[Raid5] Is mijn data weg?

Pagina: 1
Acties:

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Topicstarter
(overleden)
Ik heb een (software) Raid5 onder Windows 2003 draaien. Nu is mijn server vandaag perongeluk "gereset" (oops :+ ). Dat is wel eens vaker gebeurd, en dan gaat Windows mooi de Raid5 resyncen en is de schijf ondertussen gewoon benaderbaar.

Nu is dit echter niet het geval. De server is wél aan het resyncen, maar de schijf is niet benaderbaar. Omdat het 240Gb is in totaal (3x 120Gb in Raid5 geeft 240Gb) duurt dit nog wel even. Wat mij echter wel opviel (en ik weet niet of dat "anders" ook zo was) is dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/51884/thumb.png

Kan ik fluiten naar mijn data?
Draai je potdorie een Raid5 omdat 't zo lekker veilig is, gebeurt je dit... Er staat overigens maar 1 echt belangrijk bestand op, de rest kan ik wel missen. Het bestand dat ik wil hebben is een meg of 130 groot (rar met backups van websites die ik bouw inc. desgins etc).

Zal ik wachten tot 'ie klaar is met re-syncen, of zal ik er de stekker uit trekken en hopen dat er nog wat van te brouwen is? Is 'ie mijn 3 schijven nu "aan 't vullen met nullen", of zou ik met (b.v. Active Undelete) naderhand (mocht het volume inderdaad niet benaderbaar worden) alsnog terug kunnen halen? Als 'ie nu alles "met nullen" aan het overschrijven is dan ben ik de pineut vrees ik, want daar helpt geen undelete tegen...

Tevens is het tijdstip waarop ik dit vraag niet echt gunstig en is 'ie waarschijnlijk klaar met resyncen tegen de tijd dat ik antwoord krijg :P Waarom ik de stekkers er nu dan niet uit trek? Tja... ik hoop gewoon stiekem een beetje dat 't goed komt... (60% inmiddels om 4:26... 99% om 5:51 :Z )

Oh, en natuurlijk draai ik na het resynchen nog effe een chkdisk...just to be sure.

(P.s.: Mocht mijn avatar / icon weer verschijnen, dan draait 'ie al weer want die komen daar vandaan :P )

[ Voor 41% gewijzigd door RobIII op 16-02-2005 05:52 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Topicstarter
(overleden)
Tja.... 6:21 nu en ik heb chkdsk gedraaid. Daar kwam vanalles voorbij flitsen en nu lijken de meeste dingen wel weer in orde. En toch klopt het niet. Al mijn backups zijn beschadigd, en een paar websites die er op stonden. Nét het belangrijkste spul... :( Ik kont wel gehacked zijn :Y) Precies de dingen die ik wil hebben zijn foetsie, de dingen die me niet kunnen schelen zijn er nog... 99% is in orde, 500Mb ofzo is beschadigd...

[ Voor 26% gewijzigd door RobIII op 16-02-2005 07:03 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-03 16:55
mischien dat wat datarecovery programma's er nog wat van kunnen bakken? En voortaan je belangrijkste dingen op cd/dvd wegbranden ok? :P

Verwijderd

Met Twiekert eens, en natuurlijk een citaat van mijn kant dat software RAID5 net zo veilig is als een plastic bekertje water onder het slappe koord.

• Monkii0110
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 27-02 18:55

Monkii0110

This is Sparta!!!

Als je het mij vraagt is Raid niet veilig genoeg.
Backup maken van je Raid dan ben je pas veilig.
Het is mij namelijk al 2 keer overkomen dat er spontaan 2 disken uitvallen (Hardware Raid 5, 4 disken) en dan is je Raid 5 ook begraven :X
Backuppen dus !!!

In 1 geval van mij kreeg ik de disken wel aan de praat.
Ik heb toen op internet een programma gevonden (zit te zoeken op me hd archief, maar kan het niet meer vinden, erg slordig van me |:( .

Dit programma maakte dacht ik een iso bestand van de Raid 5 (zocht zelf uit wat de volgorde was en welke cluster grootte enzo) maar dan heb je een iso bestand waar je niks mee kan (leeg).

Met GetdataBack voor NTFS kon ik dit bestand openen en alles! terug halen wat er op stond :)
Zonder errors of problemen :9~

Aangezien jouw bestanden wel weer "zichtbaar" zijn, weet ik niet wat je daar aan kan doen.
Nogmaals: Backuppen ;)

Wat ik wil aangeven is dat als je data niet meer toegankelijk is er toch een mogelijkheid is om je raid 5 data terug te halen (mits alle hd's toegankelijk).

Ik leef in ieder geval met je mee.

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Topicstarter
(overleden)
Het gaat me in essentie maar om 3 bestandjes (.asp bestandjes, platte ASCII dus). De hoop op complete rar's heb ik opgegeven. Ik heb WinHex gestart en laat die zoeken op keywords of stukjes code die ik me nog kan herinneren. Daarmee heb ik al heel wat flarden teruggevonden, maar pas 1 compleet (oud ...) bestand. Maar met al die flarden bij elkaar moet ik een heel eind komen denk ik zo. De ellende is alleen dat zo'n zoekactie telkens 110 minuten duurt voor 'ie 240Gb heeft doorgespit.

Overigens heb ik software van Stellar, R-Studio, Restoration en nog wat anderen die volgens de FAQ bestanden terug kunnen zetten van Raid5 volumes reeds geprobeerd, maar die kijken gewoon naar oude MFT's enzo volgens mij, want ze vinden compleet niet wat ik nu ("handmatig") met WinHex in low-level disk editing vind. En als ze al wat vinden zijn de bestanden 0 bytes,

En omdat het me maar om 3 relatief kleine bestandjes gaat ga ik ze eerst even zo proberen te redden. Me schijven nog verder vernachelen met bovengenoemde tools kan daarna nog altijd ;)

En natuurlijk moet je backuppen... vertel mij wat :D Het stomme is dat ik eigenlijk een "backup maniak" ben en overal alles dubbel zo niet driedubbel heb staan. Ik had / heb een heel mooi scriptje draaien dat om de 2 dagen alle website's rar-ed en vervolgens opzij zet. Alleen heb ik dat op dezelfde schijf laten zetten (andere backups gaan naar andere locaties) en had ik me 4 weken geleden al voorgenomen om dat eens aan te passen. Want het zou toch eens fout gaan :P
Enfin, 4 weken later vol uitstel ("nu geen zin, pas ik morgen wel aan") is het dus inderdaad te laat en ben ik dus de pineut. Eigen schuld dikke bult. Kost me alleen vrees ik een klant waarvoor ik bezig was (en dat was een opdracht van een paar duizend eurotjes :( )

[ Voor 44% gewijzigd door RobIII op 16-02-2005 14:09 ]

Over mij

Pagina: 1