Toon posts:

[avi] archiveren -> welke codec?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo mensen!

ik heb een paar mooie video's van brussel gedigitaliseerd, in een volgens mij behoorlijk ongecompressed avi formaat, want een kwartier film neemt zo'n 13 gig in beslag. nu vind ik het niet erg als er een heel klein beetje kwaliteit verloren gaat als ik het iets van 10x kan compressen (en dat moet mogelijk zijn lijkt me)..

maar welke codec zal ik daarvoor nemen? divx lijkt me ongeschikt omdat het decompressen teveel cpu kost (= veel gehakkel tijdens het monteren), dus ik twijfel tussen een paar standaard codecs die op mn bak blijken te staan, indeo, ms video 1, cinepak ... en er staan er nog wat tussen die ik niet ken .. en misschien zijn er ook nog andere gratis codecs die goed zijn.

welke codec zouden jullie gebruiken? gaat dus vooral om minimaal kwaliteitsverlies bij een niet per se geweldige compressie :)

tnx!

ps. ik merk nu dat het ook wel handig is als de codec een beetje snel codeerd.. omzetten van mn ca. 2 uur filmmateriaal gaat iig met cinepak zo te zien wel een paar daagjes duren :P

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2005 20:39 ]

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
mpeg2?

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:07
Het lijkt mij handig om iets meer info te geven. Bijvoorbeeld:

- welk formaat video heb je nu
- wil je je video nog verder monteren en welke software gebruik je dan
- wil je je video uiteindelijk op dvd of vcd zetten
- of moet het bestand alleen kleiner in omvang worden

Reken er in ieder geval op dat softwarematig transcoderen van avi naar mpeg behoorlijk wat tijd in beslag neemt. Een snelle lossless codec is huffyuv en is prima te gebruiken in combinatie met virtual dub tijdens het capturen.

Verwijderd

Topicstarter
tnx ik ga die codec proberen

- welk formaat video heb je nu
MS-YUV staat er bij properties

- wil je je video nog verder monteren en welke software gebruik je dan
premiere pro 1.5

- wil je je video uiteindelijk op dvd of vcd zetten
op divx :P en vhs. t gaat om een videoclip, evt voor op feestjes over de beamer, en voor te downloaden voor vrienden als divx

- of moet het bestand alleen kleiner in omvang worden
ja :P maar helemaal lossless hoeft dus niet per se.. als het kwaliteitsverlies maar niet te hard opvalt
ik heb het namelijk gefilmd met HI8 dus de kwaliteit is zoweizo niet ultiem :)

ik gebruik overigens idd virtualdub, sehr relaxed progje

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2005 21:15 ]

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-02 16:02

ThaHandy

Discovery Channel

PICVideo™ M-JPEG Codec v3 voor de AVI-codec daarna naar Xvid/Divx oid

[ Voor 24% gewijzigd door ThaHandy op 15-02-2005 21:19 ]

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-02 22:33

mace

Sapere Aude

Je kan al een flinke winst halen met huffyuv, das een losless codec, die ook lekker snel decode, als je goede kwaliteit en kleine bestanden wilt kan ik xvid aanraden, dit moet je wel goed instellen om een beetje kwaliteit te krijgen, Ik zal zeker ook even een kijkje nemen op doom9, hier is onder andere de codec shooutout te vinden, dan kan je zelf een keuze maken tussen de moderne lossy codecs.

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Raw-avi: 75GB per uur
HuffYuv: 36GB per uur
DV: 13GB per uur

MPEG2: Variabel, maar zeer goede kwaliteit 4,5GB per uur, goede kwaliteit 2,5GB per uur.

Met divx of xvid kan je nog lager komen, maar de kwaliteit zakt wel steeds verder in.
Pagina: 1