (zeker voor veel data) om grep op de server uit te voeren. Dus ssh user@server "netstat -ea | grep user"

• Erhnam

Erhnam

Topicstarter
Bedankt voor de tips. Het resolven lukt wel gewoon. Het vreemde is inderdaad ook waarom die er lokaal zo langzaam over doet. Hier een print van ssh:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
debug1: ssh-userauth2 successful: method password
debug1: fd 5 setting O_NONBLOCK
debug1: channel 0: new [client-session]
debug1: send channel open 0
debug1: Entering interactive session.
debug1: ssh_session2_setup: id 0
debug1: Sending command: netstat -ea
debug1: channel request 0: exec
debug1: channel 0: open confirm rwindow 0 rmax 32768
debug1: client_input_channel_req: channel 0 rtype exit-status reply 0
debug1: channel 0: rcvd eof
debug1: channel 0: output open -> drain
debug1: channel 0: rcvd close
debug1: channel 0: close_read
debug1: channel 0: input open -> closed
debug1: channel 0: obuf empty
debug1: channel 0: close_write
debug1: channel 0: output drain -> closed
debug1: channel 0: almost dead
debug1: channel 0: gc: notify user
debug1: channel 0: gc: user detached
debug1: channel 0: send close
debug1: channel 0: is dead
debug1: channel 0: garbage collecting
debug1: channel_free: channel 0: client-session, nchannels 1
debug1: fd 1 clearing O_NONBLOCK
debug1: Transferred: stdin 0, stdout 0, stderr 0 bytes in 18.2 seconds
debug1: Bytes per second: stdin 0.0, stdout 0.0, stderr 0.0
debug1: Exit status 0

• Sjaaky
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-01 10:15
Maar gaat netstat -ean ook langzaam (lokaal of via ssh dat maakt niet uit)? Daarmee voorkom je dat bij elke connectie een naampje gezocht wordt.

• Erhnam

Erhnam

Topicstarter
Sjaaky schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 13:39:
Maar gaat netstat -ean ook langzaam (lokaal of via ssh dat maakt niet uit)? Daarmee voorkom je dat bij elke connectie een naampje gezocht wordt.
Nee, lokaal gaat het supersnel. Het lijkt meer een netwerk probleem te zijn of meer over het netwerk plaats te vinden. Ftp gaat bv super snel!!!

[ Voor 7% gewijzigd door Erhnam op 16-02-2005 13:53 ]

Verwijderd

Probeert je ssh niet toevallig eerst met ipv6 te connecten, en als dit mislukt, via ipv4, waarna je connect?

Verwijderd

Gaat alleen het commando netstat traag op remote machines of ook andere bv. echo "Ik leef"?

• Erhnam

Erhnam

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 12:37:
Gaat alleen het commando netstat traag op remote machines of ook andere bv. echo "Ik leef"?
De echo gaat wel snel.. Het lijkt er op dat het echt met het netstat, netwerk? te maken heeft.

Verwijderd

Heb je het nu wel of niet geprobeerd netstat met de opties -ean ( ipv -ea ) zoals Sjaaky had gezegd.
Dan kun je uitsluiten of het aan reverse DNS-lookups ligt.

• Erhnam

Erhnam

Topicstarter
Ik heb het een en ander getest en blijkt niet echt een ssh probleem te zijn maar meer een netstat probleem:

netstat -ea | grep user03

Om dit te processen, is het systeem echt 15 seconde bezig. Is er niet een manier om dit te versnellen of op te lossen? Andere systemen in het netwerk hebben er geen last van!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als je nou de post boven die van jou even leest over de -n optie, die zorgt dat ie niet bij alle ip's een reverse gaat opzoeken.

• Erhnam

Erhnam

Topicstarter
Dat heb ik geprobeerd: netstat -ean | grep user03

Maar dan geeft hij geen resultaat terug en met de optie zonder 'n' wel!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Misschien moet je dan nog wat verder kijken dan je neus lang is, want de -n optie doet ook geen uid -> username resolution, je zult dan bijvoorbeeld moeten greppen op het user id van die user.
Volgens mij zijn dit dingen die met wat logisch nadenken en gewoon de output zonder grep even te bekijken wel op te lossen zijn, succes!
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.