Toon posts:

Load balancing met BASP en 3c905

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Ik zit hier met een nogal vreemd probleem waarvoor ik google en de got search al hard aan het werk heb gezet. Bijvoorbeeld dit topic: Load-balancing over meerdere NIC's

Hier draait een systeem met Windows 2003 en twee netwerkkaarten, de 3Com 3c905. Deze zou ik graag willen bundelen, zodat ze gezamenlijk de aanvragen vanuit het lokale netwerk af kunnen handelen.

In het hiervoor genoemde topic wordt gesproken over de BASP software van Broadcom, hier zou load balancing functionaliteit in zitten. Hiervan heb ik twee versies geprobeerd, een oudere versie van de 3Com site en een nieuwere versie van de Siemens support site.

Deze BASP software zou moeten werken met de 3c905 kaarten. Wanneeer ik nu een team aan probeer te maken voor load balancing geeft het programma de foutmelding dat deze kaarten niet worden ondersteund. Wanneer ik de kaarten vervolgens installeer als 3c980 kaarten geeft het programma de melding dat ook de 3c980 niet wordt ondersteund. Dit terwijl de 3c980 wel voorkomt op de supported list.

Weten jullie misschien hoe dit probleem op te lossen valt zonder andere hardware aan te schaffen?

Bij voorbaat dank! _/-\o_

Verwijderd

Volgens mij heb je zogenaamde "management kaarten" nodig. deze hebben een processor aan boord die dynamisch naar de pakketjes kunnen kijken. Ik denk dat je het niet kan behalve als je nieuwe hw koopt.

Je zou nog even kunnen kijken of je iets kan vogelen met network load balancing van microsoft. maar dat is een heel ander niveau.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:26
Na de melding dat de kaarten niet ondersteund worden kan je toch vervolgens wel gewoon die channelbond aanmaken?
Dat kan ik mij herinneren in ieder geval.
Ik heb in een grijs verleden dat BASP weleens gebruikt met 2 Intel en een keer met 2 Realtek kaarten.
Toen ik die melding wegklikte werkte alles gewoon.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Verwijderd

Topicstarter
klaarwakker:
Het vreemde is wel dat de 3c905 kaartjes probleemloos werken als 3c980 server kaartjes. Deze 3c980 kaarten zouden volgens de supported list wel moeten werken. Verder heb ik gelezen dat de load balancing ondersteund moet worden door de driver van de netwerkkaart.

Ik ben op zoek geweest naar de functionaliteit in Windows, alleen daar heb ik niet het bundelen van netwerkkaarten voor load balancing terug kunnen vinden. Op de knowledge base van Microsoft kom ik dan continu op onderwerpen uit die betrekking hebben op clusters.

FatalError:
In de BASP software kan ik een team aanmaken. Daarna kan ik de kaarten selecteren voor load balancing, maar zodra ik deze toe wil voegen krijg ik de melding dat ze niet supported zouden zijn. Klik ik dan op OK, dan kan ik ze alsnog niet toevoegen (dit met 2 verschillende versies van BASP).

Weet jij misschien nog welke versie je gebruikt hebt in dat grijze verleden? En onder welke Windows versie dit was?

Praktisch alle topics hier op GoT met betrekking tot dit onderwerp zijn al relatief oud. Deze gaan meestal tot Windows 2000 (server/professional). Graag zou ik dit werkende zien te krijgen onder Windows 2003.

Ook hebben veel mensen het over trunking, dat is niet mijn bedoeling. De switch hier ondersteunt deze functionaliteit niet (3Com Product # 3C16791).

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2005 20:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
*kickje*

Verwijderd

Je wilt Load Balancing doen voor inkomende paketten. Dat kan niet zonder extra hardware. Dat is namelijk switch assisted load balancing (of eventueel met netwerkkaarten die naar de pakketjes kijken maar daar heb ik geen ervaring mee). Je switch moet namelijk de load (de pakketten) verdelen over twee (of meer) switchpoorten.

Broadcom en HP bieden wel load balancing (met failover) aan (ook switch assisted) maar zonder een switch die dit kan werkt het alleen naar buiten toe. In een "team" heb je dan (bij 100 Mbit) naar binnen toe 100 Mbit terwijl beide kaarten naar buiten toe wel samenwerken (200 Mbit) Je kunt dus de uitgaande performance wel verbeteren maar uploads zijn net zo traag (snel) als voorheen. Je hebt daarentegen wel een failover en dus betere redundantie.

We gebruiken 3com 3c996B Gb en Broadcom NetXtreme Gb kaarten dus over de ondersteuning kan ik niets zeggen.

mvg, Saffi

[ Voor 176% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2005 12:28 . Reden: te snel gelezen ]

Pagina: 1