Fedora(3) installeren naast windows

Pagina: 1
Acties:

• killingdjef
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-10-2025
Ik heb Fedora Core 3 gedownload en inmiddels gebrandt op een 4tal cd'tjes en ben er klaar voor om hem te installeren alleen heb ik een aantal vervelende problemen waarvan ik niet zeker weet hoe ik die moet oplossen, vandaar dat ik hierkom na uitgebreid google gebruikt te hebben en de search hier. Resultaten van dergelijke zoekactie gaven wel antwoorden alleen veel is tegenstrijdig, vandaar dat ik niet weet wat ik precies moet doen.

Ik heb Bootmagic/Partitionmagic 8.0 en heb nu een partitie gemaakt aan het eind van mn 1ste (van de 2) schijf in het type "Linux Ext2" van 2,5 GB, daarachter heb ik een "Linux swap" van 500 MB. Ik heb zonder gein al zo'n 3 keer alles verschoven/herpartitioneerd en stop er principieel mee want mocht de stroom uitvallen dan is alles verrot.

In iedergeval heb ik nu dus een partitie; de handleiding van PMagic zegt dat ik nu een reboot moet doen en dan de installatie van Fedora voltooien, er word streng afgeraden om de manuele Disk Druid te gebruiken, dus automatisch blijft over. Wanneer ik dit doe en "automatisch alle Linux partitie's" wil partitioneren zegt Anaconda dat er geen "dev/hda" is gevonden. Ook wanneer ik "alle lege beschikbare ruimte" wil gebruiken geeft hij dezelfde error.

Kort samengevat zit ik gewoon vast bij hoe ik Fedora moet installeren en mn dual-boot systeem intact houdt zonder dat Linux mn MBS of windows partities ruineert.

Alvast bedankt voor de hulp

• Buzz_Lightyear
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:31

Buzz_Lightyear

To infinity and beyond!

Kort samengevat zit ik gewoon vast bij hoe ik Fedora moet installeren en mn dual-boot systeem intact houdt zonder dat Linux mn MBS of windows partities ruineert.
Installeer FC3, gebruik GRUB als bootmanager, gebruik de vrije ruimte op je HDD voor FC (dus met PM gewoon leeg maken; niet formatteren oid), GRUB op actieve partitie van FC installeren (dus niet in de MBR S)...dan kom je al een heel eind...

Valt ook in de diverse FAQ's te vinden ;)
FAQ Non-Windows Operating Systems - update: 08/04/2004

[ Voor 10% gewijzigd door Buzz_Lightyear op 15-02-2005 22:30 . Reden: leer goed Nederlands, Buzz... ]

An Explanation of l33t Speak

• killingdjef
Die FAQ kwam ik niet tegen met mn search :'( |:(

Nouja iedergeval bedankt, ik ga het nog maal proberen :)

• killingdjef
ben ik weer :'(

Ik heb inmiddels de partitie's gewist uit het register dus nu is het gewoon ongevulde ruimte.
Ik zit nu in Fedora install en heb gekozen voor automatisch partitioneren. Kan, zoals altijd kiezen hoe je automatisch partitioneren wil gebruiken en als ik nu kies voor "Alle partities ongemoeid laten en alleen vrije ruimte gebruiken" krijg ik de volgende foutmelding:

"Kon de gevraagde partities niet alloceren: unsatisfied partition request" dit gevolgt met een lap tekst. Als ik dan op "ok" click krijg ik de volgende melding:

"Bij uw partitionering zijn de volgende fouten opgetreden: U heeft geen rootpartitie (/) gedefinieerd. Deze is benodigd om door te kunnen gaan met de installatie van Fedora Core. Dit kan gebeuren als er te weinig ruimte op de harde schijf is voor de installatie. U kunt een andere automatische partitioneringsoptie kieen, of op "terug" klikken om handmatige partitionering te kiezen"

Deze melding krijg ik dus al de hele tijd en ik heb geen idee hoe ik zoiets moet defineren.

Alvast weer bedankt :'(

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-01 12:20
Ik ga iets totaal anders zeggen dan Buzz, maar je kunt best gebruk maken van handmatig partitioneren, wijs alleen in het lege deel een root partitie (ext3) en een linux-swap toe (meestal 1,5 tot 2 keer groter dan je RAM, maar hoeft niet per se zo te zijn).
Het met de hand aanpassen heeft bij mij nooit schade gedaan aan mijn systeem, ik heb ooit met partition magic twee linux partities gemaakt, en die heb ik vaak met de hand in linux aangepast, zolang je het bij die delen van je schijf houdt zou het geen probleem moeten zijn.
Het blijft verstandig om een backup te hebebn als je speelt met partitioneren....
(ook met grub in MBR zetten heb ik geen problemen gehad)
[mijn setup is:
/dev/hda1 ntfs win2000
/dev/hda5 linux swap
/dev/hda6 ext3 Debian 3.1 (ooit fedora 3)
/dev/hda7 vfat storage]

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-02 15:05

Robtimus

me Robtimus no like you

1 FAT32 partitie moet je trouwens wel nemen ja, aangezien het niet verstandig is om vanuit Linux op NTFS te schrijven of vanuit Windows op Ext2/3 / ReiserFS / ... te schrijven. Die partitie gebruik je dan om data van Windows naar Linux en vice versa te kopieren.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Verwijderd

2.5GB lijkt me een beetje weinig, maar het hangt ervan af wat je installeert. 4 CDs is al zo'n beetje 2.5GB; ik weet niet zeker of dat ook nog eens gecomprimeerd is (en dus gedecomprimeerd wordt bij installatie).

Verder nog een advies:
Als je geen onnodige risico's hebt genomen, heb je in ieder geval backups gemaakt voordat je PM ging gebruiken. Anders alsnog doen.
Een klein foutje kan genoeg zijn om alles naar de Filistijnen te helpen. Windows opnieuw installeren is wel te doen, maar data kwijt is een ander problem.

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-01 12:20
Om alle beschikbare pakketten te installeren in Fedora Core 3 heb je iets meer dan 6 GB nodig (6,4 ofzo geloof ik), de pure workstation installatie van Fedora vreet ook al 3,1 GB....

• killingdjef
Ik heb het voor elkaar gekregen :)

Wat ik heb gedaan is eerst een ext2 partitie met 500 mb swap aangemaakt in Partition magic en toen Fedora cd-install geboot. De partitie geformateerd (manueel), daarna de bootloader op die partitie gezet en bij Bootmagic de partitie toegevoegd als opstart partitie.

heel simpel dus eigelijk :'(
Pagina: 1